Sejlnummer
Fra : Bent Pedersen

Dato : 25-10-05 20:08

Hvis jeg ville skifte det svenske sejlnummer til et dansk nummer, hvordan
gør jeg det så? (udover selvfølgelig at ændre nummeret i sejlet...)
Findes der et register eller lignende?

Bent

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-10-05 21:21

Bent Pedersen <bentp@email.dk> skrev:
>Hvis jeg ville skifte det svenske
> [...]

Prøv at spørge hos Dansk Sejlunion om det kan lade sig gøre at
skiftenummer.
Sejlnummeret er bådens produktionsnummer. Det kan være et andet
nummer der står i sejlene om sejlene er købt brugte.
Bliver en båd produceret i flere lande for båden, hvis den er
bygget i Danmark et D- eller DEN-, i Sverige et S- o.s.v.
Både bygget i Danmark får en nummerserie f.eks. for en B-31 MK-I
fra nr.: 500-699, og fra 1000-1199 for MK-II.
I Sverige fik bådene numre i andre serie o.s.v.
Er båden registreret i et register f.eks. Skibsregisteret er
produktionsnummeret ikke nævnt.
Produktionsnummeret er tillige indstøbt i skroget, normalt i
hækken. I en B-31 er de lavet af tyndt rustfrit plade ca 20 cm
høje bogstav og tal der er indstøbt i glasfiberlagene, Nummeret
kan ses indefra ved kraftig belyning udefra.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 25-10-05 22:51

Det er ikke altid korrekt. Svenske både har næste aldrig sammenfald i
numrene og danske både har ofte, men ikke altid.

Min båd har forskellig skrog og sejlnummer.

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet PWBR4)" <harding@PWBR4larsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11302718640.500479976254613@dtext.news.tele.dk...
snip

Fra : Jens

Dato : 26-10-05 11:16

> Det er ikke altid korrekt. Svenske både har næste aldrig sammenfald i
> numrene og danske både har ofte, men ikke altid.
>
> Min båd har forskellig skrog og sejlnummer.

Det kommer an på, om båden er målt og/eller klasset (har målebrev eller
klassebevis ved DS)??. Det kan tjekkes ved DS, som også har et on-line
bådregister med fri adgang for alle <http://www.websejler.dk/>

Hvis det er en importeret båd, så er der ikke dansk målebrev/klassebevis, og
har du ingen interesse for kapsejlads, så mærkes sejlet typisk med byggenr
(uden DEN-). Har du kapsejladsinteresse, så må du til din klubs måler eller
en klassemåler i evt. klasselklub og have båden målt op og efterfølgende få
udarbejdet målebrev / klassebevis ved DS. Her får du så oprettet DEN-XXX
nummer, som påføres sejlet.

Hvilken bådtype taler vi om?

Jens

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 26-10-05 22:56

Det kan godt være forskelligt alligevel.

Min er målt (Målebrev, certifikat 3325) og den har DEN050, men byggenummeret
er 27. Den er "født dansk" og ikke importeret.

Dette er blot en observation. Jeg har ofte undret mig over det. Hvis der er
en der kan forklare hvorfor nogle både har overensstemmelse mens andre ikke
har, så vil det mætte min nysgerrighed at høre om baggrunden.

Bjarke

Fra : Jens

Dato : 27-10-05 08:22

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> [...]
> er en der kan forklare hvorfor nogle både har overensstemmelse mens andre
> ikke har, så vil det mætte min nysgerrighed at høre om baggrunden.

Øhh... tror nok, at forklaringen må være, at 'Målebrev, Certifikat nr.' er
fortløbende for alle bådtyper, mens DEN-nr jo er en nummerering af den
enkelte bådtype/-klasse. Der findes garanteret adskellige danske både med
DEN050 i sejlet (jeg er allerede komme i tanke om et par stykker i vores
hjemhavn), så derfor skal nummeret altid følges af sejlmærket for den
aktuelle type.

Jens

Fra : Mikkel Brahm

Dato : 27-10-05 21:25

Det er vel netop derfor de er forskellige. Hvis man sejler som klassebåd
skal man ikke bruge individuelt målebrev til den enkelte båd. Så kan alle
både i klassen nummereres med deres byggenummer. Han man individuelt
målebrev får man først et nummer når man får målt båden og så bliver
sekvensen jo ikke den samme som byggesekvensen da man jo kan få målt båden
længe efter den er bygget (eller slet ikke).
/Mikkel.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-10-05 22:45

OK, så lad mig spørge anderledes:

Hvorfor er der altid overensstemmelse på en Maxi 77, men aldrig på Maxi
Magic ??

/Bjarke