/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15833
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Diesel m. Automagear - Hvilke ?
Fra : "<< André T >>"


Dato : 24-10-05 12:08

Jeg kører idag i en Fabia TDI Combi (manuel), men tænker på at skifte
den ud, men en næsten ligeså økonomisk Diesel (st.car), bare med
Automatgear.

Er der nogen der kan anbefale nogen speciele modeller ?

Jeg regner med den enten skal være ny, el. max 2 år.
Prisklasse: 200-350.000 (ca.)

Og et sidste spørgsmål... Kører manuel og automat lige lagt på literen
nu om dage ?


«««««««««« André T »»»»»»»»»»

 
 
Ukendt (24-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-10-05 12:38

> Og et sidste spørgsmål... Kører manuel og automat lige lagt på literen
> nu om dage ?

Nej, man betaler prisen i benz for fornøjelsen af automatgear... det tror
jeg aldrig ændre sig..

Mvh
Morten



Klaus D. Mikkelsen (24-10-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 24-10-05 12:46

Juel skriver:
>
> Nej, man betaler prisen i benz for fornøjelsen af automatgear... det tror
> jeg aldrig ændre sig..

** HOST ** .....DSG..... ** HOST **



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Lars L. Hansen (24-10-2005)
Kommentar
Fra : Lars L. Hansen


Dato : 24-10-05 12:54

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Juel skriver:
>
>>Nej, man betaler prisen i benz for fornøjelsen af automatgear... det tror
>>jeg aldrig ændre sig..
>
>
> ** HOST ** .....DSG..... ** HOST **

** HOST ** Brugeranm. af DSG: http://shor.ter.dk/262649642 ** HOST **

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2
http://www.citronik.dk/ - Forum for Citroën-interesserede

Klaus D. Mikkelsen (24-10-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 24-10-05 13:03

"Lars L. Hansen" skriver:
>
> ** HOST ** Brugeranm. af DSG: http://shor.ter.dk/262649642 ** HOST **

Jeg ser ingen steder at det koster ekstra brændstof.....

Derimod en bruger der fortrød sit køb af automatgear


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Lars L. Hansen (24-10-2005)
Kommentar
Fra : Lars L. Hansen


Dato : 24-10-05 13:28

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Lars L. Hansen" skriver:
>
>>** HOST ** Brugeranm. af DSG: http://shor.ter.dk/262649642 ** HOST **
>
>
> Jeg ser ingen steder at det koster ekstra brændstof.....
>
> Derimod en bruger der fortrød sit køb af automatgear

Jeg ønskede heller ikke at påstå eller påpege hverken det ene eller det
andet - bare at der eksisterede noget omtale af DSG-gearet :)


--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2
http://www.citronik.dk/ - Forum for Citroën-interesserede

Klaus D. Mikkelsen (24-10-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 24-10-05 13:42

"Lars L. Hansen" skriver:
>
> Jeg ønskede heller ikke at påstå eller påpege hverken det ene eller det
> andet - bare at der eksisterede noget omtale af DSG-gearet :)

Det er der masser af.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Lars L. Hansen (24-10-2005)
Kommentar
Fra : Lars L. Hansen


Dato : 24-10-05 13:50

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Lars L. Hansen" skriver:
>
>>Jeg ønskede heller ikke at påstå eller påpege hverken det ene eller det
>>andet - bare at der eksisterede noget omtale af DSG-gearet :)
>
>
> Det er der masser af.

Jamen så kast da din linksamling efter spørgeren :)


--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2
http://www.citronik.dk/ - Forum for Citroën-interesserede

Klaus D. Mikkelsen (24-10-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 24-10-05 14:04

"Lars L. Hansen" skriver:
>
> Jamen så kast da din linksamling efter spørgeren :)

Hvorfor ?

Manden spørger efter om amnuelt og "tomatkasse" går lige langt på
literen. Så længe vi er overe i mekaniske og ikke hydrauliske kasser er
effektiviten lige så god som i en almindelig. Der e vel en grud til at
en Lupo 3L har automatgear



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Thomas Rasmussen (24-10-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 24-10-05 12:58

"Juel" <spamSnabelAstarchild.danmark> wrote in
news:435cc780$0$41137$14726298@news.sunsite.dk:

>> Og et sidste spørgsmål... Kører manuel og automat lige lagt på
>> literen nu om dage ?
>
> Nej, man betaler prisen i benz for fornøjelsen af automatgear... det
> tror jeg aldrig ændre sig..

Udover DSG så mener jeg da bestemt også at der er nogen som har lavet
automatkasser der indeholder en form for lås af konverteren når den når
en bestemt hastighed, hvilket gør at der ikke er noget tab i
transmissionen.

Men som oftest så koster komfort, og at have automatgear er absolut en
komfort, at det koster lidt mere i benzin må man jo så leve med... min
egen golf går ca. 10km/L med ca. lige dele landevej, motorvej og
bykørsel (og det er så en automatkasse fra 84 med kun 3 gear, der er
også sket en smule udvikling der vil jeg da håbe)


Thomas

Kent Oldhøj (24-10-2005)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 24-10-05 16:51

"<< André T >>" <hop@i.havnen.dk> skrev....

> Og et sidste spørgsmål... Kører manuel og automat lige lagt på
> literen nu om dage ?

Lad os sige at differencen med et moderne automatgear er så lille at
individuel kørestil kan have større betydning.

Min svigerfar ville utvivlsomt køre længere på literen med
automatgear. Jeg ville næppe.

Ole Sørensen (24-10-2005)
Kommentar
Fra : Ole Sørensen


Dato : 24-10-05 23:12

"<< André T >>" wrote:
> Jeg kører idag i en Fabia TDI Combi (manuel), men tænker på at skifte
> den ud, men en næsten ligeså økonomisk Diesel (st.car), bare med
> Automatgear.
> Er der nogen der kan anbefale nogen speciele modeller ?
> Jeg regner med den enten skal være ny, el. max 2 år.
> Prisklasse: 200-350.000 (ca.)

Jeg forstår dig. Automatgear er dejligt (og undervurderet i DK nok mest pga.
priserne).
Men en brugt VW Golf IV eller VW Bora 1,9 TDI (130 HK) med Tiptronic kunne
være et bud.
En ny Golf V med den lille turbodiesel og 4-trins aut.gear (ikke DSG) kan
måske også fås endnu.

Jeg ved at man kan få en Fabia/VW Polo med en lille 1,4 benzinmotor og
aut.gear, men de er ganske enkelt for svage, medmindre du kun kører
bykørsel.

hilsen ole




>
> Og et sidste spørgsmål... Kører manuel og automat lige lagt på literen
> nu om dage ?
>
>
> «««««««««« André T »»»»»»»»»»



"<< André T >>" (25-10-2005)
Kommentar
Fra : "<< André T >>"


Dato : 25-10-05 04:53

> Jeg forstår dig. Automatgear er dejligt (og undervurderet i DK nok mest pga.
> priserne).
> Men en brugt VW Golf IV eller VW Bora 1,9 TDI (130 HK) med Tiptronic kunne
> være et bud.
> En ny Golf V med den lille turbodiesel og 4-trins aut.gear (ikke DSG) kan
> måske også fås endnu.
>
> Jeg ved at man kan få en Fabia/VW Polo med en lille 1,4 benzinmotor og
> aut.gear, men de er ganske enkelt for svage, medmindre du kun kører
> bykørsel.

Takker for dit svar...

De andre svar kunne jeg dog ikke bruge til ret meget, da det ikke gik på
automat kontra manuel og økonomi spørgsmålet.... Men mere hvilke
økonomiske Diesel Modeller (St.car m. automat), der fandtes, og om nogen
har erfaringer med dem ?? Anbefalinger ?

Jeg har selv lidt kig på Octavia 2.0 TDI PD Tiptronic 140 HK...

Jeg leder ikke efter en Ultra økonomisk bil... Men derimod en
køremaskine, der kan holde, og samtidigt køre rimeligt på literen...
Den omtalte Octavia skulle løbe over 15 i snit...

http://www.skoda.dk/modeller/v2-priser.asp?strModel=Octavia%20Combi&action=visTeknik&strVogntype=1Z538C&intUdstyrsid=405

«««««««««« André T »»»»»»»»»»

Klaus D. Mikkelsen (25-10-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 25-10-05 05:19

"<< André T >>" skriver:
>
> Jeg har selv lidt kig på Octavia 2.0 TDI PD Tiptronic 140 HK...
>
> Jeg leder ikke efter en Ultra økonomisk bil... Men derimod en
> køremaskine, der kan holde, og samtidigt køre rimeligt på literen...
> Den omtalte Octavia skulle løbe over 15 i snit...
>
> http://www.skoda.dk/modeller/v2-priser.asp?strModel=Octavia%20Combi&action=visTeknik&strVogntype=1Z538C&intUdstyrsid=405


Fint stykke køretøj. Dog undrer det mig lidt at de endnu ikke har
"arvet" DSG kassen. Den er mere økonomisk end en normal
"plørehjulskasse".


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Ukendt (25-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-10-05 07:44


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:435DB229.DF1CD1A8@du.kan.finde.den...
> "<< André T >>" skriver:
>>
>> Jeg har selv lidt kig på Octavia 2.0 TDI PD Tiptronic 140 HK...
>>
>> Jeg leder ikke efter en Ultra økonomisk bil... Men derimod en
>> køremaskine, der kan holde, og samtidigt køre rimeligt på literen...
>> Den omtalte Octavia skulle løbe over 15 i snit...
>>
>> http://www.skoda.dk/modeller/v2-priser.asp?strModel=Octavia%20Combi&action=visTeknik&strVogntype=1Z538C&intUdstyrsid=405
>
>
> Fint stykke køretøj. Dog undrer det mig lidt at de endnu ikke har
> "arvet" DSG kassen. Den er mere økonomisk end en normal
> "plørehjulskasse".
>


Jeg troede at de var med DSG gear ?, har selv kikket lidt priser på en
Octavia 1,9 TDi med automatgear, den kunne jeg godt falde for


--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen
Citroën C5 HDi Prestige '03



Klaus D. Mikkelsen (25-10-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 25-10-05 07:46

"Dennis Hellan Pedersen (4690)" skriver:
>
> Jeg troede at de var med DSG gear ?, har selv kikket lidt priser på en
> Octavia 1,9 TDi med automatgear, den kunne jeg godt falde for

Jeg er ikke sikker. Skoda's side siger ikke meget.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Bjarne Just (25-10-2005)
Kommentar
Fra : Bjarne Just


Dato : 25-10-05 08:10


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
news:435DD4AC.C1BEAC8E@du.kan.finde.den...
> "Dennis Hellan Pedersen (4690)" skriver:
>>
>> Jeg troede at de var med DSG gear ?, har selv kikket lidt priser på en
>> Octavia 1,9 TDi med automatgear, den kunne jeg godt falde for
>
> Jeg er ikke sikker. Skoda's side siger ikke meget.
>

Det _er_ DSG... kører selv i en O2 2.0 TDI 140 HK m. DSG og er glad for at
have valgt DSG.
Alle O2 TDI m. automat-gear er af typen DSG, mens benzinerne er med
Tip-Tronic.

Det er beskrevet i brochuren:
http://www.skoda.dk/Kundeservice/pdf/octavia.pdf


mvh,
Bjarne




Juul (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Juul


Dato : 26-10-05 19:59

> Og et sidste spørgsmål... Kører manuel og automat lige lagt på literen
> nu om dage ?

Nej ikke hvis du har et blandet kørselsmønster... Har du meget bykørsel kan
du opleve et BEDRE forbrug med aut. fordi den skifter optimalt hele tiden
(hvor ofte bliver man ikke i 2. gear frem mod et lyskryds i stedet for at
koble ud eller skifte kortvarigt til 3.-4. eller 5. gear)...

Ved langture hvor du kører meget med gearet "låst" (dvs. momentomformeren
ikke virker som en slyngkobling) er forbruget tæt på normalt...

Det er mellemtingen der øger forbruget i en aut... Til gengæld får du en
mere afslappet kørestil og mere overblik IMO til at følge trafikken...

MVH Juul



Mogens (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 26-10-05 20:02

"Juul" <crap@hellhole.com> wrote in message
news:435fd205$0$41143$14726298@news.sunsite.dk...

> Til gengæld får du en mere afslappet kørestil...

Sagde manden, der kørte T5 - og velvidende at de store sportslige
MB'er alle har automatic
--
Mvh Mogens

S: '83 BMW 323i, synet september '05 -> http://bmw323i.transpotech.dk
S: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk
S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift -> 149.000 kr)



Juul (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Juul


Dato : 27-10-05 20:55

> > Til gengæld får du en mere afslappet kørestil...
>
> Sagde manden, der kørte T5 - og velvidende at de store sportslige
> MB'er alle har automatic
> --
> Mvh Mogens

Hahaha - tja - ... faktisk vil jeg sige at jeg har en mindre aggressiv
kørestil efter jeg skiftede min golf 2 med en s60 t5. Det hænger sammen med
at aut. skal kildes ret hårdt på speederen før det skifter ned (det
tilpasser skiftene en lille smule efter kørestil også) så ellers lever
motoren stille og roligt på 2000 o/min - og der er sgu ikke meget turbotryk
på en t5 :)

Men nu har jeg kun haft bilen i 11 dage ... og faktisk er mit benzinforbrug
på vej et sted hen jeg ikke helt synes om. Så det kan jo være mit syn ændrer
sig ;)

Hvordan er det iøvrigt at komme fra en decideret sportsvogn og til en diesel
(selvom det er en high-end diesel)??

MVH Juul



Mogens (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 27-10-05 21:09


"Juul" <crap@hellhole.com> wrote in message
news:43613075$0$41147$14726298@news.sunsite.dk...

> Hahaha - tja - ... faktisk vil jeg sige at jeg har en mindre aggressiv
> kørestil efter jeg skiftede min golf 2 med en s60 t5. Det hænger sammen
> med
> at aut. skal kildes ret hårdt på speederen før det skifter ned (det
> tilpasser skiftene en lille smule efter kørestil også)

Er der ikke forskellige indstillinger - sport/komfort

> så ellers lever motoren stille og roligt på 2000 o/min

Lyder som min V8'er

> og der er sgu ikke meget turbotryk på en t5 :)

Så må den chippes !

> Men nu har jeg kun haft bilen i 11 dage ... og faktisk er mit
> benzinforbrug
> på vej et sted hen jeg ikke helt synes om. Så det kan jo være mit syn
> ændrer
> sig ;)

Den bliver mere økonomisk, når du ikke længere skal mærke
trykket, hver gang du kører en tur ! :)

> Hvordan er det iøvrigt at komme fra en decideret sportsvogn og til en
> diesel
> (selvom det er en high-end diesel)??

Det ved jeg ikke - har kun kørt 1.500 motorvejs-km med bilen.

De 2 biler kører vidt forskellig - BMW'en suveræn transport på motorvej fra
A til Z.
Man kører simpelthen helt anderledes i den BMW på motorvejen
(ja - klampen i bund) - LOL
--
Mvh Mogens

S: '83 BMW 323i, synet september '05 -> http://bmw323i.transpotech.dk
S: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk
S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift nedsat til -> 145.000 kr)



Juul (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Juul


Dato : 27-10-05 21:34

> Er der ikke forskellige indstillinger - sport/komfort

Jo jo - de hedder "kør stærkt" som er normal instillingen og så w som
reducerer motormomentet og forlænger tilkoblingen :)

> > så ellers lever motoren stille og roligt på 2000 o/min
>
> Lyder som min V8'er

Jeg kørte for første gang i mit liv en v8 igår. Jeg kørte op til omkring 100
km/t - og jeg så den aldrig over 2000 o/min selvom jeg accelerede en del -
jeg havde desværre ikke mulighed for at trykke den af...

> > og der er sgu ikke meget turbotryk på en t5 :)
>
> Så må den chippes !

Der er 3-vejs kat. hvor de 2 kan pilles af uden afgasserne kommer over
grænseværdien. Det skulle gi en god lyd og ca. + 20-30 Hk. Ellers kan jeg få
fat på en software hack der kan flashe motorstyringen så den giver lidt mere
en 300 Hk - men jeg tager den lige med ro - og helt ærligt så er det ikke
optimalt med så mange hk for forhjulene. Idag kom jeg til at trække hjulspin
i 2. gear på en stillevej fordi jeg lige ville lidt hurtigt forbi en
parkeret bil... Den slags brian-opmærksomhed har jeg bestemt ikke lyst til
:)

> > Men nu har jeg kun haft bilen i 11 dage ... og faktisk er mit
> > benzinforbrug
> > på vej et sted hen jeg ikke helt synes om. Så det kan jo være mit syn
> > ændrer
> > sig ;)
>
> Den bliver mere økonomisk, når du ikke længere skal mærke
> trykket, hver gang du kører en tur ! :)

Hvornår begynder den kedelige fase i mit liv ???

