|
| justere håndbremse på Punto fra 98 Fra : Niels Bengaard |
Dato : 23-10-05 17:34 |
|
Kan i give et par fif med på vejen til hvordan man justerer håndbremsen på
en Punto fra 1998 før jeg går igang med det.
Bilen dumpede på det til syn, da den havde uens virkning og for lidt på det
ene baghjul.
Min kammerat siger han har adskilt bremserne og begge har fine bremsebakker.
Er håndbremsen selvjusterende, hvad med kabel, kan det justeres individuelt
til hvert baghjul?
Niels
| |
Hans Paulin \(6310\) (23-10-2005)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 23-10-05 18:13 |
|
Niels Bengaard skrev:
snip
> Bilen dumpede på det til syn, da den havde uens virkning og for lidt
> på det ene baghjul.
> Min kammerat siger han har adskilt bremserne og begge har fine
> bremsebakker.
Kan evt. skyldes en hængende hjul-cylinder - hvis man har kørt med den samme
bremsevædske i mange år
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/dkfritidbil/xq8
| |
Niels Bengaard (23-10-2005)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 23-10-05 18:45 |
|
>> Bilen dumpede på det til syn, da den havde uens virkning og for lidt
>> på det ene baghjul.
>> Min kammerat siger han har adskilt bremserne og begge har fine
>> bremsebakker.
>
> Kan evt. skyldes en hængende hjul-cylinder - hvis man har kørt med den
> samme bremsevædske i mange år
Ville det så ikke også kunne ses på den normale bremsetest?
Niels
| |
Hans Paulin \(6310\) (23-10-2005)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 23-10-05 19:05 |
| | |
Niels Bengaard (23-10-2005)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 23-10-05 19:08 |
|
>> Ville det så ikke også kunne ses på den normale bremsetest?
>
> Lyder meget sansynligt
Den var nemlig helt fin.
Niels
| |
Hans Paulin \(6310\) (23-10-2005)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 23-10-05 23:05 |
|
Niels Bengaard skrev:
> Den var nemlig helt fin.
Jeg havde over 30% skævbremsning på baghjulene da jeg sidst var til syn -
tromler og bakker var én uge gamle og hjulcylindrene var gangbare.
Jeg blev dumpet på det - ingen andre fejl - og synsassistenten opfordrede
mig til at køre med håndbremsen trukket for at slibe bakker og tromler
sammen inden jeg kom til omsyn.
Han var dog så flink at han selv foretog det fornødne på en kort prøvetur et
øjeblik efter - hvorefter han kørte ind og testede bremserne igen = 28% =
godkendt
Vi var meget taknemmelige!!
Mit håndbremsekabel havde jeg i forvejen skiftet - sådan rent profylaktisk
...men hvis dit er rustet sammen kunne der måske være noget at hente
dér?!
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/dkfritidbil/xq8
| |
Ped (23-10-2005)
| Kommentar Fra : Ped |
Dato : 23-10-05 22:58 |
|
Niels Bengaard skrev:
> Kan i give et par fif med på vejen til hvordan man justerer håndbremsen på
> en Punto fra 1998 før jeg går igang med det.
> Bilen dumpede på det til syn, da den havde uens virkning og for lidt på det
> ene baghjul.
> Min kammerat siger han har adskilt bremserne og begge har fine bremsebakker.
>
> Er håndbremsen selvjusterende, hvad med kabel, kan det justeres individuelt
> til hvert baghjul?
>
Håndbremsen er selvjusterende i hjulene, det eneste du kan ændre er
bremsehåndtagets vandring. Det gør du ved at tage det plastik cover af
der sidder over håndbremsen. Så kommer du ned til mekanismen, hvor du
kan stramme en skrue og derved gøre vandringen kortere eller længere.
Men det er vel egentlig ikke det der er problemet?
Der kan være forskellig grund til at den bremser uens, hængende
bremsecylinder f.eks., som Hans var inde på. Hvad med kablet - går det
som det skal? Og mekanismen i hjulet er ikke rustet? (Pas på med at
trække i håndbremsen når tromlerne er afmonteret, så klikker
selvjusteringsmekanismen bakkerne lidt ud, så man ikke kan få tromlerne
på igen!) Men det er også vigtigt at bremserne er helt rene (grundigt
renset med trykluft), og der må helst ikke være for mange riller i
tromlen. Selvom der er masser af belægning på bakkerne, hvordan ser de
så ud? Er de blanke og virker glaserede? Det må af med sandpapir og
endnu engang renses med trykluft. Endelig vil jeg råde til at på vej til
synshallen foretager nogle kraftige opbremsninger, ikke blokerede hjul,
men kraftige. Du skal ikke møde til syn med rødglødende bremser, men det
kan godt hjælpe med til at give mere ensartet bremsning. Jeg fik min
kasseret ved første periodiske syn p.g.a. uens bremsning på forhjulene,
og fik rådet af min mekaniker. Det virkede - bilen gik igennem omsyn
uden at der havde været rørt ved den! Endelig skal man heller ikke være
blind for at der er forskel på synshallerne. Hvis de bliver ved med at
finde fejl som mekanikeren ikke kan finde, så find en anden synshal
næste gang.
M.v.h.
Jens L. Pedersen
'99 Punto 60 SX (netop rundet 200.000)
| |
Niels Bengaard (24-10-2005)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 24-10-05 14:42 |
|
> Håndbremsen er selvjusterende i hjulene, det eneste du kan ændre er
> bremsehåndtagets vandring. Det gør du ved at tage det plastik cover af der
> sidder over håndbremsen. Så kommer du ned til mekanismen, hvor du kan
> stramme en skrue og derved gøre vandringen kortere eller længere. Men det
> er vel egentlig ikke det der er problemet?
Har nu haft løftet bagenden og man kan se håndbremsen tager fat på det ene
hjul før det andet.
Man kan stadig dreje det venstre når det højre er låst.
Vi skifter der kabel, det ser ikke ud som om man kan justere baghjulene
individuelt.
Niels
| |
|
|