SeaClear II freeware navigationsprogram
Fra : tjow

Dato : 28-12-05 11:35

SeaClearII er det absolut bedste navigationsprogram, jeg har kunnet finde på
nettet og så er det gratis!!!!
Hvis du ikke kender det, kan jeg anbefale det.
Prøv http://www.sping.com/seaclear/ hvor du kan downloade det, sammen med
manualer, sprogpakker og alt mulig andet.
Det er en svensker, der har udviklet programmet og det bliver mere og mere
udbredt.
En af de største fordele ved SeaClearII er, at du rimelig nemt selv kan
scanne dine papirkort ind ved hjælp af en almindelig "husmandsscanner" og et
medfølgende program.
Så er det selvfølgelig også et godt navigationsprogram med mange funktioner,
hvor alle funktioner er nemme at gå til.
Kalibreringen af dine egne digitale søkort er rigtig god med en anelse omhu.
SeaClear kan læse de fleste billedformater, BSB/KAP ver.1 - 3, GEO/NOS samt
sit eget format WCI, som du kan gemme dine egne scannede søkort i.
Jeg er selv i gang med at scanne kort fra den østsvenske skærgård, skulle du
også være i gang med at scanne søkort fra et eller andet område, kan vi
måske bytte?

Ole

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 28-12-05 12:05

"tjow" <tjow@sol.dk> skrev i en meddelelse
> SeaClearII er det absolut bedste navigationsprogram, jeg har kunnet finde
> på nettet og så er det gratis!!!!

Det ser da interessant ud, men er det ikke et stort arbejde at scanne kort
ind?
Hvor stor en scanner benytter du?

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : tjow

Dato : 28-12-05 13:21

Hej Peter
Jeg bruger en almindelig A4 scanner og "klistrer" billederne sammen med et
ekstraprogram til SeaClear, de fleste almindelige
billedbehandlingsprogrammer, kan også bruges.
Jo, der er noget arbejde, hyggeligt arbejde, i det her i de lange
vinteraftener :), derfor er det også fint, hvis der er nogen, der vil
bytte....
Ole

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 28-12-05 14:47

> [...]
> Jo, der er noget arbejde, hyggeligt arbejde, i det her i de lange
> vinteraftener :), derfor er det også fint, hvis der er nogen, der vil

Klart! Jeg kigger lidt på det

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-12-05 16:24

Jeg tror der er mange der har noget liggende. De samme søkort bliver scannet
mange gange.

/Bjarke

Fra : Steffen Skov

Dato : 29-12-05 11:27

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> Jeg tror der er mange der har noget liggende. De samme søkort bliver
> scannet mange gange.
>
> /Bjarke
>
> "Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> wrote in message

Vi kunne da lave en aftale om hvem der scanner hvad!
Hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."

Fra : Ole P.

Dato : 29-12-05 16:39

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Vi kunne da lave en aftale om hvem der scanner hvad!
> Hilsen
> Steffen

Pas på med ophavsretten !

- Jeg har f.eks. alle de danske søkort fra DLSK kopieret via screendump og
sammensyning /kalibrering liggende til OziExplorer og OziCE.
Det er en net lille sag på ca. 100 MB incl. havneplaner over de fleste
danske havne, og det tog ca. 3 vintre at komplettere det.

Men iht. KMS's regler, som siger:

citat:
.... Reproduktion i analog eller digital form, udover til eget personligt
brug, er ikke tilladt uden forudgående skriftlig tilladelse fra de
respektive ejere af ophavsretten....
citat slut.

må jeg altså kun anvende dem selv, fordi jeg har købt DLSK.

Jeg tror også at de regler gælder for papir kort, der er fysisk scannet.

De gange hvor jeg er blevet forespurgt om jeg ville udlevere dele eller hele
kortmaterialet har jeg sagt nej, mest ud fra ovenstående ophavsretsregler,
men også lidt fordi jeg ikke er 100 % sikker på kalibreringen af kort, hvor
jeg ikke eller kun sjældent har sejlet.
Det vil være surt om der skete et forlis, fordi kalibreringen lå 200 m skævt
og der lige var en kyst der hvor kortet viste vand... .

Man kan kun håbe at det nye Levende Søkort kommer i en version, hvor
kortmaterialet også kan læses af de "rigtige" navigationsprogrammer.

--
hilsen Ole

Fra : Gert Jacobsen

Dato : 30-12-05 17:22

Hej NG
Jeg har GPSU.
Hvad er forskellen mellem disse to navigationsprogrammer?
Hilsen
Gert

Fra : tjow

Dato : 31-12-05 00:34

Hej Gert
Jeg aner det ikke
Ole

Fra : Ole P.

Dato : 31-12-05 07:39

"Gert Jacobsen" <engvang@jacobsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
> Jeg har GPSU.
> Hvad er forskellen mellem disse to navigationsprogrammer?

Det er år siden, at jeg rodede lidt med GPS Utility. Dengang var den
udviklet især til Garmin's håndholdte navigatorer, men via NMEA kan den vel
anvendes til alle typer i dag.
Jeg ser på hjemmesiden at den stadig opdateres, så hvad den kan i dag, ved
jeg ikke.

Både Ozi, GPSU og svjh. GarTrip er ikke "rigtige" kommercielle programmer
som f.eks. Outdoor Navigator, men programmer, der udvikles og vedligeholdes
af enkeltpersoner (eller ildsjæle), der måske, måske ikke tjener ret meget
på deres programmer.

Ellers er det med de forskellige navigationsprogrammer nok lidt ligesom med
f.eks. ens browser eller nyhedslæser at nogen er glad for fabrikat A,
medens andre nedrakker det og absolut ikke kan leve uden fabrikat B.
Og så er det med navigationsprogrammer at (i hvert fald de 3 typer som jeg
har nævnt), kan være noget kryptiske i deres funktioner og efterhånden som
man virkeligt er kommet ind i eet programs krinkelkroge, ja så er man ganske
utilbøjelig til at skifte til et andet program, for så skal man jo lære det
forfra.

--
hilsen Ole P.

Fra : tjow

Dato : 29-12-05 21:16

Svar til flere:

1.. Jeg forudsætter, at man som ansvarlig sejler/navigatør ikke baserer
sin sejlads på elektroniske søkort alene, men at man også har søkortene i
papirudgave. Se bemærkningerne til DLSK.

2.. I alle de nyere papirsøkort, jeg har set danske, norske, svenske,
tyske, engelske og amerikanske, står der anført i en eller anden form: at på
grund af kildematerialets kvalitet kan de positioner, der fås fra
satellitnavigering være mere nøjagtige end søkortet, altså stol aldrig helt
på dine kort, trykte som digitale!!!!!!!!!

3.. Jeg ønsker at oprette en "bank" for ansvarlige sejlere/navigatører med
papirsøkortene i orden, der "indskyder" digitaliserede søkort og derfor kan
nyde godt af andres hjemmearbejde.

4.. Ophavsret! Da du i forvejen har søkortene i papirform, må du så vidt,
jeg ved, gerne scanne dem til eget digitalt brug. Hvis jeg har en CD må jeg
gerne brænde en kopi til brug i min båd. Hvis min nabo også har den, må jeg
gerne brænde en kopi til ham, nu jeg er i gang. Hvis du har de søkort, som
jeg har scannet, må jeg godt lave en kopi til dig også. Det er ikke
nødvendigt, at vi begge scanner de samme kort, for at være på lovlig grund!

5.. Jeg vil altid tage det forbehold til mine hjemmescannede kort, som jeg
deler med andre, at man selv må kontrollere dem, jeg kan jo have lavet en
fejl. Det gør de professionelle også (altså både tager forbehold og laver
fejl), se bare rettelserne til de forskellige digitale søkort.

6.. Jeg håber, at vi sammen kan få lavet en stor og omfattende bank med
digitaliserede søkort, som så mange som muligt kan nyde glæde af!!!!

7.. Husk nu det der med udkig og godt sømandsskab.

8.. Har du lyst til at være "kunde" i "banken", hører jeg gerne fra dig,
har du spørgsmål, idéer, forslag eller positive kommentarer, hører jeg også
gerne fra dig. Mavesure opstød, som der har været en del af her i
nyhedsgruppen, kan jeg godt undvære!

Ole.