Hurley 18?
Fra : Mike

Dato : 30-04-06 10:19

Har kigget på en Hurley 18 som jeg synes er en god begynder båd og til
rimelig pris. Hvad synes I? Jeg har haft en Albin Vega for mange år siden
men har ikke råd til en stor båd lige nu. Hurley 20 eller 22 eller en Junker
23 er også alternativer
men prisen skal helst være under 20k.
Mvh
Mike

Fra : HHH

Dato : 02-05-06 14:51

Overvej også Drabant 22. Har selv haft sådan en. Sejler rigtig godt, og er
til at købe for penge.

v.h.
HHH

Fra : john

Dato : 02-05-06 16:41

> [...]
> rimelig pris. Hvad synes I? Jeg har haft en Albin Vega for mange år siden
> men har ikke råd til en stor båd lige nu. Hurley 20 eller 22 eller en

Hej Mike

Jeg vil til enhver tid vælge Hurely 22, Junker 22, Drabant 22, KO 700. De er
lige nøjagtig så store, så de har plads til et par mennesker på behagelig
tur.

Hurley 18 er lige i den lille ende til det.

Bevares alt kan lade sig gøre, men der er lidt mere "skiv" i dem omkring de
22-23 fod, og økonomisk er den sidste meter til at købe for menneskepenge.

Jeg tror du ret hurtig vil ønsker dig lidt mere hvis du "nøjes" med 18'eren.
Men der er ikke megt stuveplads, der er ikke meget kahytsplads eller cockpit
for den sags skyld, og den er også lidt mere følsom for vægt, dårligt vejr
etc.

Hilsen John

Fra : Mike

Dato : 03-05-06 11:20

Jeg vil sige tak til alle. Interessant læsning!
Jeg kommer fra Cypern hvor at have en sejlbåd
er en luksus og folk går og tror at kun de rige
kan have sådan en. De fleste cyprioter havde store både,
i hver fald over 30f. Og så var der de langturs sejlere
hvor de tog en vinter pause på Cypern efter Det Røde hav.
Og det var igennem dem jeg fik lyst til at sejle. Derfor købte jeg
for ca 13 år tilbage en Albin Vega. Lysten til at have en sejlbåd
igen har altid været der og endnu mere, at sejle jorden rund en dag.
Jeg kan kun beundre de store både men vil ikke selv ha' en.
Jeg kan bedst lige små både på grund af økonomiet men også
for mig det drejer sig mest om "lifestyle" og ikke om luksus.
Efter næsten 10 år i Danmark, hvor jeg har brugt mange timer
til at gå rund til dvs marina og savle over sejlbåde, nu snart vil
selv købe en lille en. Det ville også være spændende at komme
i kontakt med andre sejlere heroppe i Aalborg hvor jeg bor. Jeg havde
fornøjelsen sidste år til at sejle en tur med en god ven fra Vejle til
Middelfart
og tilbage, i en folkebåd. Og det forstærkede min lyst til at sejle igen.
Jeg kigger lidt omkring!
Tak
Mvh
Mike

Fra : Jens

Dato : 03-05-06 19:25

Hej Mike.

Meld dig ind i en af sejlklubberne i Aalborg, og tilmeld dig det praktiske
kursus til duelighedsbeviset her.

Så kommer du ud at sejle 16 - 20 aftener i sommerens løb. - Ud over, at du
får duelighedsbeviset, er de sejltimer meget billigere pr time, end det er
at have egen båd )

Og så lærere du en masse sejlere at kende i klubben, hvad der også kan føre
til en gasteplas på 'mandeture' eller på onsdagssejadserne mv., hvis du
viser, at du er interesseret.

Og så i øvrigt held og lykke med din egen båd, når det kommer dertil.

mvh
Jens_M

Fra : Mike

Dato : 03-05-06 23:03

Hvad er duelighedsbeviset kursus?? Og hvad for en klub er måske
bedst til at melde mig ind?
Hilsen
Mike

Fra : Jens

Dato : 04-05-06 20:57

Duelighedbeviset er et -frivilligt- 'kørekort' til lytbåde.
Det består af en teoridel, som man normalt tager på en aften om ugen i løbet
af vinteren, og af en praktisk del, som man tager på en aften om ugen i
løbet af sommerperioden (maj til oktober). Den praktiske del består i, at
man sejler et par timer pr. aften sammen med 3-4 andre elever og en
instruktør.
Her øver man så alle mulige praktiske manøvrer . lægge til og fra, styre,
sætte/trimme sejl, mand over bord, praktisk navigation mv.mv.

Og ud over at man lærer noget, så får man også nogle gode sejlture i en
lille gruppe, en gang om ugen.

Der er flere klubber i Aalborg. Prøv at gå ned i Vestre bådhavn, eller se
her http://www.aalborg-sejlklub.dk/page.php?id=64
mvh
jens

> Hvad er duelighedsbeviset kursus?? Og hvad for en klub er måske
> [...]
>>> Mvh

Fra : Mike

Dato : 05-05-06 11:46

Jeg siger 1000 tak til Jens!

Fra : ThomasB

Dato : 03-05-06 00:17

> [...]
> rimelig pris. Hvad synes I? Jeg har haft en Albin Vega for mange år siden
> men har ikke råd til en stor båd lige nu. Hurley 20 eller 22 eller en

Hej.

En Hurley 18 er en helt ok båd - og faktisk ret sødygtig.

Så vidt jeg husker har den kun 3 køjepladser.

Mit første "skiv" var en 17-18 fods Stor Triss, som jeg fik i stedet for at
blive konfirmeret - den havde jeg helt vildt meget glæde af i 6-7 års tid.
Vi har været 4 personer og 2 hunde ombord på tre ugers sommerferie hvert
år - og vi var hele Danmark rundt. Men da jeg så fik kæreste og familie,
blev Stor Trissen udskiftet med en IF'er, som også fik sejlet Danmark rundt
et par gange - men hyggen blev ikke større af at båden blev større - kun
komforten var et plus.

Så pyt med størrelsen på skivet.. i Stor Trissen kunne vi krybe ind i
jolleafsnittet i havnene hvor der altid er plads.

En Hurley er et godt køb.

Mvh Thomas