Problem med sötvattenkylning
Fra : Lars Johansson

Dato : 21-04-06 09:15

Hej,
Vi har en Yanmar SB8 i vår segelbåt. Den är utrustad med eftermonterad
sötvattenkylning.
Vi har haft den i två säsonger och temperaturmätaren har aldrig gjort något
utslag.

I vintras tog jag ur temperaturgivaren ur motorn och lade i hett vatten, då
reagerar
mätaren.
Jag misstänket då att det är fel på temostaten så att den är ständigt öppen
och motorn går kall.
Igår tog jag ur termostaten och testade hemma på diskbänken. Den öppnar vid
75 grader, som den väl skall.
Gummipackningen runt termostaten är hel.
Så vad är det för fel?
Varför blir motorn inte varm? Om den nu inte blir det.
Några tips?

Motorn går bra, men ger svart rök och oljestänk vid fullgas.