Hjælp til valg af sejlertøj
Fra : Martin

Dato : 02-03-06 18:46

Jeg er på udkig efter noget nyt sejler tøj og har pt. tre forskellige
bud. Det er fra hhv. Musto, Aigle og Jeantex. Alle sæt består af
bukser og spraytop.

Har lavet lidt research her i gruppen og på de respektive hjemmesider,
men ville gerne høre om der er nogen, der har gode eller dårlige
erfaringer med de forskelllige mærker. Her tænker jeg på
vandtæthed, åndbarhed osv.

På forhånd tak.
Martin

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-03-06 19:46

Jeg har musto og er overordentligt tilfreds. Sikkert lidt dyrere end de
andre, men så ved man det virker.

Mit sæt er nu 5 år gammelt. Ugentlige aftensejladser og 4 gange Fyn og
sjælland rundt. Det virker godt og det er endda bare et af de almindelige
"billige" coastal sæt. Jeg har kun frosset i det 1 gang og det var fordi jeg
ved en fejl (troede ikke det blev vådt/koldt) havde bomuld på inden under.
Nu har jeg kun microfleece under og så er jeg altid både varm og tør.

/Bjarke

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-03-06 19:49

OG:

Bemærk iøvrigt at der er kopi-tøj i omløb. Man skal jo ikke afvise gode
tilbud, men hav lidt skepsis, da man stort set ikke kan se forskel.

Bjarke

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 05-03-06 21:04

være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg ved en fejl (troede ikke det blev vådt/koldt) havde bomuld på inden
> under. Nu har jeg kun microfleece under og så er jeg altid både varm og

Jeg har et sæt magen til, og det holder tæt osv.
Jeg kan dog nemt blive lige så våd inden for tøjet som uden for, hvis jeg
får produceret noget varme/sved. Jeg vil overveje noget åndbart næste gang,
hvis jeg kan få sikkerhed for, at det vil gøre en reel forskel.

Hold iøvrigt øje med "sidste års modeller". Bla.. hos Claus V i Kbh samt i
Lynetten kan man lejlighedsvis finde tøj til gode priser

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 05-03-06 22:44

Så er det ikke det samme. "Coastal" sætter var (og er) åndbart og har kostet
2.000 for jakken og 12-1300 for bukserne de sidste 5-6 år. Det er ikke
goretex, men Musto's eget fabrikat.

Jeg sveder aldrig under det. Er du sikker på det ikke er et af de tidligere
ikke-åndbare sæt du har ?? Jeg husker ikke hvad de hed.

Godt tip med Claus V.

Bjarke

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 06-03-06 19:29

> [...]
>
> Jeg sveder aldrig under det. Er du sikker på det ikke er et af de
> tidligere ikke-åndbare sæt du har ?? Jeg husker ikke hvad de hed.

Hmmm, det kan godt være, du har ret. Nu er mit tøj ikke lige inden for
rækkevidde, så jeg kan ikke tjekke navnet - men særlig åndbart er det i
hvert tilfælde ikke Jeg købte det for 4 år siden

Fra : Martin

Dato : 03-03-06 10:16

Tak for svarene. Jeg har også indtryk af at Musto fungerer godt.

Er der nogen der kender til Jeantex?

mvh Martin

Fra : Allan

Dato : 03-03-06 15:06

"Martin" <svensker@gmail.com> skrev i en meddelelse
Tak for svarene. Jeg har også indtryk af at Musto fungerer godt.

Er der nogen der kender til Jeantex?

mvh Martin

Hej

Jeg bruger et sæt rødt Jeantex fra først i 80erne.
Det holder stadig vandet ude, virker slidstærkt og fungerer fint.

Det skal dog retfærdigvis siges, det mest er benyttet til skipperarbejde ved
rorpinden.
Benyttes kun i vildt regnvejr eller rigtigt kulingsvejr..
Og sidst på natten Fyn Rundt fryser jeg altid ad h.. til, men det er måske
lige så meget, fordi jeg er træt, sulten og søvnig!!!!
Det er ikke foret, har dog to-lagssystem, men med mulighed for at ånde osv.

Jeg ville ikke selv være bange for at købe mærket igen - det er vist ty/da
fabrikat?

mvh
Allan

Fra : Hanne og Hans

Dato : 03-03-06 11:54

Jeg har et sæt fra AIGLE som jeg har brugt siden 96.
Jakken er med opdrift og indbygget sele, den har nu været rundt i Østersøen
og Skotland ,Irland. Og er er stadig god . Bukserne måtte jeg skifte ud
forrige år, de blev utætte ved sømmene.
Hans.

Fra : Martin

Dato : 11-03-06 12:50