"Joan" <naoj_joan@hotmail.com> wrote in
news:4434af69$0$163$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:
> Jeg ser ikke ret mange i det daglige som går og slå kolbøtter. Er det
> bare noget man skal kunne fordi de andre kan?
Nej da.
Kolbøtter er gode, fordi de øver barnet i flere grundlæggende færdigheder
på én gang(og som oftest på en for barnet sjov måde). Barnet øver
balanceevne, højre/venstre koordinering og faldteknik på én gang.
Men de kan alle øves på andre måder. Kolbøtter er ikke en nødvendighed at
kunne, men de er ofte en smart genvej til at øve *små* børns motoriske
færdigheder.
Vær opmærksom på, at det netop bør være små børn. Små børn har en
forholdsvis stærk nakkemuskulatur, og kommer derfor ikke så let tilskade
ved en kolbøtte, som større(uøvede) børn. Derudover er små børn lettere at
hjælpe med kolbøtterne.
Det ville være optimalt hvis din datters angst for kolbøtter kunne
overvindes, fordi hun øver en masse motoriske evner på den måde.
Hvis du ikke allerede har prøvet, så tal med hende om det derhjemme i
trygge omgivelser, og vis hende hvordan man gør. Fortæl hende at DU nok
skal være der og holde hende, og fortæl hende hvor sjovt du synes det er at
slå kolbøtter. Ros hende når hun prøver.
Hvis du ikke kan få hende til det, så glem kolbøtterne. Men vær opmærksom
på at hun får øvet balanceevne, højre/venstre koordinering, faldteknik osv.
på andre måder.
Når pædagogen har bedt jer øve kolbøtter for at hun ikke skal komme til at
stå udenfor de kommende år, så er det fordi de netop kigger på kolbøtter
for at finde børn med sansemotoriske vanskeligheder og/eller sen motorisk
udvikling. Men blot fordi din datter ikke kan/vil slå kolbøtter betyder det
ikke nødvendigvis at der er noget galt.
Det er derfor din opgave at fortælle pædagogen at din datter af en eller
anden grund ikke kan/vil slå kolbøtter, men at du er overbevist om at hun
iøvrigt følger et normalt barns udvikling.
Du kan jo fortælle hende at blot fordi hun(pædagogen) ikke forstår meningen
af
"Med baggrund i seriøs samordning verificeres reelle hypoteser på grund af
personalet"
er det jo ikke ensbetydende med at hun(pædagogen) har sproglige
indlæringsvanskeligheder
Din datter har det måske på samme måde med
kolbøtter.
Det er så pædagogens udfordring at finde andre metoder til at sikre din
datters motoriske udvikling.
Men prøv nu først om ikke du kan få hende lært de der kolbøtter
--
Kent Oldhøj