Isolering af båd
Fra : kimkran

Dato : 03-02-06 14:42

Hvad skal jeg bruge til at isolere min båd med ?

Vi snakker om en glasfiber 34 fod motorbåd, prinært sommer sejlads, altså
ikke en båd til at bo i om vinteren.
Der er findes jo forskellige matrialer glasuld, styropor, skum, skummåtter
osv.
Hvad mener du jeg skal vælge ?
Er der alternativer ?

Kim
Horsens

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-02-06 14:08

Hej Kim,

Hvorfor vil du isolere båden når den kun skal bruget til
sommersejlads?
At isolere båden fuldt ud er et stort arbejde som sikkert ikke
altid vil blive belønnet ved evt. salg.
Om sommeren er temperatur forskellen mellem udeluften og
indeluftens temperatur ikke noget at tale om hvis der ikke er et
varmeanlæg ombord.

Derfor vil det også være ønskeligt om du fortalte om der var et
varmeanlæg ombord, hvilken type og effekt m.m.

De største gener fra det kolde vand udenfor er jo størst om
foråret. Når man sover ombord dannes der let kondensvand i- og
under madresserne og det er ikke tilstrækkeligt at isolere
skrogsiderne under køjerne. Udluftning umiddelbart under
madresserne er meget ønskeligt, alternativet er at alle
madresser srilles på højkant indtil de er tørre igen.
Det er meget vigtigt at der er en god udluftning ombord og er
det koldt i vejret så gør det jo ikke noget om den luft som
kommer ind i båden bliver tørret og opvarmet lidt i et
varmluftfyr.
Et varmluftfyr er at foretrække når man ikke konstant skal have
varme på båden. Det giver hurtigt og effektivet et behageligt
indeklima.

Det vil være tilstrækkeligt om du i dag kun har den rå glasfiber
side indvendigt at pålime det opskummede vinyltapet som du kan
købe i bådudstyrsforretningerne. Det er ca 3 mm tykt. Det
pålimes med alm. kontaktlim. Det kan være vanskeligt for en
person at udføre arbejdet ordentligt. Der skal helst være et par
stykker til at holde fra for når limen hæfter så sidder vinylen
fast. Husk at brude friskluftsudstyr, det lugter fælt og er
sundhedsskadeligt ved indånding.
Alternativt kan du anvende kork som fås i firkantede plader også
kun få mm tykke. De er nemme at tildanne til de buede flader.
De andre materialer som du nævner har forskellige ulemper og dem
kan jeg ikke anbefale. Efterfølgende skal de også have en
indvendig beklædning.

Mvh/Harding

Fra : kimkran

Dato : 12-02-06 19:57

Jeg har ikke planer om at bo i båden, men at kunne forlænge sæsonen vil jo
være et plus.
Båden er ikke apteret helt færdig, så det vil være relativt let at monterer
isolering i "hullerne".
Der er ikke noget varmeanlæg om bord, men der er luftkanaler til varmluft
fyr.

Kim

"Harding E. Larsen (slet Q8LJI)" <harding@Q8LJIlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11394043270.647719048315242@dtext.news.tele.dk...

Fra : Maxi 68 - Michal Knu~

Dato : 23-02-06 21:57

Isolér båden med 10mm skummateriale med "læderhud" (syntetisk
læder). Dette materiale har selvklæb og har en overflade der er nem
at vedligeholde. Skummet har en god isoleringsevne og tager ikke skade
af lidt fugt.

Tror det kan købes hér, pr post ordre. www.accu-dan.dk

hilsen Michal, Maxi 68, Kerteminde