|
| "Eftertænding" Fra : - STAN - |
Dato : 28-09-05 17:16 |
|
Min Opel Kadett fra 1990 "eftertænder" en 3 - 4 gange efter Jeg har drejet
nøglen og fjernet den......
Jeg kører på alm. oktan 92 blyfri.......
Er der nogen som har en god idé til hvad Jeg kan gøre ved dette problem ????
Mvh.: Stefan
| |
Jan W Nielsen (28-09-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 28-09-05 17:31 |
|
> Min Opel Kadett fra 1990 "eftertænder" en 3 - 4 gange efter Jeg har
> drejet
> nøglen og fjernet den......
> Er der nogen som har en god idé til hvad Jeg kan gøre ved dette problem
> ????
Det er koks i motoren.
Du skal køre 2-3 tanke i træk med Shell V-Power eller tilsvarende. Eller
også skal du købe noget "injektion cleaner" og hælde dét i tanken.
Du kan evt også køre en lang aftentur på motorvejen, hvor du giver den en
spand kul.
/Jan W Nielsen
| |
Lars Hansen (28-09-2005)
| Kommentar Fra : Lars Hansen |
Dato : 28-09-05 17:43 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse
news:433ac3f6$0$9303$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> > Min Opel Kadett fra 1990 "eftertænder" en 3 - 4 gange efter Jeg har
> > drejet
> > nøglen og fjernet den......
> > Er der nogen som har en god idé til hvad Jeg kan gøre ved dette problem
> > ????
>
> Det er koks i motoren.
>
> Du skal køre 2-3 tanke i træk med Shell V-Power eller tilsvarende. Eller
> også skal du købe noget "injektion cleaner" og hælde dét i tanken.
>
> Du kan evt også køre en lang aftentur på motorvejen, hvor du giver den en
> spand kul.
>
> /Jan W Nielsen
>
>
Enig! Da både min gamle 1.3´er og min gamle 1.6´er indimellem lavede det
trick med at eftertænde kender jeg kun fejlen alt for godt.
Jeg er nemlig typen der aldrig bruger håndbremsen men bare lader bilen stå i
gear. Det gav ind imellem lidt fremad kørsel når jeg slap koblingen og bilen
så eftertændte. Heldigvis skete der aldrig noget.
Mit råd er som følger (Meget lignende Jan W Nielsen´s):
2-3 tanke 95 oktan og så ud at fyre den af....... (Husk lige ikke at blive
klippet...).
God fornøjelse.
Lars Hansen
| |
Ukendt (28-09-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-09-05 18:12 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse
news:433ac3f6$0$9303$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Du skal køre 2-3 tanke i træk med Shell V-Power eller tilsvarende. Eller
> også skal du købe noget "injektion cleaner" og hælde dét i tanken.
Hvis først problemet er der, skal der mig bekendt mere
til. Væsentlig mere. Og jo ældre bil, jo sværere er
det helt sikkert at opnå langvarig resultat.
> Du kan evt også køre en lang aftentur på motorvejen, hvor du giver den en
> spand kul.
Hvilket ikke fjerner problemet.
| |
- STAN - (28-09-2005)
| Kommentar Fra : - STAN - |
Dato : 28-09-05 18:54 |
|
Det er ikke bare noget med at skifte til nogle bedre / nyere tændkabler ???
Eller lige justere tændingen lidt ??
| |
Lars Hansen (28-09-2005)
| Kommentar Fra : Lars Hansen |
Dato : 28-09-05 19:00 |
|
"- STAN -" <stefantoendering@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:433ad8c1$0$38638$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Det er ikke bare noget med at skifte til nogle bedre / nyere tændkabler
???
>
> Eller lige justere tændingen lidt ??
>
>
En tændingsjustering er altid godt på en gammel Kadett.... Tro mig jeg har
trillet mange kilometer i sådanne gamel svingere...
Lars Hansen
| |
- STAN - (28-09-2005)
| Kommentar Fra : - STAN - |
Dato : 28-09-05 19:08 |
|
Er det noget man selv kan gøre......?????
Er det ikke bare noget med lige at løsne tændings-"dimsen"......den der med
platinerne, og så lige dreje den lidt ???
| |
Lars Hansen (28-09-2005)
| Kommentar Fra : Lars Hansen |
Dato : 28-09-05 19:20 |
|
"- STAN -" <stefantoendering@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:433adc26$0$38717$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Er det noget man selv kan gøre......?????
>
>
> Er det ikke bare noget med lige at løsne tændings-"dimsen"......den der
med
> platinerne, og så lige dreje den lidt ???
>
>
Det kommer vel an på hvem "man" er......
Jeg har for eksempel altid serviceret mine Kadett´er selv. Der er jo næsten
ikke noget der ikke kan repareres med en 13´er nøgle og en knækket
køkkensaks på sådan en Kadett.
Mine forsøg til den efterhostende Kadett i rækkefølge er:
1: 95 oktan og en rigtig god lang tur med højre fod i bund ofte.
2: Rens strømfordeler og tændkabelernes ender grundigt.
3: Juster tændingen.
Nr. 1 har 7-9-13 altid hjulpet på mine Kadett´er når de eftertændte.
MVH
Lars Hansen
| |
Jørgen M. Rasmussen (28-09-2005)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 28-09-05 19:02 |
|
"- STAN -" <stefantoendering@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Det er ikke bare noget med at skifte til nogle bedre / nyere tændkabler
> ???
>
Nej, den eftertænder fordi noget er blevet så varmt at det kan fortsætte med
at antænde fuelen.
> Eller lige justere tændingen lidt ??
>
Måske, for høj tænding eller for hurtig tomgang kan faktisk gøre det..
| |
Jan W Nielsen (28-09-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 28-09-05 19:14 |
|
> Det er ikke bare noget med at skifte til nogle bedre / nyere tændkabler
> ???
> Eller lige justere tændingen lidt ??
Hvis det ikke er koks - men det er det nok, så kan det være følgende:
1. Benzinen - du skal helst køre på oktan 95.
2. Tændingen. Du må kontrollere selve tændingstidspunktet, men også
vakuumforstilleren og svingklodserne i strømfordeleren skal være OK.
3. Karburatoren. Denne skal være justeret korrekt, stopventilen skal ikke
være i stykker - eller kan dén ellers kan forårsage eftertænding
Hvis det ér koks, kan du også bede en person om at side i kabinen og give
bilen gas med konstant høje omdrejninger. Ikke ødelægge motoren - men giv
ret meget gas.
Så skruer du luftfilteret af, og så tømmer du ganske stille og roligt en
flaske danskvand ned i luftindsugningen. På den måde sprænger du alle
koksaflejringer væk inden i motoren.
Det lyder helt vildt, men det virker, og det skader ikke motoren. Dette kan
du få bekræftet mange steder.
(Husk nu at holde godt på med gassen. når du hælder vand ned - ellers går
motoren i stå.)
/Jan W Nielsen
| |
Jan W Nielsen (28-09-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 28-09-05 19:08 |
|
> Hvilket ikke fjerner problemet.
Jo, det gør det nu..
Jeg GARANTERER, at den koks, der sidder i systemet er væk, hvis du kører en
tur til Hanover og tilbage igen med 150 km/t og injektionscleaner i tanken.
/Jan W Nielsen
| |
Ukendt (28-09-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-09-05 19:14 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:433adbf1$0$190$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Hvilket ikke fjerner problemet.
>
> Jo, det gør det nu..
>
> Jeg GARANTERER, at den koks, der sidder i systemet er væk, hvis du kører
> en tur til Hanover og tilbage igen med 150 km/t og injektionscleaner i
> tanken.
Kan en kaskett egentlig køre så hurtigt?
--
Tom
| |
- STAN - (28-09-2005)
| Kommentar Fra : - STAN - |
Dato : 28-09-05 19:27 |
|
Har haft bilen oppe på 173 km/t..........
Helt uforsvarligt............skete også kun denne ene gang
| |
Jan W Nielsen (28-09-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 28-09-05 21:32 |
|
>> Jeg GARANTERER, at den koks, der sidder i systemet er væk, hvis du kører
>> en tur til Hanover og tilbage igen med 150 km/t og injektionscleaner i
>> tanken.
> Kan en kaskett egentlig køre så hurtigt?
Uha. ja, da..
/Jan W Nielsen
| |
Ukendt (28-09-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-09-05 21:52 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:433afda1$0$166$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>> Jeg GARANTERER, at den koks, der sidder i systemet er væk, hvis du kører
>>> en tur til Hanover og tilbage igen med 150 km/t og injektionscleaner i
>>> tanken.
>
>> Kan en kaskett egentlig køre så hurtigt?
>
> Uha. ja, da..
hehe, det kunne fruens 1.3 fra 86' ikke
--
Tom
| |
Peter Juul (29-09-2005)
| Kommentar Fra : Peter Juul |
Dato : 29-09-05 17:11 |
|
"Tom" skrev
>>> Kan en kaskett egentlig køre så hurtigt?
>>
>> Uha. ja, da..
>
> hehe, det kunne fruens 1.3 fra 86' ikke
>
Min gamle Kadett 1.3S Club '87 løb sandelig til 185 på uret..... I
realiteten vel en 170-75 stykker..
VenHils
Peter
| |
Ukendt (28-09-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-09-05 18:14 |
|
"- STAN -" <stefantoendering@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:433ac1c0$0
> Er der nogen som har en god idé til hvad Jeg kan gøre ved dette problem
> ????
Få motoren chekket og håb på, den ikke
er meget slidt eller komplet ude af justering.
Hvis du finder en løsning på problemet,
hører jeg gerne fra dig. Løsningen skal
helst være længerevarende.
| |
- STAN - (28-09-2005)
| Kommentar Fra : - STAN - |
Dato : 28-09-05 19:22 |
|
"Injektion-cleaner"...............
Det vil Jeg prøve...........troede bare at det kun var til biler med
indsprøjtnings-motorer....
| |
Jensen (28-09-2005)
| Kommentar Fra : Jensen |
Dato : 28-09-05 20:03 |
|
Hej
Min Ford Escort havde samme problem. Her var fejlen en defekt magnetventil i
karburatoren. Prøv at se efter om du ikke har en tilsvarende ventil i din
bil. Løft hætten af og på og hør om den skifter (Klik).
Formålet med ventilen er at lukke for benzinen i samme øjeblik som du fjerne
tændingen.
Motorrens:
I øvrigt brugte jeg ½ flaske danskvand som jeg hældte ned i kaburatorn med
motorn i gang (uden luftfilter). Dette fjerne også koks i motoren. Billigere
end div fartbøder.
/Jensen
"- STAN -" <stefantoendering@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:433adf3a$0$38654$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Injektion-cleaner"...............
>
> Det vil Jeg prøve...........troede bare at det kun var til biler med
> indsprøjtnings-motorer....
>
>
| |
Preben Riis Sørensen (28-09-2005)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 28-09-05 20:33 |
|
"Jensen" <abc@abc.dk> skrev
I stedet for at brænde en masse benzin af til fare for dig selv og andre,
kan du få dig en 'ny bil' ved at undersøge/skifte vacuumslangen hen til
vacuumdåsen, eller skifte denne hvis den er utæt (det er den sikkert).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Ukendt (29-09-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 29-09-05 17:15 |
|
"- STAN -" <stefantoendering@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:433adf3a$0$38654$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Injektion-cleaner"...............
>
> Det vil Jeg prøve...
Hvordan med effektiviteten af sådan et middel sammenlignet
med den voldsomme danskvandskur ???
Hvad med Redex i forhold til 'injektorrens' ?
| |
|
|