On Sun, 10 Jun 2001 18:42:22 -0700, Michael Kongsted
<m_kongsted@hotmail.com> wrote:
Hej Michael.
>
>Men men men, jeg synes det SVÆÆÆRT, når man fx for enden af langsiden
>skal bremse (nær max belasting på forbremsen) samtidig med at man kobler
>ud, blip'er gassen og gearer ned

What's the secret?????? Er det bare
>den sædvanlige med ØVELSE GØR MESTER eller ...
>
Svaret er ja - øvelse gør mester.
Jeg har altid benyttet "mellemgas" når jeg skal ned i gear hvadenten
det gælder bil eller MC.
Jeg skal lige indrømme at mit bilkørekort oprindeligt er militært, og
så gammelt at vi havde mange køretøjer med grekassar uden
synkronisering, hvorfor både mellemgas og dobbelt udkobling var
påkrævet og derfor indlærtes på køreskolen.
Ved at få motoren op i samme omdrejningstal som gearkassen bliver
kørslen mere glidende og sliddet på koblingen reduceres betragteligt.
I min bil er det umuligt at lave en pæn nedgearing uden mellemgas idet
en 6 cyl. dieselmotors villighed til at lade sig slæbe op i
omdrejninger er begrænset.
Jeg har prøvet, men det er alt for hårdt ved koblingen.
På MC har jeg kun to fingre på kobling og bremse for at have greb om
styret medens der både bremses og geares ned.
Det er bare en øvelsessag at få det til at fungere.
Slip gassen, aktiver bagbremse og en brøkdes af et sekund efter
forbremsen, hiv koblingen, giv lige et vrid på gassen med højre hånd
så motoren ryger op i omdrejningstal og medens motoren er på vej ned
slippes koblingen på det tidspunkt hvor motoren og koblingen har samme
omdrejningstal.
Let samtidig trykket på bagbremsen for at forhindre at baghjulet
blokerer.
Operationen gentages indtil det gear der passer til svinget er lagt
ind, og så er det bare på'en igen
Jeg skal lige tilføje at den med de to fingre har indkasseret mange
reprimander fra DMC's kørekursusinstruktører.
Men netop pga. den med nedgearing og grebet omkring styret har jeg
valgt at bibeholde en af mine "dårlige vaner".
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk