ICOM vhf radio - er de gode?
Fra : CAH

Dato : 11-10-05 23:01

Hej

Jeg har lige læst om icom vhf radioer, i det sidte nyhedsbrev fra
Watski, de skriver at de kan tåle 1 meter dybt vand. Jeg tænker på
at købe en som sikkerheds udstyr til jolle sejlads, men overvejer
også om man ikke kan få en mobil telefon som kan klare vand?

På forhånd tak for tip

Cah

Fra : henrik@bianca27.dk

Dato : 12-10-05 09:13

Hej

Jeg har tidligere haft en ICOM vhf, den fungerede upåklageligt, men
har ikke testet den for vandmodstandsdygtighed i andet end regn. Den
har ikke så stor sendestyrke som en stationær, men de lokale broer og
Lyngby radio kan man altid fange

vh Henrik

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-10-05 11:04

"CAH" <malar96@student.sdu.dk> skrev

[...]

Jeg har aldrig selv haft en Icom, men det er jo et gammelkendt mærke, som
har lavet radioer, f.eks. to-meter radioer samt andet kommunikationsudstyr i
mange år. Så helt dårligt er det det næppe, de har jo erfaringen.

Iøvrigt tror jeg ikke, at der i dag er den helt store forskel på radioer.
Det er nok samme teknologi, der sidder i dem, så forskellen ligger i
betjening, knapper osv.

Claus

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 12-10-05 15:41

"CAH" <malar96@student.sdu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>at købe en som sikkerheds udstyr til jolle sejlads, men overvejer
>også om man ikke kan få en mobil telefon som kan klare vand?

Vi har 2 af dem i dykkerklubben og de ligger typisk i bunden af vores
gummibåd hvor der altid står en 10 - 20 cm saltvand så jeg kan med alt
rimelighed garantere at du ikke kan slå dem ihjel.. vi har også for nyligt
købt den stationære udgave som jeg dog desværre ikke har så meget erfaring
med endnu.

mvh
Jonas

Fra : Cah

Dato : 12-10-05 21:29

Tak for tips og råd, jeg tror jeg ender med at prøve sådan en icom,
det lyder godt.

Cah

Fra : Lars

Dato : 26-11-05 17:28

Husk lige, at du skal have et VHF SRC certifikat, for at måtte anvende sådan
en ICOM:

vh
LK

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 26-11-05 17:54

"Lars" <museumFJERN@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Husk lige, at du skal have et VHF SRC certifikat, for at måtte anvende
sådan
> en ICOM:

Ikke hvis det er en "nødradio", dvs. ikke en du skal stå og knævre i, men en
du bruger til nødopkald.

mvh
Jonas

Fra : Egon Stich

Dato : 26-11-05 18:26

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse

> sådan
>
> Ikke hvis det er en "nødradio", dvs. ikke en du skal stå og knævre i, men
> [...]

Vrøvl.
Dette begreb existerer ikke.
Du er vist i det hele taget ret kreativ, ikk?

Egon

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 26-11-05 21:05

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
> Vrøvl.

Tja, ikke desto har jeg registreret min radio som sådan og har fået en kalde
nummer og er ikke VHF certificeret. Du er vist i det hele taget ret
ubehøvlet og arrogant?

mvh
Jonas

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 26-11-05 22:35

Ja, og min bil kan gøre 180 km/t. Men det gør det jo ikke nødvendigvis
lovligt.

Det er muligt du synes Egon er ubehøvlet, men det er ham der har ret og dig
der har uret ...

/Bjarke

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 26-11-05 23:44

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse news:4388d51e$0> >Det
er muligt du synes Egon er ubehøvlet, men det er ham der har ret og dig
> der har uret ...

At det er noget vrøl at du kan få den registreret og få et kaldenummer uden
at have et certifikat? det er det jo så tydeligvis ikke.
At begrebet ikke eksisterer, tjah det var telestyrelsen der opfordrede mig
til at anvende begrebet nødradio, så begrebet eksisterer altså. Hvorvidt jeg
er kreativ, er det du mener han har ret i, fordi resten har han vist
misforstået.

Om det er lovligt eller ikke, jeg vil mene jeg er i god tro så længe den er
registreret hos telestyrelsen.

mvh
Jonas

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-11-05 12:45

Jonas Lüttichau <jluttichau@gmail.com> skrev:

> [...]

Hej Jonas,

Den gamle historie om at en båd sælges med en VHF installeret og
den nye ejer ikke har et certifikat er kendt.
At den nye ejer ringer til Telestyrelsen og får at vide at
VHF´en må bruges af ikke certificerede ved nødopkald er vel helt
naturligt, det kunne jo være at det var den certificerede som
var i nød og ikke kunne betjene apparatet. Det skal selvfølgelig
ikke hindre andre i at bede om hjælp i en nødsituation.

Kommunikationsradio til maritim brug kræver certifikat.
I modsætning til mobiltelefoner, kan andre skibe høre et nødkald
fra en VHF radio (Mayday). Det er ikke nødvendigt at have et
certifikat for afgivelse af nødkald.

Du må godt lytte til de maritime frekvenser men ikke videregive
det som du hører på kanalerne.
Ingen vil gø om du anvender anlægget i en nødsituation; men
reglerne for oprettelse, ibrugtagning og anvendelse af maritime
radioanlæg kan du læse om i bekendtgørelsen:
http://www.tst.dk/dk/love_regler/b234_00_radioanlaeg_i_maritime.h
tml

Skåret ud i pap:
Kapitel 3
Oprettelse sker i.h.t. § 6.
Anvendelse i.h.t. § 7 - 15.
Betjening i.h.t.: § 16 + 17.

Desuden kapitel 4 Tavshedspligt, Kapitel 5 Straffebestemmelserog
endeligt Kapitel 6 Ikrafttræden m.m. og ophævelse af tidligere
bekendtgørelse nr 731.

Mvh/Harding

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-11-05 13:29

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej,

> Det er muligt du synes Egon er ubehøvlet, men det er ham der har ret og
> dig der har uret ...

Det er IKKE rigtigt. Min radio var registreret præcis på samme måde uden
certifikat. Ring til telestyrrelsen og få det bekræftet.

Du kan se tilladelsen her: www.myboat.dk/tillad.jpg

Der har IKKE været krav om, at man skulle have certifikat for at have en
radio installeret, ikke engang dengang, hvor det var påkrævet at man skulle
have en tilladelse til skibsradioinsstallation. Og der er stadig ikke krav
om, at man skal have certifikat for at være i *besiddelse* af en radio til
nødbrug.

Som bekendt skal man ikke længere have tilladelse til selve installationen,
forudsat, at radioen er typegodkendt og uændret. Men det er tilladt at have
en radio ombord uden certifikat, og som *kun* må anvendes i nødstilfælde,
hvor der er fare for menneskeliv.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-11-05 17:29

Nu skal dette jo ikke ende i en lang ordkløver debat, så jeg prøver lige med
et kompromis:

Jeg har taget SRC certifikat for 1 år siden. Ved den lejlighed læste jeg jo
al materiale igennem og jeg fandt *intet* sted hvor begrebet "nødradio" er
defineret og hvis man til eksamen bliver spurgt om personer uden SRC
certifikat må bruge radioen så er der kun et svar der er rigtigt, nemlig
"Ja, men kun hvis denne er under opsyn af en person med SRC certifikat".

Tilsvarende kan man læse af Claus' gamle tilladelse: "Telestyrelsen skal
derfor henlede deres opmærksomhed på, at det ifølge ......er en betingelse
for tilladelsen, at skibets fører eller en anden ombordværende er indehaver
af et gyldigt certifikat...". Tilladelsen er således IKKE GYLDIG, hvis dette
IKKE er tilfældet.

Det bør dog nævnes, at reglerne siden 96 (hvor Claus fik tilladelsen) er
ændret lidt, så det faktisk er tilladt at have radio om bord, bare denne er
SLUKKET. Gælder iøvrigt også alle andre radioanlæg.

Jonas og Claus har således ret i, at der ikke er noget til hinder for at
installere en VHF og sammen med en person med SRC certifikat lave en
radioprøve og sikre den fungerer. Derefter kan man slukke den og være i
lovlig stand. Skulle man så en dag komme i nød (så der er fare for
menneskeliv) så kan man tænde den og bruge den, idet gerninger der reder
menneskeliv altid vil have forrang over for almindelige regulerende
lovgivninger. På sammen måde som man gerne må kører stærkere end
fartgrænserne, hvis man er ved at transportere en døende person til
sygehuset.

