/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Ny og "lækker" elektronik til båden? AIS..~
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 03-12-05 12:59

Hej

Jeg har nogle gange overvejet at købe en Radar, men da det er dyrt,
strømkrævende, og delvist ubrueligt på et "skævt" skiv.... Så har jeg aldrig
gjort mere ud af det.

Men nu er der jo kommet en ny "lækker" teknologi der er til at købe for
penge, og næsten virker ligeså godt, nemlig AIS.

Jeh har absolut ingen viden eller erfaring overhovedet med AIS, og vil
derfor spørge gruppen her om hjælp...

Hvad ved i on AIS?

Opkobling til PC
Oerførelse til søkort-plotter eller PC-søkort program

osv osv

Med håb om gode indlæg fra jer......
mvh
/Børge



 
 
Søren (03-12-2005)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 03-12-05 14:54

Rolig nu !
Jeg går ud fra du er lystsejler som resten af sørøverne hér i NG'en ?!

AIS (automatic identification system)kombinerer kendt og afprøvet
teknologi (VHF, GPS samt plotter- og radarbilleder)) med international
registrering (MMSI) og broadcaster dermed løbende en række info om
skibsdata, position, fart og kurs, som andre skibe og VTS-systemer
(Vessel Traffic Service) kan bruge til at beregne kollisionsrisici,
trafikbillede mm.

AIS er i den grad for de professionelle, og lovstyret til succesiv
indførelse i erhvervs- og passsagertarfik, startende i 2002.
AIS kan aldrig erstatte udkik (og dermed radar), - alene af den grund at
der altid vil være en nedre grænse for skibe som vil/kan installere AIS.

Så koncentrer dig om:
Godt sømandskab og duelighedsbevis, udkik, kompas, søkort, kikkert,
log/lod, VHF, GPS, VHF med MMSI og GPS-interface, kortplotter og radar i
den nævnte rækkefølge, afhængigt af din båds størrelse og hvor langt du
sejler (fra kysten).

Radar er skam en rigtig god ting iøvrigt, og moderne radaranlæg er på et
højt teknologisk stade, med klare TFT-skærme og et beskedent
strømforbrug, - ikke som de "vaskemaskiner" med påbygget "vandkikkert"
vi andre blev lært op på i 60'erne, - men altså efter min ringe mening
det sidste led i navigationsudstyrskæden.

Mvh
Søren Hedemand
Marie af Næstved

Børge Wedel Müller (03-12-2005)
Kommentar
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 03-12-05 18:38

Hej Søren

Alt du skriver er jeg klar over.

Til resten af gruppen, jeg ønsker eksperimentel erfaring, eller teoretisk
argumentering.

mvh
/Børge

"Søren" <soren@helefamilien{fjerndette}.dk> skrev i en meddelelse
news:4391a374$0$38728$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Rolig nu !
> Jeg går ud fra du er lystsejler som resten af sørøverne hér i NG'en ?!
>
> AIS (automatic identification system)kombinerer kendt og afprøvet
> teknologi (VHF, GPS samt plotter- og radarbilleder)) med international
> registrering (MMSI) og broadcaster dermed løbende en række info om
> skibsdata, position, fart og kurs, som andre skibe og VTS-systemer (Vessel
> Traffic Service) kan bruge til at beregne kollisionsrisici, trafikbillede
> mm.
>
> AIS er i den grad for de professionelle, og lovstyret til succesiv
> indførelse i erhvervs- og passsagertarfik, startende i 2002.
> AIS kan aldrig erstatte udkik (og dermed radar), - alene af den grund at
> der altid vil være en nedre grænse for skibe som vil/kan installere AIS.
>
> Så koncentrer dig om:
> Godt sømandskab og duelighedsbevis, udkik, kompas, søkort, kikkert,
> log/lod, VHF, GPS, VHF med MMSI og GPS-interface, kortplotter og radar i
> den nævnte rækkefølge, afhængigt af din båds størrelse og hvor langt du
> sejler (fra kysten).
>
> Radar er skam en rigtig god ting iøvrigt, og moderne radaranlæg er på et
> højt teknologisk stade, med klare TFT-skærme og et beskedent
> strømforbrug, - ikke som de "vaskemaskiner" med påbygget "vandkikkert" vi
> andre blev lært op på i 60'erne, - men altså efter min ringe mening det
> sidste led i navigationsudstyrskæden.
>
> Mvh
> Søren Hedemand
> Marie af Næstved



Børge Wedel Müller (03-12-2005)
Kommentar
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 03-12-05 18:47

Jeg må lige tilføje...

Jeg har sejlet i 40 år
Jeg er Yacht skipper af 1. grad
Jeg er Danmarksmester i orienteringsløb for ungdom
Jeg har 10 plads for voksne
Jeg har alt i elektronik i båden - jeg elsker den slags sjov.
Jeg ved AIs er mange år gammel, men idag kan du købe en reciever til PC'en
og PC søkortprogrammet - for under 2500DKK og meget billigere i udlandet.

osv osv

mvh
/Børge

"Søren" <soren@helefamilien{fjerndette}.dk> skrev i en meddelelse
news:4391a374$0$38728$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Rolig nu !
> Jeg går ud fra du er lystsejler som resten af sørøverne hér i NG'en ?!
>
> AIS (automatic identification system)kombinerer kendt og afprøvet
> teknologi (VHF, GPS samt plotter- og radarbilleder)) med international
> registrering (MMSI) og broadcaster dermed løbende en række info om
> skibsdata, position, fart og kurs, som andre skibe og VTS-systemer (Vessel
> Traffic Service) kan bruge til at beregne kollisionsrisici, trafikbillede
> mm.
>
> AIS er i den grad for de professionelle, og lovstyret til succesiv
> indførelse i erhvervs- og passsagertarfik, startende i 2002.
> AIS kan aldrig erstatte udkik (og dermed radar), - alene af den grund at
> der altid vil være en nedre grænse for skibe som vil/kan installere AIS.
>
> Så koncentrer dig om:
> Godt sømandskab og duelighedsbevis, udkik, kompas, søkort, kikkert,
> log/lod, VHF, GPS, VHF med MMSI og GPS-interface, kortplotter og radar i
> den nævnte rækkefølge, afhængigt af din båds størrelse og hvor langt du
> sejler (fra kysten).
>
> Radar er skam en rigtig god ting iøvrigt, og moderne radaranlæg er på et
> højt teknologisk stade, med klare TFT-skærme og et beskedent
> strømforbrug, - ikke som de "vaskemaskiner" med påbygget "vandkikkert" vi
> andre blev lært op på i 60'erne, - men altså efter min ringe mening det
> sidste led i navigationsudstyrskæden.
>
> Mvh
> Søren Hedemand
> Marie af Næstved



Ukendt (03-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-12-05 21:31


"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en
meddelelse
news:4391da13$0$4820$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Jeg må lige tilføje...
>
> Jeg har sejlet i 40 år
> Jeg er Yacht skipper af 1. grad
> Jeg er Danmarksmester i orienteringsløb for ungdom
> Jeg har 10 plads for voksne
> Jeg har alt i elektronik i båden - jeg elsker den slags
> sjov.
> Jeg ved AIs er mange år gammel, men idag kan du købe en
> reciever til PC'en og PC søkortprogrammet - for under
> 2500DKK og meget billigere i udlandet.
>
> osv osv
>
> mvh
> /Børge
>
Børge Wedel Müller <boerge@myller_fjern.dk>

Hej Børge,

Jeg har ikke personlige erfaringer, men der har i
nyhedsgruppen rec.boats.cruising om emnet AIS fra
begyndelsen af september måned været en meget lang tråd: AIS
anyone ? (Citat fra 10/9: "AIS is what commercial ships use
instead of DSC to identify themselves. If you get connect a
Class D VHF radio to a newer chart plotter, you will see a
cursor marking the position of a vessel broadcasting a DSC
signal. Shippers have been doing this with AIS. I recently
saw a manufacturer advertise an add on AIS receiver for
about $600. I don't remember what other equipment you need
to display the position information." og så følger der
snesevis af svar og kommentarer, som du måske vil finde
interessante, hvis du ikke har noget imod at læse Engelsk.
Men naturligvis er der en overvægt af amerikanske
bidragydere i den gruppe.

Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

PS - Jer er ganske imponeret over, at du med 40 års
sejlererfaring kan være DM i orientering for *ungdom* ...
)



Søren (03-12-2005)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 03-12-05 22:38

Børge Wedel Müller wrote:
> Jeg må lige tilføje...
>
> Jeg har sejlet i 40 år
> Jeg er Yacht skipper af 1. grad
> Jeg er Danmarksmester i orienteringsløb for ungdom
> Jeg har 10 plads for voksne
> Jeg har alt i elektronik i båden - jeg elsker den slags sjov.
> Jeg ved AIs er mange år gammel, men idag kan du købe en reciever til PC'en
> og PC søkortprogrammet - for under 2500DKK og meget billigere i udlandet.
>
> osv osv
>
> mvh
> /Børge
>
OK Børge
Med fare for at du blir sur:
Dit indlæg i denne NG virkede som om du var en sejler der mente at have
fået færten af en "vidundermedicin" som med et snuptag kunne gøre sikker
navigering til en apparatfikseret "easy out".
Du bruger vendinger som "..virker næsten lisså godt ... som radar.."
m.m. og "jeg har absolut ingen erfaringer med AIS", så undskyld mig, det
var nærliggende at løfte en pegefinger.
Jeg mener dog stadigvæk som jeg skrev, at du er et par år, en hel del
lovgivning og en masse holdninger for tidligt ude, og jeg har sørme osse
svært ved at se at en mand med din erfaring skulle blive specielt tændt
på AIS som et svar på sikker navigering.
Mvh
Søren Hedemand
Marie af Næstved

PS:
Jeg har sejlet i 44 år, og er på vej sydpå til foråret.
Jeg er kystskipper
Jeg har på mine gamle dage smidt sekstanten ud og fået mig en GPS, - og
et tunerkort til den blærbare så jeg kan se fjernsyn ombord når det regner.
- og jeg har altid gode øl på køl hvis gamle sejleroriginaler som dig
selv skulle kigge forbi !

Jonas Lüttichau (03-12-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Lüttichau


Dato : 03-12-05 19:14


"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
news:4391887d$0$4820$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hvad ved i on AIS?

Jeg kan måske lige i tillæg spøge om hvad der skal til for at man kan
udsende sin AIS information, min prioritet er at blive set på de store
skibes radar. Men det er svært da båden er lille og lavet primært af gummi
:)

mvh
Jonas



Harding E. Larsen (03-12-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 03-12-05 20:58

Jonas Lüttichau <jluttichau@gmail.com> skrev:
>
>"Børge Wedel Müller"
><boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
>news:4391887d$0$4820$d40e179e@nntp02
>.dk.telia.net...
>> Hvad ved i on AIS?
>
>Jeg kan måske lige i tillæg spøge om
>hvad der skal til for at man kan
>udsende sin AIS information, min
>prioritet er at blive set på de store
>skibes radar. Men det er svært da
>båden er lille og lavet primært af gummi
>:)
>
>mvh
>Jonas

Hej Jonas,

Hvis du på Google skriver: AIS , vil du hurtigt finde dette link:
http://www.navcen.uscg.gov/enav/ais/default.htm
som beskriver systemet.

Mvh/Harding


Jonas Lüttichau (03-12-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Lüttichau


Dato : 03-12-05 21:05


"Harding E. Larsen (slet LYJQ9)" <harding@LYJQ9larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse
> Hvis du på Google skriver: AIS , vil du hurtigt finde dette link:
> http://www.navcen.uscg.gov/enav/ais/default.htm
> som beskriver systemet.

Jeg beklager min vage formuleringer jeg leder efter erfaring med den
praktiske implementering af AIS på små både. Derudover, ved man noget om
udbredelsen af dette, det er jo ikke interessant hvis ikke størstedelen af
andre større skibe benytter sig af systemet.

mvh
Jonas



Søren (03-12-2005)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 03-12-05 23:25

Jonas Lüttichau wrote:
> "Harding E. Larsen (slet LYJQ9)" <harding@LYJQ9larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
> meddelelse
>> Hvis du på Google skriver: AIS , vil du hurtigt finde dette link:
>> http://www.navcen.uscg.gov/enav/ais/default.htm
>> som beskriver systemet.
>
> Jeg beklager min vage formuleringer jeg leder efter erfaring med den
> praktiske implementering af AIS på små både. Derudover, ved man noget om
> udbredelsen af dette, det er jo ikke interessant hvis ikke størstedelen af
> andre større skibe benytter sig af systemet.
>
> mvh
> Jonas
>
>
Kære Jonas
Som jeg har forsøgt at udtrykke det andetsteds i denne tråd;
Slap af og nyd din gummibåd og hold udkik (som der står i
søfartsloven), så er du helt på højde med krav og god praksis.
Sæføli kan der være tale om at din gummibåd er over 50.000 tons og så er
det en anden sag )
Mvh
Søren Hedemand
Marie af Næstved


PS Harding, - der er en øl på køl med dit navn på !

Jonas Lüttichau (04-12-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Lüttichau


Dato : 04-12-05 05:31


"Søren" <soren@helefamilien{fjerndette}.dk> skrev i en meddelelse
news:43921b22$0$38710$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Slap af og nyd din gummibåd og hold udkik (som der står i
> søfartsloven), så er du helt på højde med krav og god praksis.
> Sæføli kan der være tale om at din gummibåd er over 50.000 tons og så er
> det en anden sag )

Hej Søren,

Forhold dig til spørgsmålet. Ikke hvad der ikke bliver spurgt om.

mvh
Jonas



Børge Wedel Müller (04-12-2005)
Kommentar
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 04-12-05 14:55

Jeg er uenig med Søren

Du får mulighed for at få en aktiv responder ombord, når indstallerer AIS

En billig AIS reciver koster tilsyneladende under 2000DKK, og med den kan du
se alle de store skibe som er i nærheden.

Med en AIS transmitter, kan alle de store se dig, uanset om de sejler i en
gummibåd. Det er i mine øjne den helt store fordel.Jeg aner ikke ikke hvad
den koster.

