Det skal være lysten der driver værket, når børn lærer at læse. Derfor
er det godt at Emil fra Lønneberg og Pippi Langstrømpe eksisterer.
Bedre rollemodeller for børn findes ikke. At Pippi elsker
løgnehistorier er OK, for hun gør livet sjovt for sig selv og andre,
og skader ingen
Emil er ikke kritisk overfor Småland-borgernes forskelsbehandling på
tyende og storbønder. For sådan er livet, og der er vigtigere ting at
gå op i
At det er godt at være SELVHJULPEN, er et tiltrængt og godt budskab.
Det bliver man ikke egoist af.
At holde af sit eget selskab, er børneprofessionelle ikke gode til at
lære fra sig
At glemme sig selv og hvordan man ser ud, er for mange en start på at
blive samfundsnyttig. Det skal ikke prædikes. Men indflettes i sjov og
ballade.
Forfængelighed er et stadie mange skal igennem. Dem om det. Al magt
til fantasien. Børneår og teenage-år er parkeringsår hvor man venter
på at blive anerkendt som deltager, Lidt nostalgi om tiden før verden
gik af lave, er OK.
Børn holdes tilbage i udvikling. De fremmedgøres og frustreres. De
savner kontinuitet. HCAndersen er een angrebsvinkel. Lindgrens bøger
er lige så gode.
Ikke så berømte, endnu - lige så tidløse. Eller mere. Måske mere
populære en gang i fremtiden, fordi der ikke sentimentaliseres og
ævles om Gud
Journalistik forfalder til dømmesyge - underholder ved at hakke på
skurke og opdigte fejlfri helte. Hvem kender litteratur, der er så fri
for rethaveriskhed, forurettethed, bitterhed, hævnlyst, misundelse og
kiv og kævl og nid og nag, som fx Ronja Røverdatter. Og tør tabuer som
døden??
Største personlighed vedr fornyelse af børneopdragelse til alle tider
var nok Rousseau. Hans ideer fængede tidligt hos Kant, Struensee,
Frøbel, Montessori og den adelsdame på Langeland, som Grundtvig var
forelsket i og som nok er mor til HC Andersen med Chr8 som far. Hans
tilbage-til-naturen drøm om kontinuitet i barnets liv og mindre
fremmedgørelse var vigtig for Nietzsche og mange andre, selvom
Rousseau er blevet forvrænget af socialister, der kræver ansvarsfrihed
for børn, udfra dum forgudelse af uskyldighed.
I virkeligheden er VÆR JORDEN TRO budskabet på linie med følgende
"De, der altid lader børn gøre, hvad de vil, har fuldstændig
misforstået frihedsbegrebet. Det er simpelthen fejt at sige til sine
børn: I kan gøre, hvad I vil." skriver Astrid Lindgren,
for hun går ikke ind for socialismens fri børneopdragelse. Hun er på
linie med tilbage til naturen idealismen, som ikke forguder "den ædle
vilde". Rousseau mente som sine efterfølgere Frøbel og Montessori, at
opdragelse er eksempel og kærlighed, ikke andet. Blandt de få fejl ved
Søren Krarup og Langballe er deres vrængen af anti-demokraterne
Rousseau og Georg Brandes. Sådanne fejl eksisterer ikke hos Glistrup,
som gerne ser oplyst enevælde genindført.
LINDGREN 1909-2000
At jeg skriver om tjenestepiger er ikke fordi jeg er blevet
samfundsorienteret, men fordi jeg er fortrolig med dem. Astrid
Lindgren "Klogebog"
Når jeg skrev var jeg uimodtagelig for alle sorger. Astrid Lindgren
"Klogebog"
Det er bedst at skrive så enkelt at ethvert barn kan forstå det. Skriv
det, fjern det halve og omskriv det. Astrid Lindgren "Klogebog"
Teenageårene er en tilstand, en tonløs og livløs tid.
Jeg var melankolsk, og som andre piger troede jeg at jeg var grim. Jeg
var aldrig forelsket, som de andre var det hele tiden.Astrid
Lindgren "Klogebog"
De, der altid lader børn gøre, hvad de vil, har fuldstændig
misforstået frihedsbegrebet. Det er simpelthen fejt at sige til sine
børn: I kan gøre, hvad I vil. Astrid Lindgren
Frihed og ligeværd er kernen i hendes børnebøger, og hun havde selv
verdens
lykkeligste barndom, for når hun kom sent til maden efter legen, så
tog hun
selv noget i køkkenskabet osv.
"Jeg har aldrig været forelsket i almindelig forstand. Jeg har altid
elsket
børn højere end mænd" er fra den fine biografi af M Strömstedt,
Vigtigst for en pige er ikke at være populær hos drengene, men at ens
eget køn kan lide en. Astrid Lindgren "Klogebog"
|