/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Kickenstrop skal flyttes
Fra : Niels


Dato : 08-06-06 23:23

Hej

Jeg har fået et lille problem mht. min kick på ynglingen.... udvekslingen
skal flyttes ned under ruftaget, og hvordan gør jeg lige det... den skal
komme skævt ind på ruffet, igennem, og skal så gå lige ned.... Men hvordan
klarer jeg lige den vinkel, så der er mindst muligt friktion når der
trimmes?? Og lad os bare lege at prisen på en løsning er underordnet.... den
skal dog lige haves i baghovedet....

Se evt linket, hvor den gamle kick er inde i den grønne cirkel, og den nye
kick er tegnet med orange....

Venlig Hilsen
Niels Moldrup



 
 
Niels (08-06-2006)
Kommentar
Fra : Niels


Dato : 08-06-06 23:33

og linket er http://www.nielsmo.dk/image1.jpg


"Niels" <nielsmo@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4488a32b$0$46994$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har fået et lille problem mht. min kick på ynglingen.... udvekslingen
> skal flyttes ned under ruftaget, og hvordan gør jeg lige det... den skal
> komme skævt ind på ruffet, igennem, og skal så gå lige ned.... Men hvordan
> klarer jeg lige den vinkel, så der er mindst muligt friktion når der
> trimmes?? Og lad os bare lege at prisen på en løsning er underordnet....
> den skal dog lige haves i baghovedet....
>
> Se evt linket, hvor den gamle kick er inde i den grønne cirkel, og den nye
> kick er tegnet med orange....
>
> Venlig Hilsen
> Niels Moldrup
>
>



Ukendt (09-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-06-06 09:26


"Niels" <nielsmo@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4488a57d$0$47009$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> og linket er http://www.nielsmo.dk/image1.jpg
>
>
> "Niels" <nielsmo@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4488a32b$0$46994$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Hej
>>
>> Jeg har fået et lille problem mht. min kick på ynglingen.... udvekslingen
>> skal flyttes ned under ruftaget, og hvordan gør jeg lige det... den skal
>> komme skævt ind på ruffet, igennem, og skal så gå lige ned.... Men
>> hvordan klarer jeg lige den vinkel, så der er mindst muligt friktion når
>> der trimmes?? Og lad os bare lege at prisen på en løsning er
>> underordnet.... den skal dog lige haves i baghovedet....
>>
>> Se evt linket, hvor den gamle kick er inde i den grønne cirkel, og den
>> nye kick er tegnet med orange....
>>
>> Venlig Hilsen
>> Niels Moldrup
>>
>>
>
>

Hej Niels

Det er store "kræfter" du vil flytte!

Jeg tror jeg ville sætte en blok med svirvel i mastefoden - evt. en
wireblok, og så lade det være en wire der går fra bommen og ned til
"muskelboksen".

Så kan du nøjes med at lave et hul der passer lige under blokken - husk lige
at tage højde for, at blokken vi "dreje lidt med" når bommen er i
yderstilling, så hullet skal være stort nok til at optage denne "vandring"
uden at wiren tager på kanten.

Problemet er så at finde et godt sted for fastgøring af trækpunktet nede i
Ynglingen, for her er det at de "store kræfter" kommer ind i billedet.

Når du har den "gamle" kikingstrap, så er de fleste kræfter samlet i
mastefoden - dog lidt ud på ruffet også så vidt jeg kan se på billedet!, men
det er en "koncentreret" kraftpåvirkning i et område der kan tåle det. Nu
flytter du pludselig hele kraftpåvirkningen et andet sted hen, og det kan
give problemer.

Nu har jeg aldrig været ombord i en Yngling, men hvis der er en støtte
direkte under masten, og ned til kølsvinet, så vil jeg gøre min "muskelboks"
fast i bunden af denne, så trækket bliver så parrallelt med støtten som
muligt.

Hvis der ikke er en sådan støtte, og masten altså står direkte på ruffet -
og det kunne dimensioneringen af ruffet sådan umiddelbart tyde på, så har du
et problem.

Hvis du gør muskelboksen fast direkte i kølsvinet, så belaster du ruf og dæk
kraftigt når du haler strap'en, for så vil kræfterne derfra blive overført
som en kraft det forsøger at hale rutaget (med masten) ned mod kølsvinet.
Det er muligt det holder meeeen!!!

Som det er nu holder du kræfterne i trekanten bom/mast - og lidt ud på
ruftaget, men her parallelt med ruftaget, så kræfterne påvirker ikke
ruftagets lodrette styrke.

Uden mastestøtte vil jeg nok ikke gøre det.

Håber foklaringen er forståelig

Hilsen John



Lars Kristensen (09-06-2006)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 09-06-06 10:48

john wrote:

> Problemet er så at finde et godt sted for fastgøring af trækpunktet nede i
> Ynglingen, for her er det at de "store kræfter" kommer ind i billedet.
>
> Når du har den "gamle" kikingstrap, så er de fleste kræfter samlet i
> mastefoden - dog lidt ud på ruffet også så vidt jeg kan se på billedet!, men
> det er en "koncentreret" kraftpåvirkning i et område der kan tåle det. Nu
> flytter du pludselig hele kraftpåvirkningen et andet sted hen, og det kan
> give problemer.
>
> Nu har jeg aldrig været ombord i en Yngling, men hvis der er en støtte
> direkte under masten, og ned til kølsvinet, så vil jeg gøre min "muskelboks"
> fast i bunden af denne, så trækket bliver så parrallelt med støtten som
> muligt.

Der er under normale omstændigheder en mastestøtte i en yngling. Det vil
være det eneste rigtige sted at gøre det fast, når nu det skal være.
Wireblokken kan evt. fastgøres i sjæklen der sidder på mastefoden. Det
er normalt den man bruger til at fastgøre blokke til diverse hal i.

Er du i tvivl om et smat system, så tag og kig lidt på DYK's hjemmeside
(http://www.yngling.dk) og evt. den internationale klub også og få lidt
idéer og inspiration. Der findes mange smarte løsninger.
Hvis du går ind på Norges Ynglingklubb er det specielt nogle gode
billeder på hvor simpelt et cockpit i en yngling kan se ud:
http://nor.yngling.org/gallery/album22
Den har hævet dørk hvilket I vist ikke har. Der er desværre ikke
close-ups af detaljer, så man må gætte lidt. Jeg synes den er lidt
"fræk".

Og til jer der undrer jer lidt over min begejstring over ynglingen, kan
jeg kun sige, at den er suveræn at sejle onsdagsejladser i. I modsætning
til større kølbåde kan man i en yngling vende på vindspring uden at tabe
nogen videre fart. Den er lille og adræt og kan uden at blinke
udmanøvrere alle de store lokummer der ligger og flyder på startlinien.
Den sejler sit mål rigtigt godt hjem. Det er sjældent vi i sejltid
bliver slået af andet end expresser, mustangen og banner 28'eren. PD,
DB24, granadaerne, grindeen og hvad der som regel ellers skulle ligge
langt foran jvf. TA'en, ligger langt bag efter - på sejltid.

- Lars

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste