|
| Forbud mod chiptuning! Fra : Mogens |
Dato : 25-08-05 05:31 |
|
Så kan du godt overveje at sælge din boks:)
FORURENENDE CHIPTUNING SKAL FORBYDES
Titusindvis af danske bilejere køber sig til ekstra hestekræfter.
Omkostningen er en markant øget forurening, og det får Miljøstyrelsen
og Færdselsstyrelsen til at trække i håndbremsen, skriver Jyllands-Posten.
Med chiptuning snydes motorens computer til at tilføre ekstra brændstof
under
acceleration. Det giver bilen op til 30 pct. flere hestekræfter, men det
tredobler samtidig forureningen.
Styrelserne har i fællesskab fremsendt et udspil til miljøministeren og
trafikministeren. Ifølge forslaget skal salg af chiptuningssæt forbydes,
når
det øger forureningen med over 20 pct.
--
Mvh Mogens
Som i dette sekund er kørt sydpå - på ferie :)
| |
lars@intercambiodvd.~ (25-08-2005)
| Kommentar Fra : lars@intercambiodvd.~ |
Dato : 25-08-05 07:35 |
|
Mogens wrote:
> Styrelserne har i fællesskab fremsendt et udspil til miljøministeren og
> trafikministeren. Ifølge forslaget skal salg af chiptuningssæt forbydes,
> når
> det øger forureningen med over 20 pct.
Det lyder da meget fornuftigt.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann
| |
Brian S. Jensen (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Brian S. Jensen |
Dato : 25-08-05 07:46 |
|
<lars@intercambiodvd.com> skrev i en meddelelse
news:1124951682.629205.209110@g49g2000cwa.googlegroups.com...
Mogens wrote:
> Styrelserne har i fællesskab fremsendt et udspil til miljøministeren og
> trafikministeren. Ifølge forslaget skal salg af chiptuningssæt forbydes,
> når
> det øger forureningen med over 20 pct.
Det lyder da meget fornuftigt.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann
Ja, egentlig underligt det ikke er kommet før
Og som FDM-manden i radio'en sagde - så ville det være en rigtig
god ide om man fjernede afgiften på partikkel-filtre, således at de
blev monteret på langt flere dieselbiler - de fjerner 99%af alle
partikler i udstødningsgassen
Mvh.
Brian S Jensen
| |
Ukendt (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-08-05 08:46 |
|
"Brian S. Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Ja, egentlig underligt det ikke er kommet før
>
Sådan har det altid været, først forbyder man brug af en ting, senere salg,
besiddelse etc. . Bare se på radar-detektor, laserjammer-sagen ;).
> Og som FDM-manden i radio'en sagde - så ville det være en rigtig
> god ide om man fjernede afgiften på partikkel-filtre, således at de
> blev monteret på langt flere dieselbiler
Hov-hov, det er 3. ting på en gang, det kan man jo ikke. De skal lige have
tid til at komme i tanke om det ;).
| |
Ukendt (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-08-05 16:22 |
|
>> Styrelserne har i fællesskab fremsendt et udspil til miljøministeren og
>> trafikministeren. Ifølge forslaget skal salg af chiptuningssæt forbydes,
>> når
>> det øger forureningen med over 20 pct.
>Det lyder da meget fornuftigt.
Synes du?
Jeg er enig i at forurenning er noget skidt.
Jeg er ikke ekspert på området men hvis forureningen er direkte proportionel
med effekt stigningen på motoren er der jo ikke noget til hindring for at
man tuner sin bil til samme effekt som "topmodellen".
Ellers ville det jo være uetisk at lade folk købe "topmodellen".
Så hvis man dermed mener at det er motorens effekt der er afgørende så er
man jo nødt til at forbyde alle med større motor end en normal husmandsbil
skal vi sige alt over 90 Hk.
Det tror jeg bliver lidt kedeligt i længden :(
--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk
"It's nice to be important - but it's more important to be nice"
| |
Ukendt (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-08-05 18:51 |
|
"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:430de199$0$7630$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> --
> Claus Petersen
> VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk
Flot/fed side og en lige så fed/fræk Golf, må man spørge hvor meget du måtte
bløde for den ?
svar gerne privat, hvis det er et for privat spørgsmål
Jeg har ligesom du et (snabela) i stedet for @
--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen
Citroën C5 HDi Prestige '03
| |
Non-Desperado (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Non-Desperado |
Dato : 25-08-05 08:36 |
|
"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev:
>Så kan du godt overveje at sælge din boks:)
>
>FORURENENDE CHIPTUNING SKAL FORBYDES
> Titusindvis af danske bilejere køber sig til ekstra hestekræfter.
Naturligvis, alt hvad der er sjovt er forbudt i Danmark.
Mon ikke at sex også snart forbydes på linie med tobak og
alkohol?
Gad vide om det er tilladt at chiptune i Sverige ?
Og i så fald, må man køre med en sådan bil i Danmark
efterfølgende som "turist" ?
--
Jo mere vi lærer, desto mere ved vi. Jo mere vi ved,
desto mere glemmer vi. Jo mere vi glemmer, desto mindre ved vi.
Jo mindre vi ved, desto mindre glemmer vi.
Jo mindre vi glemmer, desto mere ved vi...
| |
Ukendt (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-08-05 09:02 |
|
"Non-Desperado" <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse
> Naturligvis, alt hvad der er sjovt er forbudt i Danmark.
Det har altid været forbudt at bruge, nu skal det også være forbudt at
sælge. Det er da meget logisk, så er der ikke noget at være i tvivl om ?.
> Gad vide om det er tilladt at chiptune i Sverige ?
> Og i så fald, må man køre med en sådan bil i Danmark
S. er medlem af EU?, hvis ja, gælder der de samme regler mht. udledning der
som her.
| |
tb (25-08-2005)
| Kommentar Fra : tb |
Dato : 25-08-05 08:42 |
|
> Med chiptuning snydes motorens computer til at tilføre ekstra brændstof
> under
> acceleration. Det giver bilen op til 30 pct. flere hestekræfter, men det
> tredobler samtidig forureningen.
Tredobling af forureningen sker vel kun hvis der sendes tre gange så meget
brændstof igennem ? Og det gør der vel næppe.
Ja jeg ved ikke noget om dette, men det lyder lidt overdrevet ?
| |
anders (25-08-2005)
| Kommentar Fra : anders |
Dato : 25-08-05 09:36 |
|
"tb" <skodskod@yahoo.com> wrote in message
news:dejso3$2kfe$1@newsbin.cybercity.dk...
>> Med chiptuning snydes motorens computer til at tilføre ekstra brændstof
>> under
>> acceleration. Det giver bilen op til 30 pct. flere hestekræfter, men det
>> tredobler samtidig forureningen.
>
> Tredobling af forureningen sker vel kun hvis der sendes tre gange så meget
> brændstof igennem ? Og det gør der vel næppe.
> Ja jeg ved ikke noget om dette, men det lyder lidt overdrevet ?
>
Nej.
Det er da motoren ikke kan nå at forbrænde al brændstoffet at forureningen
stiger voldsomt.
Mvh
Anders
| |
Moller (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 25-08-05 12:56 |
|
tb wrote:
> Tredobling af forureningen sker vel kun hvis der sendes tre gange så meget
> brændstof igennem ? Og det gør der vel næppe.
> Ja jeg ved ikke noget om dette, men det lyder lidt overdrevet ?
brændstof vs. forurening er ikke lineart... 3 gange mere forurening er
nemt ved at komme lidt for meget foder i, hvoraf der opstår flere
uafbrændte partikler, som derved forurener.
Problemet ligger i at folk bruger de faste discount chips, som bare
smider lidt mere foder i(typisk diesel bilerne), frem for at få dem
rullet ind og justeret rigtigt(meget meget dyre).
En veljusteret motor, som er justeret ind individuelt vil forurene
mindre end en fra fabrikken med standardopsætning, som bare skal dække
sig ind efter fabrikationstolerancerne.
Men spørgsmålet kommer så ??? er MegaSquit at betrakte som chiptuning ?
da denne jo ændre mappet i forholdet til standard ?????
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Golf2 1,8 8v
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Kim Kristensen (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Kim Kristensen |
Dato : 25-08-05 09:52 |
|
"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:430d4973$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Så kan du godt overveje at sælge din boks:)
>
> FORURENENDE CHIPTUNING SKAL FORBYDES
> Titusindvis af danske bilejere køber sig til ekstra hestekræfter.
>
> Omkostningen er en markant øget forurening, og det får Miljøstyrelsen
> og Færdselsstyrelsen til at trække i håndbremsen, skriver
Jyllands-Posten.
>
> Med chiptuning snydes motorens computer til at tilføre ekstra brændstof
> under
> acceleration. Det giver bilen op til 30 pct. flere hestekræfter, men det
> tredobler samtidig forureningen.
>
> Styrelserne har i fællesskab fremsendt et udspil til miljøministeren og
> trafikministeren. Ifølge forslaget skal salg af chiptuningssæt forbydes,
> når
> det øger forureningen med over 20 pct.
>
> --
> Mvh Mogens
> Som i dette sekund er kørt sydpå - på ferie :)
>
>
Hvem faen skal man snart tro. Svenskerne siger noget andet, eller de her gør
i hvert fald (forudsat man køre på samme måde).
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=23800
http://www.kcr.se/nyheter/nyhet050701.asp
Med venlig hilsen Kim
| |
anders (25-08-2005)
| Kommentar Fra : anders |
Dato : 25-08-05 10:02 |
|
"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote in message
news:430d871d$0$22505$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
> news:430d4973$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Så kan du godt overveje at sælge din boks:)
>>
>> FORURENENDE CHIPTUNING SKAL FORBYDES
>> Titusindvis af danske bilejere køber sig til ekstra hestekræfter.
>>
>> Omkostningen er en markant øget forurening, og det får Miljøstyrelsen
>> og Færdselsstyrelsen til at trække i håndbremsen, skriver
> Jyllands-Posten.
>>
>> Med chiptuning snydes motorens computer til at tilføre ekstra brændstof
>> under
>> acceleration. Det giver bilen op til 30 pct. flere hestekræfter, men det
>> tredobler samtidig forureningen.
>>
>> Styrelserne har i fællesskab fremsendt et udspil til miljøministeren og
>> trafikministeren. Ifølge forslaget skal salg af chiptuningssæt forbydes,
>> når
>> det øger forureningen med over 20 pct.
>>
>> --
>> Mvh Mogens
>> Som i dette sekund er kørt sydpå - på ferie :)
>>
>>
> Hvem faen skal man snart tro. Svenskerne siger noget andet, eller de her
> gør
> i hvert fald (forudsat man køre på samme måde).
>
> http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=23800
>
> http://www.kcr.se/nyheter/nyhet050701.asp
>
> Med venlig hilsen Kim
>
De ingenører der laver motorstyringerne ved BMW, PSA, VW osv. er vist ikke
for skarpe når man bare ved at sætte en chip i kan få flere HK, større
moment, køre længere på literen og forurene mindre.
De skulle fyres allesammen.....
Mvh
Anders
| |
Jakob Jeppesen (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Jakob Jeppesen |
Dato : 25-08-05 10:25 |
|
"anders" <dk_akj_slet@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:430d8922$0$68368$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> De ingenører der laver motorstyringerne ved BMW, PSA, VW osv. er vist ikke for skarpe når man bare ved at sætte en chip i kan få
> flere HK, større moment, køre længere på literen og forurene mindre.
>
> De skulle fyres allesammen.....
>
Ak ja - og du tror det er inGENIørerne der bestemmer
hvor meget ydelse motorne skal ha'?
Det er min fornemmelse - som det ofte før har været
diskuteret her i gruppen - at ydelserne i høj grad er
bestemt af det øvrige motorprogram hos fabrikanten
selv og hos konkurrenterne - dvs. det er styret af
markedsføringen.
/Jakob
| |
test (25-08-2005)
| Kommentar Fra : test |
Dato : 25-08-05 10:27 |
|
"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:430d8e72$0$18643$14726298@news.sunsite.dk...
> "anders" <dk_akj_slet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:430d8922$0$68368$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>>
>> De ingenører der laver motorstyringerne ved BMW, PSA, VW osv. er vist
>> ikke for skarpe når man bare ved at sætte en chip i kan få flere HK,
>> større moment, køre længere på literen og forurene mindre.
>>
>> De skulle fyres allesammen.....
>>
>
> Ak ja - og du tror det er inGENIørerne der bestemmer
> hvor meget ydelse motorne skal ha'?
>
> Det er min fornemmelse - som det ofte før har været
> diskuteret her i gruppen - at ydelserne i høj grad er
> bestemt af det øvrige motorprogram hos fabrikanten
> selv og hos konkurrenterne - dvs. det er styret af
> markedsføringen.
>
> /Jakob
JEP ;) 100% enig !
Chipmik
| |
anders (25-08-2005)
| Kommentar Fra : anders |
Dato : 25-08-05 10:37 |
|
"test" <test@frkikke.fo> wrote in message
news:430d8ee4$0$18637$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:430d8e72$0$18643$14726298@news.sunsite.dk...
>> "anders" <dk_akj_slet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:430d8922$0$68368$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>
>>>
>>> De ingenører der laver motorstyringerne ved BMW, PSA, VW osv. er vist
>>> ikke for skarpe når man bare ved at sætte en chip i kan få flere HK,
>>> større moment, køre længere på literen og forurene mindre.
>>>
>>> De skulle fyres allesammen.....
>>>
>>
>> Ak ja - og du tror det er inGENIørerne der bestemmer
>> hvor meget ydelse motorne skal ha'?
>>
>> Det er min fornemmelse - som det ofte før har været
>> diskuteret her i gruppen - at ydelserne i høj grad er
>> bestemt af det øvrige motorprogram hos fabrikanten
>> selv og hos konkurrenterne - dvs. det er styret af
>> markedsføringen.
>>
>> /Jakob
> JEP ;) 100% enig !
>
> Chipmik
>
>
Sludder !!!
Hvis en bilfabrikat kunne få en bil til at gå 10% længere på literen vil de
da uden tvivl gøre det.
Effektmæssigt kan jeg godt se Jeres pointe med at det skal passe ind i det
øvrige motorprogram.
Mvh
Anders
| |
Jakob Jeppesen (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Jakob Jeppesen |
Dato : 25-08-05 10:47 |
|
"anders" <dk_akj_slet@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:430d913c$0$68329$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> "test" <test@frkikke.fo> wrote in message news:430d8ee4$0$18637$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:430d8e72$0$18643$14726298@news.sunsite.dk...
>>> "anders" <dk_akj_slet@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:430d8922$0$68368$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>>
>>>>
>>>> De ingenører der laver motorstyringerne ved BMW, PSA, VW osv. er vist ikke for skarpe når man bare ved at sætte en chip i kan
>>>> få flere HK, større moment, køre længere på literen og forurene mindre.
>>>>
>>>> De skulle fyres allesammen.....
>>>>
>>>
>>> Ak ja - og du tror det er inGENIørerne der bestemmer
>>> hvor meget ydelse motorne skal ha'?
>>>
>>> Det er min fornemmelse - som det ofte før har været
>>> diskuteret her i gruppen - at ydelserne i høj grad er
>>> bestemt af det øvrige motorprogram hos fabrikanten
>>> selv og hos konkurrenterne - dvs. det er styret af
>>> markedsføringen.
>>>
>>> /Jakob
>> JEP ;) 100% enig !
>>
>> Chipmik
>>
>>
>
> Sludder !!!
> Hvis en bilfabrikat kunne få en bil til at gå 10% længere på literen vil de da uden tvivl gøre det.
> Effektmæssigt kan jeg godt se Jeres pointe med at det skal passe ind i det øvrige motorprogram.
>
Læs igen
Jeg skrev kun om ydelse - intet om forbrug.
/Jakob
| |
anders (25-08-2005)
| Kommentar Fra : anders |
Dato : 25-08-05 10:54 |
|
"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> wrote in message
news:430d9381$0$18650$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "anders" <dk_akj_slet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:430d913c$0$68329$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> "test" <test@frkikke.fo> wrote in message
>> news:430d8ee4$0$18637$14726298@news.sunsite.dk...
>>>
>>> "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>>> news:430d8e72$0$18643$14726298@news.sunsite.dk...
>>>> "anders" <dk_akj_slet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>>>> news:430d8922$0$68368$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>>>
>>>>>
>>>>> De ingenører der laver motorstyringerne ved BMW, PSA, VW osv. er vist
>>>>> ikke for skarpe når man bare ved at sætte en chip i kan få flere HK,
>>>>> større moment, køre længere på literen og forurene mindre.
>>>>>
>>>>> De skulle fyres allesammen.....
>>>>>
>>>>
>>>> Ak ja - og du tror det er inGENIørerne der bestemmer
>>>> hvor meget ydelse motorne skal ha'?
>>>>
>>>> Det er min fornemmelse - som det ofte før har været
>>>> diskuteret her i gruppen - at ydelserne i høj grad er
>>>> bestemt af det øvrige motorprogram hos fabrikanten
>>>> selv og hos konkurrenterne - dvs. det er styret af
>>>> markedsføringen.
>>>>
>>>> /Jakob
>>> JEP ;) 100% enig !
>>>
>>> Chipmik
>>>
>>>
>>
>> Sludder !!!
>> Hvis en bilfabrikat kunne få en bil til at gå 10% længere på literen vil
>> de da uden tvivl gøre det.
>> Effektmæssigt kan jeg godt se Jeres pointe med at det skal passe ind i
>> det øvrige motorprogram.
>>
>
> Læs igen
>
> Jeg skrev kun om ydelse - intet om forbrug.
>
> /Jakob
Sorry
Det havde jeg læst/forstået forkert.
Det ændrer dog ikke på at hvis de kunne gøre bilerne mere økonomiske ville
de gøre det. Men så mister de måske noget tilskud fra Shell mfl...
Mvh
Anders
| |
ChipMIK (25-08-2005)
| Kommentar Fra : ChipMIK |
Dato : 25-08-05 16:45 |
|
anders wrote:
> "test" <test@frkikke.fo> wrote in message
> news:430d8ee4$0$18637$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>>news:430d8e72$0$18643$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>>>"anders" <dk_akj_slet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>>>news:430d8922$0$68368$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>>
>>>
>>>>De ingenører der laver motorstyringerne ved BMW, PSA, VW osv. er vist
>>>>ikke for skarpe når man bare ved at sætte en chip i kan få flere HK,
>>>>større moment, køre længere på literen og forurene mindre.
>>>>
>>>>De skulle fyres allesammen.....
>>>>
>>>
>>>Ak ja - og du tror det er inGENIørerne der bestemmer
>>>hvor meget ydelse motorne skal ha'?
>>>
>>>Det er min fornemmelse - som det ofte før har været
>>>diskuteret her i gruppen - at ydelserne i høj grad er
>>>bestemt af det øvrige motorprogram hos fabrikanten
>>>selv og hos konkurrenterne - dvs. det er styret af
>>>markedsføringen.
>>>
>>>/Jakob
>>
>>JEP ;) 100% enig !
>>
>>Chipmik
>>
>>
>
>
> Sludder !!!
> Hvis en bilfabrikat kunne få en bil til at gå 10% længere på literen vil de
> da uden tvivl gøre det.
> Effektmæssigt kan jeg godt se Jeres pointe med at det skal passe ind i det
> øvrige motorprogram.
>
> Mvh
> Anders
>
>
Min Fiesta 1.6 TDCi har intercooler, turbo med var. geometri og 90 Hk
Samme motor yder i Focus, 407, 307?, C4, og Volvo 110 Hk SÅÅÅÅ deeet
ChipMIK, der undres over hvorfor "hun" skal gå 2500 rpm ved 110 når 1900
havde været rigeligt??
| |
Brian (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 25-08-05 19:11 |
|
ChipMIK wrote:
> ChipMIK, der undres over hvorfor "hun" skal gå 2500 rpm ved 110 når
> 1900 havde været rigeligt??
Det har da næppe noget med de 90 vs. 110Hk at gøre....
/Brian
| |
ChipMIK (25-08-2005)
| Kommentar Fra : ChipMIK |
Dato : 25-08-05 20:20 |
|
Brian wrote:
> ChipMIK wrote:
>
>
>>ChipMIK, der undres over hvorfor "hun" skal gå 2500 rpm ved 110 når
>>1900 havde været rigeligt??
>
>
> Det har da næppe noget med de 90 vs. 110Hk at gøre....
>
> /Brian
>
>
Nej må være dumhed fra Ford ingenørernes side !.....ellers kan det jo
kun tænkes det har noget med komfort kontra en Focus....men sådan tænker
bilfabrikkerne jo ikke ;)
ChipMIK
| |
anders (26-08-2005)
| Kommentar Fra : anders |
Dato : 26-08-05 07:22 |
|
"ChipMIK" <Michael@migfjern.kallnet.fo> wrote in message
news:430de785$0$68412$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Min Fiesta 1.6 TDCi har intercooler, turbo med var. geometri og 90 Hk
>
> Samme motor yder i Focus, 407, 307?, C4, og Volvo 110 Hk SÅÅÅÅ deeet
>
> ChipMIK, der undres over hvorfor "hun" skal gå 2500 rpm ved 110 når 1900
> havde været rigeligt??
Ok, det var et argument der er svært at tale imod.
Måske er det Fiestaens drivline der ikke kan holde til mere
Jeg overgiver mig mht effekten men holder fast i at hvis en bilfabrikant kan
få bilen til at køre X % mere på literen vil de have interesse i at gøre
det.
Mvh
Anders
| |
Klaus D. Mikkelsen (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 25-08-05 11:33 |
|
Jakob Jeppesen skriver:
>
> Ak ja - og du tror det er inGENIørerne der bestemmer
> hvor meget ydelse motorne skal ha'?
Nej, de får et krav om at motoren skal yde.
> Det er min fornemmelse - som det ofte før har været
> diskuteret her i gruppen - at ydelserne i høj grad er
> bestemt af det øvrige motorprogram hos fabrikanten
> selv og hos konkurrenterne - dvs. det er styret af
> markedsføringen.
Glem det !
Hvor fedt ville det ikke være at have en motor med 20% ekstra heste i
forhold til konkurrenternes til samme pris ?
Nævn mig bare 1 bilmærke der ikke har det som ønskedrøm.
Og når man nu ved chipning kører længere på literen er det da bare
endnu en salgsparameter.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Jakob Jeppesen (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Jakob Jeppesen |
Dato : 25-08-05 12:00 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse news:430D9E6B.D0E3B39B@du.kan.finde.den...
> Jakob Jeppesen skriver:
>>
>> Ak ja - og du tror det er inGENIørerne der bestemmer
>> hvor meget ydelse motorne skal ha'?
>
> Nej, de får et krav om at motoren skal yde.
>
>> Det er min fornemmelse - som det ofte før har været
>> diskuteret her i gruppen - at ydelserne i høj grad er
>> bestemt af det øvrige motorprogram hos fabrikanten
>> selv og hos konkurrenterne - dvs. det er styret af
>> markedsføringen.
>
> Glem det !
>
> Hvor fedt ville det ikke være at have en motor med 20% ekstra heste i
> forhold til konkurrenternes til samme pris ?
>
> Nævn mig bare 1 bilmærke der ikke har det som ønskedrøm.
>
Hvorfor dropper den enkelte fabrikant så ikke bare at
lancere bilen med "samme" motorer som konkurrenten?
Stort set alle fabrikanter har jo motorer med et vist
spring mellem ydelserne - 20% er ikke et helt skævt
bud. Hvis man droppede den mindste og smed den
næstmindste i hullet på den billigste model så havde
man pludselig 20% ekstra end naboen - men det er
der jo ingen der gør....
/Jakob
| |
Klaus D. Mikkelsen (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 25-08-05 12:41 |
|
Jakob Jeppesen skriver:
>
> Hvorfor dropper den enkelte fabrikant så ikke bare at
> lancere bilen med "samme" motorer som konkurrenten?
Gør de det ?
> Stort set alle fabrikanter har jo motorer med et vist
> spring mellem ydelserne - 20% er ikke et helt skævt
> bud. Hvis man droppede den mindste og smed den
> næstmindste i hullet på den billigste model så havde
> man pludselig 20% ekstra end naboen - men det er
> der jo ingen der gør....
Den fås jo allerede, men er lidt dyee....
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Brian (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 25-08-05 19:13 |
|
Jakob Jeppesen wrote:
>
> Stort set alle fabrikanter har jo motorer med et vist
> spring mellem ydelserne - 20% er ikke et helt skævt
> bud. Hvis man droppede den mindste og smed den
> næstmindste i hullet på den billigste model så havde
> man pludselig 20% ekstra end naboen - men det er
> der jo ingen der gør....
Nu hænger motorstørrelse/udstyrniveau jo indimellem sammen.
Ihvertfald sålænge vi snakker udstyr som bilen er født med...
/Brian
| |
Klaus D. Mikkelsen (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 25-08-05 11:31 |
|
anders skriver:
>
> De ingenører der laver motorstyringerne ved BMW, PSA, VW osv. er vist ikke
> for skarpe når man bare ved at sætte en chip i kan få flere HK, større
> moment, køre længere på literen og forurene mindre.
ROFL
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Ukendt (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-08-05 16:25 |
|
>> Hvem faen skal man snart tro. Svenskerne siger noget andet, eller de her
>> gør
>> i hvert fald (forudsat man køre på samme måde).
>>
>> http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=23800
>>
>> http://www.kcr.se/nyheter/nyhet050701.asp
>>
>> Med venlig hilsen Kim
>>
>
> De ingenører der laver motorstyringerne ved BMW, PSA, VW osv. er vist ikke
> for skarpe når man bare ved at sætte en chip i kan få flere HK, større
> moment, køre længere på literen og forurene mindre.
>
> De skulle fyres allesammen.....
Der er nok nogle kommercielle interesser med inde over.
--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk
"It's nice to be important - but it's more important to be nice"
| |
Henning (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 25-08-05 13:29 |
|
On Thu, 25 Aug 2005 06:30:36 +0200, "Mogens"
<nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote:
>Så kan du godt overveje at sælge din boks:)
>
>FORURENENDE CHIPTUNING SKAL FORBYDES
> Titusindvis af danske bilejere køber sig til ekstra hestekræfter.
Du hørte ikke indlægget i middagsradioavisen? Der skulle kun udstedes
forbud mod de billigste/dårligste boxe. De dyre/gode, som ikke
forurener mere, skulle stadig være tillladt.
Henning
hsb(at)image.dk
| |
Peter (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 25-08-05 13:46 |
|
"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:fberg1hmg437iplfb2g489ronsgrtg2fvp@4ax.com...
> On Thu, 25 Aug 2005 06:30:36 +0200, "Mogens"
> <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote:
>
>>Så kan du godt overveje at sælge din boks:)
>>
>>FORURENENDE CHIPTUNING SKAL FORBYDES
>> Titusindvis af danske bilejere køber sig til ekstra hestekræfter.
>
> Du hørte ikke indlægget i middagsradioavisen? Der skulle kun udstedes
> forbud mod de billigste/dårligste boxe. De dyre/gode, som ikke
> forurener mere, skulle stadig være tillladt.
Det var altså på DR ?
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
Moller (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 25-08-05 14:21 |
|
Henning wrote:
> Du hørte ikke indlægget i middagsradioavisen? Der skulle kun udstedes
> forbud mod de billigste/dårligste boxe. De dyre/gode, som ikke
> forurener mere, skulle stadig være tillladt.
:) rar ting at høre... så forskellen mellem nu, og efter et indgreb vil
kun berøre discount chipmod firma'erne, samt dem som er for nærige til
at få gjort arbejdet rigtigt ;)
Altså kort fortalt ;) holder køretøjet sig stadig inden for gældene
lovgivning omkring forurening, efter en modificering, så er det stadig
lovligt :)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Golf2 1,8 8v
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Morten Fruergaard (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 25-08-05 15:41 |
|
Henning wrote:
> Du hørte ikke indlægget i middagsradioavisen? Der skulle kun udstedes
> forbud mod de billigste/dårligste boxe. De dyre/gode, som ikke
> forurener mere, skulle stadig være tillladt.
Og det kræver så lige at man kan bevise at det man sælger ikke er dårligt...
Det bliver næppe omvendt - at det er staten der skal bevise at de er
dårlige...
--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler
| |
Jørgen M. Rasmussen (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 25-08-05 17:03 |
|
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com>
> Og det kræver så lige at man kan bevise at det man sælger ikke er
> dårligt...
> Det bliver næppe omvendt - at det er staten der skal bevise at de er
> dårlige...
>
Og??, hvis du vil have en boks, chip må du betale hvad det koster. Du har jo
allerede betalt for den udvikling som motorfabrikanten har lagt i motoren,
og så skulle staten betale for at du ødelægger, omgår den?. Men det er da
sikkert at de godkendte bokse bliver dyrere, om end ikke for andet end at,
fordi de er godkendte ;).
| |
Morten Fruergaard (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 25-08-05 19:09 |
|
Jørgen M. Rasmussen wrote:
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com>
>
>> Og det kræver så lige at man kan bevise at det man sælger ikke er
>> dårligt...
>> Det bliver næppe omvendt - at det er staten der skal bevise at de er
>> dårlige...
>>
> Og??, hvis du vil have en boks, chip må du betale hvad det koster. Du
> har jo allerede betalt for den udvikling som motorfabrikanten har
> lagt i motoren, og så skulle staten betale for at du ødelægger, omgår
> den?. Men det er da sikkert at de godkendte bokse bliver dyrere, om
> end ikke for andet end at, fordi de er godkendte ;).
Ja, netop.
--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler
| |
ChipMIK (25-08-2005)
| Kommentar Fra : ChipMIK |
Dato : 25-08-05 20:21 |
|
Morten Fruergaard wrote:
> Jørgen M. Rasmussen wrote:
>
>>"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com>
>>
>>>Og det kræver så lige at man kan bevise at det man sælger ikke er
>>>dårligt...
>>>Det bliver næppe omvendt - at det er staten der skal bevise at de er
>>>dårlige...
>>>
>>
>>Og??, hvis du vil have en boks, chip må du betale hvad det koster. Du
>>har jo allerede betalt for den udvikling som motorfabrikanten har
>>lagt i motoren, og så skulle staten betale for at du ødelægger, omgår
>>den?. Men det er da sikkert at de godkendte bokse bliver dyrere, om
>>end ikke for andet end at, fordi de er godkendte ;).
>
>
> Ja, netop.
>
>
Det bliver de med GARANTI ikke !
ChipMIK
| |
Ukendt (26-08-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-08-05 06:08 |
|
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse
>
> Ja, netop.
>
Netop til hvad, at staten betaler du "legetøj"? ;))). Så har jeg også et par
ting jeg gerne vil have finansieret, fx. gratis cykel-lygter. De eneste
ulemper er at,1. så er der ingen undskyldning for at køre uden, 2. så får du
dig ikke noget at brokke dig over ;).
| |
Morten Fruergaard (26-08-2005)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 26-08-05 08:51 |
|
Jørgen M. Rasmussen wrote:
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
> meddelelse
>
>>
>> Ja, netop.
>>
> Netop til hvad, at staten betaler du "legetøj"? ;))).
Næ. At det gør noget lovligt, som sikkert bliver så dyrt, at det er
urealistisk. Det svarer til at skulle have en eftermonteret turbo godkendt -
det skulle sagtens kunne lade sig gøre - men dokumentationen koster... Det
samme for chiptuningen.
--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler
| |
Ukendt (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-08-05 18:06 |
|
"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:fberg1hmg437iplfb2g489ronsgrtg2fvp@4ax.com...
> On Thu, 25 Aug 2005 06:30:36 +0200, "Mogens"
> <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote:
>
>>Så kan du godt overveje at sælge din boks:)
>>
>>FORURENENDE CHIPTUNING SKAL FORBYDES
>> Titusindvis af danske bilejere køber sig til ekstra hestekræfter.
>
> Du hørte ikke indlægget i middagsradioavisen? Der skulle kun udstedes
> forbud mod de billigste/dårligste boxe. De dyre/gode, som ikke
> forurener mere, skulle stadig være tillladt.
Tilladt?
Siden hvornår er kontruktive ændringer blevet tilladte?
Alt tuning som ikke er typegodkendt, skal mig bekendt have en
enkeltgodkendelse som bl.a. indbefatter en partikeltest til mange tusinde
kr. Mig bekendt er det kun teknologisk institut her i landet der kan lave
denne test, samt TuV i tyskland
--
Tom
| |
Ukendt (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-08-05 17:59 |
|
"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:430d4973$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Så kan du godt overveje at sælge din boks:)
>
> FORURENENDE CHIPTUNING SKAL FORBYDES
> Titusindvis af danske bilejere køber sig til ekstra hestekræfter.
Jeg forstår bare ikke artiklen.....siden hvornår har det været tilladt at
bokstune sin bil selv om det måtte være under 20%?
--
Tom
| |
jan@stevns.net (25-08-2005)
| Kommentar Fra : jan@stevns.net |
Dato : 25-08-05 18:15 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :
>Jeg forstår bare ikke artiklen.....siden hvornår har det været tilladt at
>bokstune sin bil selv om det måtte være under 20%?
Det har det vel altid været - sålænge du overholder de krav der
findes, må du gøre hvad du vil (indenfor +20%HK grænsen)
--
jan@stevns.net
| |
Jan W Nielsen (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 25-08-05 21:59 |
|
>>Jeg forstår bare ikke artiklen.....siden hvornår har det været tilladt at
>>bokstune sin bil selv om det måtte være under 20%?
> Det har det vel altid været - sålænge du overholder de krav der
> findes, må du gøre hvad du vil (indenfor +20%HK grænsen)
Artiklen er dårlig - det nye står i bunden.
Man vil tilsyneladende forbyde salg af boksene - dette har hidtil været
lovligt.
/Jan W Nielsen
| |
Jan W Nielsen (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 25-08-05 22:02 |
|
> Det har det vel altid været - sålænge du overholder de krav der
> findes, må du gøre hvad du vil (indenfor +20%HK grænsen)
I øvrigt har det i lang tid ikke været lovligt at bokstune sin bil - ej
heller selv man ikke når 20 procent mer-effekt.
Det er en såkaldt konstruktiv ændring - og de er ike umiddelbart lovlige.
/Jan W Nielsen
| |
BJ (25-08-2005)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 25-08-05 22:14 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:430e31b9$0$197$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
KLIP
>> Det har det vel altid været - sålænge du overholder de krav der
>> findes, må du gøre hvad du vil (indenfor +20%HK grænsen)
>
> I øvrigt har det i lang tid ikke været lovligt at bokstune sin bil - ej
> heller selv man ikke når 20 procent mer-effekt.
>
> Det er en såkaldt konstruktiv ændring - og de er ike umiddelbart lovlige.
Jeg ved ikke om denne henvisning allerede er gjort, men her er den:
http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3225498/
--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~
| |
|
|