Manglende køling på påhængsmotor
Fra : Rasmus Riis

Dato : 17-06-06 19:56

Hej

Jeg har lige fået et problem med min ellers velfungerende langbenede Mercury
4 hk påhængsmotor årg. 88. Da jeg skulle ud og sejle i dag kom der ingen
kølevandstråle ud, og jeg har derfor taget motoren med hjem for at finde
problemet. Sien fejler ikke noget, og når jeg sætter vandslangen på
skyllestudsen løber vandet fint igennem - altså ingen blokering af
kølekanaler. Derfor er jeg kommet frem til at det må være vandpumpen.

Men hvordan kommer man ind til den? Jeg har fået løsnet den nederste del af
benet og kan trække det et par centimeter ned og kan se ind til pumpen. Men
en aksel fra motor til skrue holder fast, så jeg ikke kan trække benet helt
af og komme ind til pumpen. Hvordan får jeg benet af? Findes der et trick
jeg ikke lige kan genneskue?

På forhånd tak
Rasmus Riis

Fra : Asger Kjeldsen

Dato : 17-06-06 21:08

"Rasmus Riis" <rasmus_riis@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> helt af og komme ind til pumpen. Hvordan får jeg benet af? Findes der et

Hej Rasmus
På min Mercury sidder der en rustfri Unbraco skrue inde på den tynde aksel,
formodentligt for ikke at tabe skrue+aksel+ meget mere, hvis altså de to
møtrikker falder af under gang! Prøv at lys ind med en lampe om ikke der
sidder tilsvarende på din Mercury.
Hilsen
Asger k

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 17-06-06 23:24

Ja det er med sikkerhed impellen der skal skiftes

Normalt skal man have hele benet (gearkassen) af, der sikker 4-6 bolte lige
over flaps'en, som skal af, ligeledes skal gearskifte-stængerne (skrues fra
hinanden) på forsiden af benet og så burde benet kunne trækkes af.
Når du nu er igang så skift olie i benet

Mvh
Leon

Fra : mlt

Dato : 18-06-06 20:05

"Rasmus Riis" <rasmus_riis@hotmail.com> wrote in message
> [...]
helt
> af og komme ind til pumpen. Hvordan får jeg benet af? Findes der et trick

Prøv lige at stikke en tynd tråd op i sladrestråle-kanalen, der kan nemt
sidde et sandkorn el. lign. i den. Så vil sladrestålen være stoppet selvom
der er fin køling af motoren.

mvh Michael