/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
XJ600 med strøm problemer - ØV
Fra : FTJ


Dato : 18-06-01 12:35

Hej NG !

Fy da for en weekend... Først al den regn, og så problemer med MC'en oven i
det.

Batteriet på min gamle XJ600 fra '86, har i lang tid været lidt sløvt, men
ved jævnlig kørsel, var der ikke de store problemer, så hvorfor gå ud og
skifte noget som "næsten" virker. Så med det lille problem i glemmebogen,
tog vi i denne weekend på en lille tur fra Sønderborg til Hemmet ved Nr.
Nebel i vestjylland.
Det startede da også meget godt, men efter et tank stop, sådan næsten i
Hemmet, kunne den ikke starte igen, og måtte løbes i gang.
Men vel fremme, var jeg jo nok klar over at der ikke var for meget strøm på,
og inden hjem turen næste dag, blev der lige ladet lidt på MC'en. Den
startede så OK, og så gik det bare hjem over. Det blev dog dårligere og
dårligere med strømmen, og på et tidspunkt måtte jeg opgive at køre med lys
på, og opbremsning måtte ske med motorbremse, da bremselygten tog for meget
strøm.

Sådan ca. i Rødekro, godt 40 km hjemme fra, opgav den så helt, men da vi
alligevel skulle ind i Rødekro, på en kop kaffe, gik det jo nok.
Svigerfar kom til med sin bil, og vi fik startet den med lidt strøm der fra.

Helet turen der fra og hjem, skulle dog blive lidt af en oplevelse, vi fik
nu kigget nærmere efter og fandt ud af at laderen åbenbart ikke virkede, men
ved, for hver ca. 2-8 km at "tanke" lidt strøm på fra bilen, kom vi et lille
stykke videre. Det blev til 13 stop, før vi var hjemme igen - træls tur, men
man får lidt rutine i at starte MC'en op på startkabler.

Vel hjemme, skulle problemet så lige kigges ordentligt efter, og hele
problemet viste sig i at ligge i et lille kul, som var slidt næsten op. Nu
havde jeg ikke hørt om kul i laderen før, men sådan som jeg ser det, må det
være der problemet er, efter at have "strukket" kullet lidt, ser det ud som
om den lader igen.

Kullet skal selvfølgelig skiftes, men er det nu laderen jeg har haft åbnet ?
Eller hva' ? Måske kan nogle af de XJ600 kyndige hjælpe mig videre her? Det
dæksel jeg har haft af, er på venstre side af MC'en, fæstnet med 3 umbraco
skruer, runde, ca 10-12 cm. i diameter, og der går et kabel neden ud af
dette. Inden i dækslet er så monteret en holder hvor i der er 2 stykker kul
som slæber ind på enden af ankeret, og det ene af disse er altså slidt.

Efter at have tjekket MC-Nøglen, med reservedele, er jeg dog ikke kommet det
nærmere, det ser kun ud til at der er starterkul, og de som er afbilledet
ligner bestemt ikke det som er monteret her under dækslet.

Så hvis du har nogen ide om hvad det er og måske kan hjælpe mig videre - så
siger jeg tak.

mvh...

Finn - XJ600 uden strøm





 
 
Armand (18-06-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-06-01 16:24


FTJ <FTJ@kontorsyd.dk> skrev i en news:9gkp13$d8i$1@news.inet.tele.dk...
>
> Batteriet på min gamle XJ600 fra '86, har i lang tid været lidt sløvt,
men
> ved jævnlig kørsel, var der ikke de store problemer, så hvorfor gå ud
og
> skifte noget som "næsten" virker.........
> Men vel fremme, var jeg jo nok klar over at der ikke var for meget
strøm på,
> .........................................................Det blev dog
dårligere og
> dårligere med strømmen, og på et tidspunkt måtte jeg opgive at køre
med lys
> på, og opbremsning måtte ske med motorbremse, da bremselygten tog for
> meget strøm.
> Vel hjemme, skulle problemet så lige kigges ordentligt efter, og hele
> problemet viste sig i at ligge i et lille kul, som var slidt næsten
op.

Jup!
Hvis man taber strøm under kørsel, er det ikke batteriet; men derimod
"forsyningen" á generatoren/laderelæet, der svigter!
Men det fandt du jo endelig ud af!

> Nu havde jeg ikke hørt om kul i laderen før, men sådan som jeg ser
det, må
> det være der problemet er,

Jo, jo! Kul i generatoren (ligesom enhver autogenerator har) er skam et
fint kvalitetstegn!
Dette derved at ladningen heri reguleres ved at ændre magnetismen i
generatoren istedet for at lukke ned/op for fuld ladestrøm eller smide
det overskydende over i en modstand til "forbrænding"!

> Kullet skal selvfølgelig skiftes, men er det nu laderen jeg har haft
åbnet ?
> Eller hva' ? Måske kan nogle af de XJ600 kyndige hjælpe mig videre
her? Det
> dæksel jeg har haft af, er på venstre side af MC'en, fæstnet med 3
umbraco
> skruer, runde, ca 10-12 cm. i diameter, og der går et kabel neden ud
af
> dette. Inden i dækslet er så monteret en holder hvor i der er 2
stykker kul
> som slæber ind på enden af ankeret, og det ene af disse er altså
slidt.

Kan ikke være andet!

> Efter at have tjekket MC-Nøglen, med reservedele, er jeg dog ikke
kommet
> det nærmere, det ser kun ud til at der er starterkul, og de som er
afbilledet
> ligner bestemt ikke det som er monteret her under dækslet.

De originale kul bliver man ikke ruineret af uanset om de er "dyre"; men
ethvert kul i overstørrelse (forhør dig ved en elektro-mand) kan files
til på et stykke smergellærred og efterfølgende monteres istedet for (og
på samme måde som) de nedslidte
Et rigtigt hyggejob med efterfølgende stor selvtilfredshed over selv at
have repareret(!) istedet for blot at have skiftet reservedele ud

--
Armand.






Finn Thagaard Jensen (18-06-2001)
Kommentar
Fra : Finn Thagaard Jensen


Dato : 18-06-01 20:17


Armand wrote in message

>Jup!
>Hvis man taber strøm under kørsel, er det ikke batteriet; men derimod
>"forsyningen" á generatoren/laderelæet, der svigter!
>Men det fandt du jo endelig ud af!
>
>De originale kul bliver man ikke ruineret af uanset om de er "dyre"; men
>ethvert kul i overstørrelse (forhør dig ved en elektro-mand) kan files
>til på et stykke smergellærred og efterfølgende monteres istedet for (og
>på samme måde som) de nedslidte
>Et rigtigt hyggejob med efterfølgende stor selvtilfredshed over selv at
>have repareret(!) istedet for blot at have skiftet reservedele ud
>

Du har ret - ruineret bliver man ikke - men et par hundrede kroner løber det
dog op i.

Med hensyn til at lave det selv, så kræver det vel at man kan fæstne
ledningen
til kul'et, eller kan man bare stable det oven på den rest der er tilbage ?
Der vil
jo blive en noget anden modstand der, mellem de 2 stykker kul ?

Nå men pyt - jeg har lige været forbi min forhandler, og bestilt nye kul.
Jeg skifter dem begge, nu jeg har den åben, så er der da også en brugt
i reserve, hvis uhellet er ude en anden gang.

Tak for din info.

mvh...

Finn - med MC på vej i bedring.



Sand (19-06-2001)
Kommentar
Fra : Sand


Dato : 19-06-01 07:29

"Finn Thagaard Jensen" <ftjtb@get2net.dk> wrote in message
news:RvsX6.312$SF4.30499@news.get2net.dk...
....
> Nå men pyt - jeg har lige været forbi min forhandler, og bestilt nye
kul.
> Jeg skifter dem begge, nu jeg har den åben, så er der da også en brugt
> i reserve, hvis uhellet er ude en anden gang.
....
Ellers kan man, i mange tilfælde, nøjes med at bytte de 2 kul om, da det
inderste kul stort set ikke bliver slidt. Det kræver selvfølgeligt, at
der er lidt tilbage af det der skal sidde yderst.


--
Mvh. Sand
|| Bol d'Or || - " Med ombyttede kul "



FTJ (19-06-2001)
Kommentar
Fra : FTJ


Dato : 19-06-01 12:14


"Sand" <> wrote in message
> Ellers kan man, i mange tilfælde, nøjes med at bytte de 2 kul om, da det
> inderste kul stort set ikke bliver slidt. Det kræver selvfølgeligt, at
> der er lidt tilbage af det der skal sidde yderst.

Jep - men her kan de ikke byttes - der er forskelligt "beslag" hvortil de 2
kul er fæstnet.
Og i dette tilfælde var det faktisk det inderste kul som var slidt, men det
yderste har jo nok været skiftet en gang.

mvh...

Finn - venter på reservedele.....



Albert (19-06-2001)
Kommentar
Fra : Albert


Dato : 19-06-01 08:14


> Med hensyn til at lave det selv, så kræver det vel at man kan fæstne
> ledningen
> til kul'et, eller kan man bare stable det oven på den rest der er tilbage
?

Har ingen ide om hvordan kullet ser ud på en XJ, men på min boremaskine
løste jeg problemet ved blot at ligge nyt kul ovenpå den gamle stump der var
tilbage med ledningen. Det virker fint...


mvh Albert
Bosch Boremaskine



FTJ (19-06-2001)
Kommentar
Fra : FTJ


Dato : 19-06-01 12:22


"Albert" wrote in message > Har ingen ide om hvordan kullet ser ud på en XJ,
men på min boremaskine
> løste jeg problemet ved blot at ligge nyt kul ovenpå den gamle stump der
var
> tilbage med ledningen. Det virker fint...

Ja, men vel kun til det slides, og den nye stump bliver så kort at den
falder ud, og kommer i klemme. i laderen et eller andet sted ?

Nej jeg tror jeg laver det med de originale reeservedele, selv om det andet
nok er billigere i starten.

Tak for rådet dog, boremaskinen kan det vel bruges til - så bliver man da
ikke hængende et eller andet sted ude på kong tyndskids mark....

mvh...

Finn - som har bestilt reservedele.




Armand (20-06-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-06-01 16:12


Albert <toma@email.dk> skrev i en
news:3b2efb9a$0$31240$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
>
> > Med hensyn til at lave det selv, så kræver det vel at man kan fæstne
> > ledningen
> > til kul'et, eller kan man bare stable det oven på den rest der er
tilbage
> ?

Normalt tilgængelige kul er med en blød "indstøbt" ledning i bagenden!

--
Armand.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177609
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409303
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste