Udskiftning af Bukh med Volvo Penta
Fra : H

Dato : 28-10-05 11:32

Lige et par spørgsmål.

Er det forholdsvis nemt at udskifte en BUKH DV20 med sejldrev med ny Volvo
penta D1-20?

I min Mermaid 315 sidder en Bukh motor der er 20 år og har kørt 4800 timer.
Den fungere egentlig udmærket og har kun brugt 2 dl olie i sommer.

Alligevel overvejer jeg at udskifte den med den nye Volvo Penta.
Passer hullet til sejldrevet mon ?
Skal fundamentet udskiftes eller findes der en "adaptorløsning" ?

mvh
Henning

Fra : Hanne og Hans

Dato : 29-10-05 17:06

Hvorfor i alverden vil du udskifte den, den er jo verdens bedste diesel.
Vibrasionsfri og lydløs. 5000 timer er jo ingenting.
Hans.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-10-05 17:19

"H" <n@sy.dk> skrev

> [...]
> Den fungere egentlig udmærket og har kun brugt 2 dl olie i sommer.
> Alligevel overvejer jeg at udskifte den med den nye Volvo Penta.

Du har en fremragende og meget eftersøgt motor, som er kendet for at være
bundhamrende solid, og vil udskifte den med en "riskoger"?

Hvorfor dog?

Vent dog i det mindste til motoren er helt udtjent, så har du også fået
sparet sammen til en ny

Claus

Fra : Peter

Dato : 01-11-05 11:26

"Claus Tersgov" <
> [...]
>
> Hvorfor dog?
>
> Vent dog i det mindste til motoren er helt udtjent, så har du også fået

I forb. med snakken om (evt.) ny motor, - og kvaliteten af motorer, vil
jeg
gøre opmærksom på, at også kvaliteten/lødigheden af installatøren har en
stor betydning. (Ikke mindst når man - som jeg - ikke har meget begreb om
motorer).

På "vores bro" er der i løbet af bare et par år installeret 3 nye motorer,
(samme fabrikat - forskellige installatører) - alle har haft problemer. En
enkelt måtte have en helt ny motor.

- Selv opnåede jeg aldrig, at få et garantibevis der omhandlede præcis den
motor jeg har fået installeret.

Mange hilsener / Peter

Fra : Lars Holst

Dato : 01-11-05 13:24

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> said in news:4363a2a0$0$41148
$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
>
> Hvorfor dog?
>
> Vent dog i det mindste til motoren er helt udtjent, så har du også fået

Der er nu ikke meget riskoger over en Volvo Penta.
Bukh er dog også en vidunderlig motor.
--
Lars Holst

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-11-05 13:11

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev

> Der er nu ikke meget riskoger over en Volvo Penta.

www.profiloptik.dk
www.synoptik.dk
www.thiele.dk
www.abcoptik.dk
www.brilleleif.dk
www.burisbriller.dk
www.sorens.dk

Vælg selv hvilken der er nærmest!

Claus

Fra : Lars Holst

Dato : 02-11-05 18:14

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> said in news:4368acf6$0$41140
$14726298@news.sunsite.dk:

> "Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev

> www.profiloptik.dk
> www.synoptik.dk
> www.thiele.dk
> www.abcoptik.dk
> www.brilleleif.dk
> www.burisbriller.dk
> www.sorens.dk
>
> Vælg selv hvilken der er nærmest!
>
> Claus

Er du fornærmet nu lille CT, siden du begynder at opføre lettere mystisk
med links til noget der total OT.

Det ved du vist godt slet ikke hører hjemme i en sejlgruppe.
Smut du hellere over og drøft det i en helbredsgruppe.

Der kan du sikkert også få et ekstra råd eller tre om andre pudsigheder som
plager dig.

--
Lars Holst

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-10-05 12:48

Hej Henning,

Reparatører vil elske at tage din Bukh i bytte for en ny motor.
For det første tjener de på at sælge dig den nye og bagefter
sætter den Bukh´en i stand og sælger den igen og køber bliver
ovenud tilfreds med en nyrenoveret Bukh.
Normalt skal der kun hones og nye ringe i, samt udskiftning af
lejer, så er den som ny igen.
Når motoren har gået 20 år, renoveres den, så går den 20 år
igen, renoveres, går 20 år igen....sådan er en Bukh.

Mvh/Harding

Fra : Lars Kristensen

Dato : 30-10-05 17:58

Harding E. Larsen (slet 2J6EE) wrote:

> Når motoren har gået 20 år, renoveres den, så går den 20 år
> igen, renoveres, går 20 år igen....sådan er en Bukh.

Det gælder ikke alle deres motore. DV10 LSME kører ikke 20år. Kender til
flere der har kæmpet med denne model - undertegnede incl.

- Lars

Fra : Steffen Skov

Dato : 30-10-05 19:36

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

> Det gælder ikke alle deres motore. DV10 LSME kører ikke 20år. Kender til
> flere der har kæmpet med denne model - undertegnede incl.
>
> - Lars

Det er da heller ikke den model der skrives om. Du Starter en ny tråd.
Hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb,
lige som søvn bringer drømme"!

Fra : Lars Kristensen

Dato : 31-10-05 07:10

Steffen Skov wrote:
> "Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da heller ikke den model der skrives om. Du Starter en ny tråd.

Harding skriver at Bukh bare bliver ved og ved med at køre. Og jeg
citere (igen) "...sådan er Bukh" Og så er jeg i min gode ret til at
fortælle ham, at det ikke er mine erfaringer.

Iøvrigt er det helt op til den enkelte debatør hvordan den enkelte tråd
udvikler sig så længe den er OnTopic og holder sig inden for emnet i
tråden. Hvis tråden bevæger sig for langt væk fra det oprindelige emne,
ændre man blot subject til: Nyt emne (was: gammelt emne). Der er ikke
nogen der ejer noget på Usenet og har mere ret til noget end andre. Det
er iøvrigt en diskussion der hører til over i dk.admin.netikette

Hvis du skal rette på andre bør du vågne lidt op og følge med i hvad der
diskuteres. Iøvrigt bør du også læse http://usenet.dk igennem fra ende
til anden.

- Lars

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-10-05 09:23

Lars Kristensen <spam@acdc.dk> skrev:

> [...]

Hej Lars,

Jeg forstår tilfulde dine fustrationer over en motor som er
fyldt med fejl.

Kan det tænkes at du er løbet ind i en motor af de senere
fremstillede serier. Problemerne omkring motorer kan desværre
godt komme fra komponenter der sidder på motorerne af et andet
fabrikat.
Min kommentar gik på selve motoren og de motordele som er
omfattet af almindelig slid.
Jeg ser i den forbindelse helt bort fra de aspekter manglende
eller fejlagtig vedligeholdelse kan forårsage.
I de senere år købte Bukh komponenter fra mange forskellige
steder i et større samarbejde mellem motorfabrikker.
F.eks. købte de højttrykspumpehuset fra Bosch og indmaden (selve
pumpen) fra Cieba. O-ringene i pumpen kom fra en anden fabrik
o.s.v.
Der var igennem flere år er samarbejde med Arona i Italien
omkring selve motorens dele, det kunne også senere give
problemer for ejerne af motorerne.
Løb man ind i en fejl i garantiperioden på disse sammensatte
komponenter krævede det ofte store sværdslag at overbevise
reparatør og importør om deres problem med de sammensatte
komponenter i garantiperioden.
Jeg har været ejer af to Aronamotorer. Den første blev taget ud
af båden efter 45 timer, da den havde forbrændt 45 liter
brændstof og udsprøjtet en tilsvarende mænge motorolie i til
omgivelserne.
Det medførte stor ståhej på direktørgangen da jeg ikke ville
være kastebold på grund af de sammensatte dele og manglende
slutkontrol af motoren, servicechefen blev fyret og firmaet
opgav agenturet; men jeg fik en ny Aronamotor.
Den nye havde jeg 16 år den var ude af båden for rep. 16 gange
og tilsidst eksploderede den i Stralsund.
Her fik jeg en 3-cyl Perkins installeret og den har kørt uden
fejl af nogen art i ni år.

Mvh/Harding

Fra : Lars Kristensen

Dato : 31-10-05 21:23

Harding E. Larsen (slet 5BFBY) wrote:

> [...]
> fremstillede serier. Problemerne omkring motorer kan desværre
> godt komme fra komponenter der sidder på motorerne af et andet

Tja, den jeg havde fat i sled et spor nederst i cylindervæggen (ligger
vandret). Der var ikke knækkede stempelringe eller andet der umiddelbart
skulle retfærdiggøre slidet. Den var blevet hovedrenoveret 2-3 år
forinden hvor den vist ogaå havde fået en ny foring fordi den havde
lavet samme nummer. Den var passet og plejet efter alle kunstens regler.

Efter at have haft blokken ef og til udboring og isætning af foring
skulle jeg samle den igen. Første gang jeg skruede topstykket på var jeg
ikke opmærksom på at det var muligt at skubbe topstykket en halv
centimeter til siden. Det resulterede i at ventilerne kom ind og skrabe
på cylindervæggen og hang fast indtil stemplet ramte dem. Jeg blev
temmeligt forundret over at det var muligt. Det var ikke noget jeg har
set muligt før. Nå, men af med topstykket igen. Skaderne var heldigvis
ikke større end det kunne ordnes med et stykke fint sandpapir og det var
ikke sådan at det ville påvirke stemplet. Det kunne jo have kostet en ny
foring.
I øvrigt synes jeg den gik utroligt hårdt og med en masse lyde som jeg
normalt ikke ville være tryk ved. En på havnen der kender den pågældende
motor fortalte det var ganske normalt for den model.

På den efterfølgende sommerferietur i skærgården stødte vi ind i en der
lå og rodede med sin brændstofpumpe på samme model. Han var heller ikke
vildt begejstret for den.
Efterfølgende talte vi med flere der har haft massere af bøvl med den
model. Så jeg tror ikke den jeg rodede med var en speciel mandagsmodel.

Det skal retfærdigvis også siges at mine forældre havde en 36 HK 3
cylindret Bukh i deres båd (kan ikke huske modelbetegnelsen). Den spandt
som en mis og der var aldrig problemer med den i de 8 år de havde båden.

- Lars

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-11-05 10:47

> [...]
>vandret).
Der var ikke knækkede
>stempelringe eller andet der umiddelbart

Den fik jeg ikke helt fat i. En Bukh er da ikke bygget til
vandretliggende motor for så virker smøresystemet da ikke.

> [...]
>et stykke fint sandpapir og det var
>ikke sådan at det ville påvirke
>stemplet. Det kunne jo have kostet en ny

Ja det virker underligt, der burde være et par styretapper der
sikrede en korrekt placering af topstykket på blokken.

>I øvrigt synes jeg den gik utroligt
>hårdt og med en masse lyde som jeg
>normalt ikke ville være tryk ved. En
>på havnen der kender den pågældende
>motor fortalte det var ganske
>normalt for den model.

En én-cylindret kan gå hårdt; men en bukh med totrins
forbrændingskammer burde ikke lyde som en gammel Volvo eller
Arona med direkte forbrænding.

>På den efterfølgende sommerferietur
>i skærgården stødte vi ind i en der
>lå og rodede med sin brændstofpumpe
>på samme model. Han var heller ikke
>vildt begejstret for den.

Ja men det var en af de omtalte sammensatte komponenter der kan
give problemer.
Det hænder ofte at drejemekanismen under pumpen ikke er afgratet
og efter et stykke tid vil graten medføre at mekanismen går i
udu.

>Efterfølgende talte vi med flere der
>har haft massere af bøvl med den
>model. Så jeg tror ikke den jeg
>rodede med var en speciel
>mandagsmodel.

Det kan have været modeller som blev lavet/sammenstukket i
samarbejde med italienske fabrikker.

> [...]
>huske modelbetegnelsen). Den spandt
>som en mis og der var aldrig
>problemer med den i de 8 år de havde båden.

Ja den gamle traktormotor som blev bygget i Kalundborg var en
god motor.

Mvh/Harding

Fra : Lars Kristensen

Dato : 01-11-05 17:33

Harding E. Larsen (slet V8S6F) wrote:

> Den fik jeg ikke helt fat i. En Bukh er da ikke bygget til
> vandretliggende motor for så virker smøresystemet da ikke.

Vrøvl. Motoren hedder også DV8-10 LSME. Den er vandretliggende. I hvert
fald i en hel række X99'ere og Scankap'er. Den er konstrueret til sejldrev.
Billede her:
http://www.lsm-diesel.dk/2005/bestil.php?lang=dk&txk=initshop&n0=4&n1=Partnr.&n2=Beskrivelse&n3=Pris%20ekskl.%20moms&n4=Antal

- Lars

Fra : Lars Kristensen

Dato : 01-11-05 17:36

Harding E. Larsen (slet V8S6F) wrote:

> Den fik jeg ikke helt fat i. En Bukh er da ikke bygget til
> vandretliggende motor for så virker smøresystemet da ikke.

Tjo, den her model gør nu. I hvert fald i en hel række X99'ere og
Scankap'er.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-11-05 15:58

> [...]
>http://www.lsm-diesel.dk/2005/bestil.php?lang=dk&txk=initshop&
>n0=4&n1=Partnr.&n2=Beskrivelse&n3=Pris%20ekskl.%20moms&n4=Anta l

Hej Lars,

Tjaa, den lille påhængsmotor havde jeg ikke i tankerne. Den er
vist en af de motorer som sikkert kan findes under forskellige
navne.
Som motor er det et mere beskyttet alternativ end en
påhængsmotor på hækken i en let kapsejladsbåd og hvor vægten og
grejets placering ombord er tillagt større betydning end andre
faktorer.

Mvh/Harding