|
| Felicia kører ikke langt nok på literen Fra : Ukendt |
Dato : 08-11-05 16:53 |
|
Hey
Jeg har en fin Felicia 1,6 fra dec. 98. Den har kørt godt 110.000 km og
kører fint.
Den kører bare ikke langt nok på literen. Ved almindelig, pæn og blandet
kørsel kører den ca 10-12 km/literen, hvilket er for lidt. Den skal op
omkring 14-15.
Jeg har lige skiftet til vinterdæk og skiftet luftfilter samt olie og
oliefilter - men det har ikke ændret noget (ikke at jeg regnede med det :).
Hvad kan der ellers være 'galt' - og hvad kan jeg gøre for at få automobilet
til at rende lidt længere på de dyre dråber?
- og har nogen erfaring med, om visse benzinselskabers dråber er bedre end
andres, eller er det det samme, der er i alle standerne i hele landet?
/NumZie
| |
Klaus D. Mikkelsen (08-11-2005)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 08-11-05 16:55 |
|
NumZie skriver:
>
> Hvad kan der ellers være 'galt' - og hvad kan jeg gøre for at få automobilet
> til at rende lidt længere på de dyre dråber?
Køre pænt og lange ture, vær forudseende i trafikken og motorbrems/kobl
ud i stedet for at bruge bremser.
> - og har nogen erfaring med, om visse benzinselskabers dråber er bedre end
> andres, eller er det det samme, der er i alle standerne i hele landet?
Det er ens.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død
| |
Ukendt (08-11-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 08-11-05 17:35 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
news:4370CA53.32FE2000@du.kan.finde.den...
> NumZie skriver:
>>
>> Hvad kan der ellers være 'galt' - og hvad kan jeg gøre for at få
>> automobilet
>> til at rende lidt længere på de dyre dråber?
>
> Køre pænt og lange ture, vær forudseende i trafikken og motorbrems/kobl
> ud i stedet for at bruge bremser.
[klip]
Jep - det gør jeg skam i forvejen - kører meget pænt i forvejen - derfor det
undrer mig...
/NumZie
| |
Martin Johansen [600~ (08-11-2005)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 08-11-05 19:18 |
|
"NumZie" <eter9tysnabelahotmail.com> wrote in
news:4370d3ae$0$38659$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:
> Jep - det gør jeg skam i forvejen - kører meget pænt i forvejen -
> derfor det undrer mig...
By, land, motorvej?
Jeg mente også jeg kørte pænt (langsom i optræk mv) men det var faktisk en
ret dyr måde at køre på fandt jeg ud af..
Så hurtig op i fart, højt gear (fx. 5 gear hvis muligt) og så hold en jævn
hastighed.
10-12 km/l er da ikke så tosset for den bil du har?
--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php
| |
Ukendt (08-11-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 08-11-05 19:35 |
|
"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> wrote in message
news:Xns9708C4616FF9Bnononoinvalid@62.243.74.163...
> "NumZie" <eter9tysnabelahotmail.com> wrote in
> news:4370d3ae$0$38659$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:
>
>> Jep - det gør jeg skam i forvejen - kører meget pænt i forvejen -
>> derfor det undrer mig...
>
> By, land, motorvej?
Et par km i by ved ca 60-80 km/t. Derefter et stykke på motorvej med
90-110 - og så et stykke i by ved 50-70 km/t - 2 gange om dagen (i snit).
> Jeg mente også jeg kørte pænt (langsom i optræk mv) men det var faktisk en
> ret dyr måde at køre på fandt jeg ud af..
>
> Så hurtig op i fart, højt gear (fx. 5 gear hvis muligt) og så hold en jævn
> hastighed.
>
> 10-12 km/l er da ikke så tosset for den bil du har?
Ja - den trækker i 5. gear fra 55 km/t - det er også sådan jeg kører -
skifter hurtigt gear, så den trækker i lave omdrejninger uden at sejtrække.
10-12 km/l er under det, den skal. 14,5 er angivet som forhold ved blandet
kørsel, og da jeg ikke kører ren by-kø-kørsel (kører faktisk meget sjældent
i kø), så håber jeg da, at jeg kan holde mig omkring de 14-15 stykker (ved
jeg at andre før har skrevet, at de kører i samme model)
/NumZie
| |
Martin Johansen [600~ (08-11-2005)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 08-11-05 19:49 |
|
"NumZie" <eter9tysnabelahotmail.com> wrote in
news:4370efb7$0$38628$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:
> 10-12 km/l er under det, den skal. 14,5 er angivet som forhold ved
> blandet kørsel, og da jeg ikke kører ren by-kø-kørsel (kører faktisk
> meget sjældent i kø), så håber jeg da, at jeg kan holde mig omkring de
> 14-15 stykker (ved jeg at andre før har skrevet, at de kører i samme
> model)
Det er svært at sige.
En ting ved jeg dog... alle former for acceleration/bevægelse i speederen
koster økonomi.
--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php
| |
Leonard (08-11-2005)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 08-11-05 19:57 |
|
"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> wrote:
>En ting ved jeg dog... alle former for acceleration/bevægelse i speederen
>koster økonomi.
En god øvelse er at køre op i fart rimeligt kvikt og når hastigheden
er den ønskede, så lette foden lige præcist så meget at hastigheden
holdes. Dette kræver at man letter foden lidt mere ned af bakke og
trykker en anelse igen, når det går op af. Der skal meget lidt til før
der hældes formeget brændstof i motoren, uden at det kan mærkes.
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::
| |
Martin Johansen [600~ (08-11-2005)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 08-11-05 20:06 |
|
Leonard <usenet@leonard.dk> wrote in
news:t3t1n1tdjbugceual6hamuedkel5vh7jfm@4ax.com:
> En god øvelse er at køre op i fart rimeligt kvikt og når hastigheden
> er den ønskede, så lette foden lige præcist så meget at hastigheden
> holdes.
Yeah :)
> Dette kræver at man letter foden lidt mere ned af bakke og
> trykker en anelse igen, når det går op af. Der skal meget lidt til før
> der hældes formeget brændstof i motoren, uden at det kan mærkes.
Det kan jeg tilslutte mig.
Med forbrugsmåler er det nemt at se hver enkelt bevægelse i bilen.
--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php
| |
Brian (08-11-2005)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 08-11-05 20:39 |
|
Martin Johansen [6000] wrote:
> Med forbrugsmåler er det nemt at se hver enkelt bevægelse i bilen.
Og smider du en fartpilot oveni, er din lykke gjort
/Brian
| |
Leonard (08-11-2005)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 08-11-05 21:05 |
|
"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote:
>> Med forbrugsmåler er det nemt at se hver enkelt bevægelse i bilen.
>
>Og smider du en fartpilot oveni, er din lykke gjort
En fartpilot er nem og for mange giver den en bedre økonomi, men hvis
man virkelig vil, så kan man køre længere pr. liter uden.
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::
| |
Brian (08-11-2005)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 08-11-05 21:33 |
|
Leonard wrote:
> En fartpilot er nem og for mange giver den en bedre økonomi, men hvis
> man virkelig vil, så kan man køre længere pr. liter uden.
Det er jeg enig i, det har jeg også selv observeret.
Jeg falder dog altid for fristen til bare at give den en sjat gas, når det
er
sidst på dagen, og man er på vej hjem. Det problem har jeg ikke med
fartpiloten.
/Brian
| |
Martin Johansen [600~ (08-11-2005)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 08-11-05 21:32 |
|
"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in news:4370feb8$0$41139$14726298
@news.sunsite.dk:
> Og smider du en fartpilot oveni, er din lykke gjort
Jeg er slet ikke i tvivl :)
Leder også med lys og lygte. Og så lige pengene...
--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php
| |
Per Henneberg Kriste~ (09-11-2005)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 09-11-05 02:18 |
|
"NumZie" <eter9tysnabelahotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4370efb7$0$38628$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Ja - den trækker i 5. gear fra 55 km/t - det er også sådan jeg kører -
> skifter hurtigt gear, så den trækker i lave omdrejninger uden at
> sejtrække.
Accellererer du - i 5. gear - indtil du skal bremse ned igen?
Accellerationer er dyr i brændstof!
> 10-12 km/l er under det, den skal. 14,5 er angivet som forhold ved blandet
> kørsel, og da jeg ikke kører ren by-kø-kørsel (kører faktisk meget
> sjældent i kø), så håber jeg da, at jeg kan holde mig omkring de 14-15
> stykker (ved jeg at andre før har skrevet, at de kører i samme model)
Koldkørsel er dyr kørsel ..
--
Per, Esbjerg
| |
Ukendt (09-11-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 09-11-05 10:40 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message
news:43715bc0$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "NumZie" <eter9tysnabelahotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4370efb7$0$38628$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>> Ja - den trækker i 5. gear fra 55 km/t - det er også sådan jeg kører -
>> skifter hurtigt gear, så den trækker i lave omdrejninger uden at
>> sejtrække.
>
> Accellererer du - i 5. gear - indtil du skal bremse ned igen?
> Accellerationer er dyr i brændstof!
>
>> 10-12 km/l er under det, den skal. 14,5 er angivet som forhold ved
>> blandet kørsel, og da jeg ikke kører ren by-kø-kørsel (kører faktisk
>> meget sjældent i kø), så håber jeg da, at jeg kan holde mig omkring de
>> 14-15 stykker (ved jeg at andre før har skrevet, at de kører i samme
>> model)
>
> Koldkørsel er dyr kørsel ..
Nej jeg skifter hurtigst muligt gear til jeg når den hastighed, jeg må køre
med.
/NumZie
| |
Karsten Andersen (08-11-2005)
| Kommentar Fra : Karsten Andersen |
Dato : 08-11-05 17:21 |
|
Tue, 8 Nov 2005 16:53:14 +0100, skrev NumZie, på 20 linier, i
<4370c9e8$0$38637$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, :
>Hey
>
>Jeg har en fin Felicia 1,6 fra dec. 98. Den har kørt godt 110.000 km og
>kører fint.
>Den kører bare ikke langt nok på literen. Ved almindelig, pæn og blandet
>kørsel kører den ca 10-12 km/literen, hvilket er for lidt. Den skal op
>omkring 14-15.
>
>Jeg har lige skiftet til vinterdæk og skiftet luftfilter samt olie og
>oliefilter - men det har ikke ændret noget (ikke at jeg regnede med det :).
>
>Hvad kan der ellers være 'galt' - og hvad kan jeg gøre for at få automobilet
>til at rende lidt længere på de dyre dråber?
En blødere højre fod og kun køre lange ture.
--
MVH Karsten
Horsens
| |
Ukendt (08-11-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 08-11-05 17:35 |
|
"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> wrote in message
news:q2k1n199rgr1480keiun751u0e6ujfqhs2@4ax.com...
> Tue, 8 Nov 2005 16:53:14 +0100, skrev NumZie, på 20 linier, i
> <4370c9e8$0$38637$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, :
>
>>Hey
>>
>>Jeg har en fin Felicia 1,6 fra dec. 98. Den har kørt godt 110.000 km og
>>kører fint.
>>Den kører bare ikke langt nok på literen. Ved almindelig, pæn og blandet
>>kørsel kører den ca 10-12 km/literen, hvilket er for lidt. Den skal op
>>omkring 14-15.
>>
>>Jeg har lige skiftet til vinterdæk og skiftet luftfilter samt olie og
>>oliefilter - men det har ikke ændret noget (ikke at jeg regnede med det
>>:).
>>
>>Hvad kan der ellers være 'galt' - og hvad kan jeg gøre for at få
>>automobilet
>>til at rende lidt længere på de dyre dråber?
>
> En blødere højre fod og kun køre lange ture.
[klip]
Se svaret ovenfor - synes bestemt jeg kører pænt og uden at presse bilen på
nogen måder. Turene er ca 20 km af gangen.
/NumZie
| |
Klaus D. Mikkelsen (08-11-2005)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 08-11-05 20:24 |
|
NumZie skriver:
>
> Turene er ca 20 km af gangen.
Så tro da helvede. Bilen når jo knapt at komem ud af "chokerstadiet".
Klaius
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død
| |
audici (08-11-2005)
| Kommentar Fra : audici |
Dato : 08-11-05 17:54 |
|
Giv en gang Bel ADD indsprøjtningsrens i tanken. Der er måske behov
for et ordenligt dyse, ventil rengøring på din bil. Hænger bremserne
på bilen. Tjek om fælgene bliver varm uens, efter du har kørt 20 km.
Brug ikke bremserne ret meget under denne prøve.
| |
Kelter (08-11-2005)
| Kommentar Fra : Kelter |
Dato : 08-11-05 18:22 |
|
Jeg fik redesignet motorstyringen hos www.scantune.dk
Det gav en benzinbesparelse på over 20% og en kvikkere motor med 11,8 %
forøget hk og 16,5% bedre moment - win win over hele linien.
Per Mai står højt på min positiv liste - det kan jeg garantere dig for.
John
"NumZie" <eter9tysnabelahotmail.com> wrote in message
news:4370c9e8$0$38637$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hey
>
> Jeg har en fin Felicia 1,6 fra dec. 98. Den har kørt godt 110.000 km og
> kører fint.
> Den kører bare ikke langt nok på literen. Ved almindelig, pæn og blandet
> kørsel kører den ca 10-12 km/literen, hvilket er for lidt. Den skal op
> omkring 14-15.
>
> Jeg har lige skiftet til vinterdæk og skiftet luftfilter samt olie og
> oliefilter - men det har ikke ændret noget (ikke at jeg regnede med det
> :).
>
> Hvad kan der ellers være 'galt' - og hvad kan jeg gøre for at få
> automobilet til at rende lidt længere på de dyre dråber?
>
> - og har nogen erfaring med, om visse benzinselskabers dråber er bedre end
> andres, eller er det det samme, der er i alle standerne i hele landet?
>
> /NumZie
>
| |
Ukendt (08-11-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 08-11-05 19:37 |
|
"Kelter" <traveler@privat.dk> wrote in message
news:4370de9e$0$1770$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg fik redesignet motorstyringen hos www.scantune.dk
> Det gav en benzinbesparelse på over 20% og en kvikkere motor med 11,8 %
> forøget hk og 16,5% bedre moment - win win over hele linien.
> Per Mai står højt på min positiv liste - det kan jeg garantere dig for.
> John
Okay - men det koster også pænt med penge kan jeg se - og så er bilen ikke
lovlig bagefter, hvis den skulle køres til syn - har jeg ret i det?
/NumZie
| |
Per Henneberg Kriste~ (08-11-2005)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 08-11-05 19:40 |
|
"Kelter" <traveler@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:4370de9e$0$1770$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg fik redesignet motorstyringen hos www.scantune.dk
> Det gav en benzinbesparelse på over 20% og en kvikkere motor med 11,8 %
> forøget hk og 16,5% bedre moment - win win over hele linien.
Mon dog ... den får en magere blanding. Er den mager nok, brænder du lige så
stille ventilerne af.
> Per Mai står højt på min positiv liste - det kan jeg garantere dig for.
Spørg ham hellere om den ikke får for lidt benzin ...
--
Per, Esbjerg
| |
Kelter (09-11-2005)
| Kommentar Fra : Kelter |
Dato : 09-11-05 09:09 |
|
Normalt går man jo ud fra at bilen har den ydelse og overholder de normer
som fabrikken foreskriver.
men når dette nu ikke er tilfældet - hvornår opdager man det?
Det gør man når man savner det, eller får målt ydelsen. I vores tilfælde
ved køb af campingvogn. Det gik slet ikke der var ikke moment nok.
Jeg fik den målt, fordi jeg mente at den burde kunne klare opgaven bedre.
Ellers var det en ny bil. Og den skulle være stor, hvis jeg skulle beregne
ud fra den ydelse som jeg burde have - hvis i forstår.
Så den ydelse jeg fik ved en redesigning var for hovedparten, den der burde
have være der. + lidt extra.
Jeg kører nu 14,5 k/l foreskriften er 12,2 km/l før kørte den ca 10,5 -
11km/l
Ca 100 km længere på en tankfuld - det er bare dejligt..
Jeg har fuld tillid til Per Mai fra www.scantune.dk
John
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message
news:43710053$0$196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Kelter" <traveler@privat.dk> skrev i en meddelelse
> news:4370de9e$0$1770$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>> Jeg fik redesignet motorstyringen hos www.scantune.dk
>> Det gav en benzinbesparelse på over 20% og en kvikkere motor med 11,8 %
>> forøget hk og 16,5% bedre moment - win win over hele linien.
>
> Mon dog ... den får en magere blanding. Er den mager nok, brænder du lige
> så stille ventilerne af.
>
>> Per Mai står højt på min positiv liste - det kan jeg garantere dig for.
>
> Spørg ham hellere om den ikke får for lidt benzin ...
>
>
> --
> Per, Esbjerg
>
| |
Per Henneberg Kriste~ (08-11-2005)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 08-11-05 19:44 |
|
"NumZie" <eter9tysnabelahotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4370c9e8$0$38637$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hey
>
> Jeg har en fin Felicia 1,6 fra dec. 98. Den har kørt godt 110.000 km og
> kører fint.
> Den kører bare ikke langt nok på literen. Ved almindelig, pæn og blandet
> kørsel kører den ca 10-12 km/literen, hvilket er for lidt. Den skal op
> omkring 14-15.
De første 5 km er med kold motor. Kører du 10-12 nu, kører du endnu kortere
når det bliver vinter. Den kolde motor sluger benzinen i rå mængder.
Det gælder om at holde dig i højeste gear hele tiden. Går du i 4. gear eller
lavere, falder økonomien med det samme. Det ville du kunne se hvis du prøver
en bil med computer.
Hurtigt op igennem gearene med minimale omdrejninger. Så hurtigt i 5. gear
som muligt - og hold den der.
En tur ned til de varme lande vil få din bil til at gå - set med dine øjne -
forbavsende langt på literen...
Eksempelvis kører jeg det samme på literen ved at køre 80 på hovedveje med
tilhørende småbyer herhjemme, 160 km pr. start, som jeg gør ved at køre 100
på motorvejen ned igennem Tyskland.
Så dine korte ture er virkeligt dyre.
Har du overvejet en Kildemoes?
:)
--
Per, Esbjerg
| |
Non-Desperado (09-11-2005)
| Kommentar Fra : Non-Desperado |
Dato : 09-11-05 09:40 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev:
>Det gælder om at holde dig i højeste gear hele tiden. Går du i 4. gear eller
>lavere, falder økonomien med det samme. Det ville du kunne se hvis du prøver
>en bil med computer.
Se det mente jeg også var vejen frem i min Getz 1,3, men da jeg i
weekenden var nede og prøve den nye Getz 1,4 faldt jeg i snak med
værkstedschefen.
Og han kunne fortælle at 4. og 5. gear ikke er beregnet til
bykørsel, og at man generelt skal skifte gear når man når
omdrejningstallet for det maksimale drejningsmoment.
I Getz'ens tilfælde 3200 RPM, og man skal generelt køre med
motoren i dette område.
Da jeg sagde at sådan havde jeg aldrig lært at køre bil, svarede
han at det var i "gamle dage" at man kørte en benzin-drevet bil
som var det en diesel.
Jeg skiftede ellers gear ved ca. 2500 RPM, hvorefter motoren
faldt til ca. 1900 RPM i det næste gear. Det gav i snit 17,2
km/l.
Det var også fint nok HVIS det havde været en dieselbil, sagde
han, men jeg skulle prøve at køre som han sagde, og så ville den
ikke gå mindre på literen - tværtimod.
Han kunne fortælle om flere der efter at have lagt kørestilen om
fra "morfar" til frisk kørsel, havde oplevet en forbedret
benzinøkonomi.
Så det er jeg i gang med at afprøve på en tankfuld benzin.
Ligeledes fortalte han at det med at køre en bil til på den
rigtige måde heller ikke er noget man praktiserer i dag.
Bare giv den gas fra dag 1 ! Ej heller køre forsigtigt til
motoren var driftsvarm.
Jeg var chokeret, men manden må jo vide hvad han taler om.
--
Non-Desperado
Hyundai Getz 1,3 GL
Yamaha Aerox 0,05 RR
| |
Leonard (09-11-2005)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 09-11-05 10:10 |
|
Non-Desperado
<dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk> wrote:
>Jeg var chokeret, men manden må jo vide hvad han taler om.
Tjah, eller også er det fordi han lever af at reparere biler, også dem
der bliver kørt i stykker fordi de får tæsk med kold motor.
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::
| |
Non-Desperado (09-11-2005)
| Kommentar Fra : Non-Desperado |
Dato : 09-11-05 10:24 |
|
Leonard <usenet@leonard.dk> skrev:
>Non-Desperado
><dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk> wrote:
>
>>Jeg var chokeret, men manden må jo vide hvad han taler om.
>
>Tjah, eller også er det fordi han lever af at reparere biler, også dem
>der bliver kørt i stykker fordi de får tæsk med kold motor.
Tjah, men så længe der er 3 års garanti og ubegrænset km, så er
der vel ingen ko på isen.
Nu venter jeg dog med med at køre friskt til kølevandstemp. er
"normal".
Jeg havde i øvrigt den samme indvending, at han vel sagde det for
at se min Getz på værkstedet noget oftere (den fejler jo aldrig
noget), men han sagde at de var blevet pålagt at fortælle
kunderne det (pålagt af hvem og hvorfor, fandt jeg ikke ud af)...
--
Non-Desperado
Hyundai Getz 1,3 GL
Yamaha Aerox 0,05 RR
| |
Martin Johansen [600~ (10-11-2005)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 10-11-05 18:07 |
|
Non-Desperado <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
wrote in news:mof3n1595dc5flk29j9m7v2omcn0pqdnup@4ax.com:
> Nu venter jeg dog med med at køre friskt til kølevandstemp. er
> "normal".
Det du skal have varm er din olie. Efter ca. 20 km er den driftsvarm ved
normal rolig kørsel.
Vand kommer hurtigt op på driftstemp, men olien skal med. Og det tager
længere tid.
--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php
| |
Per Henneberg Kriste~ (11-11-2005)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 11-11-05 11:15 |
|
"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns970AB842FD20Bnononoinvalid@62.243.74.163...
> Non-Desperado <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
> wrote in news:mof3n1595dc5flk29j9m7v2omcn0pqdnup@4ax.com:
>
>> Nu venter jeg dog med med at køre friskt til kølevandstemp. er
>> "normal".
>
> Det du skal have varm er din olie. Efter ca. 20 km er den driftsvarm ved
> normal rolig kørsel.
Det kommer meget an på hvilken bil du kører i.
Kærestens Polo 96 bliver varm i det øjeblik man sætter nøglen i døren for at
låse op. I hvert fald tager det ikke mange km - jeg vil gætte på 4 - så er
temperaturen oppe på vandet. Og i det tilfælde er jeg enig med dig - 20 km,
så er olien også varm (det er min erfaring fra Golf II GTD, som var forsynet
med olietemperaturmåler).
Men!
Min 97 Golf TDI er betydelig længere om at få temperatur på. På kolde dage -
og vi snakker stadig plustemperaturer - kan jeg få min ellers meget stabile
vandtemperaturmåler til at gå fra 90 grader til 85 grader ved at sætte
blæseren på fuld skrald. Det vil sige jeg kan køre indtil det bliver sommer
igen, før bare kølevandet kommer op på driftstemperatur. Bagefter er det så
oliens tur :)
Sidstnævnte bliver iøvrigt forsynet med olietemperaturmåler når jeg engang
får tid. Den ér indkøbt.
--
Per, Esbjerg
| |
Martin Johansen [600~ (11-11-2005)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 11-11-05 23:47 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in
news:43746f09$0$138$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
> Det kommer meget an på hvilken bil du kører i.
>
> Kærestens Polo 96 bliver varm i det øjeblik man sætter nøglen i døren
> for at låse op. I hvert fald tager det ikke mange km - jeg vil gætte
> på 4 - så er temperaturen oppe på vandet. Og i det tilfælde er jeg
> enig med dig - 20 km, så er olien også varm (det er min erfaring fra
> Golf II GTD, som var forsynet med olietemperaturmåler).
Det var også det jeg mente/skrev :)
--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php
| |
Kim Kristensen (09-11-2005)
| Kommentar Fra : Kim Kristensen |
Dato : 09-11-05 12:35 |
|
"Non-Desperado" <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse news:sac3n1560lg2kuvq1udgnl56nf4dbo1bqq@4ax.com...
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev:
>
> >Det gælder om at holde dig i højeste gear hele tiden. Går du i 4. gear
eller
> >lavere, falder økonomien med det samme. Det ville du kunne se hvis du
prøver
> >en bil med computer.
>
> Se det mente jeg også var vejen frem i min Getz 1,3, men da jeg i
> weekenden var nede og prøve den nye Getz 1,4 faldt jeg i snak med
> værkstedschefen.
> Og han kunne fortælle at 4. og 5. gear ikke er beregnet til
> bykørsel, og at man generelt skal skifte gear når man når
> omdrejningstallet for det maksimale drejningsmoment.
> I Getz'ens tilfælde 3200 RPM, og man skal generelt køre med
> motoren i dette område.
> Da jeg sagde at sådan havde jeg aldrig lært at køre bil, svarede
> han at det var i "gamle dage" at man kørte en benzin-drevet bil
> som var det en diesel.
>
> Jeg skiftede ellers gear ved ca. 2500 RPM, hvorefter motoren
> faldt til ca. 1900 RPM i det næste gear. Det gav i snit 17,2
> km/l.
>
> Det var også fint nok HVIS det havde været en dieselbil, sagde
> han, men jeg skulle prøve at køre som han sagde, og så ville den
> ikke gå mindre på literen - tværtimod.
> Han kunne fortælle om flere der efter at have lagt kørestilen om
> fra "morfar" til frisk kørsel, havde oplevet en forbedret
> benzinøkonomi.
>
> Så det er jeg i gang med at afprøve på en tankfuld benzin.
>
> Ligeledes fortalte han at det med at køre en bil til på den
> rigtige måde heller ikke er noget man praktiserer i dag.
>
> Bare giv den gas fra dag 1 ! Ej heller køre forsigtigt til
> motoren var driftsvarm.
>
> Jeg var chokeret, men manden må jo vide hvad han taler om.
>
> --
> Non-Desperado
> Hyundai Getz 1,3 GL
> Yamaha Aerox 0,05 RR
Jeg er for et godt stykke tid siden begyndt at skifte gear ved 2500
omdrejninger, frem for ved 3000 omdrejninger som jeg gjorde tidligere. Det
gav mig en forbedring på godt 1,8 km/l, selv om maks. drejningsmoment ifølge
fabrikanten ligger ved 4500 omdrejninger.
Med venlig hilsen Kim
| |
KASO (10-11-2005)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 10-11-05 16:26 |
|
"Non-Desperado" <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse news:sac3n1560lg2kuvq1udgnl56nf4dbo1bqq@4ax.com...
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev:
>
>>Det gælder om at holde dig i højeste gear hele tiden. Går du i 4. gear
>>eller
>>lavere, falder økonomien med det samme. Det ville du kunne se hvis du
>>prøver
>>en bil med computer.
>
> Se det mente jeg også var vejen frem i min Getz 1,3, men da jeg i
> weekenden var nede og prøve den nye Getz 1,4 faldt jeg i snak med
> værkstedschefen.
> Og han kunne fortælle at 4. og 5. gear ikke er beregnet til
> bykørsel, og at man generelt skal skifte gear når man når
> omdrejningstallet for det maksimale drejningsmoment.
> I Getz'ens tilfælde 3200 RPM, og man skal generelt køre med
> motoren i dette område.
Så vil du for det første skulle leve med støjen - og for det andet med et
alt for højt forbrug. En moderne benzinmotor har en rimeligt flad
momentkurve og har som regel tilstrækkeligt med moment/hk til at køre med
væsentligt lavere omdrejningstal.
> Da jeg sagde at sådan havde jeg aldrig lært at køre bil, svarede
> han at det var i "gamle dage" at man kørte en benzin-drevet bil
> som var det en diesel.
Vrøvl - nærmest omvendt. Lidt ældre biler har ringere moment ved lave
omdrejninger - og en langt mere "spids" momentkurve.
>
> Jeg skiftede ellers gear ved ca. 2500 RPM, hvorefter motoren
> faldt til ca. 1900 RPM i det næste gear. Det gav i snit 17,2
> km/l.
>
> Det var også fint nok HVIS det havde været en dieselbil, sagde
> han, men jeg skulle prøve at køre som han sagde, og så ville den
> ikke gå mindre på literen - tværtimod.
> Han kunne fortælle om flere der efter at have lagt kørestilen om
> fra "morfar" til frisk kørsel, havde oplevet en forbedret
> benzinøkonomi.
>
> Så det er jeg i gang med at afprøve på en tankfuld benzin.
>
Lad os høre dine erfaringer....!
> Ligeledes fortalte han at det med at køre en bil til på den
> rigtige måde heller ikke er noget man praktiserer i dag.
>
> Bare giv den gas fra dag 1 ! Ej heller køre forsigtigt til
> motoren var driftsvarm.
Det er den sikre måde at korte levetiden af på. Kig i din instruktionsbog -
der står formentlig også max omdrejningstal for de første x-tusinde km - det
gør der i min (og min bil er fra juni i år!). Det er også tydeligt, at
motoren har ændret sig fra de første km - den kører f.eks. længere på
literen nu efter 11.000 km.
Fuld gas med en kold motor er også direkte tåbeligt - det korter mange km af
en motors levetid - men en Hyundai skal jo også kun leve i 3 år (derefter er
det jo for egen regning - også selv om skaden er sket tidligere!). Er du i
tvivl, kan du se Formel 1 - her gælder det om at spare på motorerne og på
brændstoffet - alligevel bruger de brændstof og "driftstid" på at køre
motorerne varme før løbet - det er nok ikke tilfældigt!
>
> Jeg var chokeret, men manden må jo vide hvad han taler om.
Nej - enten søger han nye kunder, eller også er han en hjernedød "Brian",
der kører fuldkommen idiotisk. Køb aldrig en brugt bil/demo bil hos den
forhandler - nu ved du, hvordan den er blevet behandlet!
| |
Per Henneberg Kriste~ (11-11-2005)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 11-11-05 11:18 |
|
"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
news:4373663a$0$38709$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Det er også tydeligt, at motoren har ændret sig fra de første km - den
> kører f.eks. længere på literen nu efter 11.000 km.
Citroën er meget kendt for den slags nederdrægtigheder. Er det sådan en?
--
Per, Esbjerg
| |
Non-Desperado (25-11-2005)
| Kommentar Fra : Non-Desperado |
Dato : 25-11-05 20:26 |
|
"KASO" <a@b.dk> skrev:
>> Det var også fint nok HVIS det havde været en dieselbil, sagde
>> han, men jeg skulle prøve at køre som han sagde, og så ville den
>> ikke gå mindre på literen - tværtimod.
>> Han kunne fortælle om flere der efter at have lagt kørestilen om
>> fra "morfar" til frisk kørsel, havde oplevet en forbedret
>> benzinøkonomi.
>>
>> Så det er jeg i gang med at afprøve på en tankfuld benzin.
>>
>
>Lad os høre dine erfaringer....!
Umiddelbart vil jeg skyde på at den ikke har gået mindre på
literen end før, men det ved jeg når jeg har kørt 455 km på denne
tankning (har den brugt mere end 30,44 l, så havde jeg (og de
fleste andre) ret, og har den gået mindre, tjah, så er han måske
ikke så dum alligevel....bortset fra det med slitagen).
--
Non-Desperado
Hyundai Getz 1,3 GL
Yamaha Aerox 0,05 RR
| |
Per Henneberg Kriste~ (10-11-2005)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 10-11-05 15:23 |
|
"Non-Desperado" <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse news:sac3n1560lg2kuvq1udgnl56nf4dbo1bqq@4ax.com...
> Jeg var chokeret, men manden må jo vide hvad han taler om.
Du fortæller lige her når du har bevist det modsatte, ikke?
Hvem er den kloge forhandler?
--
Per, Esbjerg
| |
Non-Desperado (25-11-2005)
| Kommentar Fra : Non-Desperado |
Dato : 25-11-05 20:19 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev:
>
>"Non-Desperado" <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
>skrev i en meddelelse news:sac3n1560lg2kuvq1udgnl56nf4dbo1bqq@4ax.com...
>
>> Jeg var chokeret, men manden må jo vide hvad han taler om.
>
>Du fortæller lige her når du har bevist det modsatte, ikke?
Jo, det skal jeg nok. Der er stadig en halv tankfuld tilbage.
Den har ikke brugt benzin i de sidste 15 dage, da jeg skulle have
en "startmotor" installeret...
I den forbindelse kan jeg oplyse at der er _mange_ smukke OG unge
(og optagede) sygeplejesker på Rigshospitalets hjerteafdeling.
(14. etage hvis man alligevel har vejen forbi *S*)
>Hvem er den kloge forhandler?
Hyundai Slagelse (Schultz Automobiler).
--
Non-Desperado
Hyundai Getz 1,3 GL
Yamaha Aerox 0,05 RR
| |
John N. H. (08-11-2005)
| Kommentar Fra : John N. H. |
Dato : 08-11-05 21:08 |
|
"NumZie" skrev:
> Jeg har en fin Felicia 1,6 fra dec. 98. Den har kørt godt 110.000 km
> og kører fint.
> Den kører bare ikke langt nok på literen. Ved almindelig, pæn og
> blandet kørsel kører den ca 10-12 km/literen, hvilket er for lidt. Den
> skal op omkring 14-15.
Hm, har en bil nøjagtig magen til din, kørt 125.000 km,
Ved blandet kørsel, dog overvejende landevej, kører jeg 16,5 - 17,5 km
pr. liter.
Hvordan har din tandrem det?
Min var nemlig blevet så slatten i det, at krumtappen kunne drejes flere
grader frem og tilbage, uden at knastakslen rørte sig. Tandremsskift gav
både bedre motorgang og bedre økonomi.
Der kan selvfølgelig være mange andre ting, der spiller ind.
Mvh
John
| |
Per Henneberg Kriste~ (09-11-2005)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 09-11-05 02:20 |
|
"John N. H." <jnha1@mailFJERN.dk> skrev i en meddelelse
news:43710585$0$84039$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Der kan selvfølgelig være mange andre ting, der spiller ind.
F.eks. - som nævnt af flere - de korte ture.
--
Per, Esbjerg
| |
Ukendt (09-11-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 09-11-05 10:42 |
|
"John N. H." <jnha1@mailFJERN.dk> wrote in message
news:43710585$0$84039$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "NumZie" skrev:
>> Jeg har en fin Felicia 1,6 fra dec. 98. Den har kørt godt 110.000 km og
>> kører fint.
>> Den kører bare ikke langt nok på literen. Ved almindelig, pæn og blandet
>> kørsel kører den ca 10-12 km/literen, hvilket er for lidt. Den skal op
>> omkring 14-15.
>
> Hm, har en bil nøjagtig magen til din, kørt 125.000 km,
> Ved blandet kørsel, dog overvejende landevej, kører jeg 16,5 - 17,5 km pr.
> liter.
> Hvordan har din tandrem det?
> Min var nemlig blevet så slatten i det, at krumtappen kunne drejes flere
> grader frem og tilbage, uden at knastakslen rørte sig. Tandremsskift gav
> både bedre motorgang og bedre økonomi.
> Der kan selvfølgelig være mange andre ting, der spiller ind.
Tandremmen - det har jeg ingen idé om - men kunne være, jeg skulle få det
tjekket. Nu har du jo 'bevist' at bilen skal kunne køre væsentligt længere
end min gør :)
Ved ikke om skift af brændstoffilter vil have noget at sige...
/NumZie
| |
Ebbe Kristensen (09-11-2005)
| Kommentar Fra : Ebbe Kristensen |
Dato : 09-11-05 14:15 |
|
NumZie wrote:
> Jeg har en fin Felicia 1,6 fra dec. 98. Den har kørt godt 110.000 km og
> kører fint.
Jeg har en ditto fra '96 der har kørt 152 KKm
> Den kører bare ikke langt nok på literen. Ved almindelig, pæn og blandet
> kørsel kører den ca 10-12 km/literen, hvilket er for lidt. Den skal op
> omkring 14-15.
Enig. Det er hvad min kører.
> Hvad kan der ellers være 'galt' - og hvad kan jeg gøre for at få automobilet
> til at rende lidt længere på de dyre dråber?
Jeg må indrømme at jeg ikke ved det. Jeg kører ikke specielt
økonomisk og giver den glad og gerne lidt pedal når jeg er i det
humør, bruger både varme og elbagrude og har som regel radioen
kørende - men den er ikke til at drive under 14...
> - og har nogen erfaring med, om visse benzinselskabers dråber er bedre end
> andres, eller er det det samme, der er i alle standerne i hele landet?
Tjae, jeg bruger det billige, dvs. UnoX, Jet, Petro osv.
Hmm, det var ikke meget hjælp, jeg ku' gi' dig :-/
Ebbe
| |
Ukendt (09-11-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 09-11-05 15:14 |
|
"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> wrote in message
news:1131542120.439395.94160@g14g2000cwa.googlegroups.com...
NumZie wrote:
> Jeg har en fin Felicia 1,6 fra dec. 98. Den har kørt godt 110.000 km og
> kører fint.
Jeg har en ditto fra '96 der har kørt 152 KKm
> Den kører bare ikke langt nok på literen. Ved almindelig, pæn og blandet
> kørsel kører den ca 10-12 km/literen, hvilket er for lidt. Den skal op
> omkring 14-15.
Enig. Det er hvad min kører.
> Hvad kan der ellers være 'galt' - og hvad kan jeg gøre for at få
> automobilet
> til at rende lidt længere på de dyre dråber?
Jeg må indrømme at jeg ikke ved det. Jeg kører ikke specielt
økonomisk og giver den glad og gerne lidt pedal når jeg er i det
humør, bruger både varme og elbagrude og har som regel radioen
kørende - men den er ikke til at drive under 14...
> - og har nogen erfaring med, om visse benzinselskabers dråber er bedre end
> andres, eller er det det samme, der er i alle standerne i hele landet?
Tjae, jeg bruger det billige, dvs. UnoX, Jet, Petro osv.
Hmm, det var ikke meget hjælp, jeg ku' gi' dig :-/
[klip]
Nej - det er ret mærkeligt - for jeg aner ikke, hvad det kan være, må jeg
indrømme.
/NumZie
| |
Ebbe Kristensen (09-11-2005)
| Kommentar Fra : Ebbe Kristensen |
Dato : 09-11-05 14:19 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> NumZie skriver:
> >
> > Turene er ca 20 km af gangen.
>
> Så tro da helvede. Bilen når jo knapt at komem ud af "chokerstadiet".
Tjaeh - men det er også den distance jeg plejer at tilbagelægge i
samme type bil og jeg kan godt får den op over 14 Km/l.
Ebbe
| |
Jesper (09-11-2005)
| Kommentar Fra : Jesper |
Dato : 09-11-05 18:04 |
|
> Hvad kan der ellers være 'galt' - og hvad kan jeg gøre for at få
automobilet
> til at rende lidt længere på de dyre dråber?
>
Bliver bilen ordentlig varm?
Hvordan ser tændrørene ud?
Er indmaden i udstødning/katalysator faldet sammen og blokerer for
udstødningsgassen?
Hva' med dæktrykket?
MAP/MAF føleren, lambdasonde??
Bremsedele der hænger?
ECU føler til motortemp. og omgivelsestemp.
Omskifter til indsugningsluft (forvarmet/kold)?
Utæt toppakning?
Forkert timing af knastaksel?
indsprøjtningsdyser utætte?
Der kan være mange ting galt...
| |
Ebbe Kristensen (14-11-2005)
| Kommentar Fra : Ebbe Kristensen |
Dato : 14-11-05 15:59 |
|
KASO wrote:
> Vrøvl - nærmest omvendt. Lidt ældre biler har ringere moment ved lave
> omdrejninger - og en langt mere "spids" momentkurve.
Sikkert - men det gælder ikke for en Felicia 1.6. Dens momentkurve ser
nærmest ud som en mursten og den trækker ganske pænt fra omkring
1000 o/min. Det eneste tidspunkt jeg har min over 3000 o/min er når
jeg kører på motorvej eller hvis jeg skal rigtig hurtigt fra start og
derfor kører den ud i gearene. Ellers ligger den og hygger sig mellem
2000 og 2500.
Faktisk minder motorkarakteristikken ganske meget om den HDI-motor der
ligger i vores Xsara. Den begynder dog først at trække fra ca 1500
o/min
Ebbe
| |
|
|