Båd hjem fra Tyskland
Fra : Ukendt

Dato : 07-11-05 09:36

Jeg har fået reserveret en motorbåd i Tyskland, en Wiking 28, som jeg
skal overtage til forået i Lübeck.

Hvad er proceduren for at overtage en tysk båd i en tysk havn og
derefter sejle den til en dansk havn?? Papirer, registreringer m.v.

Det er første gang at jeg køber båd overhovedet.

Fra : Torben Bach

Dato : 07-11-05 11:20

<henrik> wrote in message news:i64um15odpidj6p5irp78qjsch0qjamlg9@4ax.com...
> [...]
> derefter sejle den til en dansk havn?? Papirer, registreringer m.v.
>
> Det er første gang at jeg køber båd overhovedet.

Så er du lidt modig at købe båd i Tyskland

Jeg har netop afsluttet køb af båd - privat - i Tyskland.
Jeg ville ikke betale og være ejer af en båd liggende i Tyskland, så jeg fik
leveret min båd af sælger i Sønderborg, hvor handelen blev gennemført.

I mit tilfælde er der tale om en brugt båd, og i den forbindelse skulle der
ikke være problemer med hensyn til indførsel til DK.
Jeg kan ikke se af dit indlæg, om du taler om en ny båd, for så er der nogle
regler om, at båden skal have nogle sejladstimer på bagen, men det er ikke
noget, jeg kender ret meget til.

Som du måske har set af en tråd her i gruppen, så er det sandsynligvis meget
vigtigt, at du i forbindelse med handelen får et dokument, hvoraf det
fremgår, at momsen er betalt. Det skulle være noget med, at man i andre
EU-lande vil kunne blive opkrævet moms, hvis man ikke kan dokumentere, at
momsen er betalt.

Mvh
Torben

Fra : Sverre Stokke

Dato : 07-11-05 16:41

"Torben Bach" <tsbach@nyka.dk> den 7. november 2005 kl. 11:20 +0100 skrev:
> [...]
>nogle
>regler om, at båden skal have nogle sejladstimer på bagen, men det er
Tre måneder eller 100 timer. Og det skal kunne dokumenteres!!
Så er det en brugt båd.

Skat.dk er ret nøjeregnende på det punkt.

Hvis den er under 7,5 meter, kan den uden videre købes med tysk moms.

Hilsen Sverre.

Fra : Mikkel Brahm

Dato : 19-11-05 22:00

On Mon, 07 Nov 2005 16:40:45 +0100, "Sverre Stokke"
<sverre@enterpol.dk> wrote:
>Tre måneder eller 100 timer. Og det skal kunne dokumenteres!!

Det er faktisk 100 timers sejladstid OG den skal være 3 måneder
gammel. Så er den BRUGT.

Hvis den indføres til Danmark fra et EU land inden den er brugt skal
man betale dansk moms og får den Tyske retur (koster 9% ekstra), så
det er alle penege værd (hvis båden koster lidt) at vente de 3
måneder.

/Mikkel.

Fra : Jens Mogensen

Dato : 19-11-05 23:30

.... og hvis gevinsten skal være størst mulig, skal der handles nu.
Den tyske moms er ved at blive sat op.

mvh
Jens

Fra : sailor99

Dato : 07-11-05 20:16

Hej Henrik!

Hvis det er en ny båd, har du fået rådgivning allerede. Er det en brugt, er
du velkommen til at sende mig en mail. Så vil jeg prøve at hjælpe dig lidt
videre.

Mvh
Georg

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-05 14:44

"sailor99" <sailor99@removeoekgnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det en brugt, er
> du velkommen til at sende mig en mail. Så vil jeg prøve at

Kan dine guldkorn ikke komme læserne af denne nyhedsgruppe
til gode? Der kan jo være flere, der har samme behov for
hjælp og information ...
--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Sverre Stokke

Dato : 20-11-05 00:57

mSLET_DETTEbrahm@hotmail.com den 19. november 2005 kl. 21:59 +0100 skrev:

>Det er faktisk 100 timers sejladstid OG den skal være 3 måneder
>gammel. Så er den BRUGT.
Ja, du har ret - jeg beklager:

''Efter direktivets artikel 28a, stk. 2, litra a, forstås der ved
transportmiddel bl.a. både, der er over 7,5 meter lange. Sådanne
transportmidler betragtes efter samme bestemmelses litra b ikke som nye,
når følgende to betingelser er opfyldt samtidig:
Levering foretages senere end tre måneder efter datoen for første
ibrugtagning.
Transportmidlet har sejlet mere end 100 timer. ''

Hilsen Sverre.