Revner ved røstjern
Fra : cacs.dk

Dato : 14-12-05 17:14

Hejsa,

Jeg har konstateret en lille revne mellem mine røstjern og kanten af
båden. Faktisk en ganske lille "hestesko" hvor åbningen vender ud mod
bådens kant. Båden er ellers meget solid og røstjernene er gjort
godt fast via en stålpind ned i båden.

Er der mon risiko for, at tabe masten eller er det normalt der kan
opstå en lille revne omkring røstjerne.

Hilsen Claus

Fra : Hanne og Hans

Dato : 14-12-05 17:43

Der er næppe fare for at du taber masten.
Hold øje med det , du kunne jo komme noget gelcoat i og så se om det
gentager sig. Ellers konsulter en bådebygger.
Hans.

Fra : Søren

Dato : 14-12-05 18:53

Det er næsten umuligt at sige uden at vide hvilken båd du har
(type/størrelse), hvor gammel den er, om trækket på røstjernene er
ændret (vinkel/kraft), hvordan røstjernene er gjort fast i skroget og om
det er kommet pludseligt eller gennem en længere periode.
Som en integreret del af din "vindmotor" er røstjern kritiske, og skal
løbende ses efter, da det kan blive meget dyrt med et uventet mastehavari.
Mvh
Søren Hedemand
Marie af Næstved
"Sejlerens planer er skrevet i sandet,
- ved næste tidevand er de væk."

Fra : Lars Kristensen

Dato : 17-12-05 10:32

cacs.dk wrote:
> [...]
> godt fast via en stålpind ned i båden.
>
> Er der mon risiko for, at tabe masten eller er det normalt der kan

Umiddelbart tror jeg ikke du skal være så nervøs. Det kan blot være der
er kommet en rvne i gelcoaten pga. røstjernet arbejder en smule hvilket
gelcoaten ikke kan uden at revne. Det er som sådan ikke unormalt. Det er
jo temmeligt store kræfter røstjernet skal optage, så selvfølgelig vil
det arbejde lidt.
Hvis det kun er gelcoaten der er revnet og der ikke er noget at se på
undersiden af dækket ville jeg ikke være så bekymret.

- Lars