/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Fedtspil???
Fra : Allan


Dato : 21-02-06 19:09

Hej NG

Er ved en større renovering af min sejlbåd, en Lotus.
Har afmonteret alle spillene, og de skal naturligvis have nyt fedt.
Men - er det noget specielt fedt, der skal bruges eller kan f.eks.
stævnrørsfedt anvendes, det skyer da vand?

mvh
Allan



 
 
Niels & Astrid (21-02-2006)
Kommentar
Fra : Niels & Astrid


Dato : 21-02-06 21:23


"Allan" <allan(fjernspam)@guffer.dk> skrev i en meddelelse
news:43fb56c7$0$24217$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Er ved en større renovering af min sejlbåd, en Lotus.
> Har afmonteret alle spillene, og de skal naturligvis have nyt fedt.
> Men - er det noget specielt fedt, der skal bruges eller kan f.eks.
> stævnrørsfedt anvendes, det skyer da vand?
>
> mvh
> Allan
>
>Hej Allan Ikke stævnrørsfedt for det er alt for tykt og sejt. Derimod
>en lithtiumfedt der er vandskyende og letglidende ved lave temperaturer, se
>f.eks hos en cykelforhandler det samme fedt som bruges i de indvendige
>gearnav. Det fryser ikke om vinteren eller ved lave temperaturer. Selv
>bruger jeg en tube med fedt fra den gang jeg heksede med mercury
>småmotorer. Det har kun den ulempe at lige så godt det er som glidemiddel
>lige så umuligt er det også at vaske af igen når delene skal renses påny
>efter en årrække. mvh Niels f.



Lasse (21-02-2006)
Kommentar
Fra : Lasse


Dato : 21-02-06 21:51

Hejsa!

Vend om på emnet på dit eget indlæg

Indtil flere producenter laver et smøremiddel der netop hedder "Spilfedt".
Det bør enhver bådforhandler have. Men jeg skal ikke afvise at det er
billigere, hvis der findes et mere "normalt" produkt der kan det samme...
Men med spilfedt er du sikker!

Mvh
Lasse


"Allan" <allan(fjernspam)@guffer.dk> skrev i en meddelelse
news:43fb56c7$0$24217$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Er ved en større renovering af min sejlbåd, en Lotus.
> Har afmonteret alle spillene, og de skal naturligvis have nyt fedt.
> Men - er det noget specielt fedt, der skal bruges eller kan f.eks.
> stævnrørsfedt anvendes, det skyer da vand?
>
> mvh
> Allan
>
>



TH (22-02-2006)
Kommentar
Fra : TH


Dato : 22-02-06 07:28

Du kan bruge næsten alt vandfast fedt. Som beskrevet tidligere skal du dog
være opmærksom på viskoteten (at fedtet ikke er for stiv/sej). Brug dog
aldrig kobberfedt.
Når du fedter spillene ind, så skal du kun pensle lejer, tandhjul og
glideflader med fedt. Paler og fjedre må kun få symaskineolie, aldrig fedt.
Foresten så er rensebenzin super godt til at rense gammelt fedt af med, og
mens du samler og smørre spillet så fordamper bezinen og rensebaljen kan
tørres af og sættes væk.

Husk også lige på at rense spil ikke er noget man skal gøre fordi man
renovere sit dæk, man skal gøres jævnligt. Især hvis man bruger en mindre
velegnet fedt.
Et spilhåndtag som pludselig snurre "baglæns" er særdeles farligt.

Mvh Henrik



Harding E. Larsen (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 22-02-06 09:36

Hej Allan,

Nej stævnrørsfedt er ikke egnet. Det er produceret til et andet
formål.

I bådudstyrsforretningern kan du købe tuber med "Spilfedt".
Farven er hvid og det er en udmærket vandskyende fedt.

Skal du anvende noget godt, så bør du købe en dåse Mobilgrease
28.
Det er en fedttype specificeret under MIL-G- 81322D.
Det er en fedt baseret på en syntetisk olie og et
fortykkelsesmiddel med en skiferagtig struktur. Den indeholder
ifølge fabrikanten Synthetical hydrocabons, thickner, additives
and pentaerythritol.
Farven er rød og den har et temperatur anvendelsesområde mellem -
54 og +177 grader C.
Den har den egenskab at den danner en tæt glasagtig overflade på
de trædende fladet i lejerne og olien giver den fornødne smøring.
De omgivende fedtdepoter tilfører løbende
tilstrækkelig "wetning" af de overflader som skal smøres.
Da det er en syntetisk olie er der lang levetid på produktet og
den årlige smøring som der normalt udføres er derfor ikke
nødvendig. Den giver den fornødne beskyttelse af fladerne mod
vand.

Inden du tilfører smøremidler skal du rense spillene helt for
gammel fedt m.m. det kan du gøre med renset petroleum. Sørg for
at skylle med ren væske til sidst. rester så som faste partikler
ødelægger ethvert leje.

Mvh/Harding


Allan <allan@guffer.dk> (fjernspam) skrev:
>Hej NG
>
>Er ved en større renovering af min sejlbåd, en Lotus.
>Har afmonteret alle spillene, og de skal naturligvis have nyt
fedt.
>Men - er det noget specielt fedt, der skal bruges eller kan
f.eks.
>stævnrørsfedt anvendes, det skyer da vand?
>
>mvh
>Allan



Ukendt (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-02-06 17:23

Tak for gode råd - et område, der er vigtigt for alle os
"sejlsejlere". For at være sikker på, at jeg har forstået
det helt rigtigt, vil jeg spørge Henrik (TH) og Harding om I
er enige eller uenige ... ikke for at starte en "krig" - men
for at være sikker på at gøre det rigtige.

Henrik fraråder fedt til paler og fjedre og anbefaler
symaskineolie og Harding anbefaler (hvis det skal være
godt!) mobilgrease 28 - som jeg læser din anbefaling - til
alle delene i spillene ... Jeg har i min naivitet blot brugt
af "Lewmar-tuben" til det hele, men er nu kommet lidt i
tvivl ...

Derfor mit spørgsmål: Er det to forskellige
"filosofier/løsninger" eller siger I det samme?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'


"Harding E. Larsen (slet HBP4X)"
<harding@HBP4Xlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:11405975690.936959834933692@dtext.news.tele.dk...
> Hej Allan,
>
> Nej stævnrørsfedt er ikke egnet. Det er produceret til et
> andet
> formål.
>
> I bådudstyrsforretningern kan du købe tuber med
> "Spilfedt".
> Farven er hvid og det er en udmærket vandskyende fedt.
>
> Skal du anvende noget godt, så bør du købe en dåse
> Mobilgrease
> 28.
> Det er en fedttype specificeret under MIL-G- 81322D.
> Det er en fedt baseret på en syntetisk olie og et
> fortykkelsesmiddel med en skiferagtig struktur. Den
> indeholder
> ifølge fabrikanten Synthetical hydrocabons, thickner,
> additives
> and pentaerythritol.
> Farven er rød og den har et temperatur anvendelsesområde
> mellem -
> 54 og +177 grader C.
> Den har den egenskab at den danner en tæt glasagtig
> overflade på
> de trædende fladet i lejerne og olien giver den fornødne
> smøring.
> De omgivende fedtdepoter tilfører løbende
> tilstrækkelig "wetning" af de overflader som skal smøres.
> Da det er en syntetisk olie er der lang levetid på
> produktet og
> den årlige smøring som der normalt udføres er derfor ikke
> nødvendig. Den giver den fornødne beskyttelse af fladerne
> mod
> vand.
>
> Inden du tilfører smøremidler skal du rense spillene helt
> for
> gammel fedt m.m. det kan du gøre med renset petroleum.
> Sørg for
> at skylle med ren væske til sidst. rester så som faste
> partikler
> ødelægger ethvert leje.
>
> Mvh/Harding
>
>
> Allan <allan@guffer.dk> (fjernspam) skrev:
>>Hej NG
>>
>>Er ved en større renovering af min sejlbåd, en Lotus.
>>Har afmonteret alle spillene, og de skal naturligvis have
>>nyt
> fedt.
>>Men - er det noget specielt fedt, der skal bruges eller
>>kan
> f.eks.
>>stævnrørsfedt anvendes, det skyer da vand?
>>
>>mvh
>>Allan
>
>



Harding E. Larsen (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 22-02-06 21:54

Hej Flemming,

Det er godt at du giver emnet den drejningsvinkel.

Også uden at forsøge at starte nogen krig, så ser jeg forskellen
i de to besvarelser ud fra en mere nyanceret anskuelse.
At anbefale lithiumfedt er at anbefale at skyde myg med en
haglbøsse.
Litiumfed dækker over mange produkter. I udgangspunktet er
litiumforbindelserne meger alkaliske og derfor meget aggresive
over for mange metaller. Det er dog ikke tilfældet i de fleste
sammenhæng omkring smøreprodukter. Fedttyper under betegnelsen
litiumfedt uden en nærmere specifikation eller nøjagtighed i
angivelse af produktet, giver ikke grundlag for blot at gå hen
og ordre litiumfedt. Der skal en betegnelse til på det
pågældende produkt.
Fedt kan fremstilles til mange forskellige formål og de kan være
bløde eller stive i deres konsistens og desuden mange andre
egenskaber som bliver dem tillagt til specifikke formål.
Derfor er det korrekt som Henrik skriver, hvis han i tankerne
har en stiv fedt, at det er uhensigtsmæssigt at anvende den på
paler og fjedre. Det er helt korrekt.
Spørgsmålet som så kan stilles er, hvad skal de så smøres med.
Alle maskinkonstruktioner, hvori der indgår bevægelige dele, er
sammensatte og det er ikke unaturligt at der i dette sammensatte
produkt skal smøres med forskellige smøre- og
beskyttelsesmidler.
Det kan være godt eller dårligt, det afhænger meget af
konstruktionen og de anvendte midler.
F.eks. at blande siliconeprodukter sammen med alle andre typer
ikke siliconebaserede smøremidler er bandlyst.

I mit bud på en til formålet velegnet smøring af spillene giver
jeg et specifikt og entydigt produkt som svar og begrunder dets
kvaliteter m.h.t. dets karakteristika og fremhæver dets gode
evne til at beskytte og forbedre metallets overflade for at opnå
lav friktion og jeg fremhæver også produktets, om man kan sige
separerende egenskaber, ved at der som smørefilm er en olie der
smører delene. Selvfølgelig underforstået palerne og fjedrene.
Palerne er normalt på hårdt arbejde og skal stå meget imod,
derfor er en glat hård "belægning" hidrørende fra den anbefalde
fedttype en stor fordel.
Forklaringer kan gøres meget komplexe afhængig af hvor dybt man
borer i det enkelte emne.
De fleste slår sig til tåls med blot at få at vide hvad der skal
bruges og lidt information om hvordan man gør, og så tænkes der
ikke dybere over det mere.

Jeg håber du er tilfreds med det lidt mere dybdegående svar, det
bevæger sig stadigt kun på overfladen af emnet "smøring".

Mvh/Harding

Flemming Torp <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev:
>Tak for gode råd - et område, der er vigtigt for alle os
>"sejlsejlere". For at være sikker på, at jeg har forstået
>det helt rigtigt, vil jeg spørge Henrik (TH) og Harding om I
>er enige eller uenige ... ikke for at starte en "krig" - men
>for at være sikker på at gøre det rigtige.
>
>Henrik fraråder fedt til paler og fjedre og anbefaler
>symaskineolie og Harding anbefaler (hvis det skal være
>godt!) mobilgrease 28 - som jeg læser din anbefaling - til
>alle delene i spillene ... Jeg har i min naivitet blot brugt
>af "Lewmar-tuben" til det hele, men er nu kommet lidt i
>tvivl ...
>
>Derfor mit spørgsmål: Er det to forskellige
>"filosofier/løsninger" eller siger I det samme?
>
>--
>Flemming Torp
>'kun en tåbe frygter ikke haven'
>
>
>"Harding E. Larsen (slet HBP4X)"
><harding@HBP4Xlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>news:11405975690.936959834933692@dtext.news.tele.dk...
>> Hej Allan,
>>
>> Nej stævnrørsfedt er ikke egnet. Det er produceret til et
>> andet
>> formål.
>>
>> I bådudstyrsforretningern kan du købe tuber med
>> "Spilfedt".
>> Farven er hvid og det er en udmærket vandskyende fedt.
>>
>> Skal du anvende noget godt, så bør du købe en dåse
>> Mobilgrease
>> 28.
>> Det er en fedttype specificeret under MIL-G- 81322D.
>> Det er en fedt baseret på en syntetisk olie og et
>> fortykkelsesmiddel med en skiferagtig struktur. Den
>> indeholder
>> ifølge fabrikanten Synthetical hydrocabons, thickner,
>> additives
>> and pentaerythritol.
>> Farven er rød og den har et temperatur anvendelsesområde
>> mellem -
>> 54 og +177 grader C.
>> Den har den egenskab at den danner en tæt glasagtig
>> overflade på
>> de trædende fladet i lejerne og olien giver den fornødne
>> smøring.
>> De omgivende fedtdepoter tilfører løbende
>> tilstrækkelig "wetning" af de overflader som skal smøres.
>> Da det er en syntetisk olie er der lang levetid på
>> produktet og
>> den årlige smøring som der normalt udføres er derfor ikke
>> nødvendig. Den giver den fornødne beskyttelse af fladerne
>> mod
>> vand.
>>
>> Inden du tilfører smøremidler skal du rense spillene helt
>> for
>> gammel fedt m.m. det kan du gøre med renset petroleum.
>> Sørg for
>> at skylle med ren væske til sidst. rester så som faste
>> partikler
>> ødelægger ethvert leje.
>>
>> Mvh/Harding
>>
>>
>> Allan <allan@guffer.dk> (fjernspam) skrev:
>>>Hej NG
>>>
>>>Er ved en større renovering af min sejlbåd, en Lotus.
>>>Har afmonteret alle spillene, og de skal naturligvis have
>>>nyt
>> fedt.
>>>Men - er det noget specielt fedt, der skal bruges eller
>>>kan
>> f.eks.
>>>stævnrørsfedt anvendes, det skyer da vand?
>>>
>>>mvh
>>>Allan
>>
>>



Ukendt (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-02-06 23:20

Hej Harding,

Tak for solidt og velargumenteret svar. Har du *mange* års
erfaring kun med brug af Mobilgrease 28?
Og et lille (dumt?) tillægsspørgsmål: Der kan ikke være
forskellige råd til forskellige spil vel?
På min gamle båd var der udelukkende spil af mærket Lewmar
(derfra tuben!) og på min nuværende er det Harken spil. PS:
Du har ret, jeg er typen, der er tilfreds med et godt råd
med noget der "bare funker" - og så er jeg rolig ... Men jeg
vil jo gerne forstå, hvorfor det er godt ... så tak for din
pædgogiske indsats!
--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Harding E. Larsen (slet UH81G)"
<harding@UH81Glarsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:11406418640.303872736086834@dtext.news.tele.dk...
> Hej Flemming,
>
> Det er godt at du giver emnet den drejningsvinkel.
>
> Også uden at forsøge at starte nogen krig, så ser jeg
> forskellen
> i de to besvarelser ud fra en mere nyanceret anskuelse.
> At anbefale lithiumfedt er at anbefale at skyde myg med en
> haglbøsse.
SNIP

>
> Jeg håber du er tilfreds med det lidt mere dybdegående
> svar, det
> bevæger sig stadigt kun på overfladen af emnet "smøring".
>
> Mvh/Harding
>
> Flemming Torp <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev:
>>Tak for gode råd - et område, der er vigtigt for alle os
>>"sejlsejlere". For at være sikker på, at jeg har forstået
>>det helt rigtigt, vil jeg spørge Henrik (TH) og Harding om
>>I
>>er enige eller uenige ... ikke for at starte en "krig" -
>>men
>>for at være sikker på at gøre det rigtige.
>>Derfor mit spørgsmål: Er det to forskellige
>>"filosofier/løsninger" eller siger I det samme?
SNIP
>>--
>>Flemming Torp
>>'kun en tåbe frygter ikke haven'
>>
>>
>>"Harding E. Larsen (slet HBP4X)"
>><harding@HBP4Xlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>>news:11405975690.936959834933692@dtext.news.tele.dk...
>>> Hej Allan,
>>>
>>> Nej stævnrørsfedt er ikke egnet. Det er produceret til
>>> et
>>> andet formål.
>>>
>>> I bådudstyrsforretningern kan du købe tuber med
>>> "Spilfedt". Farven er hvid og det er en udmærket
>>> vandskyende fedt.
>>>
>>> Skal du anvende noget godt, så bør du købe en dåse
>>> Mobilgrease 28. Det er en fedttype specificeret under
>>> MIL-G- 81322D.
SNIP
>>> Mvh/Harding
>>>
>>>
>>> Allan <allan@guffer.dk> (fjernspam) skrev:
>>>>Hej NG
>>>>
>>>>Er ved en større renovering af min sejlbåd, en Lotus.
>>>>Har afmonteret alle spillene, og de skal naturligvis
>>>>have
>>>>nyt fedt. Men - er det noget specielt fedt, der skal
>>>>bruges eller
>>>>kan f.eks. stævnrørsfedt anvendes, det skyer da vand?
>>>>
>>>>mvh
>>>>Allan



Harding E. Larsen (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 23-02-06 11:07

Hej Flemming,

Jo, det har jeg.
Mobil28 skulle ifølge velunderrettet kilde oprindeligt være
udviklet til smøring af hjullejer på Concorden.
Den væsentlige detalje var at fremstille en vandafvisende
syntetisk fedt som kunne transportere varme. Det kan fedt
normalt ikke. Desuden var der mange andre krav som skulle
opfyldes bl. a. ikke måtte indeholde bestanddele som kunne
frembringe eller forstærke corrosive nedbrydning af de meget
hårde og sammensatte dele som hjul og understel består af på
fly.
Jeg har selv udviklet renke- og smøreproceduren for alle de
kuglelejer som anvendes på F-16 flyene og horisontgyroerne til
de tyskfremstillede kampvogne. Det er blevet til en MIL-spec. på
området.
Fedttypen har som jeg tidligere har beskrevet gode overflade
egenskaber, giver en glashård overflade på de dele som har
kontaktflader og giver en oliefilm der er velegnet til smøringen
af selve lejernes Kugle/rulle flader og også til palerne og
fjedrene.
I dag er det nok en af de mest almindelige fedttyper der
anvendes på fly. Det borger da for et godt produkt.
Selvfølgelig har vareprøver derfor og fundet vej frem til
spillene på båden.
Spillene bliver tilset hvert år og tilstande er fortsat god.

Som du skriver m.h.t. forskellige råd til forskellige spil, tja.
det vil nok ikke være forkert at hævde at der der findes
fedttyper som grundet deres indhold kunne være aggresive over
for nogle metaller og ikke over for andre, her vi nok ude i
områder som man som spilfabrikant nok vil undgå ved at anbefale
og anvende de almindeligste og neutrale typer, de kan, som
Henrik skriver give de ulemper at der skal bruges en separat
olie til fjedrene og palerne. Det bør ikke være sådant at vi i
båden skal have et større kemikalielager for at kunne sejle. Det
gør ikke noget at det kan være enkelt.

Et godt eksempel der kan give lidt eftertanke:
Når en støvsuger er f.eks. 20 gammel og går i stykker, så
konkluderer man ok den er også gammel, har været anvendt i mange
år, den er tjenlig til udskiftning.
Reelt har støvsugeren ikke kørt mange timer og med et
tilsvarende antal timer for en motor til anden type anvendelse
med et større daglige køretimer ville man finde produktet
dårligt.
Ofte stammer fejlen på støvsugeren fra problemer omkring
lejerne. De kan have været billige, dårlige i konstruktion
o.s.v., der kan have været utilsigtet indtrængen af
støvpartikler som følge af en dårlig lejesealing eller at
sealingen er blevet ødelagt af andre årsager og endeligt kan det
være fedtet, som er fyldt i lejet fra begyndelsen.
Jeg har åbnet lejer som efter en lang årrækkes brug og også
lejer på lager der aldrig har været brugt. De indeholder ikke
smørelse men nogle hvide tørre skaller. Det er sæbefedt der der
et eneste tilbageblevne resten er fordampet.
Havde man smurt med en syntetisk fedt havde de sikkert været
funktionsduelige endnu mange år frem.

Så hvis du køber en lille dåse Mobil 28 og anvender det på dine
spil og andre lejer du ønsker skal have en lang funktionstid er
du godt hjulpet.

Mvh/Harding



Flemming Torp <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev:
>Hej Harding,
>
>Tak for solidt og velargumenteret svar. Har du *mange* års
>erfaring kun med brug af Mobilgrease 28?
>Og et lille (dumt?) tillægsspørgsmål: Der kan ikke være
>forskellige råd til forskellige spil vel?
>På min gamle båd var der udelukkende spil af mærket Lewmar
>(derfra tuben!) og på min nuværende er det Harken spil. PS:
>Du har ret, jeg er typen, der er tilfreds med et godt råd
>med noget der "bare funker" - og så er jeg rolig ... Men jeg
>vil jo gerne forstå, hvorfor det er godt ... så tak for din
>pædgogiske indsats!
>--
>Flemming Torp
>'kun en tåbe frygter ikke haven'
>


Ukendt (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-02-06 13:51

Endnu engang: Tak for sobert, inspirerende og lærerigt input
Harding!
Denne nyhedsgruppe betragter jeg som et godt eksempel på
"livslang læring" inden for mange områder udover den "rene"
sejlads ... Af gruppens indlæg kan man jo også se, at det at
håndtere en båd faktisk forudsætter indsigt i mange emner,
som nu her smøring ... men også konstruktion af rebstige til
mastetoppen(!), materialelære, støbning, arbejde i
hårdmetal, motorlære, malings- og polerings- og rense- og
laktyper, syning, navigation og GPS-viden, rengøring og
vedligehildelse af "alverdens" materialer,
el-installationer, elektronik, "VVS-arbejde", meteorologi,
IT, og mange, mange andre emner - så der er en god daglig
dosis "livsvisdom" at hente ved at læse denne gruppe ... så
jeg takker ...
--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Harding E. Larsen (slet PP4OZ)"
<harding@PP4OZlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:11406894570.00935339357907594@dtext.news.tele.dk...
> Hej Flemming,
>
> Jo, det har jeg.
> Mobil28 skulle ifølge velunderrettet kilde oprindeligt
> være
> udviklet til smøring af hjullejer på Concorden.
> Den væsentlige detalje var at fremstille en vandafvisende
> syntetisk fedt som kunne transportere varme. Det kan fedt
> normalt ikke. Desuden var der mange andre krav som skulle
> opfyldes bl. a. ikke måtte indeholde bestanddele som kunne
> frembringe eller forstærke corrosive nedbrydning af de
> meget
> hårde og sammensatte dele som hjul og understel består af
> på
> fly.
> Jeg har selv udviklet renke- og smøreproceduren for alle
> de
> kuglelejer som anvendes på F-16 flyene og horisontgyroerne
> til
> de tyskfremstillede kampvogne. Det er blevet til en
> MIL-spec. på
> området.
> Fedttypen har som jeg tidligere har beskrevet gode
> overflade
> egenskaber, giver en glashård overflade på de dele som har
> kontaktflader og giver en oliefilm der er velegnet til
> smøringen
> af selve lejernes Kugle/rulle flader og også til palerne
> og
> fjedrene.
> I dag er det nok en af de mest almindelige fedttyper der
> anvendes på fly. Det borger da for et godt produkt.
> Selvfølgelig har vareprøver derfor og fundet vej frem til
> spillene på båden.
> Spillene bliver tilset hvert år og tilstande er fortsat
> god.
>
> Som du skriver m.h.t. forskellige råd til forskellige
> spil, tja.
> det vil nok ikke være forkert at hævde at der der findes
> fedttyper som grundet deres indhold kunne være aggresive
> over
> for nogle metaller og ikke over for andre, her vi nok ude
> i
> områder som man som spilfabrikant nok vil undgå ved at
> anbefale
> og anvende de almindeligste og neutrale typer, de kan, som
> Henrik skriver give de ulemper at der skal bruges en
> separat
> olie til fjedrene og palerne. Det bør ikke være sådant at
> vi i
> båden skal have et større kemikalielager for at kunne
> sejle. Det
> gør ikke noget at det kan være enkelt.
>
> Et godt eksempel der kan give lidt eftertanke:
> Når en støvsuger er f.eks. 20 gammel og går i stykker, så
> konkluderer man ok den er også gammel, har været anvendt i
> mange
> år, den er tjenlig til udskiftning.
> Reelt har støvsugeren ikke kørt mange timer og med et
> tilsvarende antal timer for en motor til anden type
> anvendelse
> med et større daglige køretimer ville man finde produktet
> dårligt.
> Ofte stammer fejlen på støvsugeren fra problemer omkring
> lejerne. De kan have været billige, dårlige i konstruktion
> o.s.v., der kan have været utilsigtet indtrængen af
> støvpartikler som følge af en dårlig lejesealing eller at
> sealingen er blevet ødelagt af andre årsager og endeligt
> kan det
> være fedtet, som er fyldt i lejet fra begyndelsen.
> Jeg har åbnet lejer som efter en lang årrækkes brug og
> også
> lejer på lager der aldrig har været brugt. De indeholder
> ikke
> smørelse men nogle hvide tørre skaller. Det er sæbefedt
> der der
> et eneste tilbageblevne resten er fordampet.
> Havde man smurt med en syntetisk fedt havde de sikkert
> været
> funktionsduelige endnu mange år frem.
>
> Så hvis du køber en lille dåse Mobil 28 og anvender det på
> dine
> spil og andre lejer du ønsker skal have en lang
> funktionstid er
> du godt hjulpet.
>
> Mvh/Harding
>
>
>
> Flemming Torp <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev:
>>Hej Harding,
>>
>>Tak for solidt og velargumenteret svar. Har du *mange* års
>>erfaring kun med brug af Mobilgrease 28?
>>Og et lille (dumt?) tillægsspørgsmål: Der kan ikke være
>>forskellige råd til forskellige spil vel?
>>På min gamle båd var der udelukkende spil af mærket
>>Lewmar
>>(derfra tuben!) og på min nuværende er det Harken spil.
>>PS:
>>Du har ret, jeg er typen, der er tilfreds med et godt råd
>>med noget der "bare funker" - og så er jeg rolig ... Men
>>jeg
>>vil jo gerne forstå, hvorfor det er godt ... så tak for
>>din
>>pædgogiske indsats!
>>--
>>Flemming Torp
>>'kun en tåbe frygter ikke haven'
>>
>



Børge Wedel Müller (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 23-02-06 19:59

Ja, tak for et rigtigt godt indlæg.

Kunne vi få et "wrap-up" indeholdende
Hvor (købe)
Hvor (behandle)
Hvorfor
Hvordan
Hvormeget

Rigtigt mange tak
/Børge



Harding E. Larsen (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 24-02-06 15:20

Hej Børge,

Velbekomme.

Jo selvfølgelig kan du få svar på dine "H" spørgsmål.

Mobil 28 kan købes på mange velassorterede tankstationer,
bilistbutikker og byggemarkeder.

Fedt anvendes på langt de fleste lejer bl.a. fordi hovedparten
af fedtet ligger som en støvbarrierre i lejernes åbninger til
omgivelserne. Da fedtet tillige, der hvor det er smurt på,
beskytter metaloverfladerne gør det ikke noget at der med en
pensel smøres et tyndt beskyttende lag på spillene indvendigt.
Lad nu være med at overdrive her.
Selve lejernes trædeflader og rullerne fylder du 100% op med
fedt.
Paler og fjedre får også et strejf med penslen.

Som jeg skrev ovenfor anvendes hovedparten af fedtet til at
beskytte mod indtrængende forurening i lejerne.
Den aktive mængde fedt/olie som der er behov for i alle ( og jeg
mener alle) kuglelejer som befinder sig i Europa er kun 2,5
liter resten deltager reelt ikke i smøreprocessen.
Ved de fleste andre fedtyper anbefales en fyldning i lejerne til
max 20%. Det ligger der andre forhold til grund for; men med
Mobil 28 kan man godt fylde helt op.
Det er også en god metode til at udskille gode og dårlige
hurtigløbende lejer på.
Efter et døgns tid vil de dårlige være brændt sammen; men de
gode lejer med den rigtige overflade og øvrige rigtige
karakteristika køre fortsat og hvis lejet og smøremidlet som
indgår i selve smøringen ellers er rent og hermed menes
virkeligt rent, så vil et sådant renset og opsmurt
leje kunne præstere en gangtid som ligger på ca 10 gange den
levetid som et tilsvarende fabriksrenset og smurt leje kan
præstere.

Først renses lejerne og for spillejer renses hele spillet med
lejer i et petroleumsprodukt indtil det er helt rent. Der skal
skylles med ren væske. Det duer ikke bare at soppe rundt i den
samme kop sorte rensevæske.
Derefter smøres enten med fedtet der er trukket ind i en alm.
hospitalssprøjte eller med pensel afh. hvordan det bedst lader
sig gøre.

Hvormeget? det er beskrevet ovenfor.

Mvh/Harding


Børge Wedel Müller <boerge@myller_fjern.dk> skrev:
>Ja, tak for et rigtigt godt indlæg.
>
>Kunne vi få et "wrap-up" indeholdende
>Hvor (købe)
>Hvor (behandle)
>Hvorfor
>Hvordan
>Hvormeget
>
>Rigtigt mange tak
> /Børge





T H (22-02-2006)
Kommentar
Fra : T H


Dato : 22-02-06 22:46

Lewmar fedtet er fint til smøring af lejer og så videre men den bliver som
de fleste andre fedt typer meget sej og snavset med tiden. Hvis palerne får
fedt (hvilket de har fra fabrikkerne) så risikere du at en eller begge paler
bliver hængende, eller at den/de "klikker" så langsomt at spillet ikke
fungere optimalt. I værste tilfælde vil skødet eller faldet få spiltromlen
til at kåre baglæns.
Hvis du køber Lewmars "store" spilservice sæt, så følger der faktisk en
flaske tynd olie med til palerne.
På rigtig mange både kan man høre at palerne ikke falder i hak samtidig.
Prøv at dreje spiltromlen ganske langsomt og hør så hvordan palerne falder i
hak. der skal gerne være to, praktisk talt samtidige, metalliske klik.
Hvis palerne er fedtede, og fedtet er for sejt, så vil det nærmest lyde som
om palerne smasker, og nogen gange vil man kun høre den ene pal.
Et spil som slet ikke har noget fedt, vil ofte fungere bedre end et som er
fyldt med gammel tørt fedt. Begge vil dog blive slidt forholdsvis hurtigt.
Mvh Henrik



Ukendt (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-02-06 23:28

Hej Henrik,

Også tak til dig for et sobert svar. Jeg har rent faktisk
været ude for det overordentligt ubehagelige fænomen, at
spillet pludselig ikke låser ... puha - godt det var mig
selv, der var ved at hive genuaen hjem, da det skete ...
Spillet blev derpå renset efter alle kunstens regler ... og
det viste sig, at den ene pal var knækket ved samlingen
imellen den flade del og den runde del (hvis du forstår,
hvad jeg mener?). Og det var ganske rigtigt, at der var nok
for meget "nams" i spillet, som gjorde, at pal'en ikke "bed"
.... Efter at have renset spillene og skiftet den ene pal og
fjeder og givet dem en gang med "Lewmar-tuben" har jeg dog
ikke haft ligenende problemer, men jeg vidste ikke, at der i
Lewmar-sættet var en tynd olie ... idet båden i sin tid blev
købt brugt, og jeg har blot gået ud fra, at den lille tube
var, hvad jeg skulle bruge ... Men altså: Tak til dig og
Harding for at have givet mig ny indsigt i "fornuftig
spil-vedligeholdelse" - nu har jeg forstået begge Jeres
argumenter ...
--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'



"T H" <skrald@kabelnettet.dk> skrev i en meddelelse
news:43fcdb85$0$15786$14726298@news.sunsite.dk...
> Lewmar fedtet er fint til smøring af lejer og så videre
> men den bliver som de fleste andre fedt typer meget sej og
> snavset med tiden. Hvis palerne får fedt (hvilket de har
> fra fabrikkerne) så risikere du at en eller begge paler
> bliver hængende, eller at den/de "klikker" så langsomt at
> spillet ikke fungere optimalt. I værste tilfælde vil
> skødet eller faldet få spiltromlen til at kåre baglæns.
> Hvis du køber Lewmars "store" spilservice sæt, så følger
> der faktisk en flaske tynd olie med til palerne.
> På rigtig mange både kan man høre at palerne ikke falder i
> hak samtidig. Prøv at dreje spiltromlen ganske langsomt og
> hør så hvordan palerne falder i hak. der skal gerne være
> to, praktisk talt samtidige, metalliske klik.
> Hvis palerne er fedtede, og fedtet er for sejt, så vil det
> nærmest lyde som om palerne smasker, og nogen gange vil
> man kun høre den ene pal.
> Et spil som slet ikke har noget fedt, vil ofte fungere
> bedre end et som er fyldt med gammel tørt fedt. Begge vil
> dog blive slidt forholdsvis hurtigt.
> Mvh Henrik
>



Allan (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Allan


Dato : 23-02-06 14:07

Hej NG

Jeg vil også gerne sige tak for de kompetente svar.
Ser ud til at Mobilgrease 28 importeres af Ruko og kan købes/ bestilles i de
fleste byggemarkeder.

mvh
Allan



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste