|
| Sikkerhed i biler (Att. KASO) Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 18-08-05 15:06 |
|
Kære KASO
I en anden tråd skrev du:
"Der findes glimrende biler med god sikkerhed - også til
"menneskepenge". Blandt de sikreste biler idag finder man mærker som
Renault, Citroën, Toyota etc. - ikke kun Saab, MB og Volvo!"
Glemmer du ikke BMW - og kan det passe, at den nye 3-serie har opnået flere
point i Euroncap, end nogen anden bil i samme klasse noegnsinde før har
gjort før..?
(Målt i frontal og sidekollision)
/Jan W Nielsen
| |
KASO (18-08-2005)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 18-08-05 17:39 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse
news:43049543$0$1179$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Kære KASO
>
> I en anden tråd skrev du:
>
> "Der findes glimrende biler med god sikkerhed - også til
> "menneskepenge". Blandt de sikreste biler idag finder man mærker som
> Renault, Citroën, Toyota etc. - ikke kun Saab, MB og Volvo!"
>
> Glemmer du ikke BMW
Glemmer og glemmer .... - nej - den tilhører "etc."
Mao.: BMW hører ikke for alvor til "de gamle sikkerhedsforkæmpere" - og på
den anden side hører de heller ikke til i kategorien "for menneskepenge".
Derimod har de - på linie med andre mærker som VW og førnævnte - formået at
opnå god sikkerhed i deres nyeste generationer.
> - og kan det passe, at den nye 3-serie har opnået flere
> point i Euroncap, end nogen anden bil i samme klasse noegnsinde før har
> gjort før..?
>
> (Målt i frontal og sidekollision)
>
Nej - den har fået 33 point i nævnte discipliner - på linie med en Laguna
fra 2001 og en C5 fra 2004 (og muligvis andre - jeg har ikke chekket alle).
| |
Jan W Nielsen (18-08-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 18-08-05 18:28 |
|
> Mao.: BMW hører ikke for alvor til "de gamle sikkerhedsforkæmpere" - og på
> den anden side hører de heller ikke til i kategorien "for menneskepenge".
Ok.
> Derimod har de - på linie med andre mærker som VW og førnævnte - formået
> at opnå god sikkerhed i deres nyeste generationer.
Ok.
>> - og kan det passe, at den nye 3-serie har opnået flere
>> point i Euroncap, end nogen anden bil i samme klasse noegnsinde før har
>> gjort før..?
> Nej - den har fået 33 point i nævnte discipliner - på linie med en Laguna
> fra 2001 og en C5 fra 2004 (og muligvis andre - jeg har ikke chekket
> alle).
Ok - så er det på grund af en sele-husker, at den har fået nogle
tillægspoint, der sender den op på 35 point. (giver i øvrigt ikke meget for
sele-husker-pointene - sele-huskeren har jeg i hovdet i forvejen)
.....C5 får i øvrigt 3 point for sele-husker, mens BMW 3-serie kun får
2....det må være fordi, C5 også husker de bagerste passagerer på selerne.
/Jan W Nielsen
| |
Jan W Nielsen (18-08-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 18-08-05 18:30 |
|
> Nej - den har fået 33 point i nævnte discipliner - på linie med en Laguna
> fra 2001 og en C5 fra 2004 (og muligvis andre - jeg har ikke chekket
> alle).
I øvrigt - hvordan sammenligner man point på tværs af klasserne..?
(Den større Saab 9-5 får færre point end BMW 3-serie)
/Jan W Nielsen
| |
Henrik B. (20-08-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 20-08-05 07:54 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:4304c587$0$182$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> I øvrigt - hvordan sammenligner man point på tværs af klasserne..?
>
> (Den større Saab 9-5 får færre point end BMW 3-serie)
Du kan ikke sammenligne på tværs af klasserne. Men du kan påregne at for
hver 100 kg én bil vejer mere end en anden, overføres yderligere 7% af
kollisionskrafterne til det lettere køretøj.
--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
| |
Jan W Nielsen (21-08-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 21-08-05 17:31 |
|
> Du kan ikke sammenligne på tværs af klasserne.
Det ved jeg - men point kan man vel sammenligne..?
Elle hwad..?
/Jan W Nielsen
| |
Henrik B. (21-08-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 21-08-05 23:12 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:4308ac60$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Du kan ikke sammenligne på tværs af klasserne.
>
> Det ved jeg - men point kan man vel sammenligne..?
>
> Elle hwad..?
Både og....
--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
| |
Kim Kristensen (22-08-2005)
| Kommentar Fra : Kim Kristensen |
Dato : 22-08-05 11:16 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:4308ac60$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Du kan ikke sammenligne på tværs af klasserne.
>
> Det ved jeg - men point kan man vel sammenligne..?
>
> Elle hwad..?
>
> /Jan W Nielsen
>
>
Mener jeg læste på Folksam at nå man gik en klasse ned skulle bilen have en
stjerne mere for at være lige så sikker, så en Peugeot 1007 (5 *)skulle
matche en Audi A3 (4 *). For ikke at narre sig selv bør man vel rense
stjernerne for selealarmer, og så har jeg da personligt lidt problemer med
nogle af klasserne. Hvor ligger en "Small MPV" eksempelvis i forhold til
en "Large Family Car" og er en "Roadster" i en klasse over eller under en "
Small Family Car" hmmmm?!?
Med venlig hilsen Kim
| |
Ukendt (22-08-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 22-08-05 12:41 |
|
"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
| Mener jeg læste på Folksam at nå man gik en klasse ned skulle bilen have
en
| stjerne mere for at være lige så sikker,
Det må stå for deres "regning", for på euroNCAP's hp. står der ikke noget om
det, kun at man ikke kan sammenligne imel. "klasser". Så hvor mange stjerne
???, jeg tror det er mere end 1... .
| |
Kim Kristensen (22-08-2005)
| Kommentar Fra : Kim Kristensen |
Dato : 22-08-05 14:05 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:4309b89c$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse
>
> | Mener jeg læste på Folksam at nå man gik en klasse ned skulle bilen have
> en
> | stjerne mere for at være lige så sikker,
>
> Det må stå for deres "regning", for på euroNCAP's hp. står der ikke noget
om
> det, kun at man ikke kan sammenligne imel. "klasser". Så hvor mange
stjerne
> ???, jeg tror det er mere end 1... .
>
>
Ja jeg skal ikke kunne sige om en sådan udtalelse er velsignet af EuroNCAP,
men sådan skriver Folksam.
"Bilens tyngd spelar stor roll
När du jämför en stor och en liten bil, som hos Euro NCAP fått lika antal
stjärnor, kommer den lilla bilen i en verklig olycka klara sig sämre än den
stora. Det skiljer knappt en stjärna per klass, du måste alltså addera
ytterligare en stjärna för att få en lika säker bil i en mindre klass. En
3-stjärnig bil i klassen "Stora bilar" kan jämföras med en 4-stjärnig bil i
klassen "Mellanstora bilar"."
Med venlig hilsen Kim
| |
KASO (23-08-2005)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 23-08-05 08:15 |
|
"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4309cdff$0$148$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
> news:4309b89c$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> "Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en
> meddelelse
>>
>> | Mener jeg læste på Folksam at nå man gik en klasse ned skulle bilen
>> have
>> en
>> | stjerne mere for at være lige så sikker,
>>
>> Det må stå for deres "regning", for på euroNCAP's hp. står der ikke noget
> om
>> det, kun at man ikke kan sammenligne imel. "klasser". Så hvor mange
> stjerne
>> ???, jeg tror det er mere end 1... .
>>
>>
> Ja jeg skal ikke kunne sige om en sådan udtalelse er velsignet af
> EuroNCAP,
> men sådan skriver Folksam.
>
> "Bilens tyngd spelar stor roll
> När du jämför en stor och en liten bil, som hos Euro NCAP fått lika antal
> stjärnor, kommer den lilla bilen i en verklig olycka klara sig sämre än
> den
> stora. Det skiljer knappt en stjärna per klass, du måste alltså addera
> ytterligare en stjärna för att få en lika säker bil i en mindre klass. En
> 3-stjärnig bil i klassen "Stora bilar" kan jämföras med en 4-stjärnig bil
> i
> klassen "Mellanstora bilar"."
>
> Med venlig hilsen Kim
Nu er klasserne jo lidt "sjove". F.eks. ligger Skoda Octavia og VW Golf i
forskellige klasser - trods at de dybest set er samme bil. Hvis man
(absolut) vil sammenligne, tror jeg at bedste rettesnor er vægten, som
Folksam også skriver. Derudover er der nok en tendens til at de lidt højere
biler (som MPV'erne) har en lille fordel i visse former for sammenstød i
kraft af at man sidder højere - og med lidt held - over punktet, hvor den
anden bil rammer.
| |
Henrik B. (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 25-08-05 08:04 |
|
"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
news:430accf3$0$43448$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
Folksam også skriver. Derudover er der nok en tendens til at de lidt højere
> biler (som MPV'erne) har en lille fordel i visse former for sammenstød i
> kraft af at man sidder højere - og med lidt held - over punktet, hvor den
> anden bil rammer.
A'hva'?? Det gi'r da ikke en skid forskel på noget som helst - bortset måske
ved en sidekollision.
--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
| |
Jan W Nielsen (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 25-08-05 15:53 |
|
> Folksam også skriver. Derudover er der nok en tendens til at de lidt
> højere
>> biler (som MPV'erne) har en lille fordel i visse former for sammenstød i
>> kraft af at man sidder højere - og med lidt held - over punktet, hvor den
>> anden bil rammer.
> A'hva'?? Det gi'r da ikke en skid forskel på noget som helst - bortset
> måske ved en sidekollision.
KASO skriver jo også ved "visse typer af sammenstød"....
/Jan W Nielsen
| |
Henrik B. (25-08-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 25-08-05 17:10 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:430ddb53$0$199$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> A'hva'?? Det gi'r da ikke en skid forskel på noget som helst - bortset
>> måske ved en sidekollision.
>
> KASO skriver jo også ved "visse typer af sammenstød"....
Fandens (bibel).
--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
| |
KASO (25-08-2005)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 25-08-05 20:22 |
|
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:430ded41$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
> news:430ddb53$0$199$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>>> A'hva'?? Det gi'r da ikke en skid forskel på noget som helst - bortset
>>> måske ved en sidekollision.
>>
>> KASO skriver jo også ved "visse typer af sammenstød"....
>
> Fandens (bibel).
Faktisk var det sidekollisioner, jeg havde i tankerne - og jeg indrømmer, at
det måske ikke fremgik klart af "visse typer"!
Jeg har både en sænket Coupé og en Scénic - i tilfælde af påkørsel fra
siden, er jeg ikke i tvivl om at jeg helst vil sidde i Scénic'en og håbe på
at den anden bil rammer under sædehøjde - også selv om coupéen har klaret
tests fint.
| |
Henrik B. (20-08-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 20-08-05 07:53 |
|
"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
news:4304b993$0$43448$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Glemmer og glemmer .... - nej - den tilhører "etc."
> Mao.: BMW hører ikke for alvor til "de gamle sikkerhedsforkæmpere" - og på
> den anden side hører de heller ikke til i kategorien "for menneskepenge".
> Derimod har de - på linie med andre mærker som VW og førnævnte - formået
> at opnå god sikkerhed i deres nyeste generationer.
Dog undtaget 5-serien, som fik en noget skuffende EuroNCAP-test.
--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
| |
|
|