Re. Advarsel for fuld tank
Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-02-06 11:15

Hej Søren,

Undskyld for det lidt sene svartidspunkt til dit spørgsmål ang.
indikation for fuld tank.
Jer er lige kommet tilbage fra en rejse til Thailand.
Vi besøgte bl.a. øen Koh Samed og så her hvordan de lokale bådfolk
klarede opgaven med de simple midler som de har til rådighed.
De havde en pind med mærker på som de målte niveauet med inden de
fyldte brændstof på. Brændstoffet havde de i 5 liter dunke. Dunkene er
lette at transportere ombord fra stranden og stuve af vejen.
Thaierne er ikke vandt til at der er tankanlæg som de direkte kan
fylde fra.
Når der skulle fyldes brændstof på tanken satte de dunken på dækket og
satte den ene ende af en plasticslange ned til bunden af dunken og og
den anden ende ned i tanken. Herefter lagde de hånden tæt om dunkens
hul og pustede ned gennem fingrene indtil at brændstoffet løb over i
tanken gennem slangen og så løb det indtil dunken var tom.
Fyldningshastigheden afhænger af slangediameteren, så det er med en
behersket hastighed der fyldes over.

Jeg tror ikke vi skal blande de avancerede fyldningssystemer fra fly
ind i emnet. Her fyldes tankene fra undersiden af vingerne og gennem
store slanger og med stort tryk. Et groundstop skal være kort og det
ville være umuligt at opnå med fyldning fra anlæg som er på havnene
der kun kan sammenlignes med en dråbedispenser i forhold til
brændstofpåfyldning af fly.

Jeg har selv tidligere haft en tank i min båd på 42 liter.
Dengang anvendte jeg også en pind med mærker på for at pejle
væskestanden.
Ulempen var at ved påfyldning fra havnenes tankanlæg skummede
brændstoffet og hurtigt løb der skum op af påfyldningen og
udluftningen, selvom tanken kun var halvt fyldt op. Så påfyldningen
skulle standses flere gange undervejs.
Efter en tur i Dalslandskanalen hvor jeg skulle hente brændstof af
flere omgange 5 km væk på en alm. tankstation, lavede jeg følgende
ændring:
Den gamle tank blev taget ud og en ny blev designet til at følge
skrogets profil på den ene side og en lodret væg på den anden side,
således at tanken blev gjort høj.
Tanken er ca 1 meter høj og er smal i bunden. Den rummer 100 liter.
Der er lavet en bundventil hvortil der er tilsluttet et Kamstrup
manometer, hvor skalaen er lavet ved at jeg har fyldt 10 liter på ad
gangen og lavet en streg på manometerets skala.
Herefter er skalaen blevet tegnet fuldt op med underinddelinger og
tal.
Tanken fyldes helt op om efteråret inden båden kommer på land og med
100 liter i tanken om foråret kan man komme meget langt omkring.
Skulle der blive behov for påfyldning i løbet af sommeren behøves man
jo ikke at fylde tanken helt op; men kun fylde op til 80 liter. Herved
undgås skumproblemet.

Bundventilen er også god at have når/hvis tanken evt. skulle tømmes
for kondensvand.

Du kunne f.eks. også lave en slange/rør som går fra bunden af tanken
efter bundventilen og op langs siden og så lave en dipstick i stil med
den der sidder på bilen til at måle smøreoliemængden med.

Den der med at hælde opvaskemiddel ud på vandet er ikke heldig, hvor
bliver olien af når du nedsætter overflade spændingen med
opvaskemidlet?
Det er da bedre at olien fordamper fra overfladen end at lade den
synke til bunds.
Der findes nogle ringformede svampe som lægges omkring påfyldningen.
De kan optage evt. overløb i mindre mængder og kan efterfølgende
puttes i en plasticpose for senere at lægge dem i havnens
spildvæskedepot.

Med venlig hilsen

Harding

Kender I det ?!
Man tanker, - fra dunk eller slange i havn, og pludselig er tanken
fuld,
og der er allerede ved at løbe diesel ud af udluftningshullet i
fribordet!
Tankmåleren er så "grov" at den ikke er til megen hjælp.
Skandale, og fat i opvaskemiddel for at afspænde det forræderiske slør
vandoverfladen!
Jeg har selv lavet en "Georg Gearløs" med en dunk med et udskåret hul

som via en elastiksnor holdes over udluftningshullet. Jeg holder så
(lidt besværligt)øje med dunken, og stopper ankning når jeg kan se det

løber ud.
Men der må s.. være andre med samme problem og nogen et sted derude
som
har fundet en genial løsning ??!!
Vetus har lavet en "splash"-løsning med et 2-liters reservoir under
tankhullet som tillempet ville kunne bruges, men desværre er der ikke

plads ved tankhullet på min Oceanis 320.
Jeg har funderet på noget med en niveaumæssigt parallel
brændstofslange
med en eller anden slags signalgiver for vædskestand, men er ude i det

store ingeniørarbejde.
Geniale forslag efterlyses ! - Harding, det er nu du skal vise din
værd,
- hvordan ser man at en A321 er fuldtanket ??!
Mvh
Søren Hedemand

Fra : Søren

Dato : 12-02-06 20:51

Tak for gode svar både hér og højere oppe i nyhedsgruppen.
Jeg vil tillade mig at sammenfatte sådan:

A): Sidder tanken højt oppe i båden, tæt på påfyldningsstuds og med et
lige påfyldningsrør er der ikke meget som slår en kalibreret, mærket
målepind i hverken pris eller akkuratesse.

B): Sidder tanken dybt med et S-formet påfyldningsrør er det ikke så enkelt.
Oftest vil der være monteret en giver med en flyder (som derhjemme i
toiletcisternen), men dens cockpit-viserinstrument er som regel alt for
misvisende/upræcist til at man kan "toppe op" med brændstof fra en Jerry
eller anden stor dunk på forsvarlig vis.
Under påfyldning vil brændstoffet "plaske" rundt i tragt og slange (samt
skumme hvis det er diesel), så lysdioder, niveaumålere i slangen etc. er
ikke godt nok, og giver derfor kun - for mig at se - disse muligheder:

* Elektronisk forbrugsmåler, som (når det er diesel) måler frem- og
retur-løb og udregner det løbende forbrug. Er rimeligt præcist, og kan
indikere optimalt forbrugsmønster, men er rasende dyrt (eks. Navman 3200
til ca 18.000 kr).

* Vetus SplashStop (set hos Masnedø til 558kr) som består af en 2-liters
beholder lige under påfyldningsstudsen, med en tynd slange (lille
lysning) ned til tanken som så samtidigt er udluftning. Der er altså 2
liter til at nå at standse påfyldning ved overløb, men den kræver plads
lige under studsen!

* Udskift eller supplér det upræcise tankviserinstrument, med en
justerbar alarm, som stilles til den modstand som flåddet/giveren
afgiver ved fuld tank (se Leon´s svar i tråden).
Har man ingen giver monteret er disse rimeligt billige og nemme at montere.

* Installér en bundventil i tanken (også nyttig til aftapning af slam
mm.)og forbind denne med et passende manometer i cockpittet, hvorpå
afsættes trykværdier (streger) for kvart, halv, trekvart og fuld tank, -
se Hardings svar.

Men helt ærligt: Det er s.. for dårligt at båd-industrien ikke for
længst har løst et så elementært problem på en enkel måde!!

Søren Hedemand
Marie af Næstved

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-02-06 14:04

Hej Søren,

Det er en fin status du her har lavet.
Tillad mig at tilføje nogle kommentarer og ideer.
Der er jo to apekter både de problemer der kan være under
påfyldning m.h.t. overløb og så den sikkerhed at vide hvor meget
der er i tanken.

Søren <soren@helefamilien{fjerndette}.dk> skrev:
> [...]
>lige påfyldningsrør er der ikke meget
>som slår en kalibreret, mærket
>målepind i hverken pris eller akkuratesse.
Ja dette er en simpel, billig og altid anvendbar metode under de
givne forhold.

> [...]
>misvisende/upræcist til at man kan
>"toppe op" med brændstof fra en Jerry
>eller anden stor dunk på forsvarlig vis.
Ja og det er altid problemet under påfyldning af diesel uanset
om røret er lodret eller "S"-formet

>lysdioder, niveaumålere i slangen etc. er
>ikke godt nok,
Det er rigtigt de metoder er uanvendelige når der er
skumdannelser.
og giver derfor kun -
> [...]
Og de mangler tillige "total" værdien eller den påfyldte
tilvækst hvis ikke der er en føler af tryktypen indkoblet.

>* Vetus SplashStop (set hos Masnedø
> [...]
Jeg har løsningen (den kommer såmænd fra luftfarten)
Jeg sender dig en tegning i aften. løsningen kræver dog at du
kan få svejset enkeltdelene sammen. Måske skulle vi lave en
produktion.

> [...]
>justerbar alarm, som stilles til den
>modstand som flåddet/giveren
>afgiver ved fuld tank (se Leon´s svar i tråden).
Jeg tror at der skal være en rimelig margin fra "fuld tank" og
til tankens top p.g.a. skummet. skumningen har det jo med at
accellere kraftigt og stigningen er hurtig i den sidste del af
fasen.

>* Installér en bundventil i tanken
> [...]
Ja manometeret virker fint; men manometeret skal sidde helt nede
ved bunden af tanken, da det er trykket over manometeret som
måles. Mit manometer er optegnet til fuldt udslag til 100 liter
og med streginddeling for hver 10 liter. Mellem hver
streginddeling er der ca 5mm og det giver den fornødne
indikation i den sidste takningsfase; men den viser ikke
skummet, det ser man.

>Men helt ærligt: Det er s.. for
>dårligt at båd-industrien ikke for
>længst har løst et så elementært
>problem på en enkel måde!!

>Søren Hedemand
>Marie af Næstved

Ja det kan du nok sige men vi har flere elementer for en løsning
der skal opfyldes.
Der er totalmængdemåleren.
Der er skumnings/overløbsproblemet når der tankes fra
tankningsanlæg og så er der problematikken når man selv sjatter
lidt over fra en medbragt beholder.
Vi kan lave totalmængdeindikatorer, nøjagtighed og opløsning
afhænger af forholdene (høj/lav tank) placering ect.
Skumproblemet og total opfyldning af tanken har jeg en meget
fleksibel løsning på hvor volumen af det overløbsdiesel/skum
som i dit tilfælde kun er begrænset af faldhøjden fra
påfyldningsstuds til tankstuds.
Den får du tegningen på i aften.

Mvh/Harding