Fra flod til hav
Fra : KS

Dato : 12-04-06 16:51

Hvad skal man passe på ved køb af motorbåd, som tidligere mest har været anvendt
på flod - når man fremover vil anvende den på hav ?

Mvh KS

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 12-04-06 18:02

> Hvad skal man passe på ved køb af motorbåd, som tidligere mest har været
> anvendt
> på flod - når man fremover vil anvende den på hav ?

Det kommer an på bådens design, hvis det er en "flodpram" (læs; lav båd med
10cm fribord), så skal man nok tage vejrudsigten meget seriøs. Men der er jo
også almindelige både der kun sejler på floder.
Der ud over, er der selvfølgelig nogle navigations-, sikkerheds- og
stand-mæssige forhold.

Hvormeget man skal tænke på om den har sejlet i brak-/fersk-vand og nu skal
i saltvand, ved jeg faktisk ikke. Men det ville være en klar fordel at evt
motorer er ferskvandskølet.

Jeg kunne da faktisk godt tænke mig at vide.. hvordan med skrog'et vedr.
osmose, bundmaling osv... i brak-/fersk-vand

Mvh
Leon

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 12-04-06 19:29

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kunne da faktisk godt tænke mig at vide.. hvordan med skrog'et vedr.
> osmose, bundmaling osv... i brak-/fersk-vand

Der rinder mig et eller andet i hu om, at glasfiberbåde, der skifter fra
ferskvand til saltvand i højere grad risikerer osmose. Lidt søgning på
nettet til at af-/bekræfte vil nok være en overvejelse værd.

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Per Nordahl

Dato : 13-04-06 10:46

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ferskvand til saltvand i højere grad risikerer osmose. Lidt søgning på
> nettet til at af-/bekræfte vil nok være en overvejelse værd.

Det er tidligere beskrevet i bådnyt (tror jeg nok det var) fra fersk til
salt mener jeg at kunne huske var den rigtige vej
Idet salt molykyler (et el. andet) fylder mere, og derved har sværere ved at
trænge ind i glasfiberen.
I det hele taget er frygten for osmose nok lidt overdrevet iflg. adsk.
artikler. Jeg skal nok vende tilbage når jeg får roddet i nogle af de gl.
numre, eller søg på bådnyt i artikler, el. bådmagasignet.

Mvh. "Thulfen"

Fra : Egon Stich

Dato : 13-04-06 12:17

Igennem mange år har jeg haft den opfattelse, at både kommende fra ferskvand
til salt ditto, er mere udsat for osmose.
Dette bygger på ret mange oplysninger gående i den retning, i engelske og
amerikanske bøger og bådblade.
Selvfølgelig kan man, som vanligt, ikke på stående for huske exakte bøger,
der omtaler problemet.

Men:
Jeg er stødt på påstanden, mere eller mindre dokumenteret, så ofte i årenes
løb, at den har efterladt det indtryk i bevidstheden, at der er noget op
snakken.

Tyskerne har været fremme med påstande om, at både importerede fra usa, hvor
de har sejlet i indsøerne, skulle være markant mere udsat for osmose, end
både fra saltvand.
Og anbefaler fornyet behandling med afhøvling, epoxy osv.

MVH
Egon

Fra : Per Nordahl

Dato : 13-04-06 12:30

"Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> amerikanske bøger og bådblade.
> Selvfølgelig kan man, som vanligt, ikke på stående for huske exakte bøger,

Kan godt være jeg fik vendt det på hovedet, skal nok kigge efter.

> [...]
> årenes
> løb, at den har efterladt det indtryk i bevidstheden, at der er noget op
Vi må se

> [...]
> både fra saltvand.
> Og anbefaler fornyet behandling med afhøvling, epoxy osv.

Var det ikke noget med kvalliteten, som CT tidligere har beskrevet. At de
både slet ikke er egnet til vores farvand ( Bæliner, (egen udlægning))

Fra : Egon Stich

Dato : 13-04-06 14:20

"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev i en meddelelse

> Var det ikke noget med kvalliteten, som CT tidligere har beskrevet. At de
> både slet ikke er egnet til vores farvand ( Bæliner, (egen udlægning))

Jo.
For bayliners vedkommende har begge dele været nævnt som årsag.
1: Dårlig fremstilling.
2: Ferskvand.

Hvis så begge dele er faktorer, kan det gå helt galt--

Men lad os nu se, det gamle hoved er måske lige på trapperne med en kilde
til oplysninger.
Det plejer jo at dukke op, når man tar den med r)

MVH
Egon

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 13-04-06 19:38

Det er ikke rigtigt. Både der ligger i ferskvand har større risiko for at få
osmose, så hvis båden er disponeret for det, så ville det være sket
allerede.

I saltvand er forskellen i det osmotiske tryk mindre og dermed er risikoen
for "bobler" mindre.

Bjarke

Fra : Lasse

Dato : 12-04-06 21:27

Hej!
Mit gæt er følgende logiske, dog udokumenterede:

Ikke noget særligt! Tvært imod tror jeg man skal være glad for det - Det
betyder at motor / kølevandssystem og andre metaldele har fået meget mindre
salt end hav-både normalt gør. Så man får _generelt_ en bedre båd, hvis den
har sejlet i ferskvand.

Tilbagevis gerne, hvis muligt
Lasse