højtryksrense en glasfiberbåd
Fra : Per

Dato : 10-03-06 20:19

Hej NG!

Jeg har en Ørnvik 460, der har stået ude her vinteren over - det er den
selvfølgelig blevet noget beskidt af.

Men er der nogen problemer i at bruge en højtryksrenser på dækket osv. for
at få den ren igen.

Har hørt noget om, at man kan ødelægge glasfiberens overflade?

--
Med venlig hilsen Per!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-03-06 22:00

Hej Per,

Det kan godt være lidt problematisk at anvende en
højttryksrenser på glasfiber, kommer man for tæt på (nærmere end
20 - 30 cm med en 80 ATH type eller med endnu højere tryk) så
bliver glasfiberoverfladen ødelagt. Det virker fuldstændig som
at sandblæse overfladen.

Det bedste er at udlægge noget stærkt sæbevand og lade det ligge
i ca 10 min. for derefter at skrubbe overfladen med en børste
indtil overfladen er ren. Måske skal der flere omgange til. Du
kan anvende Petrosol fra Knud E. Dan, det er godt.

Husk ikke at efterlade noget sæbe omkring aluminiumbeslag for
det giver tæringsproblemer der hvor overfladen ikke er eloxeret.
Skyl efter med rigeligt vand. Hold højttryksrenseren på stor
afstand om den anvendes.
Overfladen renses helt for evt. voksrester med denne proces, så
du skal vokse godt efterfølgende, helst flere gange, det giver
et godt resultat.
At vokse et dæk kan godt give problemer med at fødderne skrider
let. Det er en smagssag om man vil vokse dækket. Det bør vaskes
med en båd shampo flere gange i løbet af sommeren. Helst en gang
om ugen for at holde både pæn.

For at fjerne slim på bundmalingen om efteråret kan du med
fordel anvende højttryksrenseren også her god afstand til båden,
det går jo ikke ud på at fjerne bundmalingen kun slimen. Gør det
med det samme når båden er kommet på land, vent ikke en time,
for så er vandet tørt og slimen begynder at sidde fast.
Dem som venter med rengøring af bunden til foråret har selv bedt
om problemerne.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : HO

Dato : 10-03-06 22:54

> Hej NG!
> Har hørt noget om, at man kan ødelægge glasfiberens overflade?
Hej
Hvis du bruger fornuften, og holder lidt afstand, sker det ikke noget, jeg
ser meget ofte både blive højtryksrenset, med 130 grader varmt vand.
Hold ekstra afstand hvis der er teak på.
En båd kan sagtens stå et døgn, inden højtryksrensning af bunden for slim og
alger, det fjernes nemt.
Hilsen
Hans Olsen

Fra : Bent Pedersen

Dato : 11-03-06 08:33

"HO" <ho@vejen-net.kdVENDES> skrev i en meddelelse

> [...]
> ser meget ofte både blive højtryksrenset, med 130 grader varmt vand.
> Hold ekstra afstand hvis der er teak på.

Glasfiberen tager ikke skade, men ALDRIG ALDRIG højtryks-spule et teak-dæk
(ellers noget andet træ for den sags skyld)

Bent

Fra : ThomasB

Dato : 11-03-06 12:27

"Bent Pedersen" <bentp@email.dk> skrev i en meddelelse

> Glasfiberen tager ikke skade, men ALDRIG ALDRIG højtryks-spule et teak-dæk
> (ellers noget andet træ for den sags skyld)

Det var min båd levende bevis på, ikke er korrekt.

Vi fik den i øvrit billigt fordi højtryksrenseren havde lavet små prikker i
gelcoaten.

Fra : Bent E.

Dato : 12-03-06 10:29

> Hvis du bruger fornuften, og holder lidt afstand, sker det ikke
> noget, jeg ser meget ofte både blive højtryksrenset, med 130 grader
> varmt vand.

Det er godt nok varmt af vand at være!!!

MVH
Bent E.

--
Ved mail, fjern XYZ

Det er usundt at spise på en tom mave.
W.C.Fields.

Fra : ThomasB

Dato : 12-03-06 11:39

"Bent E." <elnef@XYZdsa.net.dk> skrev i en meddelelse

> Det er godt nok varmt af vand at være!!!

Fordi det er under tryk

Fra : HO

Dato : 12-03-06 13:35

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> "Bent E." <elnef@XYZdsa.net.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi det er under tryk
Hej
Nope - renser med dieselfyr.
Hilsen
Hans

Fra : ThomasB

Dato : 12-03-06 14:14

> Nope - renser med dieselfyr.

Vand kan ikke kommer over 100 grader, med mindre det er under tryk eller er
damp

Fra : ThomasB

Dato : 11-03-06 12:25

> [...]
> at få den ren igen.
>
> Har hørt noget om, at man kan ødelægge glasfiberens overflade?

På min IF'er var hele cockpitkarmen og dækket prikket fordi den forrige ejer
havde højtryksrenset.
Det var bittesmå huller, som vi intet kunne gøre noget ved.

I øvrigt er en højtryksrenser ikke særlig effektiv på glatte overflader, i
forhold til sædevand og en svaber.