Moms regler
Fra : LejfM

Dato : 13-10-05 07:06

Hej Ng
Når man vil slippe for den danske moms og "kun" betale den tyske moms på en
ny sejlbåd er der mange selskaber der tilbyder en havneordning i 3 md i
tyskland.... men hvad siger reglerne. ? jeg har hørt noget om en 100 timers
regel... em n det kan vel kun gælde motorbåde. ! Andre fortæller om at det
er en " brugt båd" når den har sejlet i 3 mdr... men hvordan ligger bevis
førelsen ?
på en sejlbåd kan man ikke lige se hvorlænge den har sejlet.... nok kan man
se antal mil... men i vindstille er der ikke mange mil i timen.

LejfM

Fra : LejfM

Dato : 14-10-05 08:13

"LejfM" <LejfM@hotmail.com> wrote in message
> [...]
man
> se antal mil... men i vindstille er der ikke mange mil i timen.

X post dk.videnskab.jura

Fra : LejfM

Dato : 27-10-05 08:52

nu har jeg selv findet noget på told og skat.
D.9.1 Nye transportmidler § 11, stk. 1, nr. 2

Der skal betales moms ved erhvervelse mod vederlag af nye
transportmidler fra andre EU-lande.

§ 11, stk. 4
Ved et nyt transportmiddel i stk. 1, nr. 2, forstås:

Motordrevet landkøretøj (motorkøretøj, traktor, motorredskab og
knallert) med en slagvolumen på over 48 ccm eller en effekt på over 7,2 kW,
når leveringen finder sted senest 6 måneder efter første ibrugtagning, eller
når køretøjet har kørt højst 6.000 km. Der er tale om et nyt køretøj, når
blot den ene betingelse er opfyldt på leveringstidspunktet. Der vil således
være tale om et brugt transportmiddel, hvis leveringen af køretøjet finder
sted efter 6 måneder og køretøjet har kørt over 6.000 km.

Båd på over 7,5 m, når leveringen finder sted senest 3 måneder efter
første ibrugtagning, eller når båden har sejlet højst 100 timer. Der er tale
om et nyt transportmiddel, når båden opfylder blot den ene betingelse på
leveringstidspunktet.

Fly med en højest tilladt startvægt (take-off-Weight) på over 1.550
kg, når leveringen finder sted senest 3 måneder efter første ibrugtagning,
eller når det har fløjet højst 40 timer. Der er tale om et nyt
transportmiddel, hvis flyet blot opfylder den ene betingelse på
leveringstidspunktet.

Vedrørende fortolkningen af bestemmelserne om både har Told- og
Skattestyrelsen på en henvendelse fra en brancheforening svaret:

En motorbåd skal rent fysisk have motoren i gang i mere end 100 timer,
dvs. sejlet, før den kan anses for brugt.

En sejlbåd skal rent fysisk have bevæget sig ved motor eller sejl,
dvs. sejlet, før den kan anses for brugt.

Den tid, en båd ligger i havn, medregnes til brugstiden, men ikke til
sejltiden.

En demonstrationsbåd anses først for brugt, når den har sejlet i mere
end 100 timer.

Båden skal have sejlet mere end 100 timer, når båden erhverves, dvs.
når ejendomsretten til båden overgår til køber, jf. dansk rets almindelige
regler.

En båd behøver ikke at have været solgt til en privat for at kunne
anses for brugt. Et sådant kriterium indgår ikke i momsloven.

En båd, der har været anvendt til kapsejlads uden at have været i
privat eje, kan også sælges som brugt, hvis de to betingelser i § 11, stk.
4, nr. 2, er opfyldt.

Bevisbyrden for, at en båd opfylder betingelserne for at kunne
betegnes som brugt, påhviler de personer, der er involveret i handlen mellem
de to EU-lande. Hvis båden er ny, skal sælger anmelde salget til
myndighederne. Anmelder han ikke salget, skal han kunne bevise, at båden
ikke er omfattet af definitionen på en ny båd.

Det kan være vanskeligt at skaffe bevis for specielt sejltiden, men i
mange større både er der installeret motorlog og/eller sumlog, som kan
bruges til at sandsynliggøre sejltiden.

Brugstiden kan sandsynliggøres ved at fremlægge kvittering for
betaling for hjælp til søsætning, kombineret med købsfaktura og lign.

Ifølge SKM2002.63.LSR er det tidspunktet for transporten af båden til
Danmark, der er afgørende for, om båden kan anses som ny eller brugt i
momslovens forstand. Dette gælder uanset om båden er erhvervet og leveret
til ejeren på et tidligere tidspunkt.

Ved opgørelse af en båds længde lagde Landsskatteretten i TfS 1998,
675 længdeangivelsen i bådens målebrev og typebeskrivelsen i fagbladet Båd &
Udstyr til grund.

Fra : Carsten Holck

Dato : 27-10-05 09:10

LejfM skrev:

> [...]
>
> Ved opgørelse af en båds længde lagde Landsskatteretten i TfS 1998,
> 675 længdeangivelsen i bådens målebrev og typebeskrivelsen i fagbladet Båd &

Atter en god grund til at føre en skibsjournal, sådan en (korrekt ført)
skal der normalt ret meget til at forkaste

/carsten