"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
news:435a58d7$0$41150$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej gruppe
>
> I forlængelse af diverse meningsytringer i diverse tråde fsv. angår
> materialet på
www.mandagsbil.dk har jeg tænkt lidt over, hvad man egentlig
> kan - og navnlig ikke kan - bruge materialet til.
>
> Jeg vil gerne slå fast - en gang for alle - at jeg ikke er af den
> opfattelse, at man kan lave (særligt meget) statistik på materialet. Hvis
> nogen skulle tro det modsatte pga. diverse indlæg, kan jeg
> kun beklage det; det har ikke været hensigten.
>
> Der er flere årsager til, at man ikke kan bruge materialet til decideret
> statistik - blandt andre:
>
> (1) Antallet af fejlbehæftede biler er ikke korreleret med antallet af
> kørende biler på de danske veje - dvs. der er ikke taget højde for, at de
> biler, der kører mange af på vejene, uvægerligt vil fylde mere i
materialet
> end de, der ikke kører så mange af (i øvrigt forudsat, at bilerne havde
> samme fejlrate). Endvidere har forskellige modeller forskellige "aldre" på
> vejene - og typisk vil ældre biler med mange kilometre jo have flere fejl
> end yngre biler.
>
> (2) Folk kan have forskellige bevæggrunde for at ønske - eller ikke at
> ønske - at lægge deres historier på hjemmesiden:
> (2a) Mærkeloyalitet/"forelskelse" i mærket. Uden at ønske at genere bl.a.
> BMW og Alfa-ejere er det vist kendt, at der blandt disse er en meget stor
> grad af loyalitet overfor éns mærke - dvs. måske vil man som ejer af
> bemeldte mærke(r) være mindre tilbøjelig til at skrive dårligt om bilen?
> (2b) Forhandler/værksted. Såfremt man får en ekstremt dårlig behandling
på
> sit værksted (som man i øvrigt kan være "tvunget" til at benytte pga. en
> firmabilsordning), vil man antagelig være langt mere tilbøjelig til at
> skrive om fejl - og måske smøre lidt ekstra på? Derudover kan det
antagelig
> virke meget håbløst og frustrerende, såfremt fejl enten ikke bliver rettet
> trods gentagne forsøg (af et nok så velmenende værksted), eller blot
> konstant bliver afløst af nye fejl. [1]
>
> (3) Folk, der kører bestemte bilmærker er nogle "hylere", der konstant
> klager om alt til alle - og derfor vil nogle mærker optræde langt
hyppigere
> end andre på siden. Dén tror jeg dog simpelthen ikke selv på!
>
> (4) Mange indlæg kan være det pure opspind, som "hadere" af forskellige
> mærker har lavet for at få disse til at veje tungere i materialet. Det
anser
> jeg for ikke at være videre sandsynligt - selvom der da nok skal være
nogle
> historier, som hører til i den "kreative" afdeling.
>
> Ovenstående gør selvfølgelig, at man ikke på nogen måde kan konkludere, at
> fordi én bilmodel optræder 3 gange så hyppigt som en anden på hjemmesiden,
> så er denne bil generelt 3 gange så fejlbehæftet.
>
> Men hvad kan man så bruge materialet til - hvis overhovedet noget?
>
> Efter min mening kan man bruge det til at få en idé om, hvilke og hvor
mange
> forskellige typer fejl, man kan risikere at rende ind i for et givet
> bilmærke/en given model. Hvis man antager, at (2) og (3) ovenfor kun har
en
> begrænset indflydelse på folks lyst til at indberette fejl (dvs. ude i
"den
> brede befolkning" vil en ejer af mærke A være stort lige så (lidt)
motiveret
> for at indberette en fejl, som en ejer af mærke B), og at (4) ikke udgør
en
> betydende del - og samtidig har kendskab til, cirka hvor mange af givne
> modeller, der kører rundt på vejene - er det muligt at sammenligne
> forholdsvis direkte, dvs. få en fornemmelse af, hvordan 2 modeller
indbyrdes
> klarer sig fsv. angår fejl. Ligeledes kan man få en fornemmelse af,
hvordan
> (mærke-)værkstederne behandler kunderne, idet mange indberettede historier
> også omhandler værkstedernes (typisk "begrænsede") kundeservcice.
>
> Sluttelig kan man sammenligne materialet med f.eks. brugtbilstests fra
FDM.
> Disse er stadig ikke (kan ikke være) 100% objektive, idet en del af disse
> undersøgelser er baseret på medlemmernes egne indberetninger (men hér er
> trods alt negative såvel som positive!) - så (2) og (3) (og tildels (4))
vil
> også hér spille en rolle. Dog vil en sådan test efter min mening kunne
give
> et rigtigt godt fingerpeg om en given models "dyder og lyder".
>
Jeg er bestemt ikke uenig med dig og har det på samme måde nå folk ensidigt
ser priser på reserve eller sliddele, og på den baggrund dømmer en bil som
værende dyr eller billig på det område. Eller som nå Ekstra Bladet udråber
et mærke til at være det mest fejlfri eller det modsatte, uden at fortælle
at det er blandt en begrænset udsnit af de mest solgte modeller som her
http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=300514
> Man kan derfor konstatere (men det vidste vi vel i forvejen!?), at der
> simpelthen ikke eksisterer en 100% uvildig, objektiv undersøgelse af de
> forskellige bilmærkers kvalitet (eller mangel på samme). Skulle man
forsøge
> at skaffe sig et sådant materiale med tilstrækkelig statistisk
signifikans,
> ville man skulle kontakte f.eks. 1000 ejere af hvert bilmærke (eller måske
> endda hver årgang af et mærke?), og gennemgå et detaljeret spørgeskema (a
la
> Gallup, der ringer rundt og spørger til f.eks. folks forbrug af ugeblade,
> nydelsesmidler osv.).
>
> Nå, det blev en lang smøre - og det er da slet ikke sikkert, nogen gider
> læse den endsige kommentere på den
- men nu har jeg da givet udtryk
for
> min holdning til materialet på den navnkundige
www.mandagsbil.dk! I øvrigt
> véd jeg også, at jeg næppe slipper af med det prædikat, jeg har fået som
> "hader af udvalgte mærker" - men fred være med det! Jeg synes blot
> (stadig!), at visse mærker har blameret sig kraftigt i flere situationer -
> og det vil jeg have lov til at synes (nej, jeg "hader" ikke hverken det
ene
> eller det andet mærke - men hvis jeg bliver spurgt om min mening, vil jeg
> have lov til at fraråde folk visse mærker
).
>
> Fortsat god weekend!
>
> [1] Det er jo faktisk derfor, hjemmesiden eksisterer - den startede med at
> hedde
www.[bilmærke]sucks.dk, fordi grundlæggeren af hjemmesiden havde
købt
> en [bilmærke], og var blevet behandlet uhyggeligt dårligt af indtil flere
> [bilmærke]-værksteder (og [bilmærke]-importøren!), da problemerne begyndte
> at melde sig. Så oprettede han hjemmesiden og satte resolut streamere med
>
www.[bilmærke]sucks.dk på sin bil, så andre ude i verden blev opmærksomme
på
> hjemmesiden - og dét fik så sat skub i tingene. Ja, jeg ved godt, der
står
> en anden forklaring på hjemmesiden - jeg tror, det er fordi [bilmærke] på
> den ene eller anden måde har fået overtalt manden til at fjerne referencen
> til [bilmærke] på hjemmesiden, eller fordi "hadedomæner" ikke længere er
> lovlige?
www.[bilmærke]sucks findes i øvrigt ikke længere, så vidt jeg kan
> se (selvom den giver hits på Google).
>
> PS! Jeg har absolut og aldeles ingen "aktier" eller anden personlig
> interesse i eller affiliering med
www.mandagsbil.dk (hvis nogen skulle
være
> i tvivl!)
>
> --
> Venlig hilsen
>
> Bo Velschow
> 3540 Lynge
> Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
> Danmark
>
>
Det bedste jeg hidtil er stødt på er oplysninger fra forsikringsselskaber,
de fortæller ganske enkelt den virkelighed de oplever. De dækker den samme
type skader på de biler de fortæller om, og det er ikke op til den enkelte
ejer at samle data. Nå de melder resultater ud er det baseret på mange af
samme model, og offentliggjort som x af 100 eller 1000 så det ikke er
afhængigt af om der er solgt mange eller rigtig mange af pågældende model.
Resultaterne fra synshallerne er også okay, man skal bare være bevidst om
hvilket område de dækker nå man læser tallene.
Med venlig hilsen Kim