Så jeg tror begge parter har lidt ret.

Anyway, så vil det jo være bittert at have en VHF og få motorstop, men IKKE
være i fare. Så kan man jo sidde der og kigge på VHF'en og tænke om man vil
hjem eller risikere en bøde for at bruge den. Taget i betragtning hvor let
det er at få et SRC certifikat, så burde alle bare få det taget.

Bjarke

Fra : Torben Henriksen

Dato : 27-11-05 17:56

Helt enig i dine betragtninger Bjarke.
Ordet "nødradio" eksistere ikke i søfartsstyrelsens termoligi.

vh/Torben H.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-11-05 00:21

"Torben Henriksen" <torbh@mail.tele.dk> skrev

> Ordet "nødradio" eksistere ikke i søfartsstyrelsens termoligi.

Hvad har søfartsstyrelsen med det at gøre?

Det er telestyrelsen, som bestemmer den slags.

Det du siger er altså, at den mærkat, jeg har fotograferet og fået udleveret
af telestyrelsen er fup og fidus?

Claus

Fra : Torben Henriksen

Dato : 28-11-05 02:23

OK Claus. Det var det engang, men nye tider nye regler og skikke bemærk
den første linie
Lidt fra Søfartsstyrelsens site:

"Overførelse af maritime radioopgaver fra IT- og Telestyrelsen til
Søfartsstyrelsen

Fra den 1. januar 2005 er visse maritime radioopgaver overført fra IT- og
Telestyrelsen til Søfartsstyrelsen. Overførelsen omfatter tildeling og
registrering af maritime radiokalde-signaler og identifikationsnumre (MMSI)
til skibe, afholdelse af SRC-prøver og udstedelse af SRC-certifikater
(VHF)."

Endvidere: "Udstedelse af tilladelse til frekvensanvendelse af P-kanaler
og maritime land- og jordstationer varetages fortsat af IT- og
Telestyrelsen."

Dette har ingen relavans til fritidssejlere kun for landstationer og
jordstationer.

Videre skriver søfartsstyrelsen
Anvendelse af de maritime VHF-frekvenser i Danmark

For at anvende maritime VHF-frekvenser i Danmark skal man mindst have et
SRC-certifikat til betjening af radioudstyret samt have et kaldesignalsbevis
til sit fartøj. Når disse ting er i orden, kan man installere VHF-radioen og
anvende den. Der opkræves ikke årlige gebyrer og afgifter for anvendelsen af
maritime frekvenser fra skibe. De tidligere udstedte "Begrænsede
certifikater" populært kaldet VHF-certifikater giver dog forsat adgang til
betjening af traditionelle VHF-radioanlæg uden DSC.

Nej jeg siger ikke det er fup og fiduser, den er go' nok, men en 9 år gammel
tilladelse

og ikke 7 år (dit brev er dateret den 19 - 11- 96) som du tidligere skrev
ville jeg

nok kontakte søfartsstyrelsen for at spørge om den stadig gælder.

Dette med opkrævninger fra div. offentlige myndigheder kan nemt gå hen og
blive

en vane for dem, igen det der med nye regler og cirkulære.

En ting er da helt klart, har man en VHF/DSC radio men ingen licens til at
skvadre

i den ja så er det altså forbudt, men kommer man i en livstruende situation

skal man da trykke på den røde knap og derefter kalde Lyngby.

Og hvor ved jeg så det fra, jo såmen jeg er i fuld gang med et VHF/DSC
kursus.

vh/Torben H

Fra : Egon Stich

Dato : 28-11-05 12:44

> [...]
>
> Det er telestyrelsen, som bestemmer den slags.
>
> Det du siger er altså, at den mærkat, jeg har fotograferet og fået

Du bør vist sætte dig ind i de nu gældende regler.

MVH
Egon

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-11-05 19:40

være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse news:4389ded2$0
> [...]
> hjem eller risikere en bøde for at bruge den. Taget i betragtning hvor let
> det er at få et SRC certifikat, så burde alle bare få det taget.

Been there, done that :)
Vi fik et girokort fra lyngby radio på 100 kr. og en kop kaffe på
Orlogskutteren Rømø :)

mvh
Jonas

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-11-05 00:14

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)>

> af et gyldigt certifikat...". Tilladelsen er således IKKE GYLDIG, hvis
> dette IKKE er tilfældet.

Ikke desto mindre har den været gældende i 7 år med følgende
gebyropkrævninger!

Claus

Fra : Egon Stich

Dato : 28-11-05 12:43

> [...]
> være med K da jeg er dansker)>

> Ikke desto mindre har den været gældende i 7 år med følgende

Du har et stykke papir, som alene er gældende for, hvad der står på det.
Det er IKKE det, man forstår ved en sendetilladelse.
Hvilket fremgår af det forbehold, der står med småt i dit papir.

MVH
Egon

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-11-05 11:14

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev

..
> Det er IKKE det, man forstår ved en sendetilladelse.

Det er der i sandhed heller ingen, der tilnærmelsesvis har påstået.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-11-05 08:16

<smile> gebyropkrævninger fra myndigheder er desværre mere en "refleks" end
udtryk for noget andet.

Du kan jo også betale vægtafgift (eller grøn ejerafgift, kært barn mange
navne) for din bil uden at have et gyldigt kørekort.

/Bjarke

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

snip

Fra : Egon Stich

Dato : 27-11-05 17:20

> [...]
kalde
> nummer og er ikke VHF certificeret. Du er vist i det hele taget ret

Du har fået registreret, at der findes en radio ombord.
Alene af hensyn til evt sejlads i nabolandene, hvor man bliver knaldet uden
papir.
Men du har ikke fået noget som helst i retning af en
"nødradiotilladelse".

Al betjening af radioen kræver cerftifikat.
Overtrædelse kan, men vil sansynligvis ikke blive, straffet.

Egon

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-11-05 13:13

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev

> Vrøvl.
> Dette begreb existerer ikke.
> Du er vist i det hele taget ret kreativ, ikk?

Det er dig, der vrøvler...

Det er tilladt at bruge radioen i tilfælde, hvor der er fare for
menneskeliv. Hvis radioens indehaver eller andrer ombord ikke har SRC, så
skal der sidde eller hænge et lille skilt på radioen, som oplyser om, at den
kun må anvendes i nødstilfælde.

Du er vist i det hele taget ret uvidende, ikk?

www.myboat.dk/radio1.jpg

www.myboat.dk/radio2.jpg

Claus

Fra : Egon Stich

Dato : 27-11-05 17:17

> [...]
den
> kun må anvendes i nødstilfælde.
>
> Du er vist i det hele taget ret uvidende, ikk?

Du vil da ikke bruge noget som en tilladelse, er udstedt efter ophævede
regler, som "dokumentation"?
Det du har, er en gammel VHF tilladelse. (Som stadig gælder. For VHF.)
Og du har tilsyneladende heller ikke læst din egen "Tilladelse", da denne
udtrykkeligt kræver en certificeret person for lovlig brug af radioen.
De vil oven i købet tilbagekalde tilladelsen, om misbrug sker.
Må jeg anbefale dig, at tage et DSC certifikat?
Der er noget, du trænger til at få oppudset.

At man må have, besidde, en radio, betvivles ikke.
Men: Det er IKKE lovligt, at anvende samme for personer uden certifikat.
Myndighederne giver heller ikke tilladelse hertil.
Det som nogle kalder tilladelse, er alene et stykke papir på, at radioen må
befinde sig ombord.
Dette af hensyn til evt indfart i fremmede territorier, hvor man kan få
store bøder, blot for at besidde en radio uden tilladelse. F.ex. tyskland,
der anvender nogle lidt andre regler end os.

At en kreativ dykker mener at vide, at "han har fået tilladelse", er ,
ligesom dín påstand, ikke sand.

Det der for dykkerens tilfælde er tale om, er vel snarere, at en kontordame
har sagt, at der sikkert ikke vil blive rejst tiltale, hvis en ikke
certificeret person bruger radioen i nødsfald.

Dette udelukker imidlertid ikke, at tiltale kan komme på tale.
Men praksis siger, at man ikke tiltaler. Fornuftigvis.

Og tilsyneladende er jeg mere vidende end dig på dette område.

MVH
egon

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-11-05 00:18

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev

> Men: Det er IKKE lovligt, at anvende samme for personer uden certifikat.
> Myndighederne giver heller ikke tilladelse hertil.

Jo, det er lovligt at anvende radioen, hvis der er fare for menneskeliv.
Reglerne i den retning er ikke ændret.

Claus