overdækken til båd?
Fra : Per

Dato : 27-09-05 22:22

Hej NG!

ER det muligt at få et overdækken til en mindre motorbåd, der skal stå i en
have vinteren over?

Jeg tænker på noget vandtæt stof eller lign. hvor båden kan "ånde" igennem.
Stof a´la et telt. Kan man få så store stykker stof nogen steder?

Eller er det fint at bruge overtræksplastic - det er jo ret billigt. De har
noget hos Harald Nyborg har jeg set.

Det skal ikke være noget extremt dyrt noget.

--
Med venlig hilsen Per!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-09-05 09:03

Per <mesked@hotmail.com> skrev:
> [...]
>billigt. De har
>noget hos Harald Nyborg har jeg set.
>
>Det skal ikke være noget extremt dyrt noget.

Hej Per,

Du giver selv alle ordene i din mail.
Harald Nyborg, telt, vandtætstof.
Prøv at se på de partytelte som findes i forskellige størrelser,
om der er en størrelse som passer til dit behov og plads.
De er utroligt billige og såfremt de sikres med tilstrækkeligt
tunge fundamentsklodser, der bindes til rørkonstruktionen, har du
både et billigt og godt vinterhi for båden. Det giver det dig
tillige muligheder for at du i mange perioder med lidt solvarme,
får mulighed for at lave forårsklargøringsarbejdet.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-09-05 19:07

Holder sådan et "partytelt" en hel stormende vinter ?? Jeg synes ikke man
kan bruge dem til mere end 2 fester, så er de færdige.

Anyway, det er billigt og der kan ikke ske andet end det skal skiftes
halvvejs igennem vinteren

Der er iøvrigt et firma der syr bådtelte/dækkener af ukrudtsdug (firbertex).
Det kan man vel også selv gøre. Det er meget nemt at arbejde med og kan jo
ånde.

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet 24H6U)" <harding@24H6Ularsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11278947750.760998423983441@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-05 19:30

> [...]
> tillige muligheder for at du i mange perioder med lidt solvarme,
> får mulighed for at lave forårsklargøringsarbejdet.

Der er dog et par overvejelser:
Vi skulle holde familiefest og købte hele 2 af de store billige fra HN.
1) Materialet er meget "sprødt" så det støjer når det blæser.
2) Det er ekstremt tynde og spinkle rør, så den mindste skævhed får dem
til at hoppe ud af samleleddene og/eller bukke sammen.
3)Stropperne som skal holde barduner/pløkker sidder i stofflapperne og
en vinters sliden i dugen tør jeg slet ikke tænke på. I gammeldags telte
sidder bardunerne direkte på stangspidserne hvilket giver et godt solidt
greb, - men altså ikke i HN'erne.
4) Alle barduner og pløkke skal udskiftes med noget mere solidt.
5) Sidestykkerne er mere eller mindre løsagtigt sat fast, - med
"badeforhængsclips" af billigste slags foroven og kun få
befæstigelsespunkter på siden, - ingen i bunden.
6) Vandtæt, - tjae: Almindelig bygeregn udløste en regntåge inde i
teltene á lá det vi kender fra grøntafdelingen i større supermarkeder.

Summasummarum: Jeg ville ikke anvende disse telte til vinteropbevaring,
- kvaliteten er for ringe !!
Men ingen kritik af HN, - "you get what you pay for" !

Søren Hedemand

PS Familiefesten nåede et underholdningsmæssigt højdepunkt, da hele
molevitten lettede under et mellemkraftigt sommervindspust. 60 mennesker
fik noget at huske den dag for i mange år fremover.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-09-05 08:29

snabela <"soren(snabela)helefamilien.dk"> skrev:

> [...]
>underholdningsmæssigt højdepunkt, da hele
>molevitten lettede under et
>mellemkraftigt sommervindspust. 60 mennesker

Hej Søren,

Læg mærke til at jeg skrev:

såfremt

At anvende pløkker og de medleverede barduner er helt
utilstrækkeligt, som du også har opdaget.
Det vil det være meget formålstjenligt at tape alle rørsamlinger.
En perfekt måde at holde et sådant meget billigt telt sammen en
vinter over at er lægge et gammelt fiskenet over hele taget og
noget ned ad siderne og så hæfte det til fundamentsklodser hele
vejen rundt med den type elastikker som stilladsarbejderne
benytter. Teltet indvendigt skal holdes nede på samme måde.
Så fremt man er kludesejler eller har lidt byggeteknisk indsigt så
ved man at vinden kan suge et tag op med meget stor styrke. Mange
forhold for vindens angreb spiller selvfølgelig ind, især hvor
beskyttet opstillingsstedet er. Sug er størst på flade tage, her
regner man med helt op til 400 kg sug pr. kvadratmeter
dimmensioneringsmæssigt og faldende med stigende tagvinkel.
Endelig skal tryk og sug på de lodrette flader også indregnes ved
en stabilitetsberegning.
Vi har igennem flere år haft motorbåde stående på vinterpladserne
med et sådant telt over og de har holdt forbløffende godt.
Det er en meget billig konstruktion og gør sig ikke ud af mere.
Jeg opfattede ikke Per´s spørgsmål som en overdækning af blivende
karakter som skulle holde i mange år.

Med venlig hilsen

Harding

Fra : Gunnar Holm.

Dato : 28-09-05 20:09

Hej Per.

Nu skriver du jo ikke noget om, om det er en glasfiber eller træbåd du har,
men til min glasfiberbåd, der står på trailer gjorde jeg det, at jeg købte
en af de grønne letvægtspresenninger, ca. 1 mtr. længere end båden. Jeg
lavede en lægte der støttede i næsen og i agterenden af båden, samt et
støtteben ned på damdækslet, lægten rundede jeg kanterne pænt på. Derefter
trak jeg presenningen hen over hele herligheden og mærkede derefter
lønningen op på presenningen med en tuschpen, herefter klippede jeg ca. 100
mm fra tuschstregen og ombukkede to gange og syede kanten med symaskine. I
yderkanten syede jeg en flettet tøjsnor ind på den måde at snoren kom til,
at ligge i en kanal og jeg kunne så ligesom stramme kanten ned under
fenderlisten på båden. Før jeg startede med at sy syede jeg otte lange laske
og huggede en messingring ind forneden i hver. Jeg syede laskene med dobbelt
lag og i stykket forneden syede jeg et stykke gammelt cowboybuksestof ind
for at forstærke der hvor messingringene skal sidde. Disse laske blev syet
med ind i kanten af presenningen fra start, 4 stk. på hver side. Sæt ca. 1
mtr. flettet tøjsnor i hver ring, med et pælestik. Ned gennem midten på
langs af presenningen, syede jeg et ekstra lag af presenning ind, ca., 25
cm, som slidlag for lægten i midten.

Dette virker formidabelt og jeg har altid en ren og tør båd at tage ud og
fiske i.

Jeg vil gerne sende et par billeder af arrangementet, hvis nogen skulle være
interesseret i det.

Mvh.
Gunnar.

Fra : mlt

Dato : 08-10-05 18:59

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
> [...]
har
> noget hos Harald Nyborg har jeg set.
>
> Det skal ikke være noget extremt dyrt noget.

Hej Per.

Jeg har brugt HN´s "dyre" armerede presenning på min båd, og fastgjort den
med reb med vanddunke til at tage de periodiske hårde træk der kommer i
presenningen ved blæsevejr. Vanddunkene har jeg så bundet løst sammen med
reb under bunden af båden, så hvis det utænkelige skulle ske at dunkene ikke
kan holde presenningen ned, så kommer rebene ind og holder det hele nede i
nødstilfælde.
Dels så revner presenningen ikke, og den flyver heller ikke væk, selv ved
hård blæst.

Jeg har så brugt mit fortøjningsreb indenunder presenningen til at lave
rygningen til presenningen fra agterenden op til mit vindspejl og igen ned
og for til stævnen. Så har man et saddeltag som på et alm.hus, hvor sne og
vand ikke kan lægge sig i store mængder. Så er man også dejligt fri for
lægter og mærkelige spærkonstruktioner som skal opbevares i garagen i
sejlperioden.

En nem og billig metode!

Med venlig hilsen

Michael