/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Propel mål
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 05-12-05 23:46

Hvordan fortolker man målene på en propel ?


--
Bjarke M. Christensen
Maxi Magic - Himmelblå
http://www.MAXImalt.dk



 
 
Harding E. Larsen (06-12-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 06-12-05 08:09

Bjarke Christensen <BjarkeMC@grevestrand.de> (nej, det skal
selvfølgelig være med K da jeg er dansker) skrev:
>Hvordan fortolker man målene på en propel ?
>
>
>--
>Bjarke M. Christensen
>Maxi Magic - Himmelblå
>http://www.MAXImalt.dk

Hej Bjarke,

Propellermålene er altid givet som diameter x pitch (stigning) i
tommer. Normalt er størrelsen markeret på bossen.
For at opmåle propellen læggges den på et stykke papir, marker
centeret og det vinkelrette punkt ned fra bladspidsen. Dette
giver radius og det dobbelte er diameteren D. Lille d er den
målte distance til en sjettedel af D indad fra bladtippen. To
målinger skal laves fra papiret op til hver side på bladet, hhv.
den høje og den lave side, forskellen er lille d.
Det sidste der skal måles er bredden af bladet, W, denne bredde
måles samme sted ved sjettedels linien.
Med disse mål kan propellens pitch findes ud fra formlen:
2 x 1 x D x d : W
Husk at der skal måles i tommer og ikke i cm/mm.

Mvh/Harding


Bjarke Christensen (06-12-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 06-12-05 08:26

SUPER. Lige den forklaring jeg manglede. Tak. Jeg vil straks begynde at måle

Mer avler mer:
Og når en propel så hedder 14 x 8 x 2 LHS er 2-tallet så antallet af blade ?
L er venstreløbende ? og hvad er HS ?

/Bjarke

"Harding E. Larsen (slet SWND6)" <harding@SWND6larsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11338531320.655722606390537@dtext.news.tele.dk...
> Bjarke Christensen <BjarkeMC@grevestrand.de> (nej, det skal
> selvfølgelig være med K da jeg er dansker) skrev:
>>Hvordan fortolker man målene på en propel ?
>>
>>
>>--
>>Bjarke M. Christensen
>>Maxi Magic - Himmelblå
>>http://www.MAXImalt.dk
>
> Hej Bjarke,
>
> Propellermålene er altid givet som diameter x pitch (stigning) i
> tommer. Normalt er størrelsen markeret på bossen.
> For at opmåle propellen læggges den på et stykke papir, marker
> centeret og det vinkelrette punkt ned fra bladspidsen. Dette
> giver radius og det dobbelte er diameteren D. Lille d er den
> målte distance til en sjettedel af D indad fra bladtippen. To
> målinger skal laves fra papiret op til hver side på bladet, hhv.
> den høje og den lave side, forskellen er lille d.
> Det sidste der skal måles er bredden af bladet, W, denne bredde
> måles samme sted ved sjettedels linien.
> Med disse mål kan propellens pitch findes ud fra formlen:
> 2 x 1 x D x d : W
> Husk at der skal måles i tommer og ikke i cm/mm.
>
> Mvh/Harding
>



Harding E. Larsen (06-12-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 06-12-05 13:11

Bjarke Christensen <BjarkeMC@grevestrand.de> (nej, det skal
selvfølgelig være med K da jeg er dansker) skrev:
>SUPER. Lige den forklaring jeg
>manglede. Tak. Jeg vil straks begynde at måle
>
>Mer avler mer:
>Og når en propel så hedder 14 x 8 x 2
>LHS er 2-tallet så antallet af blade ?
>L er venstreløbende ? og hvad er HS ?
>
>/Bjarke

Hej Bjarke,

Det vil være rent gæt, fabrikanter kan finde på at skrive deres
partnumre og betegnelser på mange måder.
De fleste nordiske propeller starter normalt med V hhv. H
efterfulgt af diam x pitch.
Det kan være at fabrikanten af din propel har sat et "2" efter
stigningen for ligesom at understrege ved en bestilling på
nummeret at det er en tobladet propel.
LHS tjaa.. det kan stå for Left Hand Steel,
Left High Speed, Left HS-steel, Left Hand Solid, o.s.v.
Prøv at kontakte fabrikanten evt. hans hjemmeside for at få et
indtryk af hans mærkemetode.

M.h.t. dit tidligere indlæg om propel materiale, så tvivler jeg
på at nogen vil anvende messing, det er jo analogt til
ventiltæringsproblemerne Selvom det ser gulligt ud så er det nok
en broncelegering der er vist på billedet og selv om dette
materiale evt. er tættere på aluminiumlegeringen i motorbenet så
er kombinationen eller i det hele taget valget af aluminium til
motorben ikke en langvarig forteelse (investering). Skulle benet
laves af noget mere bestandigt burde det laves af bronce,
ligesom de nye danskfremstillede motorben til Volvo, beregnet
til hurtiggående motorbåde.
De kendes på at propellerne sidder foran benet.
Et aluben der ikke er fuldstændig beskyttet med primer,
tokomponent maling og egnet bundmaling vil hurtigt give
problemer, selv tæring i skruehullerne er fælt.
At sætte en broncepropel på et sådant drev kræver en
fuldstænding isolering, både omkring aksel, skiver og møtrikker
med noget plastic dillerdaller.
Det bedste propelvalg ville korrosionsmæssigt være en alupropel
som dem der anvendes i f.eks. Thailand på de såkaldte Long Tail
boats. En sådan propel koster på tankstationen langs floden kun
100 Bath og det svarer til ca 14 kroner for en propel med diam
16 - 18". Det giver ikke korrosion og der er råd til at have et
par reserver om de går i stykker. Det sker ofte, i floderne og
kanalerne flyder der mange rare sager.

Mvh/Harding


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste