Jeg hentede selv bilen. Jeg hoppede på nattoget og hoppede af i Dortmund,
hvor bilen havde levet sit liv indtil da. Jeg fulgte den procedure som
jeg -uden dog at kende den dengang - netop har læst her
http://bilimport.tkrath.dk/.
En god side!
Det er helt problemfrit - men sørg for at tyskerne hjælper dig med de tyske
plader aht sprog og tid.. Jeg har hentet bil tre gange nu over de sidste 7
år og det er helt problemfrit.
Jeg har gennemført en lidt anden procedure end i ovenstående link mht
depositum til det danske told og skat idet jeg har ordnet det hele på en og
samme dag. D.v.s. på med klisterpladerne og så til toldsyn og syn. Så ind i
bilen igen og drøne ned til told og skat for at få pris på anslået afgift..
Derefter ned efter bankcheck i pengeinstitut. Tilbage til told og skat og
betale. Så går turen til motorkontoret (forsikring er klaret af i forvejen),
hvor der købes plader, som så skrues på. Vupti og puha, alt klaret på en
dag.
Sidste gang var det ved at gå galt fordi jeg kørte bilen til Jylland og
lavede bilen klar på en vens værksted. Da jeg så stod med checken hos Told
og skat i Horsens ville de ikke tage den fordi man ifølge reglerne skal
indbetale penge i ens eget tolddistrikt. Slesk tale klarede dog problemet og
jeg fik lov at komme af med pengene!!! Men husk problemstillingen så du ikke
får samme bøvl af den grund.
Husk også, at du først skal montere sideblinklys - at lave huller til
sideblinklys i jomfruelige skærme gør ondt i en sart sjæl som min.
Ud af de tre biler jeg har hentet selv, har to været halvgamle og en ret
ny - deraf misforståelsen omkring udstyrs indflydelse på afgift. Kan en af
jer iøvrigt ikke finde den lov- eller bekendtgørelsespassus, der fortæller
at udstyr ikke har vægt afgiftstmæssigt ved biler, der er ældre end 8 år?
Ved toldsynet bruges der nemlig en del tid på at nedfælde på papir, hvad der
er af fine sager - fartpilot, klimaanlæg, eldrevne ruder etc -også i de
ældre biler jeg har haft igennem.
Rettelig burde der vel bare være en firkant til afkrydsning - hvor der
anføres at køretøjet er mere end 8 år, så det unødvendige skrivearbejde
undgås? Men gerne en henvisning til denne regel.
Jeg skal nemlig muligivis igennem møllen igen. Min gamle kammerat og
amatørbilspotter i Bochum, mener nemlig at der er gode chancer for, at nogle
bekendte til ham vil afhænde en Mercedes, som er af den slags jeg synes man
skal gå efter. D.v.s. få kilometer, fuld servicebog og garageopbevaret og
yderst velholdt.
Min svoger vil gerne have sådan en, forstås.
Som nævnt tidligere bliver den måske ikke billigere end du kan få en til
herhjemme, der er identisk i årgang og modeltype. Men i længden bliver den
billigere tror jeg fordi den gode stand, det lave kilometertal m.v. betyder,
at du slipper for mekanisk bøvl og samtidigt er rust ikke eksiterende på de
biler han finder.
Det er ialt fald min ringe erfaring, men den består altså også kun af tre
biler - den sidste hentet i 2004.
God tur, når du kommer så vidt.
mvh
Ib