Sprit soder
Fra : FH

Dato : 11-04-06 23:18

Hej

Forleden fortalte en bekendt mig at man kunne undgå sod fra sit spritkomfur
på potter og pander ved at komme lidt vand i sin sprit.

Passer det?

Hvor meget vand skal der i givet fald i en liter sprit?

Hilsen FH

begin 666 p.gif
M1TE&.#EAL0`-`( `````_____R'Y! ``````+ ````"Q``T```+MC(^IR^T/
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(.X@PX;X"`#L`
`
end

Fra : ThomasB

Dato : 12-04-06 01:03

"FH" <fh@timenvipro.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Forleden fortalte en bekendt mig at man kunne undgå sod fra sit
> spritkomfur på potter og pander ved at komme lidt vand i sin sprit.
>
> Passer det?

Jeps, og det brænder også bedre.

> Hvor meget vand skal der i givet fald i en liter sprit?

ca. 1/10-1/8 del..

Fra : Lars

Dato : 12-04-06 08:35

Har samme erfaring fra de små stormkøkkener til vandrebrug:
1 del vand til 10 dele sprit.
Har prøvet med både større og mindre mængder vand - begge dele med dårligere
resultat.
En god ven fortalte, at han ikke blandede vand i spritten, når han købte den
i Sverige!
Hans konklusion var, at de nok fortynder sprutten :->>>
VH,
Lars

Fra : Leif Langgaard

Dato : 12-04-06 09:02

"Lars" <kedelig@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den i Sverige!
> Hans konklusion var, at de nok fortynder sprutten :->>>

Din ven har ret, i Sverige og Norge har de fleste forretninger "brændsel"
til spritkøkkenet, og der er tilsat vand, hvem der så har drukket de
manglende 10% sprit, det må stå hen i det uvisse.
Det jeg har købt stinker forfærdeligt, så jeg tror det er usundt at
drikke

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-04-06 13:22

"FH" <fh@timenvipro.dk> skrev

> Forleden fortalte en bekendt mig at man kunne undgå sod fra sit
> spritkomfur på potter og pander ved at komme lidt vand i sin sprit.
> Passer det?

Ja, det har jeg selv brugt i to år, så den er god nok.

> Hvor meget vand skal der i givet fald i en liter sprit?

5-7 %

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-04-06 13:24

"FH" <fh@timenvipro.dk> skrev

> Forleden fortalte en bekendt mig at man kunne undgå sod fra sit
> spritkomfur på potter og pander ved at komme lidt vand i sin sprit.

Jeg kan da lige tilføje, at det angiveligvis skulle være vandets
fordampning, som på een eller anden måde indkapsler eller neutraliserer
sodet.

Claus

Fra : Claus Bjerre

Dato : 16-04-06 18:48

> [...]
>
> Passer det?
>
> Hvor meget vand skal der i givet fald i en liter sprit?

Jeg har ikke erfaring med vand, men dangang, jeg bentttete spritkøkken til
vandrebrug var det et kendt trick at blande methanol (træsprit) i
husholdningsspritten for at undgå sodning. Jeg har fornyligt konstatetet at
det brændsel som origo sælger til deres komfurer netop er en blanding af
sprit (ethanol) og træsprit (methanol).
Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-04-06 19:50

Nu ved jeg ikke hvor meget sprit i bruger, men jeg bruger kun 2-3 liter på
en sæson. Jeg bruger Origonol så jeg er sikker på det ikke soder og lugter.
Folk siger det er meget dyrt, men 44 kr for en liter er jo pebernødder i
forhold til det det koster at rense båden for sod, når man i 5-10 år har
sodet den til fordi man skulle spare 15-20 kr på en liter sprit.

Bare min mening.

Bjarke

Fra : ThomasB

Dato : 17-04-06 00:11

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> [...]
> pebernødder i forhold til det det koster at rense båden for sod, når man i
> 5-10 år har sodet den til fordi man skulle spare 15-20 kr på en liter

Folk brokker sig også over 10 kr pr liter benzin, men køber gerne en
kildevand til 30 kr pr liter

Fra : BoA

Dato : 17-04-06 18:18

Claus Bjerre skrev:

> [...]
> det brændsel som origo sælger til deres komfurer netop er en blanding af

Man skal lige være opmærksom på at metanol er
ubehageligt giftigt - også dampene.

med bedste hilsner
fra
BoA