/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Vinterkonservering og tændrør
Fra : Jonas Lüttichau


Dato : 08-03-06 10:48

Hej,

Jeg sad og læste en anbefaling af at man skiftede tændrør efter når man
starter en ny sæson og især efter vinter konservering.

Er der en god grund til dette og gør folk det eller kører i bare videre med
de gamle indtil de ikke virker mere?

mvh



 
 
Harding E. Larsen (08-03-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 08-03-06 11:30

Hej Jonas,

Det er vel en beskrivelse som denne nedenfor viste du har læst,
Tændrør er en slidkomponent og det kan kun anbefales at følge
motor- og tændrørsfabrikantens anvisninger. Går en tændrør i
stykker kan det forårsage omfattende skader på motoren.

Mvh/Harding

Motorkonservering / Vinterkonservering:
Motorkonservering beskytter motorens indre mod korrosion ved
længere tids opbevaring hvor motoren ikke er i brug.
Motorkonservering kaldes ofte vinterkonservering. Konserveringen
forhindrer rust og korrosion ved at fjerne fugt og danner en
beskyttende hinde mod vand og syre. Konserveringen har også en
smørende effekt.

Denne simple fremgangsmåde skal følges:
1. Sæt kølevand på motoren
2. Start motoren og varm den op.
3. Sænk omdrejningerne til motoren står i tomgang
4. Påfør godt med konserveringsmiddel i kaburatoren indtil
motoren stopper
5. Løsn tændrør og spray konserveringsmiddel i tændrørsholderen.
6. Træk motoren rundt gentagne gange. Dette kan gøres manuelt
eller ved at bruge starteren.

Det anbefales at skifte tændrør inden motoren startes igen.
Motorkonservering skal foretages hver gang motoren står stille
mere end 1 måned.




Jonas Lüttichau <jluttichau@gmail.com> skrev:
>Hej,
>
>Jeg sad og læste en anbefaling af at
>man skiftede tændrør efter når man
>starter en ny sæson og især efter
>vinter konservering.
>
>Er der en god grund til dette og gør
>folk det eller kører i bare videre med
>de gamle indtil de ikke virker mere?
>
>mvh



Jonas Lüttichau (08-03-2006)
Kommentar
Fra : Jonas Lüttichau


Dato : 08-03-06 11:40


"Harding E. Larsen (slet T29H7)" <harding@T29H7larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11418140550.329389921408875@dtext.news.tele.dk...
> Det er vel en beskrivelse som denne nedenfor viste du har læst,

Præcis.

> Tændrør er en slidkomponent og det kan kun anbefales at følge
> motor- og tændrørsfabrikantens anvisninger. Går en tændrør i
> stykker kan det forårsage omfattende skader på motoren.

Ok, så kan man vel lige så godt skifte det i forbindelse med en ny sæson.

mvh
Jonas



Harding E. Larsen (08-03-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 08-03-06 12:00

Hej Jonas,

Ja det vi være en god ide.

Mvh/Harding

Jonas Lüttichau <jluttichau@gmail.com> skrev:
>
>"Harding E. Larsen (slet T29H7)"
><harding@T29H7larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
>meddelelse
>news:11418140550.329389921408875@dtext
>.news.tele.dk...
>> Det er vel en beskrivelse som denne
>>nedenfor viste du har læst,
>
>Præcis.
>
>> Tændrør er en slidkomponent og det
>>kan kun anbefales at følge
>> motor- og tændrørsfabrikantens
>>anvisninger. Går en tændrør i
>> stykker kan det forårsage omfattende
>>skader på motoren.
>
>Ok, så kan man vel lige så godt skifte
>det i forbindelse med en ny sæson.
>
>mvh
>Jonas

--
Harding E. Larsen


Claus Tersgov (08-03-2006)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 08-03-06 17:20


"Harding E. Larsen (slet T29H7)" <harding@T29H7larsen.tdcadsl.dk> skrev

> Det er vel en beskrivelse som denne nedenfor viste du har læst,
> Tændrør er en slidkomponent og det kan kun anbefales at følge
> motor- og tændrørsfabrikantens anvisninger. Går en tændrør i
> stykker kan det forårsage omfattende skader på motoren.

Unødigt skræmmescenarie..

Jeg har endnu aldrig oplevet en motor som er blevet omfattende beskadiget
som følge af et defekt tændrør. At skifte tændrør hver gang motoren har
stået stille i mere end en måned er latterligt.

Claus

--
Sælges billigt!
www.myboat.dk/blok.htm
61 nye blokke kun kr 1000,-



mlt (08-03-2006)
Kommentar
Fra : mlt


Dato : 08-03-06 21:25


>
> Unødigt skræmmescenarie..
>
> Jeg har endnu aldrig oplevet en motor som er blevet omfattende beskadiget
> som følge af et defekt tændrør. At skifte tændrør hver gang motoren har
> stået stille i mere end en måned er latterligt.
>
> Claus

Enig ! Det er unødige ekstraudgifter, men køb derimod hellere nye tændrør og
opbevar dem sikkert i båden til en nødsituation...
Min erfaring med årsagen til at man ofte oplever folk skal skifte tændrør
efter vinterkonservering er, at konserveringsmidlet brænder sig fast på
tændrørerne når motoren startes op de første par gange... Derfor bliver de
let defekte(motoren går ujævnt) især hvis man kommer forskelligt fedtet
stads gennem kaburator og ned i cylindre...Især hvis man ligefrem drukner
kaburatorer og cylindre med det !
Et godt råd til vinterkonservering er at bruge lidt WD40 (eller alternativt
6-8 dråber motorolie) og sprøjte det ned i meget små mængder med tændrøret
afmonteret. Herefter turnes stemplerne manuelt op og ned et par gange for at
smøre cylindervæggene med tændrørerne afmonteret. Tændrørerne skrues i igen.

Når motoren så skal startes op om foråret skrues tændrørerne af igen, der
hældes en god sjat benzin ned i cylindrene og motoren turnes igen med
el-starteren UDEN tændrør i. Herved skylles cylindrene rene igen. I med
tændrørerne og sjoveren starter garanteret op og kører fint en sæson mere
med de samme tændrør som fra sidste år.

Bare min erfaring fra MC + bådmotorer...

Mvh Michael



Jonas Lüttichau (08-03-2006)
Kommentar
Fra : Jonas Lüttichau


Dato : 08-03-06 23:10


"mlt" <mlt@dreamon.dk> skrev i en meddelelse
news:440f3d87$0$24270$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Når motoren så skal startes op om foråret skrues tændrørerne af igen, der
> hældes en god sjat benzin ned i cylindrene og motoren turnes igen med
> el-starteren UDEN tændrør i. Herved skylles cylindrene rene igen. I med
> tændrørerne og sjoveren starter garanteret op og kører fint en sæson mere
> med de samme tændrør som fra sidste år.

Man må vel også overveje om den meget lille udgift er besværet og risikoen
værd.

mvh



Henning (09-03-2006)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 09-03-06 00:02


>
>Er der en god grund til dette og gør folk det eller kører i bare videre med
>de gamle indtil de ikke virker mere?

Forskellen på en båd og en bil er, at bilen kører til den går i stå.
Så smider man den ind til siden og ringer efte Falck. På en båd er du
nødt til at være fremsynet, og skifte tingene _før_ de går i stykker.
400,- på et sæt nye tændrør hver sæsonstart er måske ikke den største
udgift!

Jonas Lüttichau (09-03-2006)
Kommentar
Fra : Jonas Lüttichau


Dato : 09-03-06 09:39


"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:egou029rl4thhhpcg8dajefom4bcd2t25n@4ax.com...
> Forskellen på en båd og en bil er, at bilen kører til den går i stå.
> Så smider man den ind til siden og ringer efte Falck. På en båd er du
> nødt til at være fremsynet, og skifte tingene _før_ de går i stykker.
> 400,- på et sæt nye tændrør hver sæsonstart er måske ikke den største
> udgift!

Enig, især til dykning :)

mvh



Ukendt (09-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-03-06 20:16

> Forskellen på en båd og en bil er, at bilen kører til den går i stå.
> Så smider man den ind til siden og ringer efte Falck. På en båd er du
> nødt til at være fremsynet, og skifte tingene _før_ de går i stykker.

Jeg er da enig i at det er mindre risikabelt at haverere på landevejen end
på havet, men jeg kan kun give Claus og Michael ret i at det helt
unødvendigt at skifte så tit.

F.eks kører de fleste biler idag op til 50.000 km på et sæt tændrør.

40.000 km med 80 km/t på landevejen er der så ca. 500 motortimer imellem
hvert skift

Jeg kender ikke mange der har 500 motortimer på påhængsmotoren hvert år,
nærmere kun en tiendedel.
Eks.vis er min egen motor er fra 1996 og har ca. kun totalt 350 timer.

3 ekstra med i reservedelskassen er også mit råd. Og brug hellere pengene på
at skifte din impeller og gearolie oftere.

--

.............
/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste