Strøm
Fra : Steen Elm

Dato : 25-09-05 19:17

Her kommer lige en begynder forespørgsel. Jeg har været på sundet det meste
af weekenden og ligemeget hvordan jeg rettede den båd tog strømmen mig mod
nord.
Her til eftermiddag skulle jeg sejle min nevø fra Helsingnborg til
Helsingør. Jeg havde vinden i sydvest og krydsede mod Helsingør med vinden i
styrbord. Det så da også ud til at funke, men jeg endte altså nærmere
Ålsgårde end Helsingør og måtte starte motoren for at nå Helsingør. Den
lille tur tog over 3 timer.
Nogle gode triks til at bekæmpe strømmen eller er det bare motor ? Er en
langkølet mere følsom over for strøm ? Jeg synes ikke jeg havde de store
problemer med bådene i sejlerskolen.

Steen

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 25-09-05 20:16

Strømmen kan man ikke gøre noget ved.....
Hvilken båd sejler du i? Kan det ikke være afdrift pga. vinden? hvis
det er en motorsejler eller du har skødet for hårdt ind, så er der
betydelig afdrift ved en halvvind...

Vh Christian

Fra : Steen Elm

Dato : 25-09-05 21:05

Det er en Magnifik Midget (7m/2.12m langkølet sejlbåd). Man skal vel have
storsejlet helt ind hvis man krydser helt tæt på vindøjet eller ? Skulle jeg
måske have slækket lidt ? Min windex er knækket så det gør det lidt sværere
at sætte sejl præcist.

Steen

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 25-09-05 21:42

Hej Steen

Det er stadig svært at sige..... jeg kender ikke båden og hvordan den
skal sejles.... men windex skal du ikke sejle efter på bidevind. Der
skal du bruge ticklers.... (små uldtråde på sejlet).
Windexet er godt til hurtigt at få en ide om hvor vinden kommer fra...
og så skal den bruges på lens, hvis da ikke nakkehårene er trænet nok

Vh Christian

Fra : Lasse

Dato : 25-09-05 23:01

Hej!
Det er der ikke noget entydigt svar på. Men mange gør den fejl, at "pine"
båden for meget. Altså sejle for meget op mod vinden, for at mindske
afstanden så meget som muligt til målet. Men ved at gå for meget op mod
vinden, mister man en del af farten. Og endnu værre, så skal der ikke meget
mere end et lille vindhul eller et lille midlertidigt vindretningsskift til,
før båden ligger "næsten" stille. Endvidere bliver vinklen bølgerne så
spids, at man hurtigt kommer til at "banke" i bølgerne. Ud over at være
ubehageligt, så tar de også en del fart.

Og desto langsommere man sejler fremad, desto mere afdrift oplever man -
Altså desto mere skubber strømmen båden i den gale retning.

Generelt skal man aldrig have sejlet hevet helt ind, heller ikke på kryds.
Og så skal man - især når der er strøm - sørge for at holde båden i fart.
Dvs. hellere sejle en tand for meget med vinden, end for meget mod vinden.
Det er mere behageligt og - hvis ikke hurtigere - så i hvert fald mere
behageligt...

Men strøm betyder rigtigt meget! Så måske er det bare sådan det er, og det
må du jo acceptere Og glæde dig over at sejlturen så bliver lidt
længere!
Måske ved du alt dette i forvejen, men det skader jo ikke at skrive det...

Go vind
Lasse

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-05 23:07

"Steen Elm" <post@steenelm.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> motor ? Er en
> langkølet mere følsom over for strøm ? Jeg synes ikke jeg

Hej Steen,

Som sejler med hjemmehavn i Helsingør, er din beskrivelse
langt fra et ukendt fænomen ...

Lige netop i farvandet ud for Kronborg - imellem Helsingør
og Helsingborg løber der ofte en ganske kraftig strøm ...
2 - 4 knob i nordlig retning er ikke et særsyn. Og ikke
langt fra Kronborg er der 20 - 30 meters dybde, så der "er
knald på vandstrømmene i det snævre farvand".

Prøv fra tid til anden at tjekke siden:

http://www.helsingoerhavn.dk/htmlDK/vejrstation.htm#

som viser forholdene - vind, strøm, temp. m.v. - ud for
statshavnen - som forresten ikke er statshavn mere efter at
kommunen har overtaget den ... men altså færgehavnen ...

Her til aften viser den f.eks. en nordlig strøm i
vandoverfladen på 1,7 knob.

Uden at kende din båd, kan det sagtems medføre en afdrift på
45 grader (eller mere ift. styret kurs), når du er på kryds
og har strømmen tværs ... og har du så halet lidt vel
rigeligt ind i skøderne vil strømmen påvirke din beholdne
kurs i meget stort omfang ...

Man kan ofte stå inde på molerne og pejle både, der er "på
vej sydpå" - tror de ... Men pejlingerne viser, at de
pågældende blivere sat nordud af strømmen ...

Så det gælder om at komme forbi det dybeste sted i en fart,
når der er kraftig strøm, som går på tværs eller imod den
kurs man ønsker at sejle ... og det viser sig iøvrigt ofte,
at der inde under den sjællandske kyst nord for havnen kan
løbe en sydgående strøm, som man kan "ride" på, selvom
hovedstrømmen går nordud med et par knobs fart ...

I kraftig vestenvind over flere dage, kan man derimod se, at
strømmen vender og løber mod syd ... hvilket kan give
Harding & Co på Amager højvande og i grelle tilfælde
overesvømmelser ...

I øvrigt er jeg ikke helt sikker på, at jeg har forstået din
beskrivelse ... Du skriver, at vinden kom fra SW og at du
krydsede med vinden ind fra styrbord ... Så må din kurs have
været sydlig? Mit råd i den situation ville være at holde en
vestlig kurs hele vejen over til Sjællandssiden og først
krydse sydpå, når du var kommet mere i strømlæ ... måske
endda med lidt sydgående strøm helt inde under land ... Evt.
starte med at sejle sydpå fra Sverigessiden ... men motoren
kan jo altid være en god hjælp - specielt i situationer med
ringe vind og kraftig strøm ...

Du kan ofte få et indtryk af strømmens styrke ved at pejle
mod land, kigge på nogle af sømærkerne pg se, "hvor hurtigt
de sejler" eller se på Scandlines færgerne ... det ser ofte
ud til, at de er helt ude af kurs ... men det er der altså
en ganske god grund til ...

For mange år siden var der ved afslutningen af Sjælland
Rundt (med Sjælland om bagbord) stærk nordgående strøm og
meget svag vind fra WNW. Mange sejlere opdagede ikke, at
strømmen var "stærkere end vinden", og for sent skar de op
for at komme over målstregen ud for Nordhavnen med det
resultat, at de passerede havnen uden for mållinien og blev
ført nordpå med båden liggende på "tværs af sejlretningen" -
og de kom i mål flere timer efter os andre, der kendte
fænomenet ...

Et andet år var strømmen sydgående og med svag nordvestlig
vind kunne man ikke holde mållinien op, så man blev sat ud i
Sundet og taget af strømmen sydpå ... sådan lå mange både i
timevis og prøvede at komme over den sidste hurdlle ...
mange kastede anker mindre end 500 m fra mållinien og
ventede i flere timer på lidt vind ...

Også starterne kan blive ganske dramatiske, da strømmen ofte
kan snyde og presse mange både for tidligt over - eller
omvendt, at mange kommer meget sent over - startlinien ...

Så ... Midler til at bekæmpe strømmen, kender jeg ikke ...
Det er jo i princippet bådens fart igennem vandet, der afgør
med hvilken indflydelse strømmen påvirker den beholdne kurs
.... Så under forudsætning af, at en langkølet båd sejler
langsommere end en kortkølet (hvilket jo ingenlunde gælder
generelt, da også skrog, bådens længde, rig, sejlareal osv.
har betydning), kan du have ret, men strømmen er altså ens
for os alle og vi må bare lære at gebærde os bedst muligt og
udnytte muligheder for at sejle der, hvor strømmen er mindst
(hvis den er ugunstig - forstås) ved at sejle - f.eks. inde
under land eller, hvor der ikke er så dybt ... og så ikke
pine højde, hvor modstrømmen er stærkest, så båden ikke går
så hurtigt som muligt ...

Min svoger sejler i farvande med kraftigt tidevand og
oplever strømme på 5 - 10 knob ... Det stiller helt andre
krav til færdigheder og timing ... Så tag du strømmen i
Sundet som et spændende krydderi på de mange andre
sejleroplevelser du forhåbenlig har!

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Steen Elm

Dato : 26-09-05 05:27

Det var en masse guldkorn jeg lige fik der. Du har nok ret i at jeg tog fejl
med vinden. Det har været bagbord til at starte mod og styrbord da vi nåede
ind i kystzonen alt for nordligt. Jeg sad på et tidpunkmed fronten med
nordhavnen og syntes at nu gik det rigtigt stærkt, men GPS en viste 0-1
knop. Bummer!
Tak for rådene. Nu må jeg se om jeg kan få båden hjem idag. Det var desværre
næsten blevet mørkt inden jeg kunne have startet turen tilbage.

Steen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 25-09-05 23:09

Lang kølet er ikke mere følsom for strøm en d andre. Alle både "ligger
stille" ift strømmen og bærer allebåde lige meget nordpå.

I det farvand er det ikke usædvanligt at strømmen sætter dig 10-20 grader,
så du skal styre efter et punkt der ligger godt syd for kronborg. Hvis det
kræver et kryds, så er det bare sådan og det tager den tid det tager.

Strøm har ofte større effekt på sejladsen end mange andre forhold.

/Bjarke

Fra : Steen Elm

Dato : 26-09-05 05:31

Nå ok. Jeg kunne sagtens have forestillet mig at strømme havde lettere at få
tag i den lange flade. På et tidspunt i går formiddag røg jeg sidelens ind
over en bundgarnsbøje (?) og jeg kunne intet stille op selv om jeg var
overbevist om at jeg sejlede fremad.

Steen

Fra : Egon Stich

Dato : 26-09-05 11:06

"Steen Elm" <post@steenelm.com> skrev i en meddelelse

Hej Steen.
Ang. sejltrim:
Må jeg anbefale en lille bog.
"John Mast: Sejl og rigtrim."
Den giver en, synes jeg, rigtig god indføring i hvorledes mast og sejl
"sættes".
De større bådforretninger har den.

MVH
Egon

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 26-09-05 18:33

Helt sikkert....

Kan også anbefales her fra...

Vh Christian

Fra : Steen Elm

Dato : 27-09-05 05:11

Mange tak, den må jeg lige kigge på.

Steen

Fra : ThomasB

Dato : 26-09-05 10:08

> [...]
> Nogle gode triks til at bekæmpe strømmen eller er det bare motor ? Er en
> langkølet mere følsom over for strøm ? Jeg synes ikke jeg havde de store

Lige præcis Helsingør med sin strøm og 117 færger, gør det til (næsten)
enhver sejlers hadested.

Hvis du kommer nordfra skal du fra Hornbæk-Helsingør krydse HELT unde under
land langs kysten, altså små krydsben (der vil strømmen ofte med modsat -
idvand).
Der samme gør sig gældende fra Viken-Helsingborg, men her skal du være
opmærksom på at der ligger nogle rev imellem.

Når du så (endelig) kommer til Helsingør-Helsingborg, skal du starte din
motor og give den godt med gas, så du er forbi færgerne hurtigt.

Sejler du mellem Helsingør-Helsingborg og strømmen er nordgående, skal du
holde dig nord for færgerne, så du ikke driver ind i dem. Og omvendt med
sydgående strøm.
Helsingør er trafiksepereringszone, hvilket betyder at du kun må krydse
sejlrenden vinkelret. Kender en der ikke gjorde det, og så kom en
hurtiggående gummibåd med et girokort på 5.000,-

Om du sejler i en 100.000 tons båd, eller en lille potte er ligegyldigt, de
driver begge lige meget med strømmen.

Tag en skål med vand, læg en tændstik og en korkprop i, flyt skålen langsomt
1 meter.

Når du krydser er det utroligt vigtigt at du hele tiden holder båden på
vindkursen, så vinden står optimalt i sejlene.

Du trækker i storskødet, så bommen står ud for cockpitkarmen, og ikke
længere ind. Så haler du forskødet, så forsejlet er så lang inde som muligt.
Nu vil den foreste del af storsejlet blafre en lille smule, pga. læ fra
forsejlet, og det er i orden, men det må kun være 1/4 af storsejlet der
"lever". Hvis du haler storsejlet længere ind, så det ikke blafrer, vil
vinden løbe ud af sejlet og det er værre end at 1/4 "lever". Dette er
specielt vigtige da de fleste både gerne vil op i vinden i pustene, men når
du ikke klodshaler storsejlet, ligger trækket ikke så meget bagfra
(storsejlet er skødet agten for masten), men mere forfra (forsejlet trækker
stævnen fra vinden).
Nu vil båden være mere i balance og du skal ikke bruge roret så meget, det
er vigtigt, for jo mere du bruger roret jo mere vil du bremse båden. Men
prøv dig frem og find det trim der passer bedst tl båden:
1. Båden skal sejle lige = minimun rorbrug = mere fart.
2. Den skal helst ikke gå for meget i vinden ved pust = mere rorpind =
lavere fart.
3. Sejlene må ikke klodshales, da vinden falder ud = mindre fart.
4. HOLD kursen

Du skal have dit vindex fikset, for det er ret svært at bedømme, på under 10
graders nøjagtighed, hvor vinden kommer fra.

Fra : Steen Elm

Dato : 26-09-05 18:32

Ja, man skal ikke komme og sige at man ikke får råd her. Mange tak.

Så er det altså ikke et tilfælde at jeg syntes det var nemmere at sejle i
området melle Råå og Ven.

Lørdag var jeg netop en tur oppe af kysten og ved Kulla Gunnarstorp
besluttede jeg mig at vende om, men ligemeget hvad jeg gjorde og hvor langt
jeg syntes at jeg sejlede, var jeg stadig ud for det slot. Det er nok ikke
umuligt at jeg har været for langt ude, for at undgå Hittarps revet. Det må
jeg lige huske.

Jeg må lige prøve at følge dine anvisninger mht sejl. Det er ikke lige sådan
jeg lærte det, men jeg kan også godt mærke at båden er noget anderledes , så
du har nok ret.

Jeg kan godt mærke at jeg mangler Windex'en men sæsongen går på held, så det
bliver nok først når jeg tager masten ned for i år at den bliver lavet.

Steen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 26-09-05 22:35

ThomasB's udlægning er super god og pædagogisk (Steffen, sorry, hvis du har
højere standarder ??).

Hvis der er noget du ikke kan genkende kan det skyldes, at forskellige
rigtyper skal trimmes lidt forskelligt. Brøkdelsrigge kan tåle lidt mere
bagluft i storsejlet hvorimod masthead skal have storsejlet en anelse
længere ind.

Fra : Steffen Skov

Dato : 27-09-05 15:50

> ThomasB's udlægning er super god og pædagogisk (Steffen, sorry, hvis du
> har højere standarder ??).

Hej Bjarke
Jeg mindes da ikke at have kommenteret denne tråd? Eller hva´ ?
Hilsen
Steffen

--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb,
lige som søvn bringer drømme"!

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-09-05 19:29

Sorry, det var uforståeligt. Det var bare en undskyldning for at jeg som
læ-mand misbrugte ordet "pædagogisk". Et forsøg på at være morsom.

Således illustreret, at jeg ikke burde tage det ord i min mund (tastatur) !!

Bjarke

snip

Fra : Steffen Skov

Dato : 28-09-05 22:10

> [...]
> læ-mand misbrugte ordet "pædagogisk". Et forsøg på at være morsom.
>
> Således illustreret, at jeg ikke burde tage det ord i min mund (tastatur)

Det var sgu da meget pædagogisk - nu fik jeg da øvet mig lidt mere på mit
2-fingers tastaturbrug (kommer lige fra trin 1: et finger systemet).
Hilsen
Steffen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-09-05 13:14

> [...]

> Nogle gode triks til at bekæmpe strømmen eller er det bare motor ? Er en
> langkølet mere følsom over for strøm ? Jeg synes ikke jeg havde de store

Ja, der er et rigtigt godt trick..

Man anslår hvor krafttig strømmen er og hvilken sætning, den har, og så
korrigerer man sin styrrede kurs efter det.

Det har fungeret fint i flere hundrede år

Claus

Fra : sln

Dato : 27-09-05 09:59

"Steen Elm" skrev d. 25-09-05 19:17 dette indlæg :
> [...]
en
> langkølet mere følsom over for strøm ? Jeg synes ikke jeg havde de

Hvis du sejler fra helsingborg til helsingør er kursen ca 260
grader,bliver du så sat af vinden og strøm fra sydvest skal du
selvfølgelig holde en lavere kurs.feks.bliver du sat 6 grader af vind og
strøm skal du jo ikke styre kurs 260 men kurs254 og er det så for tæt
til vinden må du ta et kryds.hilsen sln.

http://www.kandu.dk/