Folmer Rasmussen wrote:
> Så vidt jeg har forstået er det hensigten i Tyskland, at det skal
> løses på samme måde som i Østrig og Schweiz, nemlig med vignet.
> Det er en ringere løsning end i Frankrig, hvor man betaler for det
> konkrete stykke vej man ønsker at anvende.
> Til gengæld slipper man for omkostningen med at etablere alle disse
> betalingssteder.
>
De kan da bare gøre som med lastbilerne, og lade brugerne selv betale
det system der skal til for at automatisere opkrævningen.
(Har i øvrigt tænkt over hvor mange oplysninger tyskerne registrerer om
lastbilerne i den tid de ikke kører i Tyskland. Har overvejet at forsyne
modtageren med en metalhætte som man så kører med når man er i andre
lande. Bliver man så overraskende meget kontrolleret ved man vel at de
opsamler oplysningerne og bruger dem til noget. Er det noget I har
snakker om i "Verdensfirmaet"?)
> I Frankrig er det ikke et must, at man holder i kø, når der er
> vejarbejde.
> Det er det heller ikke i Tyskland.
> Der hvor man vælger at f
> lade trafikken køre i to spor, hvor nummer to er reduceret til 2
> meter, er der sjældent de store problemer, men som i DK er det straks
> værre hvis der senere i forløbet forsvinder vognbaner.
> Så skal der flettes, og så får egoismen frit spillerum. Det giver kø.
>
Er der noget jeg har misforstået, eller mener du virkelig at tyskerne er
bedre til at afvikle deres køer end danskerne?
> Det er iøvrigt min erfaring at den største køskaber er den forpu..de
> skiften fra den ene vognbane til den anden, fordi man tror at man kan
> vinde et sekund eller to. Disse manøvrer ses oftest udført af de
> største biler i rækkerne, og af mænd i ledende stillinger. Det sidste
> er min egen vurdering, men jeg har et rimeligt godt menneskekendskab.
>
>
Den største køskabende faktor (når køen *er* opstået) er at trafikken i
de to spor ikke kommer lige hurtig frem til det sted hvor indsnævringen
er. Kunne man afholde trafikken i venstresporet fra at buse på for at
komme foran ville mange køproblemer være væk.
En løsning, som jeg har tumlet med længe, kunne være at der gjalt et
totalt overhalingsforbud hvis hastigheden, p.g.a. kø kom under 60 km/t.
(På motorvej. Anden hastighed ved anden generel hastighedsgrænse.)
Det ville give ro til indfletningen helt fremme. I stedet for som det er
nu hvor venstresporet gør alt hvad de kan for at komme foran, og dermed
tvinger højresporet til at stoppe helt op hele tiden.
--
MVH Finn
Trafikalt gemmested:
http://62.66.134.70/dfbil/
Med plads til lidt af hvert.