Peter J <Peter_Laila@Get2net.dk> skrev i en
news:%16Y6.316$Kc6.12271@news.get2net.dk...
>
>
> laderelæet = "ensretter + regulator" okay, så fik vi sat det på plads
Hov! Lad dig ikke kanøfle af mig!
Med ensretter + regulator var du mindst ligeså rigtig på'en!
> > I princippet skulle enhver tændingsboks (CDI) fra en model med samme
> > opbygning (luftkølet 16-ventilet med XX.xxx RPM, kunne gøre det
> > samme:-/
> > Men den sådan bliver sikkert ligeså besværlig at finde, som en til
> > 400'eren!
> Hmm, det mener jeg også - men er blevet bildt noget andet ind af
> suzuki
Importøren er sælger af nye originale reservedele, og kan derfor ikke
regnes for interesseret i at sælge andet end som sådan. Derved kan man
komme til at lægge øre til meget mundlort fra deres side.
Men læg lige mærke til at jeg bruger ordene: "skulle i princippet kunne
gøre det samme"!
Hvis to motorer er nærmest identiske, er det nærmest kun CDI'ens
styrespænding der kan varierer fra fabrikant til fabrikant; men i den
sidste ende er det jo hverken Honda eller Suzuki der fremstiller
elektronikken på mc'en; men derimod f.eks Mitsubitshi, som leverer til
alle - og de holder sig velsagtens inde for samme snævre grænser for
elektronisk opbygning
:-/
Med ordene giver jeg udtryk for at jeg ikke ville lade det være uforsøgt
hvis jeg havde en tændingsbox fra en næsten identisk motor i hånden!!
> Jeg har haft en god snak med LC-Racing og de vil sende mig et
> uoriginalt tændingssystem for kr 1850 - (består af en anden CDI-boks +
> platinner (ved godt det ikke hedder det på en mc) +anker +rotor). En
> original CDI- boks koster til sammenligning kr.5500,-
Fair priser!
Ikke mindst eftersom at der er rift efter slige sager til Zuki'er
Men få nu en af Schnabels ladereguleringer på, så Zuki'en ikke smelter
det nyindkøbte ned igen!
> kunne jeg ikke bare sætte den til at lade med 2 faser konstant ???
> eller bruger jeg så mere strøm end den lader ??
Først og fremmest:
Jeg er ikke nogen høg til det med strøm - Kender kun til principperne.
Til alle detaljerne og de specifikke udregninger har jeg mine egne
guru'er!
På Suzuki er der jo "to faser på fast", dog stadig under regulering -
den tredie kobles først på idet at lyset tændes!
Problemet ved konstant ladning er at hvis du ikke bruger det strøm som
der produceres og det gør tænding og lys ikke til 100%, vil overskuddet
medføre en voldsom opvarmning og senere nedsmeltning af generatoren.
Det er til imødegåelse af dette problem at man regulerer strømmen enten
á den perfekte måde: Ændrer magnetismen i generatoren, så denne ikke
producerer mere end der er brug for, eller på den væsentligt mere
primitive: "brænder overskuddet af i en kølet modstand" (der findes også
andre ladereguleringsformer imellem disse to yderpunkter!)!
> En helt anden mulighed er at købe en anden motor med tændingssystem
> evt. fra en 2 cyl. eller en større model - men det er sidste udvej.
Jup!
Men hér drejer det sig om en rimelig identisk motoropbygning, og netop
omkring omdrejninger er en tocylindret langfra identisk :-/
>
> Eller en trejde mulighed at anskaffe sig en uden afgift og så lege
bytte
> bytte købmand med stellene - det må så være allersidste udvej.
Absolut!
Og det er i princippet også det at LC-racing har gjort for dig
Men til de priser du har fået af dem, kan et indkøb af en komplet tysker
á 6-8.000 kr ikke retfærdiggøres :-/
Og da slet ikke ud fra den betragtning at der er overvejende chance for
at de næste betragtelige reservedele du får brug for til 400'eren bliver
samme el-stumper som nu og at du derved ikke vil kunne forsyne dig fra
din ophugs-cykel :-/
> Hvad skal modstanden i tændspolerne være ??
> Jeg må hellere finde ud af om de har taget skade af overspændingen
> Er der andet jeg skal måle efter når jeg er igang??
= desværre ikke mit bord
--
Armand.