|
| Mondeo dieselmotor Fra : Flemming Hansen |
Dato : 10-10-05 15:28 |
|
Hej
Er der nogen der kender til dieselmotorerne i de nyere Mondeoer.
Der er så vidt jeg kan se en model med 2,0 115 hk, en 2,0 med 130 hk. og en
2,2 med ?hk
Jeg læste en test i Bilmagasinet
http://www.bilmagasinet.dk/biltest/default.asp?id=416
, hvor de kørte en 115 hk mondeo. Den havde meget motorstøj og man burde
derfor vente på den næste motor, som Ford skulle udvikle med Peugeot.
Spørgsmålet er derfor - er 130 hk'eren den nye - altså en helt anden motor
end 115 hk'eren?
Hvis ikke er der så ikke kommet en ny motor endnu?
Nogen der har erfaringer med støjniveauet i en nyere (2001 - 2005) diesel
mondeo?
På forhånd tak.
Flemming
| |
Non-Desperado (10-10-2005)
| Kommentar Fra : Non-Desperado |
Dato : 10-10-05 15:56 |
|
"Flemming Hansen" <FJERNDETTEflemming.r.hansen@holstebro.dk>
skrev:
>Hej
>
>Er der nogen der kender til dieselmotorerne i de nyere Mondeoer.
>
>Der er så vidt jeg kan se en model med 2,0 115 hk, en 2,0 med 130 hk. og en
>2,2 med ?hk
>Jeg læste en test i Bilmagasinet
> http://www.bilmagasinet.dk/biltest/default.asp?id=416
>, hvor de kørte en 115 hk mondeo. Den havde meget motorstøj og man burde
>derfor vente på den næste motor, som Ford skulle udvikle med Peugeot.
>
>Spørgsmålet er derfor - er 130 hk'eren den nye - altså en helt anden motor
>end 115 hk'eren?
Det burde det være. Ford bruger vist VW's PD-motorer i de større
udgaver (og PSA's HDi-motorer i de mindre) og netop 2,0 TD(C)i
med 130 hk findes jo også i de nye VW....
2,2 ved jeg ikke om VW har stået for, men PSA har jo netop (også)
en 2,2 HDi i deres 407 og 607, så måske er det den.
--
Non-Desperado
Hyundai Getz 1,3 GL
Yamaha Aerox 0,05 RR
| |
Jan W Nielsen (10-10-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 10-10-05 16:56 |
|
> Det burde det være. Ford bruger vist VW's PD-motorer i de større
> udgaver (og PSA's HDi-motorer i de mindre) og netop 2,0 TD(C)i
> med 130 hk findes jo også i de nye VW....
Nej, det gør de sgu ikke..
Den ene er en commonrail - den anden en pumpedysemotor.
Den nye 2.0 TDCi er i øvrigt en fin maskine.
/Jan W Nielsen
| |
Lars L. Hansen (10-10-2005)
| Kommentar Fra : Lars L. Hansen |
Dato : 10-10-05 17:09 |
|
Jan W Nielsen wrote:
>>Det burde det være. Ford bruger vist VW's PD-motorer i de større
>>udgaver (og PSA's HDi-motorer i de mindre) og netop 2,0 TD(C)i
>>med 130 hk findes jo også i de nye VW....
>
>
> Nej, det gør de sgu ikke..
Hvad gør det ikke?
--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2
http://www.citronik.dk/ - Forum for Citroën-interesserede
| |
Claus (10-10-2005)
| Kommentar Fra : Claus |
Dato : 10-10-05 20:12 |
|
"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:434a920d$0$49013$14726298@news.sunsite.dk...
|
| Hvad gør det ikke?
|
Lige netop TDCi motorerne i Mondeo er Fords egne.
Vh. Claus
| |
claus b. p. (10-10-2005)
| Kommentar Fra : claus b. p. |
Dato : 10-10-05 23:27 |
|
"Claus" <4xc@SLETmidtfyn.net> wrote in message
news:bce06$434abd02$3e3d863b$7230@news.arrownet.dk...
>
> "Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:434a920d$0$49013$14726298@news.sunsite.dk...
> |
> | Hvad gør det ikke?
> |
>
> Lige netop TDCi motorerne i Mondeo er Fords egne.
>
Det er fx. Ford Galaxy der benytter VW's TDI motorer, men det er i 90 og
115hk 1,9 udgave. (Bilen er jo også udviklet sammen med VW.)
/Claus
| |
Lars L. Hansen (11-10-2005)
| Kommentar Fra : Lars L. Hansen |
Dato : 11-10-05 12:15 |
|
claus b. p. wrote:
> Det er fx. Ford Galaxy der benytter VW's TDI motorer, men det er i 90 og
> 115hk 1,9 udgave. (Bilen er jo også udviklet sammen med VW.)
Der er også en 130 hk og en 150 hk. Jeg har kørt en 150'er, den var
rimeligt spas :)
Sjovt nok har både 115, 130 og 150 samme drejningsmoment
(310Nm@1900rpm). Er det nærliggende at antage at de så alle er udstyret
med samme turbo/intercooler/whatever, og effekten bare er reguleret i
motorstyringen?
--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2
http://www.citronik.dk/ - Forum for Citroën-interesserede
| |
Thomas Rasmussen (11-10-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Rasmussen |
Dato : 11-10-05 13:28 |
|
"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in news:434b9ed2$0$49013
$14726298@news.sunsite.dk:
> claus b. p. wrote:
>
>> Det er fx. Ford Galaxy der benytter VW's TDI motorer, men det er i 90 og
>> 115hk 1,9 udgave. (Bilen er jo også udviklet sammen med VW.)
>
> Der er også en 130 hk og en 150 hk. Jeg har kørt en 150'er, den var
> rimeligt spas :)
> Sjovt nok har både 115, 130 og 150 samme drejningsmoment
> (310Nm@1900rpm). Er det nærliggende at antage at de så alle er udstyret
> med samme turbo/intercooler/whatever, og effekten bare er reguleret i
> motorstyringen?
>
Hvis jeg ikke husker meget galt, så plejer en turbo først at tage fat ved
omkring 2000rpm, hvilket vel er grunden til at de 3 motorer har samme
drejningsmoment, hvis man ser på hk-rpm grafen tør jeg næsten vædde med at
man kan se forskel på de 3 motorer når de rammer omkring 2-2500rpms
Forskellen på dem kan så ligge i turbo/IC samt eventuelt ladetrykket
leveret af turboen (og måske lidt motorstyring)
Thomas
| |
Lars L. Hansen (11-10-2005)
| Kommentar Fra : Lars L. Hansen |
Dato : 11-10-05 13:47 |
|
Thomas Rasmussen wrote:
> Hvis jeg ikke husker meget galt, så plejer en turbo først at tage fat ved
> omkring 2000rpm, hvilket vel er grunden til at de 3 motorer har samme
> drejningsmoment, hvis man ser på hk-rpm grafen tør jeg næsten vædde med at
> man kan se forskel på de 3 motorer når de rammer omkring 2-2500rpms
Jamen det er da turboens skyld at de motorer overhovedet har noget
moment under 2000 rpm.
--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2
http://www.citronik.dk/ - Forum for Citroën-interesserede
| |
Jan W Nielsen (11-10-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 11-10-05 17:14 |
|
> Hvis jeg ikke husker meget galt, så plejer en turbo først at tage fat ved
> omkring 2000rpm, hvilket vel er grunden til at de 3 motorer har samme
> drejningsmoment, hvis man ser på hk-rpm grafen tør jeg næsten vædde med at
> man kan se forskel på de 3 motorer når de rammer omkring 2-2500rpms
Undskyld - men ved du overhovedet noget om de tre motorer..?
De har alle turbo, og tager i avrigt alle fat klart før 2.000 o/min - det
maksimale moment er til stede ved senest 1900 o/min.
De har ikke samme turbo. 150 hk-versionen har selvsagt den største - og den
har mere tøven end de to andre.
/Jan W Nielsen
| |
Erik M. Jensen (10-10-2005)
| Kommentar Fra : Erik M. Jensen |
Dato : 10-10-05 17:23 |
|
"Flemming Hansen" <FJERNDETTEflemming.r.hansen@holstebro.dk> wrote in
message news:434a7a92$0$49008$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Er der nogen der kender til dieselmotorerne i de nyere Mondeoer.
>
> Der er så vidt jeg kan se en model med 2,0 115 hk, en 2,0 med 130 hk. og
> en
> 2,2 med ?hk
> Jeg læste en test i Bilmagasinet
> http://www.bilmagasinet.dk/biltest/default.asp?id=416
> , hvor de kørte en 115 hk mondeo. Den havde meget motorstøj og man burde
> derfor vente på den næste motor, som Ford skulle udvikle med Peugeot.
>
> Spørgsmålet er derfor - er 130 hk'eren den nye - altså en helt anden motor
> end 115 hk'eren?
svjv. er de motorer der ligger i focus/c-max udviklet af psa, jeg mener også
mazda bruger dem. Det er 1,6 med 110 hk, og 2.0, 135 hk.
Ganske uvidenskabeligt oplevet går 5 dr. focus 1.6 godt 20 km/l, mens 2.0
c-max går 16 (ved samme kørsel).
mvh Erik
>
> Hvis ikke er der så ikke kommet en ny motor endnu?
>
> Nogen der har erfaringer med støjniveauet i en nyere (2001 - 2005) diesel
> mondeo?
>
> På forhånd tak.
>
> Flemming
>
>
| |
Bagdad Bob (10-10-2005)
| Kommentar Fra : Bagdad Bob |
Dato : 10-10-05 18:08 |
|
"Flemming Hansen" <FJERNDETTEflemming.r.hansen@holstebro.dk> skrev i en
meddelelse news:434a7a92$0$49008$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Er der nogen der kender til dieselmotorerne i de nyere Mondeoer.
>
> Der er så vidt jeg kan se en model med 2,0 115 hk, en 2,0 med 130 hk. og
> en
> 2,2 med ?hk
> Jeg læste en test i Bilmagasinet
> http://www.bilmagasinet.dk/biltest/default.asp?id=416
> , hvor de kørte en 115 hk mondeo. Den havde meget motorstøj og man burde
> derfor vente på den næste motor, som Ford skulle udvikle med Peugeot.
>
> Spørgsmålet er derfor - er 130 hk'eren den nye - altså en helt anden motor
> end 115 hk'eren?
>
> Hvis ikke er der så ikke kommet en ny motor endnu?
>
> Nogen der har erfaringer med støjniveauet i en nyere (2001 - 2005) diesel
> mondeo?
>
> På forhånd tak.
>
> Flemming
>
Både 115 og 130 heste versionen af 2,0 TDCI er ganske støjsvage. Kun den
gamle 115 hestes TD var en værre skrammelkasse. Mondeo'en har lidt vindstøj
omkring venstre forrude ellers er de fint støjsvage og meget harmoniske. Gå
efter en TDCI hog hold dig fra TD.
/Abildgaard
| |
|
|