Hvilken størrelse på trollingmotor?
Fra : Ukendt

Dato : 06-10-05 19:01

Jeg skal bruge en ekstra trollingmotor når jeg downrigger og har set på en
2.5 hk. 4-takt.

Men er den stor nok til båden?
Eller skal jeg vælge en 4 hk i stedet?

Det er en Ørnvik 485 CLX - med begge motorer og udstyr vejer den ca. 700 kg.

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : mlt

Dato : 08-10-05 18:18

"Martin [5220]" <nospamSNABELAgalnet.dk> wrote in message
> [...]
> Eller skal jeg vælge en 4 hk i stedet?
>
> Det er en Ørnvik 485 CLX - med begge motorer og udstyr vejer den ca. 700

Hej Martin.

Jeg tænker også på at få en ekstra lille motor på(dog kun som sikkerhed ved
motorhavari på hovedmotoren), men jeg tror dog ikke jeg vil vælge noget
mindre end 4 HK til min 550kg Ryds 485. Helst 6-10 hk, ellers får den godt
nok noget at lave i modstrøm/modvind/bølger...

Har nogen erfaringen lytter jeg gerne med

Michael

Fra : ThomasB

Dato : 09-10-05 21:15

"mlt" <mlt@husbygninghxz.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nok noget at lave i modstrøm/modvind/bølger...
>
> Har nogen erfaringen lytter jeg gerne med

Jeg havde en sejlbåd på omkring 900 kg, inkl køl. Den sejlede 3-4 knob med
en gammel 3,5 HK Volvo påhængsmotor.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-10-05 14:31

> [...]

> mindre end 4 HK til min 550kg Ryds 485. Helst 6-10 hk, ellers får den godt
> nok noget at lave i modstrøm/modvind/bølger...

Det afhænger jo af, hvilken propel, du monterer.

Hvis båden bare skal skubbes støt og rogligt frem ved en forholdsvis lav
hastighed, så skal propellen også være beregnet til det.

Der er stor forskel på stigningen, om man vil have trækkraft eller fart.

Claus

Fra : Thomas H. Larsen

Dato : 09-10-05 13:28

"Martin [5220]" <nospamSNABELAgalnet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal bruge en ekstra trollingmotor når jeg downrigger og har set på en
> 2.5 hk. 4-takt.

Snip

Hej Martin

Jeg har en Warrior på 5,1 m som jeg udover min 50 HK Honda også har haft en
5 HK firtakt Honda på. Specielt hvis der var lidt vind skulle den lille
motor have en del omdrejninger for at sejle tilstrækkeligt stabilt og
hurtigt (2-3 knob). 2 HK tror jeg er for lidt selv til din båd. Jeg har
solgt den lille igen fordi jeg synes det var for besværligt i forhold til
den store motor og så larmede den lille helt vildt i forhold til 50'eren.
Jeg kan kun anbefale dig at prøve at høre motoren i gang med et par tusinde
omdrejninger eller lignende for at vurdere om det er noget du har lyst til
at høre på en hel dag.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-05 18:26

Jeg er lidt bange for at få mere vægt på hækken end hvad der svarer til en 4
hk.

Den er i forvejen rigelig tung bagi pga. de 70 hk og 65l indbygget ståltank.