"Erik Ejsing" <newssletdette@ejsings.dk> skrev i en meddelelse
news:432190ab$0$94362$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hejsa.
>
> Jeg har en Mondeo 2,5 V6 fra 1994, som er blevet sløv ved høje omdr.
> Den kører fint nok op til ca. 3500 omdr. men derefter er den ikke som den
> plejer. Den kan heller ikke tage fulde omdr. men "flader ud" ved ca. 6000
> omdr.
> Efter nogle søgninger på nettet er jeg kommet frem til at det kan være
> styringen af indsugningsventilerne der er problemet. I h.t. min
> reparationshåndbog skulle styringen sidde under dækslet der også dækker
> tændrørerne til de "forerste" cylindre. Men der sidder ikke nogen
> styringsbox, på min motor.
> Kan det være fordi det er en tidlig model og det på denne styres på en
anden
> måde ? De fleste billeder i rep. håndbogen er af model 97->
>
> Eller er der nogen der har andre bud på problemet ?
>
> Mvh.
> Erik Ejsing
>
>
Jeg har kikket nærmere på motoren efter jeg har fået brugbare svar her i
gruppen, og har konstateret følgende :
1. Spjældene der styrer de "sidste" 12 indsugningsventiler aktiveres så
snart bilen er sat til tænding. Er det som det skal være ?
2. Spjældenes position ændres herefter ikke ved omdr. over eller under 3500,
så det må være her problemt er.
3. Fra aktuatoren der aktiverer spjældene går der en vacuumslange ned og om
bag ved motoren. I passagersiden sidder der på slangen en "dims" med to
ledninger på. Efter denne "dims" er slangen ikke tilsluttet noget. "Dimsen"
kan ses her
http://www.ejsings.dk/mondeo/vacuum.jpg. Kan det være rigtigt ?
Bilen har lige været på værksted for at få skiftet komperssor til
klimaanlægget, og de har måske ikke fået den sat på igen eller ?
Mvh.
Erik Ejsing