Der snakkes om klasse A og klasse B transmittere, det er min fornemmelse at
B vil blive brugt for "fritids fartøjer"

mvh
/Børge

"Søren" <soren@helefamilien{fjerndette}.dk> skrev i en meddelelse
news:43921b22$0$38710$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jonas Lüttichau wrote:
>> "Harding E. Larsen (slet LYJQ9)" <harding@LYJQ9larsen.tdcadsl.dk> skrev i
>> en
>> meddelelse
>>> Hvis du på Google skriver: AIS , vil du hurtigt finde dette link:
>>> http://www.navcen.uscg.gov/enav/ais/default.htm
>>> som beskriver systemet.
>>
>> Jeg beklager min vage formuleringer jeg leder efter erfaring med den
>> praktiske implementering af AIS på små både. Derudover, ved man noget om
>> udbredelsen af dette, det er jo ikke interessant hvis ikke størstedelen
>> af
>> andre større skibe benytter sig af systemet.
>>
>> mvh
>> Jonas
>>
>>
> Kære Jonas
> Som jeg har forsøgt at udtrykke det andetsteds i denne tråd;
> Slap af og nyd din gummibåd og hold udkik (som der står i
> søfartsloven), så er du helt på højde med krav og god praksis.
> Sæføli kan der være tale om at din gummibåd er over 50.000 tons og så er
> det en anden sag )
> Mvh
> Søren Hedemand
> Marie af Næstved
>
>
> PS Harding, - der er en øl på køl med dit navn på !



Harding E. Larsen (04-12-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 04-12-05 21:46

Søren <soren@helefamilien{fjerndette}.dk> skrev:

>PS Harding, - der er en øl på køl med
>dit navn på !

Hej Søren,

Tak i lige måde.
Jeg har godt nok flyttet øllene fra kølen og til køleskabet i
dag; men temperaturen er nok den samme.
Mvh/Harding


Harding E. Larsen (04-12-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 04-12-05 21:42

Jonas Lüttichau <jluttichau@gmail.com> skrev:
>
>"Harding E. Larsen (slet LYJQ9)"
><harding@LYJQ9larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
>meddelelse
>> Hvis du på Google skriver: AIS ,
>>vil du hurtigt finde dette link:
>> http://www.navcen.uscg.gov/enav/ais /default.htm
>> som beskriver systemet.
>
>Jeg beklager min vage formuleringer
>jeg leder efter erfaring med den
>praktiske implementering af AIS på
>små både. Derudover, ved man noget om
>udbredelsen af dette, det er jo ikke
>interessant hvis ikke størstedelen af
>andre større skibe benytter sig af systemet.
>
>mvh
>Jonas

Hej Jonas,
OK jeg anvendte også en meget svag formulering i mit svar ved at
skrive med henvisning til et link så du kunne læse lidt på emnet.
Her ville du se at et komplet anlæg nok ikke lige er noget der
vil finde indpas på en hurtiggående gummibåd med gode
styremuligheder, for uanset hvordan de store skibe sejler så er
du nok den som skal passe på og gå af vejen for dem.
Prøv at se på dette link:
http://www.frv.dk/nyheder/illustrationer_af_ais.htm
Her vises præsentationen af forskellige situationer hvor
anlægget har sin berettigelse.
Børge skriver om en simpel modtager som kan give nogle
informationer, en nærmere specifikation/kildeangivelse ville
være ønskeligt for vurdering af anvendeligheden på en lille båd.
På store skibe er systemet under indførelse og her er det
berettiget af hensyn til sikkerheden med de styreegenskaber,
eller manglen på samme, som disse skibe er i besiddelse af i
forhold til lystsejlere.

Med venlig hilsen

Harding


Jonas Lüttichau (04-12-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Lüttichau


Dato : 04-12-05 22:13


"Harding E. Larsen (slet JS391)" <harding@JS391larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11337291680.434858070986497@dtext.news.tele.dk...
> Her ville du se at et komplet anlæg nok ikke lige er noget der
> vil finde indpas på en hurtiggående gummibåd med gode
> styremuligheder, for uanset hvordan de store skibe sejler så er
> du nok den som skal passe på og gå af vejen for dem.

Jep, det er klart. Men oftest så ligger vi jo for anker og tæt på hvor
skibene sejler (det er jo der vragene er) og der ville det være rart at
kunne fortælle verden at man ligger. Så det skulle være et alternativ til en
aktiv radarreflekter.

mvh
Jonas



Børge Wedel Müller (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 05-12-05 17:49

Hej Harding

Ja, du har ramt det lige på sømmet. Jeg syntes det ville være enormt
attraktivt hvis man for under 2kkr kunne beskytte sig aktivt

inden jeg startede tråden, var jeg på
http://www.navicon.dk/web/normal.php?pageid=114

Som gav mig inspiration for at spørge om erfaringer.

mvh
/Børge

"Harding E. Larsen (slet JS391)" <harding@JS391larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11337291680.434858070986497@dtext.news.tele.dk...
> Jonas Lüttichau <jluttichau@gmail.com> skrev:
>>
>>"Harding E. Larsen (slet LYJQ9)"
>><harding@LYJQ9larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
>>meddelelse
>>> Hvis du på Google skriver: AIS ,
>>>vil du hurtigt finde dette link:
>>> http://www.navcen.uscg.gov/enav/ais /default.htm
>>> som beskriver systemet.
>>
>>Jeg beklager min vage formuleringer
>>jeg leder efter erfaring med den
>>praktiske implementering af AIS på
>>små både. Derudover, ved man noget om
>>udbredelsen af dette, det er jo ikke
>>interessant hvis ikke størstedelen af
>>andre større skibe benytter sig af systemet.
>>
>>mvh
>>Jonas
>
> Hej Jonas,
> OK jeg anvendte også en meget svag formulering i mit svar ved at
> skrive med henvisning til et link så du kunne læse lidt på emnet.
> Her ville du se at et komplet anlæg nok ikke lige er noget der
> vil finde indpas på en hurtiggående gummibåd med gode
> styremuligheder, for uanset hvordan de store skibe sejler så er
> du nok den som skal passe på og gå af vejen for dem.
> Prøv at se på dette link:
> http://www.frv.dk/nyheder/illustrationer_af_ais.htm
> Her vises præsentationen af forskellige situationer hvor
> anlægget har sin berettigelse.
> Børge skriver om en simpel modtager som kan give nogle
> informationer, en nærmere specifikation/kildeangivelse ville
> være ønskeligt for vurdering af anvendeligheden på en lille båd.
> På store skibe er systemet under indførelse og her er det
> berettiget af hensyn til sikkerheden med de styreegenskaber,
> eller manglen på samme, som disse skibe er i besiddelse af i
> forhold til lystsejlere.
>
> Med venlig hilsen
>
> Harding
>



Børge Wedel Müller (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 05-12-05 18:13

Der findes enda LIVE-AIS, kender i APRS ?

http://www.tsr-as.dk/ais.html

mvh
/Børge


"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
news:43946f77$0$11671$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hej Harding
>
> Ja, du har ramt det lige på sømmet. Jeg syntes det ville være enormt
> attraktivt hvis man for under 2kkr kunne beskytte sig aktivt
>
> inden jeg startede tråden, var jeg på
> http://www.navicon.dk/web/normal.php?pageid=114
>
> Som gav mig inspiration for at spørge om erfaringer.
>
> mvh
> /Børge
>
> "Harding E. Larsen (slet JS391)" <harding@JS391larsen.tdcadsl.dk> skrev i
> en meddelelse news:11337291680.434858070986497@dtext.news.tele.dk...
>> Jonas Lüttichau <jluttichau@gmail.com> skrev:
>>>
>>>"Harding E. Larsen (slet LYJQ9)"
>>><harding@LYJQ9larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
>>>meddelelse
>>>> Hvis du på Google skriver: AIS ,
>>>>vil du hurtigt finde dette link:
>>>> http://www.navcen.uscg.gov/enav/ais /default.htm
>>>> som beskriver systemet.
>>>
>>>Jeg beklager min vage formuleringer
>>>jeg leder efter erfaring med den
>>>praktiske implementering af AIS på
>>>små både. Derudover, ved man noget om
>>>udbredelsen af dette, det er jo ikke
>>>interessant hvis ikke størstedelen af
>>>andre større skibe benytter sig af systemet.
>>>
>>>mvh
>>>Jonas
>>
>> Hej Jonas,
>> OK jeg anvendte også en meget svag formulering i mit svar ved at
>> skrive med henvisning til et link så du kunne læse lidt på emnet.
>> Her ville du se at et komplet anlæg nok ikke lige er noget der
>> vil finde indpas på en hurtiggående gummibåd med gode
>> styremuligheder, for uanset hvordan de store skibe sejler så er
>> du nok den som skal passe på og gå af vejen for dem.
>> Prøv at se på dette link:
>> http://www.frv.dk/nyheder/illustrationer_af_ais.htm
>> Her vises præsentationen af forskellige situationer hvor
>> anlægget har sin berettigelse.
>> Børge skriver om en simpel modtager som kan give nogle
>> informationer, en nærmere specifikation/kildeangivelse ville
>> være ønskeligt for vurdering af anvendeligheden på en lille båd.
>> På store skibe er systemet under indførelse og her er det
>> berettiget af hensyn til sikkerheden med de styreegenskaber,
>> eller manglen på samme, som disse skibe er i besiddelse af i
>> forhold til lystsejlere.
>>
>> Med venlig hilsen
>>
>> Harding
>>
>
>



Flemming (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Flemming


Dato : 05-12-05 19:05

Mols-Linien har også et link til AIS live:

http://www.mols-portal.dk/html/faergerne.html

http://www.mols-portal.dk/html/faergerne_all.html

MvH
Flemming


"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
news:4394750d$0$11698$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Der findes enda LIVE-AIS, kender i APRS ?
>
> http://www.tsr-as.dk/ais.html
>
> mvh
> /Børge
>
>
> "Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
> news:43946f77$0$11671$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>> Hej Harding
>>
>> Ja, du har ramt det lige på sømmet. Jeg syntes det ville være enormt
>> attraktivt hvis man for under 2kkr kunne beskytte sig aktivt
>>
>> inden jeg startede tråden, var jeg på
>> http://www.navicon.dk/web/normal.php?pageid=114
>>
>> Som gav mig inspiration for at spørge om erfaringer.
>>
>> mvh
>> /Børge
>>
>> "Harding E. Larsen (slet JS391)" <harding@JS391larsen.tdcadsl.dk> skrev i
>> en meddelelse news:11337291680.434858070986497@dtext.news.tele.dk...
>>> Jonas Lüttichau <jluttichau@gmail.com> skrev:
>>>>
>>>>"Harding E. Larsen (slet LYJQ9)"
>>>><harding@LYJQ9larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
>>>>meddelelse
>>>>> Hvis du på Google skriver: AIS ,
>>>>>vil du hurtigt finde dette link:
>>>>> http://www.navcen.uscg.gov/enav/ais /default.htm
>>>>> som beskriver systemet.
>>>>
>>>>Jeg beklager min vage formuleringer
>>>>jeg leder efter erfaring med den
>>>>praktiske implementering af AIS på
>>>>små både. Derudover, ved man noget om
>>>>udbredelsen af dette, det er jo ikke
>>>>interessant hvis ikke størstedelen af
>>>>andre større skibe benytter sig af systemet.
>>>>
>>>>mvh
>>>>Jonas
>>>
>>> Hej Jonas,
>>> OK jeg anvendte også en meget svag formulering i mit svar ved at
>>> skrive med henvisning til et link så du kunne læse lidt på emnet.
>>> Her ville du se at et komplet anlæg nok ikke lige er noget der
>>> vil finde indpas på en hurtiggående gummibåd med gode
>>> styremuligheder, for uanset hvordan de store skibe sejler så er
>>> du nok den som skal passe på og gå af vejen for dem.
>>> Prøv at se på dette link:
>>> http://www.frv.dk/nyheder/illustrationer_af_ais.htm
>>> Her vises præsentationen af forskellige situationer hvor
>>> anlægget har sin berettigelse.
>>> Børge skriver om en simpel modtager som kan give nogle
>>> informationer, en nærmere specifikation/kildeangivelse ville
>>> være ønskeligt for vurdering af anvendeligheden på en lille båd.
>>> På store skibe er systemet under indførelse og her er det
>>> berettiget af hensyn til sikkerheden med de styreegenskaber,
>>> eller manglen på samme, som disse skibe er i besiddelse af i
>>> forhold til lystsejlere.
>>>
>>> Med venlig hilsen
>>>
>>> Harding
>>>
>>
>>
>
>



michael.grauengaard@~ (04-12-2005)
Kommentar
Fra : michael.grauengaard@~


Dato : 04-12-05 09:24


Jonas Lüttichau skrev:

> "Søren" <soren@helefamilien{fjerndette}.dk> skrev i en meddelelse
> news:43921b22$0$38710$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Slap af og nyd din gummibåd og hold udkik (som der står i
> > søfartsloven), så er du helt på højde med krav og god praksis.
> > Sæføli kan der være tale om at din gummibåd er over 50.000 tons og så er
> > det en anden sag )
>
> Hej Søren,
>
> Forhold dig til spørgsmålet. Ikke hvad der ikke bliver spurgt om.
>
> mvh
> Jonas


michael.grauengaard@~ (04-12-2005)
Kommentar
Fra : michael.grauengaard@~


Dato : 04-12-05 09:40

Hej Børge

Jeg har hele sommeren haft mulighed for at sejle i motorbåd i
nærheden af Københavns havn ( masser af trafik med store skibe).
Motorbåden er udrustet med AIS modtager (NASA AIS engine), koblet til
pc navigation med Sea clear 2 software (gratis på nettet).
Dette giver fuldt overblik over trafiksituationen live.
Der er oven i købet mulighed for kollisionsalarm hvis du selv har
tilsluttet GPS.
Selvfølgelig erstatter systemet hverken radar eller udkig, men letter
navigationen meget i trafikeret farvand.
Med hensyn til selv at sende AIS info fra din egen lystbåd findes der
endnu ingen regler for klasse B transponder. Det vil derfor sjældent
være økonomisk muligt for menigmand at købe den professionelle
klasse A enhed.
Hvis du føler dig i fare for nedsejling fra større både kan du dog
udfra de MMSI oplysninger fra det pågældende skib udsendt på AIS, at
foretage direkte opkald via DSC.

Håber dette vil være til hjælp

Hilsen Michael


Lars Kristensen (04-12-2005)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 04-12-05 15:36

michael.grauengaard@gmail.com wrote:

> Med hensyn til selv at sende AIS info fra din egen lystbåd findes der
> endnu ingen regler for klasse B transponder. Det vil derfor sjældent
> være økonomisk muligt for menigmand at købe den professionelle
> klasse A enhed.
> Hvis du føler dig i fare for nedsejling fra større både kan du dog
> udfra de MMSI oplysninger fra det pågældende skib udsendt på AIS, at
> foretage direkte opkald via DSC.

Er vi ude i noget her hvor der faktisk kunne være et marked for at lave
en kombineret AIS tranciver, kortplotter m. gps og VHF til lystsejlere
og mindre fiskere hvis prisen er rimelig?

- Lars

Bjarke Christensen (04-12-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 04-12-05 19:37

Det foresvæver mig, at der er et eller andet sted i enten den engelske kanal
eller tysk (industri)flod (jeg arkiverede vist bare informationen under "der
kommer jeg ikke foreløbig), hvor AIS sender et krav. Har man ikke det må man
sejle en anden vej. Jeg mindes informationen var i forbindelse med noget VHF
udstyr ?? Kan det være rigtigt ?

(spekulativt indlæg, beklager)

Bjarke



"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> wrote in message
news:4392fe9c$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> michael.grauengaard@gmail.com wrote:
>
>> Med hensyn til selv at sende AIS info fra din egen lystbåd findes der
>> endnu ingen regler for klasse B transponder. Det vil derfor sjældent
>> være økonomisk muligt for menigmand at købe den professionelle
>> klasse A enhed.
>> Hvis du føler dig i fare for nedsejling fra større både kan du dog
>> udfra de MMSI oplysninger fra det pågældende skib udsendt på AIS, at
>> foretage direkte opkald via DSC.
>
> Er vi ude i noget her hvor der faktisk kunne være et marked for at lave en
> kombineret AIS tranciver, kortplotter m. gps og VHF til lystsejlere og
> mindre fiskere hvis prisen er rimelig?
>
> - Lars



Bjarke Christensen (04-12-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 04-12-05 22:24

Se nedenstående. jeg tror på man kan få en alm. VHF, der sender AIS'er ud.
Således er dykkerne/gummibådens problem løst. Jeg tvivler på det
tilfredsstiller Børge kun at *sende* AIS ... <smile>


"AIS
AIS står for Automatic Identification System og er et system, som skibe
bruger til at sende deres positioner til hinanden som led i det globale
maritime sikkerhedssystem. Fra december 2004 skal alle skibe over 300 tons
være udstyret med AIS. AIS anvender korte datasignaler på to VHF-kanaler i
det maritime bånd. De to anvendte frekvenser er161.975 og 162.025. Skibene
udsender deres identitet, position, kurs, hastighed og destination.

AIS kan afkodes og positionerne plottes på et kort f.eks. med PC-programmet
ShipPlotter, som kan downloades fra http://shipplotter.com. Hvis man mangler
et kort over Danmark, kan et sådant findes her."



Bjarke Christensen (04-12-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 04-12-05 22:32

Hmm.... mon ikke det gamle ATIS er tilstrækkeligt til dykkerne (og alle
andre der gerne vil ses af de store med navns nævnelse) ?

a.. Navman VHF 7200 : "ATIS funktion (Automatic Transmitter Identification
System) Denne funktion anvendes kun på Europas kanaler og i søer i de lande
som kræver automatisk identifikation."

Det var nok det jeg kunne huske og som jeg nævnte tidligere i tråden ...

/Bjarke


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> wrote in message
news:43935e5b$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Se nedenstående. jeg tror på man kan få en alm. VHF, der sender AIS'er ud.
> Således er dykkerne/gummibådens problem løst. Jeg tvivler på det
> tilfredsstiller Børge kun at *sende* AIS ... <smile>
>
>
> "AIS
> AIS står for Automatic Identification System og er et system, som skibe
> bruger til at sende deres positioner til hinanden som led i det globale
> maritime sikkerhedssystem. Fra december 2004 skal alle skibe over 300 tons
> være udstyret med AIS. AIS anvender korte datasignaler på to VHF-kanaler i
> det maritime bånd. De to anvendte frekvenser er161.975 og 162.025. Skibene
> udsender deres identitet, position, kurs, hastighed og destination.
>
> AIS kan afkodes og positionerne plottes på et kort f.eks. med
> PC-programmet ShipPlotter, som kan downloades fra http://shipplotter.com.
> Hvis man mangler et kort over Danmark, kan et sådant findes her."
>
>



Børge Wedel Müller (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 05-12-05 17:46

Bjarke - du kender mig

Ja, jeg har undersøgt markedet, det er jo ikke svært at finde f.eks.
http://www.navicon.dk/web/normal.php?pageid=114

Jeg ønsker erfaring og meninger.

Jeg syntes det er fantastisk hvis jeg kan forbedre min situation (som
sejl-sejler) overfor mine stereotype-fulde polske sømænd, som altid følger
den gamle rende i Øresund i Drogden, hvis jeg for under 2kkr kan forbedre
min situation pga aktiv beskyttelse.

Så gruppe, har i erfaringer?

mvh
/Børge




"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
news:43935e5b$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Se nedenstående. jeg tror på man kan få en alm. VHF, der sender AIS'er ud.
> Således er dykkerne/gummibådens problem løst. Jeg tvivler på det
> tilfredsstiller Børge kun at *sende* AIS ... <smile>
>
>
> "AIS
> AIS står for Automatic Identification System og er et system, som skibe
> bruger til at sende deres positioner til hinanden som led i det globale
> maritime sikkerhedssystem. Fra december 2004 skal alle skibe over 300 tons
> være udstyret med AIS. AIS anvender korte datasignaler på to VHF-kanaler i
> det maritime bånd. De to anvendte frekvenser er161.975 og 162.025. Skibene
> udsender deres identitet, position, kurs, hastighed og destination.
>
> AIS kan afkodes og positionerne plottes på et kort f.eks. med
> PC-programmet ShipPlotter, som kan downloades fra http://shipplotter.com.
> Hvis man mangler et kort over Danmark, kan et sådant findes her."
>
>



Jonas Lüttichau (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Lüttichau


Dato : 05-12-05 22:36


"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
news:43946ec7$0$12109$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Jeg syntes det er fantastisk hvis jeg kan forbedre min situation (som
> sejl-sejler) overfor mine stereotype-fulde polske sømænd, som altid følger
> den gamle rende i Øresund i Drogden, hvis jeg for under 2kkr kan forbedre
> min situation pga aktiv beskyttelse.

som jeg læser det er dette kun en modtager de sælger på Navicon?

mvh
Jonas



Harding E. Larsen (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 05-12-05 22:35

Bjarke Christensen <BjarkeMC@grevestrand.de> (nej, det skal
selvfølgelig være med K da jeg er dansker) skrev:
>Se nedenstående. jeg tror på man kan
>få en alm. VHF, der sender AIS'er ud.
>Således er dykkerne/gummibådens
>problem løst. Jeg tvivler på det
>tilfredsstiller Børge kun at *sende*
>AIS ... <smile>
>
Det er måske lidt for optimistisk at anvende en alm. VHF
Virkemåden er beskrevet her:
http://www.navcen.uscg.gov/enav/ais/how_AIS_works.htm
Her er typen Class A og Class B beskrevet:
http://www.navcen.uscg.gov/enav/ais/types_of_AIS.htm
Desuden vil en certificering af sendeudstyr nok være påkrævet.
For anvendelse i lystbåde vil en modtager som viser de store
skibes fart og retning nok være godt. Tænk på baggrund af
oversigtsbilledet:
http://www.frv.dk/nyheder/illustrationer_af_ais.htm
om alle danske og udenlanske lystbåde begyndte at sende
signalerne ud. Det ville sandsynligvis kun give forvirring og
fustration på de store skibe med den overvældende information
som de ville modtage. En information som de ikke ville have
mange chancer for at reagere på.
Enhver form for overblik, og oppe i tiden er elektroniske
hjælpemidler, der hurtigt og med en meget god grafisk flade
giver os lystsejlere en følelse af at vi er ovenpå.
Det giver nu ikke nogen beskyttelse mod de polske sømænd og
andre som følger den gamle sejlrute i Sundet ved Drogden,
tillige med en autopilot tilkoblet og forud indlagt rute, med de
deraf, for os uventede ændringer af kursen i et snævert farvand.
Havde man et anlæg med DSC ville de såmænd heller ikke reagere
på opkaldet eller forstå hvad der blev sagt til dem.
Måske ad åre vil anlæggene få den opmærksomhed som det retteligt
fortjener.
Et tilsvarende system findes i fly; men her er besætningerne
skolet på en helt anden måde til at reagere på informationerne
og deres reaktionsmønster samt deres bevægelsesmulighed i
cockpittet gør at de altid "er på".
Jeg tror Børge at du er meget tidligt ude med at indhøste
erfaringer fra lystsejlere på AIS systemets anvendelse i
lystbåde.
Jeg giver dig absolut ret i at det er en lav pris for udstyret
(et modtageranlæg med software til en PC), så det vil være godt
at give det prisbillige anlæg en god opmærksomhed.

Mvh/Harding



Keld Rosenberg (07-12-2005)
Kommentar
Fra : Keld Rosenberg


Dato : 07-12-05 09:20


"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> wrote in message
news:4391887d$0$4820$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hej
>
> Jeg har nogle gange overvejet at købe en Radar, men da det er dyrt,
> strømkrævende, og delvist ubrueligt på et "skævt" skiv.... Så har jeg
> aldrig gjort mere ud af det.
>
> Men nu er der jo kommet en ny "lækker" teknologi der er til at købe for
> penge, og næsten virker ligeså godt, nemlig AIS.
>
> Jeh har absolut ingen viden eller erfaring overhovedet med AIS, og vil
> derfor spørge gruppen her om hjælp...
>
> Hvad ved i on AIS?
>
> Opkobling til PC
> Oerførelse til søkort-plotter eller PC-søkort program
>
> osv osv
>
> Med håb om gode indlæg fra jer......
> mvh
> /Børge
>

Hej Børge

AIS betragtes i visse kredse som "sekundær radar", og f.eks. i flyverdenen
anvender man denne transponderfunktion som den primære
antikollisionsberegner.. Lidt farligt, da man jo ikke altid kan påregne at
alle har tændt for sin AIS på trods af lovkrav... Kan jo også være
teknikproblem hvis den ikke sender..

Det forlyder iøvrigt med baggrund i EU krav at man også skal have AIS i
fiskerfartøjer helt ned til 15 meters længde... på sigt..

AIS er helt sikkert sjovt at se på (check bl.a. www.aislive.com) og kan give
dig lidt extra information om skibsfarten omkring dig.. Men som det nævnes i
tråden, så er det kun en af mange komponenter vi som ansvarlige navigatører
skal/kan anvende... personligt tror jeg godt jeg kunne undvære tingesten
hvis jeg sejlede "civilt"...

Mange hilsner

Keld (x-kollega



Keld Rosenberg (07-12-2005)
Kommentar
Fra : Keld Rosenberg


Dato : 07-12-05 12:43

Men transponderfunktionen, altså det at du kan sende din
position/kurs/fart/navn til den omliggende skibsfart skal man da ikke kimse
ad.....

/Keld



Bjarke Christensen (07-12-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 07-12-05 16:40

Ja, så kan man se ham der nu ligger for anker i bæltet og enten ikke havde
AIS eller ikke havde meget glæde af det. Den anden kan man ikke se og kan
deraf konkludere, at det ikke virker for u-både ....

/Bjarke


"Keld Rosenberg" <keld.rosenberg@mæil.dk> wrote in message
news:43969b45$0$8806$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
snip
> AIS er helt sikkert sjovt at se på (check bl.a. www.aislive.com) og kan
> give dig lidt extra information om skibsfarten omkring dig.. Men som det
> nævnes i tråden, så er det kun en af mange komponenter vi som ansvarlige
> navigatører skal/kan anvende... personligt tror jeg godt jeg kunne undvære
> tingesten hvis jeg sejlede "civilt"...
snip



Børge Wedel Müller (07-12-2005)
Kommentar
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 07-12-05 19:48

Netop...

Som "AIS" lytter, især i tåget, mørkt og skummelt vejr, så vil min vurdering
være at du får mange flere "overlevelses chancer"

I flot, lyst, og klart vejr - ja det er ingenting jo nødvendigt for den
observerende navigatør....

mvh
/Børge

"Keld Rosenberg" <keld.rosenberg@mæil.dk> skrev i en meddelelse
news:43969b45$0$8806$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> wrote in message
> news:4391887d$0$4820$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>> Hej
>>
>> Jeg har nogle gange overvejet at købe en Radar, men da det er dyrt,
>> strømkrævende, og delvist ubrueligt på et "skævt" skiv.... Så har jeg
>> aldrig gjort mere ud af det.
>>
>> Men nu er der jo kommet en ny "lækker" teknologi der er til at købe for
>> penge, og næsten virker ligeså godt, nemlig AIS.
>>
>> Jeh har absolut ingen viden eller erfaring overhovedet med AIS, og vil
>> derfor spørge gruppen her om hjælp...
>>
>> Hvad ved i on AIS?
>>
>> Opkobling til PC
>> Oerførelse til søkort-plotter eller PC-søkort program
>>
>> osv osv
>>
>> Med håb om gode indlæg fra jer......
>> mvh
>> /Børge
>>
>
> Hej Børge
>
> AIS betragtes i visse kredse som "sekundær radar", og f.eks. i flyverdenen
> anvender man denne transponderfunktion som den primære
> antikollisionsberegner.. Lidt farligt, da man jo ikke altid kan påregne at
> alle har tændt for sin AIS på trods af lovkrav... Kan jo også være
> teknikproblem hvis den ikke sender..
>
> Det forlyder iøvrigt med baggrund i EU krav at man også skal have AIS i
> fiskerfartøjer helt ned til 15 meters længde... på sigt..
>
> AIS er helt sikkert sjovt at se på (check bl.a. www.aislive.com) og kan
> give dig lidt extra information om skibsfarten omkring dig.. Men som det
> nævnes i tråden, så er det kun en af mange komponenter vi som ansvarlige
> navigatører skal/kan anvende... personligt tror jeg godt jeg kunne undvære
> tingesten hvis jeg sejlede "civilt"...
>
> Mange hilsner
>
> Keld (x-kollega
>



Børge Wedel Müller (07-12-2005)
Kommentar
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 07-12-05 19:57

Da dette er en ren "data send" ting, så tænk hvis søfartsstyrelsen - 1 gang
i timen f.eks. - sendte position af bøjer, moler, sunkne skibe, osv osv.

Det ville være væsentligt bedre, billiger, troværdigt, osv osv, end
nogetsomhelst andet jeg kunne komme i tanke om.

Der er muligheder her........

mvh
/Børge

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
news:43972e89$0$6849$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Netop...
>
> Som "AIS" lytter, især i tåget, mørkt og skummelt vejr, så vil min
> vurdering være at du får mange flere "overlevelses chancer"
>
> I flot, lyst, og klart vejr - ja det er ingenting jo nødvendigt for den
> observerende navigatør....
>
> mvh
> /Børge
>
> "Keld Rosenberg" <keld.rosenberg@mæil.dk> skrev i en meddelelse
> news:43969b45$0$8806$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>
>> "Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> wrote in message
>> news:4391887d$0$4820$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>>> Hej
>>>
>>> Jeg har nogle gange overvejet at købe en Radar, men da det er dyrt,
>>> strømkrævende, og delvist ubrueligt på et "skævt" skiv.... Så har jeg
>>> aldrig gjort mere ud af det.
>>>
>>> Men nu er der jo kommet en ny "lækker" teknologi der er til at købe for
>>> penge, og næsten virker ligeså godt, nemlig AIS.
>>>
>>> Jeh har absolut ingen viden eller erfaring overhovedet med AIS, og vil
>>> derfor spørge gruppen her om hjælp...
>>>
>>> Hvad ved i on AIS?
>>>
>>> Opkobling til PC
>>> Oerførelse til søkort-plotter eller PC-søkort program
>>>
>>> osv osv
>>>
>>> Med håb om gode indlæg fra jer......
>>> mvh
>>> /Børge
>>>
>>
>> Hej Børge
>>
>> AIS betragtes i visse kredse som "sekundær radar", og f.eks. i
>> flyverdenen anvender man denne transponderfunktion som den primære
>> antikollisionsberegner.. Lidt farligt, da man jo ikke altid kan påregne
>> at alle har tændt for sin AIS på trods af lovkrav... Kan jo også være
>> teknikproblem hvis den ikke sender..
>>
>> Det forlyder iøvrigt med baggrund i EU krav at man også skal have AIS i
>> fiskerfartøjer helt ned til 15 meters længde... på sigt..
>>
>> AIS er helt sikkert sjovt at se på (check bl.a. www.aislive.com) og kan
>> give dig lidt extra information om skibsfarten omkring dig.. Men som det
>> nævnes i tråden, så er det kun en af mange komponenter vi som ansvarlige
>> navigatører skal/kan anvende... personligt tror jeg godt jeg kunne
>> undvære tingesten hvis jeg sejlede "civilt"...
>>
>> Mange hilsner
>>
>> Keld (x-kollega
>>
>
>



Keld Rosenberg (08-12-2005)
Kommentar
Fra : Keld Rosenberg


Dato : 08-12-05 00:32


"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> wrote in message
news:43973085$0$12400$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Da dette er en ren "data send" ting, så tænk hvis søfartsstyrelsen - 1
> gang i timen f.eks. - sendte position af bøjer, moler, sunkne skibe, osv
> osv.
>
> Det ville være væsentligt bedre, billiger, troværdigt, osv osv, end
> nogetsomhelst andet jeg kunne komme i tanke om.
>
> Der er muligheder her........
>
> mvh
> /Børge
>

Puha... så tror jeg vi ville dø af dataforstoppelse....

Søfartsstyrelsen kan udsende informationer om f.eks. beskadigede/nedsejlede
bøjer, sunkne skibe o.l. men hvis de skulle sende alt ud på de ting du
nævner, ville man unødigt æde båndbredde....

Systemet er ikke lige designet til at opbygge et billede af en mole...

Hilsen Keld



Børge Wedel Müller (08-12-2005)
Kommentar
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 08-12-05 18:32

Hej Keld

Jeg mener ikke at have skrevet det du tolker mig for ?????

mvh
/Børge

"Keld Rosenberg" <keld.rosenberg@mæil.dk> skrev i en meddelelse
news:439770f7$0$8779$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> wrote in message
> news:43973085$0$12400$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>> Da dette er en ren "data send" ting, så tænk hvis søfartsstyrelsen - 1
>> gang i timen f.eks. - sendte position af bøjer, moler, sunkne skibe, osv
>> osv.
>>
>> Det ville være væsentligt bedre, billiger, troværdigt, osv osv, end
>> nogetsomhelst andet jeg kunne komme i tanke om.
>>
>> Der er muligheder her........
>>
>> mvh
>> /Børge
>>
>
> Puha... så tror jeg vi ville dø af dataforstoppelse....
>
> Søfartsstyrelsen kan udsende informationer om f.eks.
> beskadigede/nedsejlede bøjer, sunkne skibe o.l. men hvis de skulle sende
> alt ud på de ting du nævner, ville man unødigt æde båndbredde....
>
> Systemet er ikke lige designet til at opbygge et billede af en mole...
>
> Hilsen Keld
>
>



Keld Rosenberg (10-12-2005)
Kommentar
Fra : Keld Rosenberg


Dato : 10-12-05 20:22


"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> wrote in message
news:43986e16$0$8068$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hej Keld
>
> Jeg mener ikke at have skrevet det du tolker mig for ?????
>
> mvh
> /Børge


Øh.. hvad mener du så med udsendelse af position af moler (vi er vist
lidt hypotetiske nu....)



Kaare Schou (16-12-2005)
Kommentar
Fra : Kaare Schou


Dato : 16-12-05 06:00


"Keld Rosenberg" <keld.rosenberg@mæil.dk> wrote in message
news:439b2adb$0$8819$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Øh.. hvad mener du så med udsendelse af position af moler (vi er vist
> lidt hypotetiske nu....)
>

Ikke helt hypotetisk. AIS landstationer kan faktisk udlægge 'virtuelle
bøjer' - f.eks. et forbudsområde samt sende korte beskeder. Men som nævnt
tidligere i denne tråd er båndbredden i AIS begrænset, og større
informationsmængder skal gennem NAVTEX eller Navwarning
--Kaare



Harding E. Larsen (09-12-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 09-12-05 15:25

Keld Rosenberg <keld.rosenberg@mæil.dk> skrev:
>AIS betragtes i visse kredse som
>"sekundær radar", og f.eks. i flyverdenen
>anvender man denne transponderfunktion
>som den primære
>antikollisionsberegner.. Lidt farligt,
>da man jo ikke altid kan påregne at
>alle har tændt for sin AIS på trods af
>lovkrav... Kan jo også være
>teknikproblem hvis den ikke sender..

Hej Keld,

Må jeg komme med et par korrektive bemærkninger.
I flyverdenen har man TCAS som er sammenligneligt med AIS på
nogle punkter.
TCAS har indbygget nogle logiske funktioner der omsættes til
taleinformation til besætningen.
Har to fly som mødes begge TCAS ombord så "snakker" de systemer
sammen og beslutter flyvehøjdeændringerne for begge fly således
at kollision undgås.
Har kun det ene fly en opererende TCAS så beslutter den som har
TCAS ombord ændringen af flyvehøjden. Skulle det andet fly ændre
sin flyrute korrigerer igen den som har TCAS ombord.
TCAS må ifølge myndighederne være ude af funktion i op til 10
dage. Der findes kun en TCAS installation i hvert fly.
Desuden findes ATC systemet som baserer sig på kommunikation med
flykontrollerne. Dette er det primære kontrolsystem og Det skal
virke, derfor er der to systemer i hvert fly over en vis
størrelse.
Sportsfly er omfattet af andre bestemmelser for deres operation.
Dem kan vi sammenligne med lystbåde.

Er kravet til AIS installation ombord i skibe at der kun er et
system påkrævet må man påregne en noget større fejlhyppighed og
dermed nedsat pålidelighed.
Skulle man køre sammenligneligheden videre så skulle radar
stationerne for overvågning af havet nok have endnu bedre udstyr
og mandskab, og kommunikationen med skibe meget mere intens.

Men transponderfunktionen, altså det at du kan sende din
position/kurs/fart/navn til den omliggende skibsfart skal man da
ikke kimse
ad.....
Det er helt rigtigt. Det er op til interesse og pengepung
at "behøve" disse informationer.

Mvh/Harding


Keld Rosenberg (10-12-2005)
Kommentar
Fra : Keld Rosenberg


Dato : 10-12-05 20:39


"Harding E. Larsen (slet D5P8O)" <harding@D5P8Olarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11341384980.0867115160395677@dtext.news.tele.dk...
> Keld Rosenberg <keld.rosenberg@mæil.dk> skrev:
>>AIS betragtes i visse kredse som
>>"sekundær radar", og f.eks. i flyverdenen
>>anvender man denne transponderfunktion
>>som den primære
>>antikollisionsberegner.. Lidt farligt,
>>da man jo ikke altid kan påregne at
>>alle har tændt for sin AIS på trods af
>>lovkrav... Kan jo også være
>>teknikproblem hvis den ikke sender..
>
> Hej Keld,
>
> Må jeg komme med et par korrektive bemærkninger.
> I flyverdenen har man TCAS som er sammenligneligt med AIS på
> nogle punkter.
> TCAS har indbygget nogle logiske funktioner der omsættes til
> taleinformation til besætningen.
> Har to fly som mødes begge TCAS ombord så "snakker" de systemer
> sammen og beslutter flyvehøjdeændringerne for begge fly således
> at kollision undgås.
> Har kun det ene fly en opererende TCAS så beslutter den som har
> TCAS ombord ændringen af flyvehøjden. Skulle det andet fly ændre
> sin flyrute korrigerer igen den som har TCAS ombord.
> TCAS må ifølge myndighederne være ude af funktion i op til 10
> dage. Der findes kun en TCAS installation i hvert fly.
> Desuden findes ATC systemet som baserer sig på kommunikation med
> flykontrollerne. Dette er det primære kontrolsystem og Det skal
> virke, derfor er der to systemer i hvert fly over en vis
> størrelse.
> Sportsfly er omfattet af andre bestemmelser for deres operation.
> Dem kan vi sammenligne med lystbåde.
>
> Er kravet til AIS installation ombord i skibe at der kun er et
> system påkrævet må man påregne en noget større fejlhyppighed og
> dermed nedsat pålidelighed.
> Skulle man køre sammenligneligheden videre så skulle radar
> stationerne for overvågning af havet nok have endnu bedre udstyr
> og mandskab, og kommunikationen med skibe meget mere intens.
>
> Men transponderfunktionen, altså det at du kan sende din
> position/kurs/fart/navn til den omliggende skibsfart skal man da
> ikke kimse
> ad.....
> Det er helt rigtigt. Det er op til interesse og pengepung
> at "behøve" disse informationer.
>
> Mvh/Harding
>

Hej Harding... Tak for info... Altid godt at lære nyt...
Hilsen Keld



Mikkel Brahm (15-12-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Brahm


Dato : 15-12-05 00:15

On Sat, 3 Dec 2005 12:58:51 +0100, "Børge Wedel Müller"
<boerge@myller_fjern.dk> wrote:

Jeg har kun meget begrænset erfaring, men har dog en installation på
min nye båd som rummer nogle neddroslede AIS-funktioner for private.

Jeg har en Ray240E VHF med DSC og MMSI og en RayChart 435 kortplotter.
Med min VHF kan jeg lave en "position request" dvs. jeg kan BEDE en
given VHF/dsc-station med MMSI om at melde sin position tilbage
elektronisk (uden at skipper på den anden båd skal røre ved noget).

Det er jo ikke det samme som proff'erne der kontinuerligt broadcaster
deres position, og på denne måde er det vel dybest set ikke noget værd
som erstatning for radar/udkig. Og her er humlen - jeg opfatter det
sådan, at myndighederne ikke ØNSKER at alle skibe skal broadcaste og
dermed dukke op på AIS-systemerne på de store skibe, fordi der
simpelthen er begrænset båndbredde til disse datasignaler.

Men til at finde en kendt båd (og også til at finde en der udsender
Mayday via DSC) er det ret snildt - det er bare ikke (i hvert fald i
min primitive lystsejlerløsning) noget vidundermiddel - så sælg ikke
kikkerten endnu

Mvh.
Mikkel.

Arne Sveipe Knudsen (28-12-2005)
Kommentar
Fra : Arne Sveipe Knudsen


Dato : 28-12-05 02:06

Det vil med tiden komme AIS for lystbåter også. De vil utsende posisjon med
større tidsintervaller enn hva fartøy i komersiell trafikk vil gjøre. Den
vil ikke sende ut så mange opplysninger som sendere for komersielle fartøy.
En AIS mottaker vil kun vise et begrenset antall skip, f.eks. de 30 fartøy
som er nærmest egen posisjon.

En kan få kjøpt AIS-sender for ca kr 10.000, men den er beregnet for
komersielt fartøy. Fabrikken, som jeg har vørt i kontakt med, trodde de
kunne ha en sender for lystbåter i løpet av 2006.

På denne adressen kan du lese mere om AIS for fritidsbåter:
http://www.orebrohamn.com/ais/

Arne



"Mikkel Brahm" <mSLET_DETTEbrahm@hotmail.com> skrev i melding
news:aa91q1t9uherhqptucvdshd6k3v7b1dcf4@4ax.com...
> On Sat, 3 Dec 2005 12:58:51 +0100, "Børge Wedel Müller"
> <boerge@myller_fjern.dk> wrote:
>
> Jeg har kun meget begrænset erfaring, men har dog en installation på
> min nye båd som rummer nogle neddroslede AIS-funktioner for private.
>
> Jeg har en Ray240E VHF med DSC og MMSI og en RayChart 435 kortplotter.
> Med min VHF kan jeg lave en "position request" dvs. jeg kan BEDE en
> given VHF/dsc-station med MMSI om at melde sin position tilbage
> elektronisk (uden at skipper på den anden båd skal røre ved noget).
>
> Det er jo ikke det samme som proff'erne der kontinuerligt broadcaster
> deres position, og på denne måde er det vel dybest set ikke noget værd
> som erstatning for radar/udkig. Og her er humlen - jeg opfatter det
> sådan, at myndighederne ikke ØNSKER at alle skibe skal broadcaste og
> dermed dukke op på AIS-systemerne på de store skibe, fordi der
> simpelthen er begrænset båndbredde til disse datasignaler.
>
> Men til at finde en kendt båd (og også til at finde en der udsender
> Mayday via DSC) er det ret snildt - det er bare ikke (i hvert fald i
> min primitive lystsejlerløsning) noget vidundermiddel - så sælg ikke
> kikkerten endnu
>
> Mvh.
> Mikkel.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste