/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15833
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
billisters 10 gyldne regler :)
Fra : Dennis


Dato : 01-09-05 20:34

10 gyldne regler for billister:

1: Ved overhaling af motorcykler, forsøg da at klare dette uden at
overskride midter-striberne.

2: Hvis en motorcykel har mere end 3 meters afstand til forankørende så pres
dig ind foran og brems gerne.

3: Ser du en overhalende mc på motorvejen, træk da ud foran.

4: Ved parkering på gaden, se dig tilbage, åben bildøren foran eventuelle
motorcykeler, de kan jo bare undvige.

5: Fortag U-vendinger når der er motorcykler på vejen.

6: Brems HÅRDT, uden forudgående varsel eller grund, hvis der befinder sig
en mc bag dig.

7: Hvis en motorcykel befinder sig i den yderste 3.-del af vejen, så er det
ikke for at få bedre udsyn. Derfor pres dig ind på siden af den.

8: Ved udkørsel til trafikkeret vej, hold tilbage for biler, ved først
kommende mc, træk da ud foran.

9: Ved kørsel i mørke, er det ikke nødvendigt at blænde ned, ved møde med
modkørende motorcykler.

10: Motorcykler bruger 4 cm. til standsning, fylder 8 cm. i trafikken og kan
undvige på et nano-sekund, som billist er det din pligt at minde
motorcyklisterne om disse ting, ved hvert møde..."



 
 
taina (01-09-2005)
Kommentar
Fra : taina


Dato : 01-09-05 20:41


"Dennis" <dl@cont.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:431755f8$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> 10 gyldne regler for billister:

klip

Jeg er slet ikke i tvivl om, at det ikke altid er sjovt at køre på
motorcykel, når man bliver "klemt". Derfor forsøger jeg, at holde eeeekstra
god afstand til dem. Som i dag, hvor jeg på motorvejen slipper en motorcykel
ud fra placeringen bag en lastbil og giver ham god afstand. Fuldstændig
unødvendigt, viser det sig straks efter, for denne motorcykel har åbenbart
_ikke_ behov for afstand. På en tosporet motorvej overhaler motorcyklisten
en bil, der er ved at overhale en anden bil. Det giver et styks bil og et
styks motorcykel i samme vognbane.

I øvrigt er mit indtryk, at midterstriben er skabt til motorcykler, der
saaaagtens kan være på stregen (imellem biler i begge vognbaner), og det er
uanset om der er kø eller ej.

Men jeg møder skam også ganske fornuftige motorcyklister på min vej... Møder
du fornuftige bilister?

mvh. tina




tb (01-09-2005)
Kommentar
Fra : tb


Dato : 01-09-05 20:52

> I øvrigt er mit indtryk, at midterstriben er skabt til motorcykler, der
> saaaagtens kan være på stregen (imellem biler i begge vognbaner), og det
> er
> uanset om der er kø eller ej.
>
> Men jeg møder skam også ganske fornuftige motorcyklister på min vej...
> Møder
> du fornuftige bilister?


Trods jeg er i begge lejre, så : God kommentar



Lars Hoffmann (01-09-2005)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 01-09-05 21:11

taina wrote:

> Det giver et styks bil og et
> styks motorcykel i samme vognbane.

Det er der vel egentligt ikke noget ulovligt ved?

Jesper Hedegaard (01-09-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 01-09-05 21:55


"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> skrev i en meddelelse
news:43175f83$0$18646$14726298@news.sunsite.dk...
> taina wrote:
>
>> Det giver et styks bil og et
>> styks motorcykel i samme vognbane.
>
> Det er der vel egentligt ikke noget ulovligt ved?

Jeg kan forstå på dit spørgsmål at det er en del år siden du tog kørekort -
din teori er i det mindste så rusten at jeg er rystet !
En motorcykel har ligeså stort krav på en fuld vejbanes bredde som en bil,
bus, lastvogn osv. !

Og så skal det da lige nævnes at en mc også let får en bøde for at passere
en bil (eller gerne flere når der er kø) i samme vejbane.

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder



Jacob (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 02-09-05 00:53


>>> Det giver et styks bil og et
>>> styks motorcykel i samme vognbane.
>>
>> Det er der vel egentligt ikke noget ulovligt ved?
>
> Jeg kan forstå på dit spørgsmål at det er en del år siden du tog
> kørekort - din teori er i det mindste så rusten at jeg er rystet !
> En motorcykel har ligeså stort krav på en fuld vejbanes bredde som en bil,
> bus, lastvogn osv. !

Jeg er rystet over din manglende evne til at læse. Forhåbentligt er der
mange biler i samme vognbane ellers skulle vejene være temmelig brede.



Dennis (01-09-2005)
Kommentar
Fra : Dennis


Dato : 01-09-05 21:23

> I øvrigt er mit indtryk, at midterstriben er skabt til motorcykler, der
> saaaagtens kan være på stregen (imellem biler i begge vognbaner), og det
> er
> uanset om der er kø eller ej.
>
> Men jeg møder skam også ganske fornuftige motorcyklister på min vej...
> Møder
> du fornuftige bilister?

Det skal siges at det er sakset fra dk.fritid.motorcykel
Ja jeg møder ind imellem bilister der trækker over i højre spor, hvis jeg
kører lidt hurtigere end dem. Samt bilister der giver plads til at man kan
overhale dem på landevej, dette kan også være yderst farligt
Men jeg møder f..... også mange bilister der mener at venstre spor på en to
sporet vej skal bruges selvom der ikke er nogle traffikanter i inderste
spor.

Jeg må give dig ret i at der er nogle motorcyklister der kører med hovedet
under armen. Jeg boede i Kbh sidste år og der oplevede jeg tit at mc'er lige
tog den op imellem bilerne, jeg har da også selv gjort det hvor der var kø
på motorvejen, der burde i bilister jo bare være glade efter som der er en
mindre i køen.......

Dennis



Lars Jensen (01-09-2005)
Kommentar
Fra : Lars Jensen


Dato : 01-09-05 21:26

Dennis wrote:

> tog den op imellem bilerne, jeg har da også selv gjort det hvor der var kø
> på motorvejen, der burde i bilister jo bare være glade efter som der er en
> mindre i køen.......

Morale er godt, dobbeltmorale dobbelt så godt!

> Dennis

Lars B

Dennis (01-09-2005)
Kommentar
Fra : Dennis


Dato : 01-09-05 21:50


>> tog den op imellem bilerne, jeg har da også selv gjort det hvor der var
>> kø
>> på motorvejen, der burde i bilister jo bare være glade efter som der er
>> en mindre i køen.......
>
> Morale er godt, dobbeltmorale dobbelt så godt!

Og så er der de bilister der absolut ikke vil lade nogle mc'er passere på
midterlinjen ved kø, sæt nu motorcyklisten kom foran dem........
Det er lidt ligesom de bilister der brokker sig over at man holder på
fortovet hvis der ikke er nogle mc parkeringsplads inden for de nærmeste
kilometer, men er det måske bedre at mc'en holder i en parkeringsbås ????
(så er der jo den mindre parkeringsplads til madkasserne)

Dennis



Lars Jensen (01-09-2005)
Kommentar
Fra : Lars Jensen


Dato : 01-09-05 22:19

Dennis wrote:
>>>tog den op imellem bilerne, jeg har da også selv gjort det hvor der var
>>>kø
>>>på motorvejen, der burde i bilister jo bare være glade efter som der er
>>>en mindre i køen.......
>>
>>Morale er godt, dobbeltmorale dobbelt så godt!
>
>
> Og så er der de bilister....

Jaja, det startede med at motorcyklisterne slog igen! :)

> Dennis

Lars B

Rasmus (01-09-2005)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 01-09-05 22:38


"Dennis" <dl@cont.auc.dk> wrote in message
news:431767de$0$183$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> >> tog den op imellem bilerne, jeg har da også selv gjort det hvor der var
> >> kø
> >> på motorvejen, der burde i bilister jo bare være glade efter som der er
> >> en mindre i køen.......
> >
> > Morale er godt, dobbeltmorale dobbelt så godt!
>
> Og så er der de bilister der absolut ikke vil lade nogle mc'er passere på
> midterlinjen ved kø, sæt nu motorcyklisten kom foran dem........
> Det er lidt ligesom de bilister der brokker sig over at man holder på
> fortovet hvis der ikke er nogle mc parkeringsplads inden for de nærmeste
> kilometer, men er det måske bedre at mc'en holder i en parkeringsbås ????
> (så er der jo den mindre parkeringsplads til madkasserne)

Fis over i dk.fritid.motorcykel hvis ikke du kan andet end at skabe dig....

Du har selv indrømmet at du gerne bryder loven og sætter dit eget og andres
liv på spil for at komme lidt hurtigere frem i trafikken, forvent ingen
forståelse fra mig

/Rasmus



Finn Guldmann (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 02-09-05 00:44

Dennis wrote:
> Jeg må give dig ret i at der er nogle motorcyklister der kører med hovedet
> under armen. Jeg boede i Kbh sidste år og der oplevede jeg tit at mc'er lige
> tog den op imellem bilerne, jeg har da også selv gjort det hvor der var kø
> på motorvejen, der burde i bilister jo bare være glade efter som der er en
> mindre i køen.......
>
Der er lige en lille detalje du glemmer der. At du tager den op mellem
sporene betyder jo ikke at du kan være ved siden af en bil i
indsnævringen. D.v.s. at der kommer du til at optage plads som en bil,
hvorved du rykker alle dem du har overhalet, ulovligt, længere ned i køen.

Den absolut bedste måde at klare en kø situation på, for alle parter, er
at holde sig i sit spor og ikke køre forbi den der er foran een selv i
det (de) andet spor. Så kører man frem til indsnævringen i to rækker der
følger hinanden, og man er sådan set allerede begyndt på øvelsen med at
få flettet sammen.

Desværre mener de fleste at de har ret til at sinke alle andre ved at
presse sig fremad.

--
MVH Finn
Nyt trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Dennis (03-09-2005)
Kommentar
Fra : Dennis


Dato : 03-09-05 01:37


>> Jeg må give dig ret i at der er nogle motorcyklister der kører med
>> hovedet
>> under armen. Jeg boede i Kbh sidste år og der oplevede jeg tit at mc'er
>> lige tog den op imellem bilerne, jeg har da også selv gjort det hvor der
>> var kø på motorvejen, der burde i bilister jo bare være glade efter som
>> der er en mindre i køen.......
>>
> Der er lige en lille detalje du glemmer der. At du tager den op mellem
> sporene betyder jo ikke at du kan være ved siden af en bil i
> indsnævringen. D.v.s. at der kommer du til at optage plads som en bil,
> hvorved du rykker alle dem du har overhalet, ulovligt, længere ned i køen.
>

Hvis du læser ovenstående har det været på motorvej, hvor der var kø
(bilerne holdt stille) og det var ikke på grund af indsnævring at de holdt
stille. Og efter som jeg har mulighed for at komme lidt hurtigere op i fart
vil jeg mene at der ikke er nogle bilister der bliver forsinket det
mindste..... men det er der jo nok delte meninger.....

Jeg var for nogle år siden i Dublin, der gjorde motorcyklisterne konsekvent
det at de kørte op forrest i lyskrydsene når der var rødt. Når der så blev
grønt tjaaaa så accelerede de og var over krydset inden bilerne havde nået
at flytte sig særligt meget. Det vil jeg sige er at afvikle traffiken
hurtigere, end at motorcyklisterne skulle holde i en lang række sammen med
bilerne, så ville der være nogle færre biler der kom over pr. gang. Men der
er selvfølgelig dem som altid er "misundelige" over at der er nogle der
kommer hurtigere frem.

Dennis



Finn Guldmann (03-09-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 03-09-05 07:39

Dennis wrote:
>>Der er lige en lille detalje du glemmer der. At du tager den op mellem
>>sporene betyder jo ikke at du kan være ved siden af en bil i
>>indsnævringen. D.v.s. at der kommer du til at optage plads som en bil,
>>hvorved du rykker alle dem du har overhalet, ulovligt, længere ned i køen.
> Hvis du læser ovenstående har det været på motorvej, hvor der var kø
> (bilerne holdt stille) og det var ikke på grund af indsnævring at de holdt
> stille. Og efter som jeg har mulighed for at komme lidt hurtigere op i fart
> vil jeg mene at der ikke er nogle bilister der bliver forsinket det
> mindste..... men det er der jo nok delte meninger.....
>
I praksis bliver bilerne det. Du mærker jo ikke noget til det, da du jo
er længe væk. Godt for dig, men skidt for en del andre.

Så indtag din plads i køen og hold den. Det er bedst for alle parter.

> Jeg var for nogle år siden i Dublin, der gjorde motorcyklisterne konsekvent
> det at de kørte op forrest i lyskrydsene når der var rødt. Når der så blev
> grønt tjaaaa så accelerede de og var over krydset inden bilerne havde nået
> at flytte sig særligt meget. Det vil jeg sige er at afvikle traffiken
> hurtigere, end at motorcyklisterne skulle holde i en lang række sammen med
> bilerne, så ville der være nogle færre biler der kom over pr. gang. Men der
> er selvfølgelig dem som altid er "misundelige" over at der er nogle der
> kommer hurtigere frem.
>
Situationen ved et lyskryds er lidt anderledes end en køsituation.

Der er bl.a. det psykologiske i det at du kan se på lyset hvornår du kan
køre igen.

--
MVH Finn
Nyt trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

taina (02-09-2005)
Kommentar
Fra : taina


Dato : 02-09-05 01:27


"Dennis" <dl@cont.auc.dk> skrev i en meddelelse news:4317617d$0$159

> Det skal siges at det er sakset fra dk.fritid.motorcykel
> Ja jeg møder ind imellem bilister der trækker over i højre spor, hvis jeg
> kører lidt hurtigere end dem. Samt bilister der giver plads til at man kan
> overhale dem på landevej, dette kan også være yderst farligt

Jeg giver så ikke altid plads til at overhale på landevej. Jeg forestiller
mig, at motorcyklen har fire hjul og er lidt bredere og gør så det samme,
som jeg ellers ville have gjort. Og jeg smækker ikke hjulene i rabatten
eller sætter farten ned, fordi nogen synes, de skal køre alt, alt for
stærkt - hverken mc eller bilister - bortset fra de dage hvor jeg selv har
aaaalt for god tid og godt ved, at det er _mig_ der er irriterende

> Men jeg møder f..... også mange bilister, der mener, at venstre spor på en
to > sporet vej skal bruges selvom der ikke er nogle traffikanter i inderste
> spor.

Dem møder vi vist alle. Jeg er faktisk ved at komme i tvivl om man må
overhale indenom - det gør alle de andre i hvert fald - og nu gør jeg det så
også. Men må man egentlig det? Jeg mener, at der er noget med, at man må
"følge trafikken". Men hvor langt må der være til bilen foran for at man kan
siges at følge den?

> Jeg må give dig ret i at der er nogle motorcyklister der kører med hovedet
> under armen. Jeg boede i Kbh sidste år og der oplevede jeg tit at mc'er
lige
> tog den op imellem bilerne, jeg har da også selv gjort det hvor der var kø
> på motorvejen, der burde i bilister jo bare være glade efter som der er en
> mindre i køen.......

Tjah... Det kan ikke sætte mit pis i kog, men på den anden side øger den
manøvre ikke ligefrem min respekt for motorcyklister, der bliver ved med at
insistere på, at de fylder en _hel_ vejbane...

mvh. tina



Klaus D. Mikkelsen (01-09-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 01-09-05 22:25

Dennis skriver:
>
> 10 gyldne regler for billister:

Cut

> 10: Motorcykler bruger 4 cm. til standsning, fylder 8 cm. i trafikken og kan
> undvige på et nano-sekund, som billist er det din pligt at minde
> motorcyklisterne om disse ting, ved hvert møde..."

Hov, var det ikke 10 gyldne regler for motorcyklister

Klaus
--
News.sonofon.dk er nu nede igen.
Døde fredag den 26/8-2005 midt på dagen,
gad vide,hvornår den kommer op igen ??????

Dennis (03-09-2005)
Kommentar
Fra : Dennis


Dato : 03-09-05 01:43


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
news:431771C5.51F0B14E@du.kan.finde.den...
> Dennis skriver:
>>
>> 10 gyldne regler for billister:
>
> Cut
>
>> 10: Motorcykler bruger 4 cm. til standsning, fylder 8 cm. i trafikken og
>> kan
>> undvige på et nano-sekund, som billist er det din pligt at minde
>> motorcyklisterne om disse ting, ved hvert møde..."
>
> Hov, var det ikke 10 gyldne regler for motorcyklister

LOL

Dennis



Broegger (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Broegger


Dato : 02-09-05 07:25

"Dennis" <dl@cont.auc.dk> skrev
news:431755f8$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> 10: Motorcykler bruger 4 cm. til standsning, fylder 8 cm. i trafikken
> og kan undvige på et nano-sekund, som billist er det din pligt at
> minde motorcyklisterne om disse ting, ved hvert møde..."

Hvis dette er tilfældet, hvad er så problemet?

--
Hilsen Thomas
du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...

http://www.broeggerklanen.dk

Lars Hoffmann (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 02-09-05 07:32

Jesper Hedegaard wrote:

> Jeg kan forstå på dit spørgsmål at det er en del år siden du tog kørekort -

Næh, det er nu ikke mere end 3 år siden. Men det er hernede i Spanien
og jeg er ret sikker på at en motorcykkel godt må overhale en bil i
samme vejbane.

> din teori er i det mindste så rusten at jeg er rystet !

åh pjat. Eftersom jeg ikke kører motorcykkel vil jeg naturligvis
aldrig komme i den situation så slap bare af, og jeg kører også ca
2000 kilometer syd fra Danmark, hvor tingene er lidt anderledes

> Og så skal det da lige nævnes at en mc også let får en bøde for at passere
> en bil (eller gerne flere når der er kø) i samme vejbane.

Jeg ser den manøvre adskillige gange dagligt med at obverhale biler i
samme vejbane, så jeg tror ikke der er noget ulovligt i det hernede i
Spanien.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann


Finn Guldmann (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 02-09-05 10:43

Lars Hoffmann wrote:
>>Jeg kan forstå på dit spørgsmål at det er en del år siden du tog kørekort -
> Næh, det er nu ikke mere end 3 år siden. Men det er hernede i Spanien
> og jeg er ret sikker på at en motorcykkel godt må overhale en bil i
> samme vejbane.
>
"§ 52. Motorcykel må ikke føres ved siden af andet køretøj."

Derudover skal motorcykler følge de samme regler som biler, ved
overhalinger.

>>Og så skal det da lige nævnes at en mc også let får en bøde for at passere
>>en bil (eller gerne flere når der er kø) i samme vejbane.
> Jeg ser den manøvre adskillige gange dagligt med at obverhale biler i
> samme vejbane, så jeg tror ikke der er noget ulovligt i det hernede i
> Spanien.
>
Det er heller ikke lovligt at køre som et svin i Tyskland. Men der er så
mange der gør det at politiet, på det nærmeste, har opgivet at gøre
noget ved det.

--
MVH Finn
Nyt trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Lars Hoffmann (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 02-09-05 07:38

Jesper Hedegaard wrote:

> Og så skal det da lige nævnes at en mc også let får en bøde for at passere
> en bil (eller gerne flere når der er kø) i samme vejbane.

Jeg spurgte lige en af mine koleger der kører motorcykel og du har
ganske ret i at en motorcykel ikke må overhale i samme vejbane. Så
blev man da så meget klogere. Det er stadig en manøvre jeg ser mange
gange dagligt.

Med venlig hilsen
Lars


Jon & Ann-Rikka (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Jon & Ann-Rikka


Dato : 02-09-05 08:30



Jeg spurgte lige en af mine koleger der kører motorcykel og du har
ganske ret i at en motorcykel ikke må overhale i samme vejbane. Så
blev man da så meget klogere. Det er stadig en manøvre jeg ser mange
gange dagligt.

Med venlig hilsen
Lars
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Huh ?!?!?!?!.. jeg lærte da ( for 5 år siden ), at hvis en motorcykel kunne
overhale en langsommere-kørende bil/motorcykel/andet godt med motor på, UDEN
at overskride midterlinjen var dette helt i overensstemmelse med loven..
meeeen det kan jo have ændret sig siden..

--

Jon Larsen
Suzuki GSX-R 250
MZ 6,0




Mads Bondo Dydensbor~ (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Mads Bondo Dydensbor~


Dato : 02-09-05 11:02

Jon & Ann-Rikka wrote:

>
> Huh ?!?!?!?!.. jeg lærte da ( for 5 år siden ), at hvis en motorcykel
> kunne overhale en langsommere-kørende bil/motorcykel/andet godt med motor
> på, UDEN at overskride midterlinjen var dette helt i overensstemmelse med
> loven.. meeeen det kan jo have ændret sig siden..

Arh, det lyder ikke rigtigt. Jeg lærte for 16 år siden, at det må man ikke.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk
http://www.madsdydensborg.dk/

The fact is that far more crime and child abuse has been committed by
zealots in the name of God, Jesus and Mohammed than has ever been committed
in the name of Satan. Many people don't like that statement, but few can
argue with it.
- Kenneth V. Lanning, Supervisory Special Agent at the Behavioral Science
Institution and Research Unit of the FBI Academy (from Carl Sagan's, The
Demon-Haunted World)


Klaus D. Mikkelsen (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 02-09-05 11:09

Mads Bondo Dydensborg skriver:
>
> Arh, det lyder ikke rigtigt. Jeg lærte for 16 år siden, at det må man ikke.

Hm, jeg lærte for 15 år siden at det må man godt....


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Finn Guldmann (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 02-09-05 11:39

Mads Bondo Dydensborg wrote:
>>Huh ?!?!?!?!.. jeg lærte da ( for 5 år siden ), at hvis en motorcykel
>>kunne overhale en langsommere-kørende bil/motorcykel/andet godt med motor
>>på, UDEN at overskride midterlinjen var dette helt i overensstemmelse med
>>loven.. meeeen det kan jo have ændret sig siden..
> Arh, det lyder ikke rigtigt. Jeg lærte for 16 år siden, at det må man ikke.
>
Hvis det er indenfor fuld optrukne linier er det som jeg lærte det i sin
tid.

Er der enkelt optrukken, til ens egen side må man slet ikke.

--
MVH Finn
Nyt trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Lars Hoffmann (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 02-09-05 07:45

taina (FJERN) wrote:

> Dem møder vi vist alle. Jeg er faktisk ved at komme i tvivl om man må
> overhale indenom - det gør alle de andre i hvert fald - og nu gør jeg det så
> også. Men må man egentlig det?

Nej, det må du ikke. Jeg mener endda at det er en af de forseegleser
der koster i klip i kortet.

> Jeg mener, at der er noget med, at man må
> "følge trafikken". Men hvor langt må der være til bilen foran for at man kan
> siges at følge den?

Det har ikke noget med afstanden at gøre, det handler om at du bevidst
skifter spor, passerer og igen skifter spor.

Men det er sgu irriterrende når der ligger i søndagsbillist mde 85 i
yderste spor, der bare ikke vil trække ind.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann


taina (02-09-2005)
Kommentar
Fra : taina


Dato : 02-09-05 11:53


"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> skrev i en meddelelse

> Dem møder vi vist alle. Jeg er faktisk ved at komme i tvivl om man må
> overhale indenom - det gør alle de andre i hvert fald - og nu gør jeg det

> også. Men må man egentlig det?

Nej, det må du ikke. Jeg mener endda at det er en af de forseegleser
der koster i klip i kortet.

Yrk! Koster det også klip for dem, der ikke trækker ind?

mvh. tina



Lars Hoffmann (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 02-09-05 08:55


Jon & Ann-Rikka wrote:

> Huh ?!?!?!?!.. jeg lærte da ( for 5 år siden ), at hvis en motorcykel kunne
> overhale en langsommere-kørende bil/motorcykel/andet godt med motor på, UDEN
> at overskride midterlinjen var dette helt i overensstemmelse med loven..
> meeeen det kan jo have ændret sig siden..

Ja det var så også det jeg troede, men det må jo åbenbart være
forkert.


Finn Guldmann (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 02-09-05 10:56

Lars Hoffmann wrote:
>>Huh ?!?!?!?!.. jeg lærte da ( for 5 år siden ), at hvis en motorcykel kunne
>>overhale en langsommere-kørende bil/motorcykel/andet godt med motor på, UDEN
>>at overskride midterlinjen var dette helt i overensstemmelse med loven..
>>meeeen det kan jo have ændret sig siden..
> Ja det var så også det jeg troede, men det må jo åbenbart være
> forkert.
>
Jeg tror I blander et par ting sammen.

Da jeg fik mit første kørekort lærte vi at man godt måtte overhale hvor
der var fuld optrukken (dobbelt) midterlinie, under forudsætning af at
det kunne ske inden for linierne. (Ved de senere opgraderinger har dette
været irrelevant, da det har været til store køretøjer.)

Men jeg tror ikke at MC'er må overhale mellem bilerne nogen steder. Det
er blot mere accepteret i nogle lande end i andre.

(Har set en MC gøre det nede ved Paris, hvor det var mellem to lastbiler
han overhalede. Ham mener jeg roligt kunne fritages for at bruge hjelm.
Der var alligevel ikke noget der var værd at beskytte.)

--
MVH Finn
Nyt trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

StrangeRover@gmail.c~ (02-09-2005)
Kommentar
Fra : StrangeRover@gmail.c~


Dato : 02-09-05 09:32


taina (FJERN) wrote:

> Tjah... Det kan ikke sætte mit pis i kog, men på den anden side øger den
> manøvre ikke ligefrem min respekt for motorcyklister, der bliver ved med at
> insistere på, at de fylder en _hel_ vejbane...

En motorcykel *skal* opfattes som værende lige så bred som en bil.

Nej, det giver ikke altid mening, men lov er jura - ikke nødvendigvis
fornuft.

En anden ting er så at der er en væsentlig forskel på *selv* at
udsætte sig for risiko (som ved at lave tåbelige manøvrer) og så
blive udsat for forøget risiko fra andre.

Personligt oplever jeg *alt* for ofte at andre trafikanter
tilsyneladende har meget lidt til overs for dem som er mindre/svagere
en dem selv (ren junglelov).

Jeg har kørt MC siden 1991 (dagligt, hele året) og også jævnligt
kørt forskellige biler (fra Ford Ka til kassevogn) og også i endnu
længere tid været cykelist. Min soleklare oplevelse er at man
udelukkende får udvist minimalt hensyn dersom man er større/stærkere
end "de andre".

Ganske sørgeligt.


BJ (02-09-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 02-09-05 09:35


<StrangeRover@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1125649941.421172.322100@g47g2000cwa.googlegroups.com...

KLIP


> En motorcykel *skal* opfattes som værende lige så bred som en bil.

burde "den" så ikke opføre sig sådan i trafikken..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Finn Guldmann (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 02-09-05 11:01

BJ wrote:
>>En motorcykel *skal* opfattes som værende lige så bred som en bil.
> burde "den" så ikke opføre sig sådan i trafikken..?
>
Det er det her med moral og dobbeltmoral.

Når MC'en har brug for det skal vi andre give den plads som en bil, mens
den, nor den kan bruge det til noget, godt må løbe an på sin lidenhed og
udnytte de fordele det kan give.

Man er jo altid sig selv nærmest.

--
MVH Finn
Nyt trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

StrangeRover@gmail.c~ (02-09-2005)
Kommentar
Fra : StrangeRover@gmail.c~


Dato : 02-09-05 09:43

Jo, det bør den.

Selv forsøger jeg at gøre det så meget som muligt, men må da
indrømme at jeg da også "falder i" fra tid til anden. F.eks. virker
det ganske "unaturligt" at placere mig i midten eller til venstre i en
vognbane når jeg skal svinge til højre, især når jeg også skal
"lukke" for cyklister på min højre side.

Da jeg i sin tid gik til køre/teoriundervisning undrede det mig såre
at man som potentiel bilist absolut intet fik at vide om f.eks. MC'er
eller andre motoriserede trafikanter og deres styrker/svagheder o.s.v.
- måske dette har lidt at gøre med den noget slappe trafikmoral vi
har i dag?


Lars Hoffmann (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 02-09-05 10:29

Jesper Hedegaard wrote:

> Jeg kan forstå på dit spørgsmål at det er en del år siden du tog kørekort -
> din teori er i det mindste så rusten at jeg er rystet !

Ryst du bare løs, men kan du ikke lige finde det sted i lovgivningen
hvor der står at en motorcykkel skal bryge en hel vejbane til at
overhale. Jeg har nu læst lidt op på min Spanske teori (der plejer
ikke at være stor forskel) og det eneste jeg kan se er at der står at
du blot skal have en forsvarlig afstand til den du overhaler (1,5
meter). Der står intet om at man nødvendigvis skal skifte over i
næste spor

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann


Lars Hoffmann (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 02-09-05 10:54


Finn Guldmann wrote:

> "§ 52. Motorcykel må ikke føres ved siden af andet køretøj."

At "føre" en motorcykel ved siden af et andet køretøj er heller ikke
det samme som at overhale. §52 indbærrer vel bare at man ikke må
ligge og køre "gruppekørsel" ved siden af hindanden.

> Derudover skal motorcykler følge de samme regler som biler, ved
> overhalinger.

Ny er det naturligvis komplet umuligt at overhale en bil med en anden
bil i samme bane.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann


Finn Guldmann (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 02-09-05 11:32

Lars Hoffmann wrote:

>>Derudover skal motorcykler følge de samme regler som biler, ved
>>overhalinger.
> Ny er det naturligvis komplet umuligt at overhale en bil med en anden
> bil i samme bane.
>
Ikke nødvendigvis. Men oftest.

Men til mig at se er der ikke noget der tillader MC'er at overhale
mellem sporene.

--
MVH Finn
Nyt trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Leonard (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 02-09-05 11:45

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote:

>Ny er det naturligvis komplet umuligt at overhale en bil med en anden
>bil i samme bane.

Næh, der findes masser af vognbaner der er brede nok til at der kan
være 2 biler ved siden af hinanden.

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/

Ebbe Kristensen (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Ebbe Kristensen


Dato : 02-09-05 10:59

taina (FJERN) wrote:

> Dem møder vi vist alle. Jeg er faktisk ved at komme i tvivl om man må
> overhale indenom - det gør alle de andre i hvert fald - og nu gør jeg det så
> også. Men må man egentlig det?

I visse tilfælde må man godt. Se færdselslovens §24, f.eks. her
<http://www.dkfritidbil.dk/love_regler/kapitel4.htm>

Ebbe


taina (02-09-2005)
Kommentar
Fra : taina


Dato : 02-09-05 11:53


"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse
news:1125655144.024484.234420@f14g2000cwb.googlegroups.com...
taina (FJERN) wrote:

> Dem møder vi vist alle. Jeg er faktisk ved at komme i tvivl om man må
> overhale indenom - det gør alle de andre i hvert fald - og nu gør jeg det

> også. Men må man egentlig det?

I visse tilfælde må man godt. Se færdselslovens §24, f.eks. her
<http://www.dkfritidbil.dk/love_regler/kapitel4.htm>

takker

mvh. tina



Klaus D. Mikkelsen (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 02-09-05 11:08

Lars Hoffmann skriver:
>
> Ny er det naturligvis komplet umuligt at overhale en bil med en anden
> bil i samme bane.

Overhovedet ikke.

Faktisk må du, hvis der er plads til det overhale ved dobbelt
optrukkent, bare du ikek overskrider linjerne....



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Karsten Andersen (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 02-09-05 11:30

Fri, 02 Sep 2005 12:07:37 +0200, skrev Klaus D. Mikkelsen, på 17
linier, i <43182469.21B27007@du.kan.finde.den>, :

>Lars Hoffmann skriver:
>>
>> Ny er det naturligvis komplet umuligt at overhale en bil med en anden
>> bil i samme bane.
>
>Overhovedet ikke.
>
>Faktisk må du, hvis der er plads til det overhale ved dobbelt
>optrukkent, bare du ikek overskrider linjerne....

Nemlig og det kan man mange steder

--
MVH Karsten
Horsens

Lars Hoffmann (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 02-09-05 11:09

Finn Guldmann wrote:

> Da jeg fik mit første kørekort lærte vi at man godt måtte overhale hvor
> der var fuld optrukken (dobbelt) midterlinie, under forudsætning af at
> det kunne ske inden for linierne. (Ved de senere opgraderinger har dette
> været irrelevant, da det har været til store køretøjer.)

Jamen så er vi jo enige.

> Men jeg tror ikke at MC'er må overhale mellem bilerne nogen steder. Det
> er blot mere accepteret i nogle lande end i andre.

Det er da muligt jeg har misforstået situationen i starten, men vi er
enige om at en MC ikke må overhale imellem eller indenom.

> (Har set en MC gøre det nede ved Paris, hvor det var mellem to lastbiler
> han overhalede.

Jeg ser det også tit, specielt på motovejene med tæt traffik.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann


Finn Guldmann (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 02-09-05 11:45

Lars Hoffmann wrote:
>>Men jeg tror ikke at MC'er må overhale mellem bilerne nogen steder. Det
>>er blot mere accepteret i nogle lande end i andre.
> Det er da muligt jeg har misforstået situationen i starten, men vi er
> enige om at en MC ikke må overhale imellem eller indenom.
>
Jeg tror den her:
"§ 21. Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre om
et køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et
sådant sving. Cyklist og fører af ikke registreringspligtig knallert kan
overhale køretøjer af andre arter til højre."

siger det der er nødvendig.

Overhaler man mellem sporene med en MC kommer man jo til at overhale
højre om den i venstresporet. Og det må man ikke jvf. § 21.

Så, jo vi er vist enige.

>>(Har set en MC gøre det nede ved Paris, hvor det var mellem to lastbiler
>>han overhalede.
> Jeg ser det også tit, specielt på motovejene med tæt traffik.
>
Her var trafikken ikke mere tæt end at lastbilerne kørte omkring de 90 km/t.

Og dog kommer der en MC op mellem dem.

--
MVH Finn
Nyt trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Lars Hoffmann (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 02-09-05 11:28

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Faktisk må du, hvis der er plads til det overhale ved dobbelt
> optrukkent, bare du ikek overskrider linjerne....

Min pointe er at det er de færreste vejbaner der er bredde nok til to
biler + sikkerhedsafstand, men teoretisk er vi enig.


Klaus D. Mikkelsen (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 02-09-05 11:35

Lars Hoffmann skriver:
>
> Min pointe er at det er de færreste vejbaner der er bredde nok til to
> biler + sikkerhedsafstand, men teoretisk er vi enig.

Enig, der er ikke så mange steder der er plads, men jeg kan da nævne et
par styker: Århusvej mellem Randers og Århus. Nord for Ødum, her er der
fin plads. Lige vest for Kongensbro på Viborgvejen.

Begge steder kræver det dog at den "langsomme" kan finde ud af at holde
til højre.....

Klaus
--
News.sonofon.dk er nu nede igen.
Døde fredag den 26/8-2005 midt på dagen,
gad vide,hvornår den kommer op igen ??????

Jakob Jeppesen (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 02-09-05 14:44


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse news:43182AC2.2D55BAE6@du.kan.finde.den...
> Lars Hoffmann skriver:
>>
>> Min pointe er at det er de færreste vejbaner der er bredde nok til to
>> biler + sikkerhedsafstand, men teoretisk er vi enig.
>
> Enig, der er ikke så mange steder der er plads, men jeg kan da nævne et
> par styker: Århusvej mellem Randers og Århus. Nord for Ødum, her er der
> fin plads. Lige vest for Kongensbro på Viborgvejen.

Hobrovej mellem Støvring og Svenstrup er et andet sted... Der er faktisk
på dele af strækningen plads til at en personbil kan overhale lastbiler og
busser.

/Jakob



Lars Hoffmann (02-09-2005)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 02-09-05 13:18

taina (FJERN) wrote:

> Yrk! Koster det også klip for dem, der ikke trækker ind?

Nej, de må nøjes med fingeren


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177600
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409240
Brugere : 218889

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste