Motor konservering trin for trin ønskes.
Fra : Morten Mikkelsen

Dato : 09-11-05 18:32

Hej

Har en lombardini 702M.

Hvad gør i når i tager båden op. Det med olier har jeg styr på.

Men kølesystemet er jeg lidt i tvivl om

Vil nogen lave en trin for trin liste ?

Og er Glykol og frostvæske det samme, hvad bruger I ?

Morten Mikkelsen - Scampi 30
Fjern 1 mailadr.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-11-05 12:21

Morten Mikkelsen <1mikkel@fdf.dk> skrev:
> [...]
>
>Men kølesystemet er jeg lidt i tvivl om
>
>Vil nogen lave en trin for trin liste ?
>
>Og er Glykol og frostvæske det samme, hvad bruger I ?

Hej Morten,

Fra min vedligeholdelses"bog" på B-31 klubbens hjemmeside har du her
en beskrivelse som er anvendelig for din motors
vinterklargøring.
Mvh/Harding

Kølevandssystemet.

Kølevandssystemet til motoren findes i to hovedudformninger, enten som
et direkte saltvandskølesystem eller som
ferskvandssystem med en varmeveksler til saltvandskøling.

I direkte saltvandskølesystemet går det kølende vand gennem
indsugningskurv, bundventil, slange til filtersi,
impellerpumpe og til motorens blok. Fra blokken gennem
udstødningsmanifolden til udstødningssystemet.

I ferskvandssystemet går saltvandet fra impellerpumpen gennem
varmeveksleren til udstødningsmanifolden.

Ferskvandet kører rundt i et internt system drevet af en pumpe.

Ferskvandet skal være tilsat glykol. Det nedsætter fordampningen lidt
og vand/glykol blandingen nedsætter frysepunktet
betydeligt.
Det kan ikke betale sig at eksperimentere med blandingsforholdet,
bland for opnåelse af lavest mulige frysepunkt for
væsken.
Hvert andet år tappes væsken af og ny væskeblanding påfyldes.
Glykolens rustbeskyttende inhibitor nedbrydes efterhånden,
derfor skift væsken hvert andet år.

Når båden skal på land er det en god ide at køre den varm i vandet og
derefter skifte olie og oliefilter.
Når båden er kommet på land skal man sætte et stykke slange fra
impellerpumpens indsugningsside og ned i en spand med
ferskvand. Tilfør, medens motoren kører, ferskvand til spanden og
afslut med at hælde en 1 liter glykol i spanden på det
tidspunkt hvor der kun er en liter vand tilbage. I det øjeblik den
sidste glykolblanding suges op fra spanden standses
motoren.
Hermed er nu hele motorblokken og udstødningssystemet tilsat denne
blanding og vil derfor ikke fryse før blandingens
frysetemperatur bliver nået. Og det er ca. – 21 grader Celcius.

Filtersien drænes og filtermassen renses for tangrester m.m.

Endeligt oversprøjtes motoren med f.eks. WD-40.
Om foråret et motoren let at aftørre.

Husk at sætte slangen fra filtersien tilbage på impellerpumpen og
efterspænd spændebåndene.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 10-11-05 13:48

"Harding E. Larsen (slet ITOBJ)" <harding@ITOBJlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11316218710.223149940694@dtext.news.tele.dk...

Hvad gør folk generelt, laver man vinterforberedelse og forårs service eller
hvordan. Vi har et par 100 hk udenbords motorer.

mvh
Jonas

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-11-05 19:22

Jonas Lüttichau <jluttichau@gmail.com> skrev:

>Hvad gør folk generelt, laver man
>vinterforberedelse og forårs service eller
> [...]

Hej Jonas,
Du bruger vendingen "vi".
Er det fordi det er fælleseje i dykkerklubben?

Et par udenbordskværne på 100 HK hver har en nyværdi på 150.00,-
- 200.000 for dem begge.
Dem synes jeg at man skal paaas godt på og vedligeholde på bedst
mulige måde.
Det gøres ved at følge fabrikantens forskrift på alle punkter.
Er I ikke i stand til det i klubben, det kræver lidt viden om
motorer, så bør I kontakte et værksted. De autoriserede har
specialværktøj og udstyr, samt reservedele.
Det vil være en rigtig god id at lave eftersynet udføre i
efteråret og så opbevare motorerne betrykkende gennem vinteren.
Det er mindre klogt at starte om foråret, der har de fleste
værksteder for travlt med at lave de motorer som de forudseende
ikke har indleveret i efterårsmånederne.
Er det noget som I selv skal lave og måske udendørs så er
efterårsmånederne også at foretrække, da der her er varmere end
om foråret.
det skulle helst være således at alt materiel er ordnet og klart
hen over efteråret og vinteren. Det er rettidigt omhu.
Jeg laver selv en liste over de reperationer som skal udføres i
den periode som båden tages op og umiddelbart derefter startes
demontering, anskaffelse og montering.
Så er der mere tid til hygge og forventningens glæder om foråret
ved klargøringen på vinterpladsen.

Mvh/Harding

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 11-11-05 10:20

"Harding E. Larsen (slet 5O7AB)" <harding@5O7ABlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse
> Det vil være en rigtig god id at lave eftersynet udføre i
> efteråret og så opbevare motorerne betrykkende gennem vinteren.

Hvad tænker du på når du skriver betrykkende?

> Det er mindre klogt at starte om foråret, der har de fleste
> værksteder for travlt med at lave de motorer som de forudseende
> ikke har indleveret i efterårsmånederne.

Vil det sige at man bør lave vinterkonserveringen og service på samme tid?

mvh
Jonas

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-11-05 11:09

Jonas Lüttichau <jluttichau@gmail.com> skrev:

>Vil det sige at man bør lave
>vinterkonserveringen og service på samme tid?
>
>mvh
>Jonas

Hej Jonas,

Ja, det synes jeg bestemt at man skal gøre.
Først, skifte olie på motor og drev og reparere/udskifte dele.
Til sidst vinterkonserveres motoren.
Nogle gør tillige det at de hælder lidt motorolie ned over
stempeltoppene.
Andre gør det, at de kortvarigt turner motoren nogle få omgange
hver den første i måneden, f.eks. og dermed tilsikrer at
stempelringene ikke står på samme sted hele vinterperioden
igennem, da man kan risikere at der udvikles lidt rustdannelse
og tæring hvis fladerne ikke er oliebeskyttede.
At gøre det til en fast rutine at man mødes på vinterpladsen
hver den første, turner motoren, drikker en øl eller sodavand,
sætter verden på plads og tilser bådene. Det er ikke så fjollet
endda, selvom hyppigere besøg på havnen er at foretrække, i
hvert fald op til og under en evt. storm.

Mvh/Harding

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 11-11-05 12:06

"Harding E. Larsen (slet 9ND6P)" <harding@9ND6Plarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse
> endda, selvom hyppigere besøg på havnen er at foretrække, i
> hvert fald op til og under en evt. storm.

Nu står de jo i garage så det skulle vist ikke være nødvendigt..

Det er ikke et problem at olie etc. har været udsat for frost?

mvh
Jonas

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-11-05 13:24

Jonas Lüttichau <jluttichau@gmail.com> skrev:

> [...]

Hej Jonas,

Nej ikke m.h.t. at se efter under en evt. storm. Kun alm. tilsyn
for at se om de ikke skulle være stjålet er en mulighed gennem
vinteren.

M.h.t. olie.
Det er ikke frosten som er det store problem.
Gammel "sur" olie, olie som har været i motoren hele sommeren,
indeholder mange affaldsstoffer. Det er dem som vil/kunne være
aggresive og fremkalde korrosion. Rust vil fremkomme som følge
af vandindholdet i luften på ubeskyttede flader.
Husk på at når temperaturen falder under dugpunktstemperaturen
så kastes der vand. Dugpunktstemperaturen kan måles/aflæses i et
Mollierdiagram med de informationer som det kræver. Typisk vil
det være i området 10 - 15 grader Celsius.
Det vand som vil komme, vil samle sig på stempelringenes top for
en alm. motor med lodrette cylindre og i en motor med
vandretliggende cylindre på det laveste sted. og det kan
forårsage rustdannelser på stempelringene her.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-11-05 13:53

I forlængelse af det forrige indlæg må du tillige have et udsnit
taget fra vedligeholdelses"bogen" vedr. motor.

Mvh/Harding

Motor.

Inden båden tages på land om efteråret køres motoren godt varm
(driftstemperatur). Efter standsning skiftes oliefiler og olie.
Ventilspillerummet justeres og generator remmen strammes.
Når båden er kommet på land ordnes kølevandssystemet, se dette
punkt og er der monteret en sugeventil demonteres og renses den
efterfulgt af montering igen.
Huset til impelleren åbnes og impelleren udtages og inspiceres.
Er der revner udskiftes den ellers smøres den med silicone og
gemmes i skuffen i navigationsbordet sammen med dækslet og
skruerne. Den monteres først til foråret inden båden sættes i
vandet.

Har du desuden mulighed for at få lavet et ny dæksel der er lidt
tykkere og har uddrejet en recess hvori der kan ligge en O-ring
lige inden for skruerækken. Har du altid en tæt pakning som ikke
behøves at blive skiftet hver gang.
Er man ikke omhyggelig ved demonteringen af dækslet så vil
papirpakningen som normalt følger med i forpakningen når man
køber en ny impeller, gå i stykker.

Hav altid en reserveimpeller ombord i værktøjskassen. Det hænder
at de går i stykker i løbet af sæsonen og man kommer ikke meget
længere uden en fungerende impeller i kølevandspumpen.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-11-05 23:37

Se evt. http://www.maximalt.dk/Artikler/VP2001.htm

Bjarke