|
| Dødt batteri igen..... Fra : Ninja |
Dato : 16-09-05 09:08 |
|
Hej!
Så skete det igen, sidst gik jeg udefra at det var batteriet der var
dårligt, men jeg tog fejl. Efter ca. 2 uger er det nu dødt igen. Jeg
tror ikke det bliver ladet. Jeg løb bilen igang og håbede så at jeg
kunne lade batteriet, men efter ca. 40 min kørsel var batteriet stadigvæk
helt dødt, jeg kunne ikke engang tænde lysene. Generatoren virker, for
jeg kan fint kør når den er løbet igang og fjernet stel til batteriet og
laderelæet burde også virke da lyset slukker når bilen er startet. Jeg
har målt på generatoren ved 2000 omdr og fjernlys, den viser ca. 12,6V.
Mit spørgsmål er så, hvad er der galt?
På forhånd mange tak!
| |
John N. H. (16-09-2005)
| Kommentar Fra : John N. H. |
Dato : 16-09-05 09:43 |
|
> Hej!
> Så skete det igen, sidst gik jeg udefra at det var batteriet der var
> dårligt, men jeg tog fejl. Efter ca. 2 uger er det nu dødt igen. Jeg
> tror ikke det bliver ladet. Jeg løb bilen igang og håbede så at jeg
> kunne lade batteriet, men efter ca. 40 min kørsel var batteriet
> stadigvæk
> helt dødt, jeg kunne ikke engang tænde lysene. Generatoren virker,
> for
> jeg kan fint kør når den er løbet igang og fjernet stel til batteriet
> og
> laderelæet burde også virke da lyset slukker når bilen er startet.
> Jeg
> har målt på generatoren ved 2000 omdr og fjernlys, den viser ca.
> 12,6V.
> Mit spørgsmål er så, hvad er der galt?
>
> På forhånd mange tak!
Der er da ikke meget fut i den generator, 12,6 V = nul ladning.
Pas på med at fjerne polsko fra batteriet, når motoren er i gang.
Mvh
| |
Lars Bonnesen (16-09-2005)
| Kommentar Fra : Lars Bonnesen |
Dato : 16-09-05 09:53 |
|
"John N. H." <jnha1@mailFJERN.dk> skrev i en meddelelse
news:432a857a$0$677$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Der er da ikke meget fut i den generator, 12,6 V = nul ladning.
> Pas på med at fjerne polsko fra batteriet, når motoren er i gang.
Mener at den gerne skulle være oppe på 14 V for at lade batteriet.
Vh, Lars.
| |
Ninja (16-09-2005)
| Kommentar Fra : Ninja |
Dato : 16-09-05 10:07 |
|
"Lars Bonnesen" <none@invalid> wrote in news:432a87ff$0$164
$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:
>
> "John N. H." <jnha1@mailFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> news:432a857a$0$677$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>> Der er da ikke meget fut i den generator, 12,6 V = nul ladning.
>> Pas på med at fjerne polsko fra batteriet, når motoren er i gang.
>
> Mener at den gerne skulle være oppe på 14 V for at lade batteriet.
>
> Vh, Lars.
>
>
14V? det lyder er meget, kan du huske hvor du har det tal fra? Jeg talte
med Hoyer autodele og de kunne fortælle mig at min bil skal bruge 70 am
generator da min motor er en 1,8 CL ABS 90 HK.
| |
Lars Bonnesen (16-09-2005)
| Kommentar Fra : Lars Bonnesen |
Dato : 16-09-05 10:15 |
|
"Ninja" <email@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:432a8b16$0$201$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> 14V? det lyder er meget, kan du huske hvor du har det tal fra? Jeg talte
> med Hoyer autodele og de kunne fortælle mig at min bil skal bruge 70 am
> generator da min motor er en 1,8 CL ABS 90 HK.
Jeg har det i hovedet fra da jeg selv engang havde bøvl med netop samme
problem.
Vh, Lars.
| |
Dennis [9440] (16-09-2005)
| Kommentar Fra : Dennis [9440] |
Dato : 16-09-05 10:11 |
|
14 volt er meget normalt, tror sidst jeg målte min lå den og generede på
14,6....
Dennis
"Ninja" <email@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:432a8b16$0$201$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "Lars Bonnesen" <none@invalid> wrote in news:432a87ff$0$164
> $edfadb0f@dread16.news.tele.dk:
>
>>
>> "John N. H." <jnha1@mailFJERN.dk> skrev i en meddelelse
>> news:432a857a$0$677$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>>> Der er da ikke meget fut i den generator, 12,6 V = nul ladning.
>>> Pas på med at fjerne polsko fra batteriet, når motoren er i gang.
>>
>> Mener at den gerne skulle være oppe på 14 V for at lade batteriet.
>>
>> Vh, Lars.
>>
>>
>
> 14V? det lyder er meget, kan du huske hvor du har det tal fra? Jeg talte
> med Hoyer autodele og de kunne fortælle mig at min bil skal bruge 70 am
> generator da min motor er en 1,8 CL ABS 90 HK.
| |
Thomas Rasmussen (16-09-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Rasmussen |
Dato : 16-09-05 12:40 |
|
Ninja <email@mail.dk> wrote in
news:432a8b16$0$201$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:
> 14V? det lyder er meget, kan du huske hvor du har det tal fra? Jeg
> talte med Hoyer autodele og de kunne fortælle mig at min bil skal
> bruge 70 am generator da min motor er en 1,8 CL ABS 90 HK.
Alt under 13.8V ladning er for lidt til at lade et 12V batteri
fornuftigt, ofte ligger de på omkring 14.2-14.4V før du kan lade et 12V
batteri helt op.
Så det er helt sikkert spændingen du skal tage et godt kig på. Hvis du
har mulighed for det, så prøv at mål spændingen direkte på generatoren,
hvis den er over 13.8 så har du et for stort spændingsfald mellem
generator og batteri. Hvis den også der kun er 12.6 så skal du enten
skifte generatoren eller skifte kullene.
Det hoyer siger er sikkert rigtig nok, det betyder at du kan trække
70Ampere fra generatoren ved 13,8-14,4V. Ud af disse 70A går noget af
strømmen til at holde al el kørende (lys, blæsere og lign) og resten går
til at lade batteriet hvis det er helt fladt. Det er sjældent at du med
normalt batteri og strømforbrug trækker 70A. Du kan givetvis sagtens
kører med mindre generator men så kan det være nødvendigt at lade på
batteriet hvis ikke du kører lange nok ture.
Da du skiftede batteri startede nok ud med at være fuldt opladet, da din
generator ikke kunne lade nok på batteriet, så har det nok stille og
roligt blevet afladet når du har startet bilen (hvor du virkelig trækker
noget strøm ud af batteriet). På et tidspunkt er der så ikke mere strøm
tilbage i batteriet og du oplever at det er dødt, men det kan sikkert
genoplives ved at smide en alm. lader på og lade den stå i en rum tid
(afhængig af hvor høj en strøm du kan lade med den). Men du skal stadig
have ordnet det så bilen løbende lader på batteriet, ellers får du
problemer til vinter (den tilgængelige strøm i et batteri falder drastisk
når temperaturen falder!).
Thomas
| |
Ninja (19-09-2005)
| Kommentar Fra : Ninja |
Dato : 19-09-05 12:04 |
|
Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid.too> wrote in
news:432aaef4$0$18649$14726298@news.sunsite.dk:
> Ninja <email@mail.dk> wrote in
> news:432a8b16$0$201$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:
>
>
>> 14V? det lyder er meget, kan du huske hvor du har det tal fra? Jeg
>> talte med Hoyer autodele og de kunne fortælle mig at min bil skal
>> bruge 70 am generator da min motor er en 1,8 CL ABS 90 HK.
>
> Alt under 13.8V ladning er for lidt til at lade et 12V batteri
> fornuftigt, ofte ligger de på omkring 14.2-14.4V før du kan lade et
> 12V batteri helt op.
>
> Så det er helt sikkert spændingen du skal tage et godt kig på. Hvis du
> har mulighed for det, så prøv at mål spændingen direkte på
> generatoren, hvis den er over 13.8 så har du et for stort
> spændingsfald mellem generator og batteri. Hvis den også der kun er
> 12.6 så skal du enten skifte generatoren eller skifte kullene.
>
> Det hoyer siger er sikkert rigtig nok, det betyder at du kan trække
> 70Ampere fra generatoren ved 13,8-14,4V. Ud af disse 70A går noget af
> strømmen til at holde al el kørende (lys, blæsere og lign) og resten
> går til at lade batteriet hvis det er helt fladt. Det er sjældent at
> du med normalt batteri og strømforbrug trækker 70A. Du kan givetvis
> sagtens kører med mindre generator men så kan det være nødvendigt at
> lade på batteriet hvis ikke du kører lange nok ture.
>
> Da du skiftede batteri startede nok ud med at være fuldt opladet, da
> din generator ikke kunne lade nok på batteriet, så har det nok stille
> og roligt blevet afladet når du har startet bilen (hvor du virkelig
> trækker noget strøm ud af batteriet). På et tidspunkt er der så ikke
> mere strøm tilbage i batteriet og du oplever at det er dødt, men det
> kan sikkert genoplives ved at smide en alm. lader på og lade den stå i
> en rum tid (afhængig af hvor høj en strøm du kan lade med den). Men du
> skal stadig have ordnet det så bilen løbende lader på batteriet,
> ellers får du problemer til vinter (den tilgængelige strøm i et
> batteri falder drastisk når temperaturen falder!).
>
> Thomas
Ja, jeg har nu skiftet generatoren og måler nu ca. 14,4V så i havde
allesammen ret. Jeg undre mig bare over hvorfor batterilampen ike lyste,
men den lyser åbenbart kun hvis den ikke måler strøm fra generatoren...
| |
Steen Andersen (19-09-2005)
| Kommentar Fra : Steen Andersen |
Dato : 19-09-05 18:48 |
|
> Ja, jeg har nu skiftet generatoren og måler nu ca. 14,4V så i havde
> allesammen ret. Jeg undre mig bare over hvorfor batterilampen ike lyste,
> men den lyser åbenbart kun hvis den ikke måler strøm fra generatoren...
Tja, jeg mindes der var en eller anden der nævnte det sidst du havde
problemer, men som blev sat til vægs )
Lampen lyser altså ikke _altid_ selvom generatoren er defekt......
-Steen
| |
Carsten Hjorth (19-09-2005)
| Kommentar Fra : Carsten Hjorth |
Dato : 19-09-05 20:14 |
|
"Steen Andersen" <duebjerg@removedettemail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:432ef8cb$0$10505$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> Ja, jeg har nu skiftet generatoren og måler nu ca. 14,4V så i havde
>> allesammen ret. Jeg undre mig bare over hvorfor batterilampen ike lyste,
>> men den lyser åbenbart kun hvis den ikke måler strøm fra generatoren...
>
> Tja, jeg mindes der var en eller anden der nævnte det sidst du havde
> problemer, men som blev sat til vægs )
>
> Lampen lyser altså ikke _altid_ selvom generatoren er defekt......
>
> -Steen
Vores renault 19 lavede præcis det samme, død generator uden ladelampen
lyste...
/Carsten
| |
Dennis [9440] (16-09-2005)
| Kommentar Fra : Dennis [9440] |
Dato : 16-09-05 09:55 |
|
12,6 v er vist lige nøjagtig nok til at holde systemet igang, men der er
intet til overs til batteriet....
- Mit forslag... byt den generator... -- Eller evt skift kul i den...
Dennis
"John N. H." <jnha1@mailFJERN.dk> skrev i en meddelelse
news:432a857a$0$677$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Hej!
>> Så skete det igen, sidst gik jeg udefra at det var batteriet der var
>> dårligt, men jeg tog fejl. Efter ca. 2 uger er det nu dødt igen. Jeg
>> tror ikke det bliver ladet. Jeg løb bilen igang og håbede så at jeg
>> kunne lade batteriet, men efter ca. 40 min kørsel var batteriet stadigvæk
>> helt dødt, jeg kunne ikke engang tænde lysene. Generatoren virker, for
>> jeg kan fint kør når den er løbet igang og fjernet stel til batteriet og
>> laderelæet burde også virke da lyset slukker når bilen er startet. Jeg
>> har målt på generatoren ved 2000 omdr og fjernlys, den viser ca. 12,6V.
>> Mit spørgsmål er så, hvad er der galt?
>>
>> På forhånd mange tak!
>
> Der er da ikke meget fut i den generator, 12,6 V = nul ladning.
> Pas på med at fjerne polsko fra batteriet, når motoren er i gang.
>
> Mvh
>
| |
Ninja (16-09-2005)
| Kommentar Fra : Ninja |
Dato : 16-09-05 10:05 |
|
"John N. H." <jnha1@mailFJERN.dk> wrote in news:432a857a$0$677
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:
>> Hej!
>> Så skete det igen, sidst gik jeg udefra at det var batteriet der var
>> dårligt, men jeg tog fejl. Efter ca. 2 uger er det nu dødt igen. Jeg
>> tror ikke det bliver ladet. Jeg løb bilen igang og håbede så at jeg
>> kunne lade batteriet, men efter ca. 40 min kørsel var batteriet
>> stadigvæk
>> helt dødt, jeg kunne ikke engang tænde lysene. Generatoren virker,
>> for
>> jeg kan fint kør når den er løbet igang og fjernet stel til batteriet
>> og
>> laderelæet burde også virke da lyset slukker når bilen er startet.
>> Jeg
>> har målt på generatoren ved 2000 omdr og fjernlys, den viser ca.
>> 12,6V.
>> Mit spørgsmål er så, hvad er der galt?
>>
>> På forhånd mange tak!
>
> Der er da ikke meget fut i den generator, 12,6 V = nul ladning.
> Pas på med at fjerne polsko fra batteriet, når motoren er i gang.
>
> Mvh
>
>
Jeg det var også det jeg tænkte, men jeg talte med en ophugger som har en
generator jeg klan bruge og han sagde at 12,6 lige er akkurat nok, så jeg
er blevet lidt i tvivl. Ved du hvor jeg kan få et mere præcist tal?
| |
Bjarne (16-09-2005)
| Kommentar Fra : Bjarne |
Dato : 16-09-05 10:20 |
|
In article <432a8acf$0$201$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
Ninja <email@mail.dk> writes:
> "John N. H." <jnha1@mailFJERN.dk> wrote in news:432a857a$0$677
> $edfadb0f@dread12.news.tele.dk:
>
>>> Hej!
>>> Så skete det igen, sidst gik jeg udefra at det var batteriet der var
>>> dårligt, men jeg tog fejl. Efter ca. 2 uger er det nu dødt igen. Jeg
>>> tror ikke det bliver ladet. Jeg løb bilen igang og håbede så at jeg
>>> kunne lade batteriet, men efter ca. 40 min kørsel var batteriet
>>> stadigvæk
>>> helt dødt, jeg kunne ikke engang tænde lysene. Generatoren virker,
>>> for
>>> jeg kan fint kør når den er løbet igang og fjernet stel til batteriet
>>> og
>>> laderelæet burde også virke da lyset slukker når bilen er startet.
>>> Jeg
>>> har målt på generatoren ved 2000 omdr og fjernlys, den viser ca.
>>> 12,6V.
>>> Mit spørgsmål er så, hvad er der galt?
>>>
>>> På forhånd mange tak!
>>
>> Der er da ikke meget fut i den generator, 12,6 V = nul ladning.
>> Pas på med at fjerne polsko fra batteriet, når motoren er i gang.
>>
>> Mvh
>>
>>
>
> Jeg det var også det jeg tænkte, men jeg talte med en ophugger som har en
> generator jeg klan bruge og han sagde at 12,6 lige er akkurat nok, så jeg
> er blevet lidt i tvivl. Ved du hvor jeg kan få et mere præcist tal?
På mercedes hvor der bruges Bosch generator, er spændingen 14,7V.
Jeg kan ikke i tråden se hvad det er for en bil, men eftersom du nok kører med samme
batteri (12V bilbatteri) som mercedes, skal du altså også op i det nabolag. 12,6 V er
ikke nok.
Inden du punger ud til en ny generator, så check lige om du kan skifte kul på den
eksisterende. Det vil spare dig for en del penge.
mvh,
Bjarne
| |
Gert (16-09-2005)
| Kommentar Fra : Gert |
Dato : 16-09-05 10:32 |
|
"Ninja" <email@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:432a7d6c$0$231$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej!
> Så skete det igen, sidst gik jeg udefra at det var batteriet der var
> dårligt, men jeg tog fejl. Efter ca. 2 uger er det nu dødt igen. Jeg
> tror ikke det bliver ladet. Jeg løb bilen igang og håbede så at jeg
> kunne lade batteriet, men efter ca. 40 min kørsel var batteriet stadigvæk
> helt dødt, jeg kunne ikke engang tænde lysene. Generatoren virker, for
> jeg kan fint kør når den er løbet igang og fjernet stel til batteriet og
> laderelæet burde også virke da lyset slukker når bilen er startet. Jeg
> har målt på generatoren ved 2000 omdr og fjernlys, den viser ca. 12,6V.
> Mit spørgsmål er så, hvad er der galt?
som mange andre også skriver, det er for lidt den lader!
men før du skifter kul generator eller andet, så kig lige til dine
kabelforbindelser til den.
har for nylig haft samme problem på min golf, og hjalp lige fedt at skifte
generator.
derefter opdagede jeg at kabelforbindelsen mellem generator starter og
batteri var temmelig rusten. efter jeg skiftede det
lader min fino igen
Mvh
Gert
| |
Uffe Ravn (16-09-2005)
| Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 16-09-05 11:16 |
|
"Ninja" <email@mail.dk> skrev
> Så skete det igen, sidst gik jeg udefra at det var batteriet der var
> dårligt, men jeg tog fejl. Efter ca. 2 uger er det nu dødt igen. Jeg
> tror ikke det bliver ladet. Jeg løb bilen igang og håbede så at jeg
> kunne lade batteriet, men efter ca. 40 min kørsel var batteriet stadigvæk
> helt dødt, jeg kunne ikke engang tænde lysene. Generatoren virker, for
> jeg kan fint kør når den er løbet igang og fjernet stel til batteriet og
> laderelæet burde også virke da lyset slukker når bilen er startet. Jeg
> har målt på generatoren ved 2000 omdr og fjernlys, den viser ca. 12,6V.
> Mit spørgsmål er så, hvad er der galt?
Tjeck ledninger og stelforbindelser for dårlige forbindelser.
Mvh. Uffe Ravn
| |
Tøsen (16-09-2005)
| Kommentar Fra : Tøsen |
Dato : 16-09-05 15:02 |
|
"Ninja" <email@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:432a7d6c$0$231$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej!
> Så skete det igen, sidst gik jeg udefra at det var batteriet der var
> dårligt, men jeg tog fejl. Efter ca. 2 uger er det nu dødt igen. Jeg
> tror ikke det bliver ladet. Jeg løb bilen igang og håbede så at jeg
> kunne lade batteriet, men efter ca. 40 min kørsel var batteriet stadigvæk
> helt dødt, jeg kunne ikke engang tænde lysene. Generatoren virker, for
> jeg kan fint kør når den er løbet igang og fjernet stel til batteriet og
> laderelæet burde også virke da lyset slukker når bilen er startet. Jeg
> har målt på generatoren ved 2000 omdr og fjernlys, den viser ca. 12,6V.
> Mit spørgsmål er så, hvad er der galt?
>
> På forhånd mange tak!
12.6 ikke nok skift kul i generatoren
Har lige været nede og måle sierraen med fuldt lys på og der ligger den
med 13.5-13.8V og inden jeg startede bilen sagde batt 12.8V
OZ3BTO
| |
Hardy Laursen (16-09-2005)
| Kommentar Fra : Hardy Laursen |
Dato : 16-09-05 20:34 |
|
Hej Du der !
Det lyder mere til at være dit laderelæ, så den evt. bliver ved med at
lade
på dit batteri, det vil så falde sammen med resultat af nul strøm tilbage.
(:-{>>
Mvh.
Hardy Laursen
Denne e-mail er blevet kontrolleret for computervirus.
"Ninja" <email@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:432a7d6c$0$231$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej!
> Så skete det igen, sidst gik jeg udefra at det var batteriet der var
> dårligt, men jeg tog fejl. Efter ca. 2 uger er det nu dødt igen. Jeg
> tror ikke det bliver ladet. Jeg løb bilen igang og håbede så at jeg
> kunne lade batteriet, men efter ca. 40 min kørsel var batteriet
stadigvæk
> helt dødt, jeg kunne ikke engang tænde lysene. Generatoren virker, for
> jeg kan fint kør når den er løbet igang og fjernet stel til batteriet og
> laderelæet burde også virke da lyset slukker når bilen er startet. Jeg
> har målt på generatoren ved 2000 omdr og fjernlys, den viser ca. 12,6V.
> Mit spørgsmål er så, hvad er der galt?
>
> På forhånd mange tak!
--
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 224 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk
| |
Per Henneberg Kriste~ (19-09-2005)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 19-09-05 22:27 |
|
"Hardy Laursen" <hardygj@e-box.dk> skrev i en meddelelse
news:432b1e3b$0$94398$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> --
> Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
> Den har indtil videre sparet mig for at få 224 spam-mails.
> Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
> Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk
Denne underskrift _er_ spam - ilde set reklame udsendt af spamfighter, som
ikke kan se forskel på emails og usenet mails :(
--
Per, Esbjerg
| |
Klaus D. Mikkelsen (20-09-2005)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 20-09-05 05:24 |
|
Per Henneberg Kristensen skriver:
>
> > --
> > Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
> > Den har indtil videre sparet mig for at få 224 spam-mails.
> > Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
> > Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk
>
> Denne underskrift _er_ spam - ilde set reklame udsendt af spamfighter, som
> ikke kan se forskel på emails og usenet mails :(
Der er ikkenoget der hedder usenet mails, det hedder newsindlæg og er
sendt via nttp protokollen og ikke mailprotokol. Spampal er udemærket
selv klar over at de lyver i deres signatur og dermed spammer (har haft
en mailveksling med dem). Gå ind på min private hjemmeside og find et
gratis alternativ der ikke spammer !!
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
|
|