> > Hvordan er det iøvrigt at komme fra en decideret sportsvogn og til en
> > diesel
> > (selvom det er en high-end diesel)??
>
> Det ved jeg ikke - har kun kørt 1.500 motorvejs-km med bilen.

Dér må den sgu også være i sit es - det er min nu også - men på snoede veje
har BMW'en nok en del bedre dynamik :)

> De 2 biler kører vidt forskellig - BMW'en suveræn transport på motorvej
fra
> A til Z.
> Man kører simpelthen helt anderledes i den BMW på motorvejen
> (ja - klampen i bund) - LOL

Hehe - Ja det er jo det man se i Tyskland. De hurtigste er som regel dem med
d på bagsmækken ...!

MVH Juul



Mogens (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 27-10-05 21:43

"Juul" <crap@hellhole.com> wrote in message
news:436139bf$0$41137$14726298@news.sunsite.dk...

> Jo jo - de hedder "kør stærkt" som er normal instillingen og så w som
> reducerer motormomentet og forlænger tilkoblingen :)

He he - "w" står vel for winter?

> Jeg kørte for første gang i mit liv en v8 igår. Jeg kørte op til omkring
> 100
> km/t - og jeg så den aldrig over 2000 o/min selvom jeg accelerede en del -
> jeg havde desværre ikke mulighed for at trykke den af...

Du lagde så ikke mærke til, hvor lidt turbotøven sådan en svend har !

> Der er 3-vejs kat. hvor de 2 kan pilles af uden afgasserne kommer over
> grænseværdien. Det skulle gi en god lyd og ca. + 20-30 Hk. Ellers kan jeg
> få
> fat på en software hack der kan flashe motorstyringen så den giver lidt
> mere
> en 300 Hk - men jeg tager den lige med ro - og helt ærligt så er det ikke
> optimalt med så mange hk for forhjulene. Idag kom jeg til at trække
> hjulspin
> i 2. gear på en stillevej fordi jeg lige ville lidt hurtigt forbi en
> parkeret bil... Den slags brian-opmærksomhed har jeg bestemt ikke lyst til
> :)

Kender det fra fugtigt vejr - min antispind lyser konstant

> Hvornår begynder den kedelige fase i mit liv ???

Før du aner !

> Dér må den sgu også være i sit es - det er min nu også - men på snoede
> veje
> har BMW'en nok en del bedre dynamik :)

M-undervognen med den automatiske niveauregulering gør nok sit...

> De hurtigste er som regel dem med d på bagsmækken ...!


Rolig nu - dér stopper "festen" for mit vedkommende!
Ellers får jeg jo en hel nyhedsgruppe på nakken
--
Mvh Mogens

S: '83 BMW 323i, synet september '05 -> http://bmw323i.transpotech.dk
S: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk
S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift nedsat til -> 145.000 kr)



Lars Knudsen (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 26-10-05 20:16

Hej,

On Wed, 26 Oct 2005 20:59:18 +0200, "Juul" <crap@hellhole.com> wrote:

>Nej ikke hvis du har et blandet kørselsmønster... Har du meget bykørsel kan
>du opleve et BEDRE forbrug med aut. fordi den skifter optimalt hele tiden
>(hvor ofte bliver man ikke i 2. gear frem mod et lyskryds i stedet for at
>koble ud eller skifte kortvarigt til 3.-4. eller 5. gear)...

Really? Min 530dA kører 6 km/L ved bykørsel... Men det kan
selvfølgelig godt være den er endnu værre med manuel...



>Det er mellemtingen der øger forbruget i en aut... Til gengæld får du en
>mere afslappet kørestil og mere overblik IMO til at følge trafikken...

Hehe.. Det kommer jo an på hvor meget pedal den får


** Lars


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177600
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409237
Brugere : 218889

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste