Limning af teaktræ
Fra : HHH

Dato : 04-05-06 14:28

Halløj.

Er der nogen der kan fortælle mig, hvilken lim evt. 2-komponent, man skal
bruge til at lime teaktræ som skal lamineres sammen til en minimal bue. Skal
være vandfast til outboard brug.

v.h. HHH

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-06 14:50

brun skumlim, rens træet godt med acetone inden limning
\michael

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-05-06 17:23

Michael Frøkjær skrev:

> brun skumlim, rens træet godt med acetone inden limning
> \michael

Det må ikke være inden limning. Porene i træet bliver lukket, når man kommer
acetone på, så han skal vente mindst en halv time, før han limer. Hvis
porene er lukket, så trænger limen ikke tilstrækkeligt ind i træet, og det
er *ret* så væsentligt, når man taler om teaktræ som har et højt olie og
kissel indhold.

Iøvrigt er PU lim ikke særligt godt til at laminere teaktræ med, navnlig
ikke, hvis der er belastning på laminatet. Bruger man epoxy, så er man helt
sikker på, at det aldrig skal laves om.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-05-06 17:17

HHH skrev:

> Er der nogen der kan fortælle mig, hvilken lim evt. 2-komponent, man
> skal bruge til at lime teaktræ som skal lamineres sammen til en
> minimal bue. Skal være vandfast til outboard brug.

Du skal (naturligvis) bruge West Epoxy. Så bliver det simpelthen ikke bedre!

Claus

Fra : HH

Dato : 05-05-06 12:22

Jeg har gode erfaringer med at lime teaktræ med 2-komponent epoxy-lim.
Affedt først, da teaktræ naturligt indeholder en del olie. Jeg har
oftest brugt cellulosefortynder hertil. En sådan limning holder
"evigt" hvilket i mit tilfælde er over 22år!

mvh
Hans-Henrik

Fra : HHH

Dato : 05-05-06 15:31

Hej Hans Henrik (og alle andre)

Tak for svarene. Det bliver epoxy.

v.h.''HHH (Hans Henrik H.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-05-06 12:32

HHH skrev:

> Hej Hans Henrik (og alle andre)
> Tak for svarene. Det bliver epoxy.

Velkommen i klubben.

Husk, at rigtige mænd bruger West Epoxy

Claus

Fra : mlt

Dato : 06-05-06 20:03

> Hej Hans Henrik (og alle andre)
>
> Tak for svarene. Det bliver epoxy.
>
> v.h.''HHH (Hans Henrik H.

Og vi venter spændt... ER det Hans Henrik HANSEN eller Hans Henrik Henriksen
))

Mvh Michael L.T. Gæt selv ...