Powertrim og tiltvinkel?
Fra : Ukendt

Dato : 25-11-05 18:19

Jeg er løbet ind i et problem som jeg håber på I kan hjælpe mig med inden
jeg går igang med at skille noget ad forgæves.

Jeg har monteret en 30hk Yamaha på en Crescent 432.
Motoren har powertrim og når den er trimmet helt ned, er motorbenet ikke
parallelt med hækken.
Det er som om det ikke kan trimmes helt ind til hækken hvilket naturligvis
resulterer ved at stævnen rejer sig kraftigt op ved start.

I de inderste af de huller (tættest på hækken) hvor man normalt monterer en
stang som kan bestemme trimvinklen hvis motoren er uden Powertrim, er der
monteres 2 bolte der virker som "bagstop" for motorbenet når det er trimmet
helt ned.
Men disse er monteret fra fabrikken før lakering, så de virker ikke
umiddelbart som nogle der kan fjernes igen.

Hvad kan ellers være årsag til problemet?

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 25-11-05 21:50

"Martin [5220]" <nospamSNABELAgalnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> umiddelbart som nogle der kan fjernes igen.
>
> Hvad kan ellers være årsag til problemet?

Havde samme problem med en Polsk kopi at samme båd, hækken er lodret (vinkel
ret på bunden) og ret høj.
Motoren skal kunne trimmes 8gr ind under bunden (iflg. motor fabrikant's
montage anvisninger) dette kunne vi kun opnå ved at monterer en
kile-hæk-plade.

Mvh
Leon

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-05 22:49

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev
> [...]
> Motoren skal kunne trimmes 8gr ind under bunden (iflg. motor fabrikant's
> montage anvisninger) dette kunne vi kun opnå ved at monterer en

I mit tilfælde er båden original og hækken skrå som den skal være.
Den var i forvejen monteret med en 30 hk Yamaha,
men denne blev udskiftet da den var med manuel trim/tilt og start.

Men den var der ingen problemer med mht. trimvinklen. Og derfor er det
underligt
at den nye ikke passer på

Fra : *** Calle ***

Dato : 26-11-05 04:23

Martin [5220] wrote:
> [...]
> men denne blev udskiftet da den var med manuel trim/tilt og start.
>
> Men den var der ingen problemer med mht. trimvinklen. Og derfor er det
Har du prøvet at måle vinklen på de 2 når de er helt inde. det gir måske
forklaringen
--
*** Calle ***

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-05 10:23

"*** Calle ***" <fake@fake.fake> skrev
> Har du prøvet at måle vinklen på de 2 når de er helt inde. det gir måske
> forklaringen.

Nej det har jeg ikke og det er heller ikke muligt da den anden motor er
solgt
Men de er ikke ens, det er helt sikkert.

Men det ser ud til at den eneste løsning er at kile den i vinkel på hækken
som Leon foreslog.
Og det havde selvfølgeligt været rart at kende forskellen når jeg skal lave
kilerne.

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-05 17:23

> [...]

> Motoren skal kunne trimmes 8gr ind under bunden (iflg. motor fabrikant's
> montage anvisninger) dette kunne vi kun opnå ved at monterer en

Hej Leon

Har du henvisninger til hvor en sådan kile kan købes?

Gerne i teaktræ pga. holdbarhed.

Eller laver man dem selv?

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 26-11-05 23:40

> Hej Leon
>
> Har du henvisninger til hvor en sådan kile kan købes?
>
> Gerne i teaktræ pga. holdbarhed.
>
> Eller laver man dem selv?

Jeg købte vores hos West i Køge, men de kan sikkert købes hos alle gængse
hardware-pushere.
Du skal lige have obs på at hækken ikke bliver for tyk for oven, så gaflerne
ikke kan gabe over den og at skal du gerne skulle bruge de "gamle" huller i
hækken igen (vi borede inden-fra for at genbruge hullerne)
De er iøvrigt i plastik eller lakeret vandfast-krydsfiner.

-Leon

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-05 00:11

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev

> Jeg købte vores hos West i Køge, men de kan sikkert købes hos alle gængse
> hardware-pushere.

Hmm, jeg snakkede med Vestfyns marine Center idag, og det er et forholdtvist
stort center.
Han mente ikke det var noget de havde liggende og at de vist nok ikke
plejede at sælge dem

Jeg tror jeg prøver at få dem fræset i et stykke aluminium, det må være
optimalt !

Mht. gaflerne bliver det ikke noget problem, da der ikke er nogle på
motoren.
Den kan kun monteres med gennemgående bolte.

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 27-11-05 12:35

> [...]
forholdtvist
> stort center.
> Han mente ikke det var noget de havde liggende og at de vist nok ikke

Prøv de andre, der er jo massere af fisk i vandet og det koster hurtigt
200,- kr og en ramme øl til ham der skal fræse kilen.

> Jeg tror jeg prøver at få dem fræset i et stykke aluminium, det må være
> optimalt !

Husk at korrosionbestykke.. for alu mod alu i saltvand er ikke den bedste
kombination.
Hvis du kan finde en stykke hårdt POM (plast) så ville det være bedst.
Min plade er ca 25mm i top og stopper med 5mm, 30mm under motorbeslaget.
Og har beslagets fulde brede + 25mm til hver side, hvor i jeg har skåret
gevind og monteret 2 ekstra anoder med ledninger til motoren.

-Leon

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-05 12:48

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev
> Hvis du kan finde en stykke hårdt POM (plast) så ville det være bedst.

Ja, POM havde jeg slet ikke tænkt på, så er det bare om jeg kan finde noget
der ikke suger vand.
Men jeg kneder nogle gutter på Lindø Værftet, så mon ikke det kan skaffes?

> Min plade er ca 25mm i top og stopper med 5mm, 30mm under motorbeslaget.
> Og har beslagets fulde brede + 25mm til hver side, hvor i jeg har skåret
> gevind og monteret 2 ekstra anoder med ledninger til motoren.

Hvorfor de ekstra anoder og ledninger? Ekstra korrosionbeskyttelse??

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 27-11-05 13:36

> Hvorfor de ekstra anoder og ledninger? Ekstra korrosionbeskyttelse??

Ja da... havde lidt rigeligt anoder i skuffen og de er jo ikke så kønne og
til nogen gavn på min Hobiecat

-Leon

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-05 13:55

Tak for hjælpen Leon
Fortsat god søndag

Fra : Niels-Chr. Rask

Dato : 30-11-05 19:26

> [...]
> monteret en ny motor hvor samme problem opstod. Forhandleren sagde jeg
> roligt kunne fjerne dem så moter kunne trimmes længere ind - og det virker

Vh. Rask

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-05 21:51

"Niels-Chr. Rask" <ncr@mail.sonofon.dk> skrev

Jeg har snakket med forhandleren for et par dage siden. Han anbefaler at man
_ikke_ fjernede boltene, da hydraulikcylinderen vil blive belastet for hårdt
når motoren skal trimmes op igen - hvilket medfører ret forkortet levetid.

Han forslag til problemet var også at montere en kilet bagplade på hækken.