Førstegangskøber af sejlskib
Fra : Michael Kristensen

Dato : 18-02-06 23:22

Er førstegangskøber af sejlskib. Har prøvet at finde ud af, hvadfor et skib
jeg skal købe.

Faldt over denne på dba:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?Link=%2Fasp%2Fnotesblok%2Fnotesblok%2Easp&annonceid=43246986

Den er 28 år gammel. Er det for gammelt? Skal man hellere lede efter noget
nyere?

Hvad skal man være særligt opmærksom på med sejlskibe i denne størrelse?

Hvis der ikke følger sejl med (eller disse er tæt på at være færdige), hvad
koster nye sejl til et skib i denne størrelse?

Er sænkekøl en god ting for mig som uerfaren sejler?

Findes der sejlskibe i denne størrelse med indbordsmotor i denne størrelse?
Og hvor meget mere koster sådan et i forhold til dem med udenbordsmotor?

Alle svar og kommentarer modtages.....

vh
Michael Kristensen

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-06 01:58

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43f79e05$0$15787$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> denne størrelse?
> Og hvor meget mere koster sådan et i forhold til dem med

Hejsa Michael,

At give relevante råd til personer, man ikke kender, er
stort set ikke muligt ... Det kræver nok en del viden og
forhold som din økonomi - familie - adgang til havneplads -
sejlinteresse ... o.m.a.

Derfor kan jeg blot orientere om min personlige erfaring:

Efter at være "vokset" ud af Piratjollen og klubjuniorbåden,
ville jeg gerne prøve at kunne sejle på ferie med kæresten
og week endture med familie og venner. Da min økonomi var
ret så beskeden dengang og jeg ikke havde fast havneplads
købte jeg en halvpart(!) i en lille 17 fods glasfiberbåd med
sænkekøl: En Capri 17. Den bragte os da rundt i
Bøgestrømmen, Smålandsfarvandet, rundt om Sjælland og mange
dejlige week endture i Sundet ... Men sødygtig var den ikke,
på kryds klarede den sig dårligt, men den kunne trailes -
omend med besvær ... og man gik stort set aldrig alvorligt
på grund ... Men altså: Under de omstændigheder var det
udtryk for det muliges kunst og alternativet var at forsætte
i sejlklubben med juniorbåd og/eller sejle med venner og
bekendte. Det er ikke min erfaring, at der er en sikker
bådtype. Faktisk vil jeg vove den påstand, at man skal være
en rimelig habil sejler for at håndtere en båd med sænkekøl
.... Nu kender jeg ikke noget til den i dba viste båd, men
gode sejlegenskaber vil jeg næppe tro, den besidder. At
båden er 28 år gammel behøver ikke være et problem (jeg har
sewjlet IF og Ballad fra 70'erne), men det afhænger af
konstruktionskvalitet og vedligeholdelsesstandard ... Kig
specielt omkring kølen og roret og omkring boltene der
holder kølen og roret. Tjek fastørelsen af riggen og
beslagene i dækket. Genemgå hele riggen for "lus" og eft.
revner/"buler" i mast og bom. Gå ind på forskellige
sejlmageres hjemmesider, så får det et indtryk af priser på
nye sejl ... Om det er værd at ofre nye sejl på den nævnte
båd , tør jeg ikke tage stilling til... Men jeg ville næppe
turde købe en sådan type både uden at have haft mulighed for
en prøvetur ...

Sagt på anden måde: Havde jeg dengang haft en bedre økonomi
og adgang til en fast havneplads ville jeg aldrig have købt
en båd af den type. Men det var altså ikke tilfældet. Senere
fik vi en havneplads og bedre økonomi og har i - også i
partnerskab - sejlet IF, Bianca, Commander, Ballad m.v.

Men har du *ikke* adgang til havneplads kunne alternativet
være en større to-personers jolle - eller sejle i en
sejlklub, hvor der f.eks. er adgang til - også sammen med
andre - at sejle kølbåd som f.eks. Yngling, Spækhugger,
Folkebåd, IF'er o.l. På den måde vil du også få
grundlæggende sejlertræning (hvis du da ikke allerede har
det?) og et konkret indtryk af forskellige bådtyper og deres
egenskaber samt evt. andre sejleres erfaringer ...

Har du adgang til en havneplads og kan "stramme" økonomien
ville jeg nok lede efter en mindre kølbåd og så tage den
derfra ... Men da jeg end ikke kender din alder eller
civilstand osv. må jeg nok hellere blot holde mig til mine
personlige erfaringer ... Under alle omstændigheder: Held og
lykke med dit forehavende ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Michael Kristensen

Dato : 19-02-06 12:37

Tak for dit lange og grundige svar

> Har du adgang til en havneplads og kan "stramme" økonomien
> ville jeg nok lede efter en mindre kølbåd og så tage den
> derfra ...

Er det naiv at tro, at man kan finde en lille sejlbåd med soveplads til 2
personer til i denne prisklasse omkring 20-25 kkr?

Hvad koster denne størrelse skibe fra ny af?

Hvilken prisklasse (alder) skal jeg op i for at være rimelig sikker på, at
få et skib der er ok vedligehold og rimelig sødygtig?

Er næsten ny indenfor for sejlskibe, så det vil i starten mest være små ture
i Århus bugt, men senere vil det da være dejligt, at kunne sejle ture rundt
i Danmark.

vh
Michael Kristensen

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-06 16:11

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43f85870$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...
> Tak for dit lange og grundige svar

Velkommen!

> Er det naiv at tro, at man kan finde en lille sejlbåd med
> soveplads til 2
> personer til i denne prisklasse omkring 20-25 kkr?
>
> Hvad koster denne størrelse skibe fra ny af?

Du skal nok regne med en del "knofedt" og diverse
reparationer ved køb af en ældre kølbåd til - say 25KKr.
Sejl, tovværk, hynder, bundmaling osv. kan trænge til
udskiftning/en rigtig "kærlig hånd" - og det løber også op -
bare i materialer. Men har du tid og lyst kan du godt finde
en lille kølbåd i det prisleje, men skal så regne med en hel
del tid og moneter for at føre den up to date ...

En ny sejlbåd ville jeg med den økonomiske begrænsning
glemme alt om ... en spritny optimistjolle med vogn og
ekstra rig kan vel fås inden for din investeringsramme ...

> Hvilken prisklasse (alder) skal jeg op i for at være
> rimelig sikker på, at
> få et skib der er ok vedligehold og rimelig sødygtig?

Svært at sige, men kan du skrabe yderligere kr. 10K sammen
er udbuddet noget større.

> [...]
> mest være små ture
> i Århus bugt, men senere vil det da være dejligt, at kunne

Ja, hvis du bliver bidt af det, vil lysten til "fjerne
horisonter" hurtigt melde sig, men selv i Århus Bugt kan der
blive masser af "sø og vejr", så en sødygtig kølbåd (hvis du
ikke er racermindet, så gerne lidt langkølet) i størrelsen
19 - 24 fod ville jeg nok lede efter. Efter min mening er
det ikke et problem, hvis båden (glasfiber) er gammel -
30-40 år - hvis der ikke er osmose-angreb og den er velholdt
og uden synlige fejl og revner i rig og skrog ...

Men som Sverre mere end antyder: Uden mere viden om din
situation - havneplads, økonomi, sejlererfaring og
ambitioner - er det svært at give specifikke råd ... Jeg har
brugt "oceaner" af tid på "moleræs", læst bådblade (dit
lokale bibliotek har givetvis flere årgange af div. danske
sejlerblade), og senere via Internettet forsøgt at skaffe
mig information om både og priser, der passede til min
situation og mine ønsker - der er "et hav" af information
lige foran dig på skærmen - se links fra Sverre - eller
f.eks. dette:

http://www.maritimelinks.dk/

eller, hvis du vil have et "internationalt pust" og
overblik, kan du jo prøve disse:

http://www.sailnet.com/

http://www.yachtworld.com/

http://www.yachtsurvey.com/usedboats.htm

God 'yacht'!

Fra : Torben Bach

Dato : 19-02-06 18:06

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> wrote in message
> Tak for dit lange og grundige svar

Flemming har i rigt mål givet gode råd, og jeg har ikke meget at tilføje.

Mit supplerende råd vil være:
Sørg først og fremmest for, at du kan få en havneplads.
Dernæst gå på jagt efter en sødygtig båd - ikke for lille og ikke for stor -
til en pris, din tegnebog kan tåle. Der er masser af både ml. 20 - 24 fod
til rimelig penge. Vælg en bådtype, der er kendt, så du kan komme af med den
igen. Der er mange gode både i den størrelse til en rimelig penge, så du kan
sagtens finde drømmebåden i løbet ganske kort tid.

Jeg var lige ved at købe en dejlig sejlbåd til 30.000 kr. for nogle år
siden, men fandt en anden efter råd fra en bekendt med forstand på de dele.
Senere har jeg set førnævnte båd skifte hænder og sidst, jeg stødte på den
på nettet blev den handlet til det halve - helt sikkert fordi oprindelse mv.
var ukendt.

En indenbords motor er ikke et must. Jeg har godt nok selv bekostet en
indenbords motor til den ene af mine både (er til salg på tidligere nævnte
web-site - 23 fod, langkølet, svenskbygget - plads til 2 voksne og 2 børn -
resten finder du selv).

> Er det naiv at tro, at man kan finde en lille sejlbåd med soveplads til 2
> personer til i denne prisklasse omkring 20-25 kkr?

Hvorfor nøjes med plads til 2?
Det er rart med stuveplads, hvis feks. 2 ledige køjer ikke bliver brugt.

> vh
> Michael Kristensen

Den tid, man bruger til at sejle, bliver ikke fratrukket i den samlede
levealder - frit omskrevet fra lystfiskernes ordsprog.
Jeg tror faktisk, at der er noget om snakken

At sejle er godt for sjæl og legeme !

Også god "yacht" her fra.

Mvh
Torben

Fra : Steffen Skov

Dato : 20-02-06 19:01

> [...]
> ture
> i Århus bugt, men senere vil det da være dejligt, at kunne sejle ture

Hvis du bor i Århusområdet, så meld dig ind i en af de mange klubber her
findes i Bugten. De fleste klubber har undervisning for nybegyndere og nogle
klubber har sågar både man kan leje i ferien. Så spar lidt flere penge op
eller brug overskuddet til kontingent og undervisning. Desforuden er der
sejladser det meste af foråret og efteråret, og der er altid en båd, der
mangler en gast. Kapsejlads er god træning.
Hilsen fra en gammel nybegynder, der ikke havde råd til egen båd.
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."

Fra : Sverre Stokke

Dato : 19-02-06 10:00

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> den 19. februar 2006 kl.
01:57 +0100 skrev:
>At give relevante råd til personer, man ikke kender, er
>stort set ikke muligt ...

Og alligevel gør du det

Omfattende og grundigt - respekt!

Der mangler måske en krølle: Kontakt den lokale sejlkub - sejlere er vilde
med at hjælpe hinanden med hvad som helst. En ny, 'der går i fælden', vil
aktivere alles erindringer om 'dengang'.

Hilsen Sverre.

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-06 15:44

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> den 19.
> februar 2006 kl.
>
> Og alligevel gør du det

Jeg synes jeg gør mig umage med ikke at kloge mig for meget
på spørgerens vegne, men forsøger at videregive personlige
erfaringer, som - indrømmet - ikke nødvendigvis er relevante
for spørgeren ... men det var derfor jeg måske var lidt lang
i spyttet i beskrivelsen af mit udgangspunkt og mine
forudsætninger og overvejelser, da jeg i sin tid anskaffede
min første "kølbåd".

> [...]
> med at hjælpe hinanden med hvad som helst. En ny, 'der går
> i fælden', vil
> aktivere alles erindringer om 'dengang'.

Helt enig - personlig kontakt til såvel erfarne rotter som
nybegyndere kan give masser af inspiration og indsigt.
Og måske man endda møder en person med samme interesser for
båd - og så er man lige pludselig oppe i en beløbsgrænse på
50 - 60.000 kr. (og de halve driftsomkostninger) og for det
beløb er der adgang til mange dejlige, velsejlende mindre
kølbåde ... men fælleseje er jo en anden snak - men kunne
dog være en overvejelse værd.

Fra : Rasmus Riis

Dato : 19-02-06 10:43

Hej,

Jeg har for ca. 6 måneder siden købt en båd af samme type, Carina 20, som
jeg i øjeblikket er ved at renovere. Da jeg købte så jeg også på den
pågældende båd, men blev lidt skuffet. Den har fået et tykt lag sort maling
diverse steder, fenderliste er fjernet pga utæthed og kahyttens stand var da
rimelig pæn men dog med et par skønhedspletter der krævede en del arbejde.
Min største anke var dog sænkekølen der ikke er original, men er blevet
monteret af den forrige ejer. Godt nok foreligger der lidt ulæselige og
uigennemskuelige beregninger af ombygningen, men det var ikke noget jeg
turde give mig i kast med. En original Carina 20 har en finnekøl af jern på
godt 300 kg, og den stabilitet tvivler af den pågældende båd sænkbare
støbejernsplade kan tilbyde. Desuden er der sket en omnygning af roret, der
nu har fået en form jeg ikke tror kan være en forbedring!

Jeg kender også lidt til båden historie, og den har stået på land i meget
lang tid (5-10 år) før den nuværende ejer købte den for en slik. Men båden
var nærmest også et vrag! Båden stod utildækket og bar præg af at være
forladt - fyldt med vand og grøn af alger.

Motoren er ældre, men kører fint.

Sejlene husker jeg ikke rigtigt, men var vist ikke noget jeg var imponeret
over. Jeg har netop bestilt nye sejl til min. Du skal regne med 8-12000 kr
for storsejl og genua alt afhængig af kvalitet og detaljer.

Det var lige min kommentar

Mvh
Rasmus

Fra : Sverre Stokke

Dato : 19-02-06 13:19

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> den 19. februar 2006 kl. 12:37
+0100 skrev:
>Tak for dit lange og grundige svar

>Er det naiv at tro, at man kan finde en lille sejlbåd med soveplads til 2
>personer til i denne prisklasse omkring 20-25 kkr?
Nej, jeg har prøvet at søge på dig på:

http://www.scanboat.com/dk/BoatSaleList.asp

Der er også www.udkig.dk og en masse andre steder, hvor du kan finde
relevante både.

>Hvad koster denne størrelse skibe fra ny af?
I dag laves de næsten ikke, men en folkebåd - omkring en kvart million i
skrabet udgave.

>Hvilken prisklasse (alder) skal jeg op i for at være rimelig sikker på, at
>få et skib der er ok vedligehold og rimelig sødygtig?
Prisen er okay, alderen er ikke vigtig. Glasfiber holder længe, men så er
der alle de andre ting på en båd - som Flemming Torp så udmærket beskrev.

> [...]
>ture
>i Århus bugt, men senere vil det da være dejligt, at kunne sejle ture
Det er en god plan at have. Men - pædagogisk gentagelse - få fat i nogle
lokale garvede sejlere, som kan vejlede dig. Du skriver ikke, om du har
anden erfaring på havet - og der er en del ting man skal vide om regler og
sådan noget.

Hilsen Sverre.

Fra : henrik@bianca27.dk

Dato : 19-02-06 17:15

Hej

Hver gammel sejler har naturligvis sin foretrukne begynderbåd. Jeg kan
kun give de andre skribenter ret. Kig efter en kølbåd på omkring 22
fod. Jeg har selv sejlet Hurley 22 som jeg solgte for 25K men ny motor.
Hurleyen er ingen fartmaskine, men usædvanlig søsærkt og sikker sin
størrelse taget i betragtning. Vil ikke skrive stolpe op og ned om
denne bådtype, kontakt mig for flere detaljer.

Der findes 22" med indenbordsmotorer, men det bliver de desværre
mindst 20K dyrere af f.eks. LM 22.

Ved ikke præcist hvad sejl til den størrelse, men beregn ca.
10-12.000 i en standardkvalitet (forsejl og storsejl)

vh Henrik
mail: spam(snabela)henrik-damsgaard.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-02-06 09:08

Hej Michael,

Jeg synes du skal begynde et helt andet sted.
Meld dig ind i en sejlklub hvor de tilbyder navigations- og
sejlundervisning.
Brug en vinter på dette, om vinteren sejler man jo for det meste
ikke, tilegn dig den grundlæggende navigationsviden.
Samtidigt møder du andre, både nybegyndere og mere erfarne
sejlere, som du kan suge viden og informationer fra, inden du
beslutter hvilken båd du vil købe.
Samværet med andre sejlere giver megen information, ofte krydret
med deres oplevelser og erfaringer.
Det er bedre at bruge tiden på uddannelse end at købe en båd som
den du omtaler og så måske anvende flere år på at sælge den igen
fordi det var et fejlkøb.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-02-06 22:14

Helt enig.

Og de penge du så sparer de første 2 sæsoner sparer du op og køber en båd i
50-70.000 kr klassen, hvor man får aller mest båd for pengene (fx Maxi 77,
IF osv)

/Bjarke

"Harding E. Larsen (slet MG96V)" <harding@MG96Vlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11404231200.781757736611024@dtext.news.tele.dk...

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 20-02-06 09:53

Harding E. Larsen skrev:

> [...]
> Det er bedre at bruge tiden på uddannelse end at købe en båd som
> den du omtaler og så måske anvende flere år på at sælge den igen

Det lyder rigtigt. I første omgang er det ligeså meget at lære
hvordan en sejlbåd i det hele opfører sig, samt en masse praktiske
ting om reb og håndtering og den slags.

Min personlige kæphest er at det er en god ide at lære at sejle i en
lille båd, gerne Yngling eller Wayfarer. De er ikke for vilde, men man
ser hurtigt hvis man gør tingene forkert.

/Martin