"mullerman" <billetter2003@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:4355fac5$0$8815$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Hvad gør i mht. vinterklargøring af jeres biler?
>
> Min bil er en C4 fra februar i år.
> Jeg er lidt i tvivl om, om det kan svare sig med vinterdæk...
>
Jeg tror nok, sangen i år lyder: "Hvis ikke du er indstillet på at lade
bilen stå (*), når der er sne og is på vejene, bør/skal du køre på
vinterdæk - ellers er sommerdæk med rigeligt mønster (3-4 mm afhængig af
bredde) OK".
http://www.sds.dk/sider/vinterd%C3%A6kdata.html
Det er også rigtigt, at vinterdæk giver længere bremselængde på stort set
alt andet underlag end is og sne.
Personligt ville jeg dog ikke undlade vinterdækkene på hverken min eller
konens bil!
(*) Dvs. også lade den stå og "overnatte" på arbejde, såfremt det var fint
føre om morgenen, men er begyndt at sne i løbet af dagen..
> Hvad med undervognsbehandling?
>
Kommer an på, hvor længe du ønsker at beholde bilen. Nu er de nyere
Citroen'er vist rimeligt godt rustbeskyttet fra fabrikken (f.eks. langt
bedre end min Mondeo!), men jeg ville ikke spare de par tusinde (dvs. jeg
ville få den undervognsbehandlet nu).
Klip fra FDM's hjemmeside:
"Det bedste tidspunkt for rustbeskyttelse
Alt afhængig af hvor disponeret den enkelte bilmodel er for rust, anbefales
det at sætte ind med supplerende rustbeskyttelse inden for bilens første 2-3
år. Hvis man har planer om, at den nye bil skal beholdes i mange år,
anbefales det at rustbeskytte bilen, inden den tages i brug."
> Andre ting der skal forberedes til den danske vinter?
>
Alt det sædvanlige: Silikone på listerne, frostsikker sprinklervæske osv
osv.
Klippet fra FDM's hjemmeside ("Gør bilen vinterklar"):
"Dæk og vinduesviskere
Har man vinterdæk til bilen, er det nu, de skal på. Hvis man ikke har
vinterdæk, er det nu, at man bør overveje at anskaffe vinterdæk (læs mere om
vinterdæk). Når først det bliver rigtig vinter, bliver de bedste vinterdæk
hurtigt udsolgt.
Vinduesviskerne skal specielt om vinteren virke godt og effektivt. Vejsnavs
og salt og eventuelt sne stiller store krav vinduesviskerne. En lavt
hængende efterårssol i kombination med en forrude, som vinduesviskerne ikke
kan holde rene, er nærmest lig med blindkørsel.
Rustbeskyttelse
Rust er bilens værste fjende. Det er vigtigt, at karosseriet er rent og
velholdt, så vinterens salt ikke angriber bilen mere end højst nødvendigt.
En grundig undervognsvask, især i hjulkasser og langs dørpaneler fjerner
aflejringer af snavs, som holder på fugt og salt. Undervognsspuling i
vaskemaskinen er her ikke tilstrækkeligt. Man må selv i gang med en
vandslange og en stiv børste.
Er bilen 3-4 år skal man være særlig opmærksom på rustfaren. Rusten kommer
indefra og nedenfra, og ofte er der ingenting at se, før skaden er sket.
Særligt det danske klima i vinterhalvåret med temperaturer på +/- 3c danner
meget kondensvand i bilens hulrum samt i bilens mere end 60 m.
pladesamlinger. Herved fremmes rustdannelsen og til sidst gennemtærres
pladerne med dyre reparationer til følge. Det anbefales at bestille tid på
rustbeskyttelsescentret i god tid, idet der ofte er ventetid om efteråret.
Læs mere om rustbeskyttelse.
Kølervæske
Det er selvfølgelig vigtigt, at kølervæsken er frostsikret. Væsken bør være
beskyttet til mellem 25 minus grader og 35 minus grader.
Lakforsegling
Bilen kommer bedst gennem vinteren, hvis den er godt beskyttet af lak. Hvis
man starte med en grundig rengøring af lakken, kan man nemmere gennemgå
bilen for lakskader. Evt. ridser, stenslagsskader og mindre rustskader
udbedres med en lakstift. Den fås i bilens originale farve hos
bilforhandleren. Efterfølgende skal lakken voksbehandles eller lakforsegles.
Lakken skyr nu fugt og snavs bedre, og er betydelig nemmere at holde ren ved
almindelig bilvask. Kniber det med tiden, eller kan man ikke overkomme det,
er der mange firmaer som tilbyder professionel lakkonservering.
Olieskift
En vinterklargøring bør altid omfatte et olieskift, og det er ikke for
tidligt at gøre det nu, så motoren er klar til de første kolde morgener. En
tyk og træg motorolie er svær for motoren at trække rundt ved start i
frostvejr. Benyt en god fuldsyntetisk letløbsolie og skift oliefilteret
samtidigt. Udskiftning af oliefiltret er en beskeden udgift, og et rent
oliefilter er en forudsætning for et korrekt olietryk i motoren Husk at
aflevere spildolie og oliefilter på den kommunale genbrugsplads.
Har du særlig interesse i fremstilling af smøreolie, så læs mere her (pdf)
Batteri
Kontroller kapaciteten på batteriet. De fleste biler kører rundt med et
batteri, der kun er 50-70% opladet, og kapaciteten falder generelt i takt
med et koldere vejr (op til 50% ved hård nattefrost). Samtidig kræver
vinterhalvåret et ekstra stort strømforbrug til lys, elruder,
ventilationsanlæg, sædevarme og vinduesviskere. Batteriet bør derfor lades
fuldt op med en hjemmelader - og gerne flere gange i løbet af vinteren.
Dette sikrer motorstart en kold morgen og forlænger batteriets levetid.
Tjek også at kabelforbindelserne til batteriet er rene. Rengør evt. med
sæbevand og smør polerne ind i syrefri fedt. Kontroller om generatorens
drivrem er tilstrækkelig stram og uden begyndende revner.
Motorvarmer
Med en motorvarmer får man ikke bare bedre komfort i bilen på de kolde
vintermorgener. Varmeren mindsker også slitagen i motoren og nedsætter
forureningen. Du kan også læse mere om de to typer motorvarmere og de mange
fordele ved en motorvarmer. "
--
Venlig hilsen
Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark