Varme i båden..
Fra : Allan

Dato : 31-12-05 10:59

Hej NG

Jeg har lige kasseret mit gasvarmeanlæg i min Lotus-sejlbåd.
Et nyt varmeanlæg til gas eller diesel er alt for dyrt, da det mest kommer
til at ruste op, bruger det yderst sjældent.
Men det kan en sjælden gang være rart med lidt varme i båden.

Jeg har så checket petroleumslamper og fundet en Stelton, der kan give 700
varmeeffekt.
Er der nogen. der har erfaringe med denne "varmekilde", da den er ret dyr
ca. kr. 3000.-?
Og hvad med de billigere petroleumslamper, kan de give det samme i varme?

Godt nytår til alle - skal nu ud og have varmen ved at skovle sne :)

mvh
Allan Jensen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-12-05 11:53

Allan <allan@guffer.dk> (fjernspam) skrev:
> [...]
>Et nyt varmeanlæg til gas eller
>diesel er alt for dyrt, da det mest kommer
>til at ruste op, bruger det yderst sjældent.

Hej Allan,

Petroleumslamper er dekorative og de afgiver selvfølgelig lidt
varme. Dog ikke meget mere end at du ved ophold i bådens kahyt
om vinteren fortsat skal have meget tøj på fordi du skal have
åbent op for fortsat at få ilt ned i kahytten og få fjernet
forbrændingsprodukterne. Ud over røggassen opstår der også megen
fugt i kahytten ved forbrændingen. Der vil tillige kun være
varmet fra toppen af lampen og op til ruffet, fra dørken og op
til toppen af lampen vil der fortsat være koldt.
Den energi som der skal brændes af i kahytten afhænger meget af
skrogets flade til det fri og af isoleringsgraden. Desuden af
hvor mange utætheder der er til omgivelserne.
Afhængig af dette vil jeg tro at du skal have en indfyret effekt
på mellem 3000W og 4500W.
Det opnås ikke med et par patroleumslamper.
Varmen skal stige op fra dørken og her er der to grundlæggende
principper luftvarme og radiatorvarme.
Radiatorvarme er godt om man bor i båden og holder konstant
varme på båden. Fra radiatorvarmen startes og til der er
stuetemperatur i båden går der forholdsvis lang tid. Med luft
varme er temperaturen oppe i løbet af 10 min men fladerne i
båden er fortsatte kolde. Luftvarme er godt til både som ikke
anvendes konstant.En fordel ved luftvarme er at den tørre
indblæste og opvarmede luft forsvinder ud igen gennem
ventiler/sprækker og luften i båden derfor altid er tør.
Prøv at se på dette link fra Kjøller:
http://www.kjoeller.com/ardic/gode_raad_om_baadvarme.htm
Her er der gode råd at hente.
Varme anlæg til både er ikke billige og derfor skal de ikke
ruste op i løbet af få år.
Kjøller sælger en Ardic luftvarmer helt i rustfri stål. Den
model har jeg haft ombord i mange år. Den kører upåklageligt og
starter hver gang og forøger behageligheden ombord betydeligt.

Godt Nytår.
Mvh/Harding

Fra : Jan

Dato : 31-12-05 17:09

"Allan" <allan(fjernspam)@guffer.dk> wrote in message
> [...]
> Og hvad med de billigere petroleumslamper, kan de give det samme i varme?
>
> Godt nytår til alle - skal nu ud og have varmen ved at skovle sne :)

Jeg bruker en Origo Heatpal på min 29 fot seilbåt. Den varmer så det rekker:
http://www.safetystore.se/store/default.asp?pid=38

Jan

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-12-05 18:39

Fugter den ikke meget når den brænder ?? Lige som en spritkomfur ....

snip

Fra : Jan

Dato : 01-01-06 15:47

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i melding
> Fugter den ikke meget når den brænder ?? Lige som en spritkomfur ....

Ikke meget, men litt. Jeg har elektrisk varme og også luftavfukter som jeg
vanligvis bruker i havn

Fra : Allan

Dato : 02-01-06 09:23

"Jan" <overa@online.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> være med K da jeg er dansker)> skrev i melding
> >

> Ikke meget, men litt. Jeg har elektrisk varme og også luftavfukter som

Vil du uddybe det lidt nærmere med luftaffugter og el-varme?
Ellers mange tak for svarene, ser ikke ud til at petroleumslamper er
brugbare.
mvh
Allan

Fra : Jan

Dato : 03-01-06 21:51

"Allan" <allan(fjernspam)@guffer.dk> skrev i melding

> [...]
>>
> Vil du uddybe det lidt nærmere med luftaffugter og el-varme?
> Ellers mange tak for svarene, ser ikke ud til at petroleumslamper er

Jeg har en elektrisk luftavfukter stående ombord. Den er alltid tilkoblet
når båten ligger i sin havn, pris på denne var NOK 990,-, og forbruk er ca
140 w/time. Noe av dette går til varme. Da er det bare å stille inn ønsket
luftfuktighet, sette opp lugardører og ha litt åpning på en luke. Båten er
så tørr som aldri før, vanligvis tømmer jeg 2-3 liter vann pr. uke.
Luftavfukteren kjører jeg også i havn når jeg er å tur, den må ha 230 V.
Her er lignende model:
http://www.clasohlson.no/shop/store/printpage_wag.asp?COSID=3BD7CE9C92454F5E805FB67BB555964D920452&CatPath=0q121q540&IsCampaign=N&WAGID=20031&NoCache=2006%2D01%2D03+21%3A45%3A40

Forøvrig bruker jeg en oljefylt 500 W radiatorovn ombord. I Norge bruker vi
strøm som vi vil i havnen (vi må selvfølgelig betale).