> Hvordan kan man afgøre om der er en eller anden form for kortslutning
> eller lignende i en startermotor?
> Problemet er at nogle startermotorer trækker adskillige hundrede ampere i
> startøjeblikket. Det betyder at modstanden i vindingerne på ankeret i
> motoren er helt nede i (f.eks. ved 300 amp) 12/300 = 0.04 ohm.
> Det kan mit multimeter ikke måle. 0.2 ohm er det mindste jeg har set de
> måle, selv med kortsluttede krokodillenæb.
>
> Sagen er at jeg har en startermotor, der laver en ordentlig gnist hvis man
> slutter den til batteriet - men den kører ikke. Kullene skulle være gode
> nok.
>
> X-post: dk.fritid.bil, dk.teknik.bil
> --
> '00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
> '87 Citroën CX 25 GTi Turbo2
>
http://www.citronik.dk/ - Forum for Citroën-interesserede
Virker startrelæet? Dvs. går skydes startmotorakslen frem mod svinghjulet
var startforsøg?
Når det skydes frem skaber det elektrisk kontakt til motoren. Hvis denne
kontaktflade er korroderet skal det skilles og renses. Kan du måle spænding
direkte på startmotoren, altså efter startrelæet?
Du skriver i beregningen du har 12 volt ved startforsøg, du har nok nærmere
7 volt når man trækker 300 A.
Niels