Sverige rundt
Fra : Søren

Dato : 21-02-06 20:22

Vi tar en rigtig efterlønstur til sommer Sverige rundt (mod uret)og skal
proviantere kort inden længe.
Der er flere muligheder:
- Båtsportkort serie F,C,E,J & B1/2,
- Officielle svenske enkeltkort, ialt omkring 20 stk.
- Det Levande Sjökort, vest og øst
- Nautisches Veröffentl. kort over Gøta- og trollhätta-kanalen
og sikkert flere andre.
Er der nogen af Jer som har erfaringer med hvad der er bedst (bedste
kombinationer) ??
Andre fif, gode ankerpladser, seværdige steder - undtagen for den
vestlige skærgård som vi kender allerede - modtages meget gerne.
Mvh
Søren Hedemand
Marie af Næstved
Oceanis 320

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-02-06 21:05

*Rundt* om Sverige.... Husk vandet er koldt oppe i det arktiske ocean, så
det skal planlægges på den rigtige årstid ....

(sorry, kunne ikke lade være)

Lyder spændende. Jeg går selv og pusler med drømmen om en tur gennem
Götakanal (så ikke man skal hele vejen uden om )

God tur. Hold os underrettet !

Bjarke

Fra : Søren

Dato : 21-02-06 21:31

Bjarke Christensen wrote:
> *Rundt* om Sverige.... Husk vandet er koldt oppe i det arktiske ocean, så
> det skal planlægges på den rigtige årstid ....
>
> (sorry, kunne ikke lade være)

Vi tager kun sommertøjet med da vi vælger ruten:
Europakanalerne- Middelhavet- Suez- Indien- Phillipinerne- Hawaii-
Panama- Skagen.

(sorry, - kunne heller ikke lade være)
Mvh
Søren

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-02-06 00:20

Ja, hvad er "rundt om", når man befinder sig på en rund kugle ?? Godt
spørgsmål ...

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-06 21:54

"Søren" <soren@helefamilien{fjerndette}.dk> skrev i en
meddelelse
> [...]
> bedst (bedste kombinationer) ??
> Andre fif, gode ankerpladser, seværdige steder - undtagen
> for den vestlige skærgård som vi kender allerede -

Vore erfaringer er ti år gamle, sååhh - måske lidt vel
"bedagede" ... Men altså:
Vi købte de svenske specialkort over Götakanalen fra Sjötorp
til Göteborg, de er meget velegnede og detaljerede, og
indeholder gode tips vedr. slusning, men jeg indrømmer at
jeg ikke kender de andre, du nævner. Vi havde gamle "rigtige
Svenske søkort" over østkysten og supplerede med de dengang
nye Svenske Båtsportskort, som vi fandt udmærkede, selvom
overblikket ofte er bedre på de "gammeldags" kort.
Afmærkningen var udmærket.

Hvad ankerpladser, ankerbøjer, naturhavne, farled osv. angår
vil jeg anbefale Jer at kontakte den "Svenska
Kryssarklubben" - http://www.sxk.se/ - som har talrige
nyttige og spændende publikationer og tips - og medlemmer
får rabat ... De udgiver også CD'er, som man kan bruge i sin
PC - hvis man har en sådan med. Vi har senere anskaffet de
svenske "Levande Søkort", men havde dem ikke dengang ... Men
uanset hvad, ville jeg aldrig undvære papirsøkort.

Og husk at have godt med solide fendere (og gerne et
"fenderbræt") og nogle lange liner, når i skal igennem -
specielt de større - sluser imellem Vänern og Göteborg - der
kan være "ret klippekantede i siderne" og omkring ti meter
høje. Der er masser af overnatningssteder under vejs - og
man skal lige være opmærksom på åbnings- og lukketider, så
man ikke bliver "lukket inde" i et område, man ikke vil
overnatte i. Stikker man under 2 m - kan man komme igennem
uden problemer.

Slusevagterne er ofte unge mennesker - jeg vil gætte på
studerende - som er meget venlige og hjælpsomme.

I kanalen kan man ikke bruge sine sejl - kun på søerne, men
de er også vældig spændende med mange interessante
havnemuligheder og seværdigheder - Trosa bl.a er den rene
lille idyl, Karlsborg fæstningen synes vi var spændende,
desværre har jeg ikke logbogen her i nærheden, så jeg er
usikker på navnene, men klosteret - er det Vadstena? -, der
har givet navn til en søsterorden (Birgitta?) ... desværre
kan jeg ikke med sikkerhed få navnet frem på "skærmen" - de
har en "filial i Maribo, så måske andre kan hjælpe? ...
Öland og Gotland skulle der også gerne være tid til ... Et
sted på ruten sejler man faktisk *over* hovedvej 4 til
Stockholm ... Jeg husker også Kungälv med en lille naturhavn
med et meget smalt adgangsløb og lille restaurant og
optræden på borgen - som fascinerende, det sted, hvor
Norges, Sveriges og Danmarks grænser dengang mødtes, og hvor
Dronning Margrethe og den Norske og Svenske konge mødtes og
indgik - var det Roskildefreden? - min hukommelse er lidt
rusten, men jeg husker det tydeligt som en oplevelsesrig
tur, dog med lidt for megen motorsejlads efter min smag ...

God tur!

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-02-06 09:56

Hej Søren,

I forlængelse af Flemmings udmærkede og historis prægede indlæg,
så kan også jeg kun anbefale dig Krydserklubbens detailjerede
kort, der vise de mange gode ankerpladser i skærgåeden.

I kanalerne er de almindelige kort mere end nok.
At sejle gennem de store sluser op til Väneren er ikke noget
problem vandet kommer op gennem risteværker i bunden af sluserne
og det giver ikke nogen strøm.
I sluser hvor vandet ledes ind gennem porte i slulsdøre kan der
måles en fart på bådens fartmåler på op mod 4,5 knob. Her skal
man være vaks ved linerne.
Du må ikke undlade en tur op i Dalslands Kanalen, det er en stor
oplevelse og du kan sejle op til Billingfors om ikke masten er
højere end ca 13 meter.
Sluserne i Dalslands Kanalen er kun sprængt ud og "foret" med
lodretsiddende telefonpæle hvor der ind mod skrogsiden sidder
bolt-ender. Derfor en god affendring med store fendere og
fenderbræt.

Rigtig god tur.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-06 00:24

"Harding E. Larsen (slet 8QFKG)"
<harding@8QFKGlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget
> problem vandet kommer op gennem risteværker i bunden af

Blot for at drille, Harding: Hvis gutterne skal sejle mod
uret, vil de også skulle tage turen fra Vänern og "ned til"
Göteborg ...så de vil primært opleve, at vandet løber ud af
"badekarret" ... hvilket heller ikke er den store udfordring
... bare hele besætningen ikke står i den side, der
vender mod den lodrette væg, for så kan sallingen godt støde
på klippevæggen i de store sluser ... og så hav liner klar,
der er godt to gange højdeforskellen ...

> [...]
> kan der
> måles en fart på bådens fartmåler på op mod 4,5 knob. Her

Ja, og passe godt på, at stævnene ikke søger ud i bassinet,
når vandet kommer ind forfra ... og vi lærte også, at man
skal passe på, når man sejler ind i sluserne, både med megen
motorkraft kan lave pludselige "opbremsninger", som vi mere
"tunge" ikke kan klare - og det er ikke sjovt pludselige at
ligge på tværs i en stor sluse, fordi man har slået bak, men
båden ikke lige "lystrer" med det samme, så hold lidt
afstand eller aftal med ham foran, at han "træder varsomt på
bremsepedalen" ...

> [...]
> sidder
> bolt-ender. Derfor en god affendring med store fendere og

Samme her!

Kig evt. på dette link, med spændende litteratur om Vänern:
http://www.sxk.se/kretsar/van/van.html

eller denne med masser af links på den svenske østkyst ...
http://www.sxk.se/kretsar/sor/

eller denne om Blekingeskærgården, som i sig selv er en
spændende skærgård - ikke så "barsk" som den svenske
vestkyst, men dog med mange gode naturhavne og hyggelige
byer ...
http://www.miljodata.se/pr/sxk/

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-02-06 08:14

Hej Flemming (drillepind)

Ja det er rigtigt at på nedturen fra Väneren mod Göteborg løber
vandet ud.
Det sker så ubemærket at man for den sags skyld ikke behøves
at "fastgøre" og dermed komme i nærheden af de lodrette vægge.
Man kan blot blive midt i karret med motoren gående for
finjustering af motorens position. Det senarie så jeg engang vi
sejlede igennem kanalen, her var i vi i sluserne sammen med en
svensk sejler, gammel testpilot i den svenske forsvar, han blev
midt i karret medens hans kone stillede sad og strikkede.

Og ja det er rigtigt at man skal holde behørig afstand og sejle
ind i sluserne med meget langsom fart og holde afstand, men i de
store sluser går det relativt let og det er en fidus at lægge
sig uden på en anden båd og så lade ham udføre arbejdet. Man kan
hoppe over på hans båd for at hjælpe ved slusningen. Det er en
god måde at lære det på, men lad det ikke blive en vane.

Mvh/Harding

Fra : Preben

Dato : 22-02-06 09:50

Hej Søren!

Jeg har prøvet turen. En skøn oplevelse. Glem ikke Utklippan i Østersøen.
Men til sagen: de NYE, svenske bådsportskort-serier er fremragende. DLS
ville jeg ikke investere i. Jeg synes faciliteterne er for primitive.
NV-Verlags kortbog over Göta og Trollhätta Kanal er prima. Bruger dem selv.
Glem ikke at afsætte tid til at udforske Vättern og Vänern. Men det kan du
jo læse om i "Drømmesejlads..."

Sejlerhilsen fra Preben

Fra : Egon Stich

Dato : 22-02-06 12:48

> [...]
> Andre fif, gode ankerpladser, seværdige steder - undtagen for den
> vestlige skærgård som vi kender allerede - modtages meget gerne.

Har rodet en del med netop et sådant projekt.
Mangler efterhånden kun gennemførelsen
Kortmæssigt finder jeg, at båtsportskortene er ganske glimrende, og har lagt
mig på denne løsning.
Endvidere er jeg ret glad for:
Törnführer Schwedën. i 2 bind.
Gerti und Harm Clausen.
Delius Klasig Verlag.
Fremtræder som en betydeligt udvidet udgave af vor egen Kommas Havnelods.
Endvidere er Nautiska Förlagets guider heller ikke uefne.
Landsort - Skanör og Arholma - Landsort.

MVH
Egon

Fra : Lars

Dato : 24-02-06 21:40

Hej Søren.
Er ikke sejl sejl-sejler, så vil du ike lige fortælle mig, hvor højt og
dybt, sådan en Oceanis 320 rækker?
VH,
Lars

Fra : Lars

Dato : 28-02-06 19:22

Nå, ville afpasse mine råd efter, hvor dybt du stikker og hvor højt, du
rækker, men så vil jeg nøjes med VARMT at anbefale at følge det tidligere
råd og stikke næsen ind fra Vänern ved Köpmannebro og tage så langt op i
Dalslands Kanal-systemet, som det praktiske og tiden rækker til. Der bliver
skønnere og skønnere, jo længere I kommer op, men der er MANGE sluser op (og
ned!).
Den rene postkort-idyl oppe ved Norges-grænsen.
Skulle du være mere interesseret, så skriv, så skal jeg levere flere
oplysninger.
VH,
Lars
(som snart håber at skulle op i Dalslands Kanal for 7. gang)

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-06 19:33

På bådudstillingen i Bella Centeret er der en stand, med
masser af information, brochuremateriale, kort, billeder og
inspiration om sejlads i Dalslandskanalsystemet, samt en
meget venlig svensker, der kan svare på spørgsmål som: Hvor
langt kan man komme op, hvis masten er x meter høj? ...
Hvordan kan man komme ud i Kattegat igen? ... Hvor er der
gode naturhavne og ankerpladser? osv. osv.

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-06 16:01

Tak for mange og detaljerede indlæg, med gode tips og ideer!

Gøta-/Trollhætta-kanalerne:
Da jeg så at de svenske "kanal-udstillere" i Bella-centret brugte de
tyske Nautisches Verøff... så stak jeg hen på N.V.'s stand og købte.
Det er en kortbog (nummer 8) med sektioner, og udførlige forklaringer,
tips, vignetter mm. Den dækker osse søerne, - dog ikke top/bund af
Væneren og Vætteren. Der medfølger en CD med kortene og et
afviklingsprogram (Maptech)som kan lægges ind på den slæbbare PC, og
hvis man har NMEA ind fra GPS'en viser den pos. og spor.
Hele herligheden 280,- kr ! - rigtig billigt synes jeg.

Øst- og vestsiden af Sverige blir bådsportkort.

Litteratur som medbringes:
Ole Kofoed-Olsen: Sejlads på svenske og norske kanaler. kr 265. Rigtig
god specialbog.
Preben Heide: Drømmesejlads og forlis. ca. 200 kr. Har et rigtig godt
afsnit om sejlads inde i Sverige, og er generelt meget anbefalelsesværdig.
Arn-trilogien medbringes som genlæsning og inspiration når vi når til
Forsvik og Arnæs sammen med "I Arns fodspor".

- og så er der selvfølgelig alt muligt nødvendigt og unødvendigt udstyr
med, incl. et par store jordbærfendere, udliggerbrædder, cobb-grill,
cykler, ekstra håndholdt VHF, litteratur, DVD-bibliotek, TV-tuner på
PCMCIA-kort sluttet til mastetopantenne, fyldt ipod som kan kobles til
anlægget, og ballast i form af rigeligt mørkt belgisk øl.

Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

PS et par stykker spurgte til dybgang og højde over vandet:
Oceanis 320, dybgang 1m20 (vingekøl) mastetop ca. 13 m, over vandet.
Vi kan (og vil) altså smutte op i et par andre kanaler undervejs, -
bl.a. Dalslandskanalen - så langt det nu går.